Umac kirjoitti:^Joo, hyvin pärjää! Sitä en tiedä menikö jalostuksellinen väylä umpeen tjsp?
Ei mene. Vaikka ei Pevisaa ole, niin rotujärjestö onkin linjannut että jos toisella on C:n lonkat niin toisella pitää olla A:t.
Sinänsä koomista koska ei basenjeja kuvata

Eikä voi olla mitään rajoituksia koska ei ole tietoa koirien luustosta.
Lakulla ei ole mitään jalostuksellisia rajoituksia terveyden suhteen. BAS PRA1 geenitestun tuloksia ei ole vielä tullut, mutta Laku on joko kantaja tai terve. Jos on kantaja, niin mahdollisen kumppanin pitää olla terve.
Basenjeilla on Falconin syndroomaa mutta mykyään taitaa olla aika lailla unhoon jäänyt sairauus kun on geenitestit. Laku on tämän sairauden osalta geneettisesti terve.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan osalta Laku on myös terve.
Silmissä on se PPM Iris-iris jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. Ei koiran elämään eikä jalostuskäyttöön.
Minä tietenkin toivon että rotu menisi PEVISAan mutta jalostustoimikunnan puheenjohtaja ei näe mitään mieltä edes tutkia ollenkaan koiria joita ei käytetä jalostukseen joten tuskin on PEVISAa basenjeille tulossa.
Nuo geenitestit ovat ainoat jotka vaaditaan jalostukseen käytettäviltä koirilta sekä silmäpeilaus. Mutta ajatusmaailma on tosiaan se ettei tarvitse tutkia ollenkaan jos ei aio käyttää jalostukseen.
Tosi vähänhän näitä tutkitaan, puhumattakaan että luustoa kuvattaisi. Tai käytettäisi missään luonnetta mittaavissa testeissä.
Mitä olen ihmisten kanssa puhunut, niin pitävät basenjia kovana koirana mutta ihmeellisesti kuitenkin suurin osa luonnetestatuista (niitä on muutamia) basenjeista on ollut pehmeitä tai erittäin pehmeitä -2.
Monilla basenjien omistajista tuntuu olevan ihmeellisiä käsityksiä koiriensa luonneominaisuuksista.
Lakun kohdalla odotan luonnetestistä (ja myös MH-luonnekuvauksesta) eniten melkein että näen onko Laku tosiaan niin kova miltä vaikuttaa vai onko se vaan kova saalistustilanteessa niin että silloin ei mene mikään kielto perille. Luulen että Laku ei kamalan pehmeä ole, mutta en tosiaan osaa sanoa varmaksi kun ei ole näistä näöllä metsastävistä valtavan saalisvietin omaavista koirista aiempaa kokemusta.