Roturisteytykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Roturisteytykset

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.02.2026 18:59

Tässäpä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.02.2026 12:51

Suloisia ovat kyllä! <3
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 12.02.2026 16:38

Mä _haluan_ ton valkomustan! <3

muoks: tässä hieman faktaa ko pentueesta, se oli siis kaksoisastutus! https://www.suomenranskanbulldogit.fi/a ... ojektissa/
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 12.02.2026 17:08

Jos olisi koiran paikka auki, niin mä haluaisin tuon mustan. Molemmat silti aivan ihania! :-) (Toivottavasti ovat kaikilta osin myös terveitä jatkossakin.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.02.2026 17:54

Mä olisin myös ollut valmis ottamaan tuon valkomustan, Mustakin olisi kelvannut :lol:
Siis JOS olisi pennun ottaminen ajankohtaista.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 24.02.2026 15:04

Nyt Kennelliitolta tuli pidempikin artikkeli retromopsien rotuunotosta ja sitä kautta mopsien risteytysohjelman aloittamisesta:
https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/mopsille-roturisteytysprojekti-retromopsin-kanssa
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.02.2026 23:33

Hieno juttu. Mopseilla taitaa vaan olla aika huonot luustot myös. Miten mahtaa olla retromopseilla?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kippura » 26.02.2026 15:29

Biarritz kirjoitti:Nyt Kennelliitolta tuli pidempikin artikkeli retromopsien rotuunotosta ja sitä kautta mopsien risteytysohjelman aloittamisesta:
https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/mopsille-roturisteytysprojekti-retromopsin-kanssa

Miksi mun mielestä tämä kuulostaa typerältä? Jalostetasn ensin terveempirakenteinen mopsi josta tulee retromopsi, ja sitten käytetään tätä rotua kehittämään alkuperäistä mopsia terverakenteisemmaksi. Eli onko meillä kohta kaksi "retromopsi" rotua?
Ihan kuin oltaisiin keksimässä pyörä uudelleen.

Muutenkin särähti silmään lause, että retromopsi ei ole rotu, koska ei ole FCI:n tunnistama. Eivät ne siellä mitään kaikkivaltiaita ole, että voisivat julistaa, että mikä on oikea rotu ja mikä ei.
kippura

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.02.2026 15:43

Ei ihan aukea mullekaan tuo.

Katselin kuvia retromopseista. Aluksi ovat ihanan pitkäkuonoisia mutta sitten takasin mopsiin risteytettynä alkaa kuono taas tietenkin lyhentymään.
Harmi etteivät retromopsikasvattajatkaan halua koiraa jolla on kunnon kuono.
https://pugdogpassion.com/the-first-cro ... ration-f1/

Tässähän olisi juuri se kääpiörottweiler mitä olen vailla.
Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 27.02.2026 13:55

Monimuotoisuuden kannaltahan paras vaihtoehto kai olisi, että retromopsi tunnustettaisiin omana erillisenä rotunaan oman terveellisemmän rotumääritelmänsä kanssa (tai vaihtoehtoisesti mopsin nykyinen rotumääritelmä muutettaisiin vastaamaan retromopsin ominaisuuksia) mutta kantakirjat jätettäisiin auki eli uudet rotuunotot olisivat mahdollisia myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellähän rotuunottoja tehdään mm. porokoirille ja lapinkoirille.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biarritz » 27.02.2026 14:23

kippura kirjoitti:Muutenkin särähti silmään lause, että retromopsi ei ole rotu, koska ei ole FCI:n tunnistama. Eivät ne siellä mitään kaikkivaltiaita ole, että voisivat julistaa, että mikä on oikea rotu ja mikä ei.

Niin, jos vain FCI-rodut olisivat rotuja, niin esim. ainoastaan kansallisella tasolla Suomessa tunnistetut rodut eivät olisi rotuja. Tai sellaiset rodut joita esim. myös FCI:n itsensä järjestämissä Euroopan ja Maailman voittajanäyttelyissä esitetään erillisenä FCI:n ulkopuoliset rodut -ryhmänään (usein esitetty ns. 11-ryhmänä tai sitten rodut on jaoteltu niihin FCI-ryhmiin joihin ne niissä maissa kuuluvat missä ne on tunnustettu).

Ja vielä kun ottaa huomioon että myös FCI tunnustaa säännöllisesti uusia rotuja. Eli rotu joka ei vaikka eilen vielä "ollut rotu" onkin seuraavana päivänä rotu, roduksi muuttumiseen mennyt tasan se yksi päivä. Eli ainakin sellaiset rodut jotka on kansallisella tasolla kotimaassaan tunnustettu ovat mielestäni oikeita rotuja, niillä on rotumääritelmä jonka mukaisiksi niitä on systemaattisesti jalostettu ja jalostetaan edelleen. Samoin ehkä myös ikivanhat, muuttumattomina säilyneet maatiaisrodut. Sitten taas jotkin "rodut" ovat sellaisia jotka eivät toivottavasti ikinä saavuta virallista hyväksyntää minkään maan kennelliitossa, parhaana esimerkkinä amerikanbully (valitettavasti useampi Latina-Amerikan kennelliitto taitaa näitä jo rekisteröidä), doodlepoot, pomskyt ja kaikenlaiset pienten seurakoirien väliset muotiristeytykset. Ja toki on olemassa erikseen sellaisia "kenneljärjestöjä" ja rekistereitä jotka hyväksyvät roduiksi mitä tahansa vinkuintian mastiffeja, mutta ne eivät kuulu FCI:n alaisuuteen eivätkä ne muutenkaan ole kotimaidensa pääasiallisia kenneljärjestöjä, eli toiminta on hyvin marginaalista.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.03.2026 11:47

Mopsi olis täydellinen lyhytkarvainen pieni seurakoira jos olis terveempi ulkomuoto. Onhan ne joskus olleet normaaleja kun ei aikoinaan ole ollut mitään koirien keisarileikkauksia (vai onko) nyt noi ei vissiin lisäännykään normaalisti. Sama juttu muiden bulldoggien kanssa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 01.03.2026 15:18

Jos mikä tahansa eläin ei pysty lisääntymään normaalisti, ei se ole mielestäni elinkelpoinen millään mittarilla. Ja lisääntymiseen liittyy myös kyky astua ja antaa astua joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Lisäksi mopsin kaltaisille hengitysongelmaisille mikä tahansa leikkaus on normaalia suurempi riski. Keisarinleikkaus saattaa sattua minkä tahansa rodun kohdalle joskus, mutta ei se saa olla lähtökohta. Jo vakuutusyhtiötkin luettelevat rotuja, joiden leikkausta se ei korvaa.
aunet

ViestiKirjoittaja tuhti » 01.03.2026 16:06

^Samaa mieltä. Siinä vaiheessa mikä tahansa rotu on tiensä päässä, jos sen yksilöt eivät lisäänny ilman ihmisen apua. Monesti olen miettinyt, miten ihmeessä tällaisten koirarotujen harrastajat selittävät itselleen koiransa pitoa. Tietysti on ihmiselle hyvin paljon helpompaa ja vaivattomampaa pitää lemmikkinä koiraa, joka ei kivuiltaan tai hengitysvaikeuksiltaan kykene liikkumaan normaalin koiraeläimen tavoin. Kunhan vie tarpeilleen ja selittelee koiran haluttomuutta liikkua rotuun kuuluvalla jääräpäisyydellä tai lujatahtoisuudella :cry: Jos kenen tahansa lapsi kärsisi samanlaisista hengitysvaikeuksista, sitä kiikutettaisiin päivystykseen mutta koira vaan on niin hassunhauskan söpö, kun se nukkuu pallo suussa, jotta edes jotenkin ilma kulkisi :evil: Vai onko kyse ihan vaan tietämättömyydestä vai mistä ihmeestä :?
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.03.2026 17:01

Mun teiniaikaisella kaverilla (ollaan FB:ssä kavereita) on ranskanbulldoggeja. Eivät ne ihmiset vaan tajua. Tämäkin selittää mulle ihan vakavana ettei hänen koirillaan ole mitään vaivoja. Eivät nämä ihmiset halua nähdä totuutta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 01.03.2026 20:22

Joskus vuosia sitten oli tapaus missä englanninbulldoggi kuoli nukutukseen. Omistaja oli ihan järkyttynyt, että miten näin kävi kun koira oli "ihan terve" tai siis olihan sillä sitä ja tuota ja tätä vaivaa, "mutta muuten se oli ihan terve". Muistan vieläkin sen listan koiran vaivoista olleen niin järkky, että itse on olisi voinut pitää sellaista eläinparkaa elävien kirjoissa. Niiden omistajien täytyy elää jossain vaihtoehtotodellisuudessa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Darre » 25.03.2026 22:26

Kennelliiton fb-sivulla on kuvia 4 kk ikäisestä ranskiksen ja mittelin risteytyspennusta. On todella kivan näköinen pikkukoira :-)
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Umac » 26.03.2026 04:01

Bongasin saman eilen! ^ Juuri tuollaisia moni haikailisi muutenkin, siis ilman roturisteystäkin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 26.03.2026 10:52

^^näin tuon ja oli kivan näköinen.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.03.2026 14:23

Darre kirjoitti:Joskus vuosia sitten oli tapaus missä englanninbulldoggi kuoli nukutukseen. Omistaja oli ihan järkyttynyt, että miten näin kävi kun koira oli "ihan terve" tai siis olihan sillä sitä ja tuota ja tätä vaivaa, "mutta muuten se oli ihan terve". Muistan vieläkin sen listan koiran vaivoista olleen niin järkky, että itse on olisi voinut pitää sellaista eläinparkaa elävien kirjoissa. Niiden omistajien täytyy elää jossain vaihtoehtotodellisuudessa.

Muistan tämän. Ja olin itsekin aivan järkyttynyt siitä missä kunnossa kyseisen koiran luusto oli. Se olisi pitänyt jo sillä perusteella päästää jo vuosia sitten kärsimästä.

Mulle yksi ihminen sanoi että kasvattaja X kasvattaa terveitä mopseja?
Kun kysyin että onko niitä terveystutkittu, en saanut vastausta.
Koiranetissä sitten näkyi että eihän niitä oltu luustokuvattu eikä muutenkaan paljoa tutkittu.

En voi kövittää että miten joku voi väittää koiraa terveeksi sillä perusteella ettei se elää?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TlGER » 26.03.2026 14:43

Darre kirjoitti:Niiden omistajien täytyy elää jossain vaihtoehtotodellisuudessa.

Varmaan jos ei ole koskaan pitänyt normaalia koiraa, niin ei edes tajua, miten eri maailmasta sellaisten kanssa eläminen on verrattuna sairasrakenteisiin. Toimii myös toisin päin; ikäni vinttareiden parissa viettäneenä katson hyvin kriittiseltä kantilta monia ihan perusroduiksi miellettäviä, kun ei niillä kuitenkaan ole vinttikoiran suorituskykyä.
TlGER

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.03.2026 18:54

Miksi kaikilla roduilla pitäisi olla "vinttikoiran suorituskyky?" mitä ikinä se tarkoittaakaan?

Rotutyyppejä on erilaisia ihan syystä. Vai ymmärsinkö jotain ihan väärin väärin?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Belgiter » 27.03.2026 21:55

En usko, että tiikeri tarkoitti vinttarin olevan se ainoa oikea, se on ainoa oikea hänelle ja se, mihin hän on tottunut. Monen rodun alkuperäinen käyttötarkoitus ei edellytä räjähtävää kiihtyvyyttä ja vauhtia vaan käytössä tarvitaan kykyä liikkua pitkäkestoisesti. Räjähtävää vauhtia voi myös pitää eräänlaisena ääripiirteenä, mutta koira ei kärsi siitä suoraan niin kuin jostain lyttynokasta tai umpikieroista jaloista.

Mutta joo, kun on tottunut johonkin, muut voi näyttää kummalta. Olin lapsena viikon tätini luona, joka kasvattaa russeleita. Tullessani kotiin meidän tervut näytti yhtäkkiä kovin isoilta. Se ei tee russeleista eikä tervuista viallisia.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Outi.I » 27.03.2026 22:26

Kävin katsomassa sen ranskanmittelin kuvan. Olipa söpön näköinen.
Outi.I

ViestiKirjoittaja TlGER » 27.03.2026 22:31

Belgiter kirjoitti:Mutta joo, kun on tottunut johonkin, muut voi näyttää kummalta.

Tätä juuri tarkoitin. Että kun on tottunut katselemaan kepeästi liitelevää vinttaria, niin monet muut rodut alkavat näyttää omaan silmään liian massiivisilta/kömpelöiltä/tappijalkaisilta/mikä miltäkin, vaikkei niissä olisi oikeasti mitään liioiteltuja piirteitä. Samalla tavalla varmaan jonkun vinttareihin tottumattoman mielestä ne näyttävät säälittäviltä, täriseviltä keskitysleiriruokavalion uhreilta, eivätkä räjähtävän vauhdin symboleilta :lol:
TlGER

ViestiKirjoittaja Biarritz » 27.03.2026 23:13

Belgiter kirjoitti:Olin lapsena viikon tätini luona, joka kasvattaa russeleita. Tullessani kotiin meidän tervut näytti yhtäkkiä kovin isoilta. Se ei tee russeleista eikä tervuista viallisia.

Vähän vastaava kokemus, kun olin joskus 12-13-vuotiaana yhdessä näyttelyssä meidän perheen cavan kanssa ja oman koiran kehävuoron jälkeen tuli kierreltyä katselemassa muita rotuja. Siliteltyäni siinä yhtä chihua, ja vilkaistuani heti sen jälkeen taakseni mun hihnan päässä odotellutta cavaa näytti se koira yhtäkkiä isolta - ainoa kerta koskaan jolloin se on tuntunut isolta koiralta... Muutenkin se chihu oli niin pieni, että sitä tuli vaistomaisesti siliteltyä vain yhdellä sormella, ei koko kädellä.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Outi.I » 28.03.2026 01:30

Minä koin aikanaan jonkinlaisen shokin kun 20 irlis vuoden jälkeen Rozita R. Ruusunen tuli Unkarista 7 viikkoisena ja painoi noin 2 kiloa. Se ei ollut iriksen pään kokoinenkaan tullessaan. Sehän oli lähellä mudin alarajaa kun aikuisena paksuilla tassukarvoilla ja pitkillä kynsillä sai 38 cm säkää kasaan. Ensimmäiset viikot se nukkui minun puseroni helmassa kun olin istumassa.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2026 04:24

Joo sama shokki koettu nykyiseen rotuun siirtyessä. Koiran koko normalisoituu omassa arjessa ja sitten kun se jääkin yli puolta pienemmäksi ihan aikuiskoossakin niin alkuun on ihmeissään ja tuijottaa jalkoihinsa. Ettei vaan astu päälle tai istu päälle.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 28.03.2026 11:00

Olen usein miettinyt, käykö näiden sairasrakenteisten koirien omistajille vähän samalla lailla. Epänormaalia ja sairasta alkaa pitää normaalina, koska siihen ajan saatossa tottuu ja terverakenteiset koirat saattavat näyttää yliaktiivisilta höseltäjiltä ja rasittavilta hyrriltä. Itselle on käynyt vähän samoi kuin Tigerille: kun itsellä on sulavalinjaisia, notkeita ja nopeita koiria, muun tyyppiset koirat tuntuvat kömpelöiltä ja hitailta liikkujilta. Sairasrakenteiset aiheuttavat jo ahdistavia tuntemuksia :cry:
tuhti

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 30.03.2026 10:49

heitän nää linkit nyt tännekin, koskien puudeliristeytyksiä. puudelihan on muutamassa suomalaisessakin roturisteytyksessä ollut yhtenä vaihtoehtona.

Brittitutkimus haastaa yleiset uskomukset cavapoon, cockapoon ja labradoodlen käyttäytymisestä

ihan kuin olisin törmännyt suomalaiseen avoimeen artikkeliin tästä jo jossakin. no äkkiseltään en löytänyt sitä joten tässä bbc:n artikkeli: 'Designer' dog owners report more problem behaviours, vets warn
ja itse tutkimus Comparing undesirable behaviours between ‘designer’ Poodle-cross dogs and their purebred progenitor breeds
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät