aunet kirjoitti:Koiruuksia meillä menee nappulaa noin 2/3 ruuasta ja aina proteiinipitoisuus on vähintään 25 ja mieluusti yli, nyt pennulla vielä enemmän. Kun oli kisaavia koiria prot. noin 30. Rasvaakin pitää olla, tavan liikkuja aikuiselle riittää jopa 13, mieluusti yli. Usein syötetään liian "laihoja" nappuloita, jätökset isoja ja koirat ei saa tarpeeksi rakennuspalikoita, kun tehty muusta kuin laadukkaasta proteiinista. Nykyään saa ihan kelpo nappuloita, pakko ei ole ostaa kalleinta. Itsekin olen vaihtanut edukkaampaan jo aikoja sitten, vaihtaminen on helppoa kun ei ole heikkomahaisia koiria. Olen tilannut talviaikaan suoraan kotiin säkit, ei maksa kuljetus mitään, kesällä tulee enemmän ajeltua Kuopioon niin sieltä ostanut. Oikein hyvä prosentti nuorelle basenjipojalle, joka rallaa kohtuu paljon. Äkkiä huomaat jos alkaa lihoa.
Basenjille ei saa antaa ruokaa jossa on liikaa valkuaista.
Olen kysellyt asiasta paljon ja mulle on kerrottu että nappulassa saa olla korkeintaan 23% valkuaista. Mielellään alle.
Basenien JTO sanoo seuraavaa:
"
Kystinuria on sairaus, jonka aiheuttamat vakavat oireet basenjilla on tiedostettu vasta viime vuosina. Kystinuria on seurausta munuaisten aineenvaihduntahäiriöstä. Kystiiniaminohappoa erittyy virtsaan normaalia enemmän, koska munuaistiehyet eivät pysty ottamaan sitä takaisin normaalisti. Geenivirhe liittyy yleensä ongelmaan takaisinotossa. Virtsan korkea kystiinipitoisuus johtaa sen krystallisoitumiseen ja virtsakivimuodostukseen. Kystiinikivet aiheuttavat virtsarakon tulehduksen ja pahimmillaan virtsaputken tukoksen, joka hoitamattomana voi johtaa kuolemaan.
Kysymyksessä on synnynnäinen sairaus, mutta oireet ilmaantuvat usein vasta aikuisiässä. Geenivirheen periytymismallia basenjilla ei vielä tunneta. Sen puhkeamiseen vaikuttaa kuitenkin ruokinta ja koiran saaman ravinnon kokonaisvalkuaismäärä. On tärkeää, että basenjille ei anneta liian paljon valkuaista, koska se altistaa kystiinikivien muodostumiselle. Suositeltava päivittäinen valkuaismäärä ei saisi olla yli 20% koiran saamasta ravinnosta.
Määrä lasketaan ruoan kuivapainosta. Makupalojen sisältämä valkuainen otetaan mukaan valkuaismäärää laskiessa. On suositeltaavaa siirtyä käyttämään aikuisten ruokaa pennun ollessa noin 6 kuukauden ikäinen."
En ymmärrä miten voisin laskea raakaruokinnassa lihan valkuaismäärän sen kuivapainosta. Mutta ei kai mun tarvitsekaan.
Raakaruokinta on kuulemma oikein hyvä vaihtoehto.