Koirapulina 2

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina 2

ViestiKirjoittaja Umac » 25.10.2025 19:53

Thirteen_2 kirjoitti:Ylpeänä ilmoitan, että tänään suoritimme koirani kanssa pelastuskoirakokeen B/A! Eli metsäjälki 1200m ja haku 2 hehtaarin alueelta. Plus tietty hallintaosio. Olen niin tyytyväinen tuohon koiraani, ette uskokaan :D

Onnittelut! :thumbup:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.10.2025 20:56

Onnea, hieno saavutus!
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.10.2025 07:32

Onnea Thirteen! :clap:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 26.10.2025 08:12

Onnea! :thumbup:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Darre » 26.10.2025 08:18

Paljon onnea!
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 26.10.2025 15:12

Onko teillä kellotietoisia otuksia ruoka-aikojen suhteen? Mun vanhempi koira on ja nyt aletaan torottamaan ruokaa tunti "etuajassa" typerän kellonsiirtelyn takia. Aamuruualla ei tunnu olevan väliä, kun köllötellä tykkää.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.10.2025 15:19

Enpä ole huomannut. Katsotaan nyt illalla miten käy. Normaalisti saavat iltaruokansa klo 17.
Nytpä en ole sitä niille kuitenkaan antamassa kun tulee markiesjepentu käymään, ollaan tuossa pihalla. Omat koirat siis ovat visusti sisällä sen aikaa.
Onkin sitten tuplajärkytys mahdollisesti. Ei ruokaa ajallaan ja vieraita koiria pihalla :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 26.10.2025 15:52

aunet kirjoitti:Onko teillä kellotietoisia otuksia ruoka-aikojen suhteen? Mun vanhempi koira on ja nyt aletaan torottamaan ruokaa tunti "etuajassa" typerän kellonsiirtelyn takia. Aamuruualla ei tunnu olevan väliä, kun köllötellä tykkää.

Meillä saavat iltaruoan melko samoihin aikoihin viikonloppuisin ja kyllä koirat elävät ihan selvästi kesäajassa, kun äsken hyppivät mun päällä, kun ruoka-aika olis niiden mielestä just nyt. Rauhoittuivat nyt tuohon kuitenkin ja yritän venyttää tarjoilua talviaikaiseksi :D
tuhti

ViestiKirjoittaja Mea » 26.10.2025 16:04

Meillä ollaan suht tietoisia kellosta, sillain ärsyttävällä tavalla. :D Ruoka annetaan juuri ennen kuin mennään yläkertaan yöpuulle. Tai siis itse menen ja koirat tulevat mukana mutta eivät ne koko yötä siellä ylhäällä ole. Kuitenkin ne alkavat aina liian aikaisin vaatimaan että voitko nyt jo mennä nukkumaan, kun itse haluaisin vielä vähän aikaa valvoa. Nyt varmaan alkavat vielä entistäkin aikaisemmin.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 26.10.2025 16:21

Kyllä oli vika 30min Ukolle vaikea. Kuten aina talviaikaan siirryttäessä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 26.10.2025 19:30

Thirtee "Ylpeänä ilmoitan, että tänään suoritimme koirani kanssa pelastuskoirakokeen B/A! Eli metsäjälki 1200m ja haku 2 hehtaarin alueelta. Plus tietty hallintaosio. Olen niin tyytyväinen tuohon koiraani, ette uskokaan :D"

Thirteen tosi hyvä saavutus ja paljon onnea ! On mahtavaa todeta, että ohjaaja on ihan just mennyt koiran kanssa siihen oikeaan lopputulokseen.
JMTNT

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 26.10.2025 20:05

Thirteen_2 kirjoitti:Ylpeänä ilmoitan, että tänään suoritimme koirani kanssa pelastuskoirakokeen B/A! Eli metsäjälki 1200m ja haku 2 hehtaarin alueelta. Plus tietty hallintaosio. Olen niin tyytyväinen tuohon koiraani, ette uskokaan :D

aivan mahtavaa!! saat olla kyllä ylpeä itsestäsikin! on se ihana tunne kun tikahtuu ylpeyteen oman koiran suorituksesta! paljon onnea! sitten vaan pikkuhiljaa virta-tarkastusta kohti!!
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 26.10.2025 20:40

Kiitos kaikille! Joo virtaa kohti mennään mutta vaikka koiralla ehkä jo rahkeet riittäisi niin mulla ei vielä riitä. Koira täyttää kolme vuotta ensi keväänä, niin juuri tänään suunniteltiin treeneissä että vielä pari peko-t koetta ja paljon pitkää treeniä, niin parin vuoden kuluttua sitten virtaan. Mun pitää kouluttaa itseäni tässä välissä ja päästä hälyihin kartturina, kerätä kokemusta enemmän.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 04:01

Totta, Virta-koirakolta vaaditaan jo paljon! ^ Mutta kaikkea hyvää treeneihin ja omaan polkuun myös, opiskeluun.

Minulla on pyörinyt viime päivät mielessä, että miten Ukko suhtautuu tulevaan elämänmuutokseen missä minunkin/meidänkin elämässä on uusi henkilö eli pieni vauva josta kasvaa leikki-ikäinen lapsi jne.
Millä tavalla tukee iäkästä koiraa tottumiseen kun sillä ei ole mitään pintaa lapsiin omassa kotona ja omalla pihalla? Se on aika hankalakin tilanne kun lapsen turvallisuus täytyy olla 100%:n varmaa. Ja tällä en tarkoita, että koiramme syö ketään vaan esim. ihan sen fyysisyyden kautta mitä koira on, menee iholle, haluaa syliin, tunkee lähelle jne. Täytyy lukea aiheesta lisää.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.10.2025 07:05

Meillä totutellaan pikkuhiljaa uusiin ruoka-aikoihin. Ei hoppua. En ole huomannut että olisi koskaan ollut ongelma, vaikka sisäinen kello noilla on kyllä todella hyvä ja tarkka monen asian suhteen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 09:23

Umac kirjoitti:Totta, Virta-koirakolta vaaditaan jo paljon! ^ Mutta kaikkea hyvää treeneihin ja omaan polkuun myös, opiskeluun.

Minulla on pyörinyt viime päivät mielessä, että miten Ukko suhtautuu tulevaan elämänmuutokseen missä minunkin/meidänkin elämässä on uusi henkilö eli pieni vauva josta kasvaa leikki-ikäinen lapsi jne.
Millä tavalla tukee iäkästä koiraa tottumiseen kun sillä ei ole mitään pintaa lapsiin omassa kotona ja omalla pihalla? Se on aika hankalakin tilanne kun lapsen turvallisuus täytyy olla 100%:n varmaa. Ja tällä en tarkoita, että koiramme syö ketään vaan esim. ihan sen fyysisyyden kautta mitä koira on, menee iholle, haluaa syliin, tunkee lähelle jne. Täytyy lukea aiheesta lisää.

Meillä noita lapsenlapsia on, ja on koiriakin joten kokemusta on aiheesta usean koiran ja vauvan kanssa. Meillä aina ensin katsotaan että miten koira suhtautuu vauvaan. Äiti menee vauva sylissään istumaan vaikka sohvalle ja koiran annetaan mennä katsomaan vauvaa. Suurin osa koiristamme on (13 vuoden aikana kun niille on esitelty 7 vauvaa) vain haistellut hetken uteliaana ja sitten lähtenyt pois. Rwu Oiva olisi halunnut vauvan. Se suhtautui lähinnä niin kuin vauva olisi ollut tärppipäiväinen narttu ja samalla tosi kiihottava lelu. Se olisi varmaan ottanut vauvan ja alkanut leikkimään sillä ja yrittänyt astua sitä.
Ilmiselvää oli, että Oiva oli aina portin takana kun vauva tuli kylään.
Kun vauva kasvoi,Oivan kiinnostus loppui ja se suhtautu vauvaan samalla tavalla kuin kaikkiin muihinkin lapsenlapsiin joista tykkäsi ihan todella paljon.
Ja oli hyvin varovainen ja hellä heidän kanssaan.

Meillä ei kuitenkaan ole koskaan voinut pitää vauvaa lattialla viltin päällä koska rottweilerit eivät ole osanneet silloin varoa. Olisivat taatusti ohi kävellessään voineet astua vaikka vauvan naamalle. Kaikki muut koiramme, jopa espanjanmastiffi Otto tajusi että vauvaa pitää varoa ja käveli lattialla makaavan vauvan ohi katsoen tarkkaan ettei vaan osu siihen tassuillaan.

Hyvin se menee. Katsotte mitä Ukko ilmentää ja toimitte sen mukaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 10:21

^Joo, näin se on. Ymmärrän hyvin tuon, ettei koira osaa väistää lasta esim. lattialla kun ei se omakaan rottweiler liikoja väistellyt vaikka asui lasten kanssa ja tuli ns. viimeisenä taloon. Eri rotujen fyysisyys on olemassa olevaa ja se pitää vain tiedostaa.
Alkuun tapaamme lasta hänen omassa kodissaan, luulen, paljon enemmän kuin meillä ja näin Ukko on rauhassa kotona niissä tilanteissa. Ajan kanssa sitten varmaan enemmän meillä. Katsotaan!
Ja onhan esim. väistä-käsky tuttu, käytän itse sitä lähes päivittäin ja isäntä ei koskaan :crazy: .
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 13:47

Hyvin se varmaan menee :-)
Eivät meilläkaan koirat olleet mitenkään lapsiin tottuneet kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 15:04

Tuore tutkimus antaa viitteitä koirien raakaruoan terveyshyödyistä verrattuna nappuloihin.

Raakaan lihaan perustuva ruokavalio vaikuttaa tutkimuksen mukaan huomattavan paljon enemmän koirien energia-aineenvaihduntaan kuin runsaasti hiilihydraatteja sisältävä kuivaruoka.

Helsingin yliopiston Dogrisk-tutkimusryhmä ruokki 46 staffordshirenbullterrieriä joko kuivaruokavaliolla tai raakaruokavaliolla keskimäärin 4,5 kuukauden ajan. Kuivaruoka sisälsi runsaasti kuiduttomia hiilihydraatteja, kun taas raakaruokavalio oli runsasrasvainen eikä sisältänyt lainkaan kuiduttomia hiilihydraatteja.

Tutkijat mittasivat koirilta verensokerin, insuliinin, kolesterolin, triglyseridit, ketonit ja koiran painon ennen ja jälkeen kokeen.

Kuivaruokaa saaneilla koirilla havaittiin nousua pitkäaikaisessa verensokerissa, veren rasva-arvoissa ja painossa. Raakaruoalla olleilla koirilla verensokeri, veren rasva-arvot ja glukagonitasot laskivat.

LINKKI ALLA
https://www.ts.fi/uutiset/6803433?fbcli ... encXXI501Q
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 15:12

^Jännä nosto sillä ko tutkimus on jo aiemmin ollut esillä tuloksineen. Mutta tässä varmasti uusi kulma, edellinen oli muistaakseni nuorten koirien kannalta tjsp. Itsekin olen vastannut ko ja Ukon isä ja mummi jne antoivat verta aikanaan. Ehkä mekin, verta on annettu pari kolme eri kertaa niin en muista? Syöpätutkimukseen ainakin ja Lohen ryhmään.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 15:18

Tämä oli mulle ihan uusi juttu, siksi laitoin tänne.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 15:28

^Erinomainen nosto! :thumbup:

Tarkoitin vain, että näitä tutkimuksia tosiaan nousee erilaisine lähtökohtineen ja eri kulmasta. Kuten kuuluukin!
Tässä se mitä muistelin:
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terv ... a-koirilla
Ruokavalio vaikuttaa ihon geenitoimintaan sekä terveillä että atooppisilla koirilla (2020)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 27.10.2025 15:28

Olen sitä useinkin miettinyt, miten järjetöntä on, että koirien terveys pilataan teollisella ruoalla. Sehän on ihan tunnettu tosiasia, että koirat elivät keskimäärin pidempään ennen kuivamuonien tuloa markkinoille. Ja silti itsekin syötän koirilleni kuivamuonaa, koska se on helpompaa ja halvempaa kuin liha :|
TlGER

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 15:36

^Kyllä, niin tekee moni! Ihan sieltä kasvattajista lähtien ja monen sukupolven ajalta.

Ihmisten mm. suolistosairaudet ovat räjähtäneet ja syitähän ei kaikilta osin tiedetä mutta prosessoitua ruokaa pidetään yhtenä linjana ongelmiin.
Pitkälle prosessoidun teollisen ruuan nauttiminen liittyi vahvasti IBD-diagnoosiin ja lisäsi sen todennäköisyyttä erityisesti, jos sitä syötiin yli viisi annosta päivässä. Lihatuotteissa riski liittyi erityisesti prosessoituun lihaan. IBD-riskiä lisäsi myös runsas limonadien juominen ja sokeroitujen tuotteiden käyttö. Punainen liha sellaisenaan tai suolan saanti eivät olleet riskitekijöitä. Kyseessä oli siis diagnoosia edeltänyt ruokavalio, jossa prosessoidun ruuan määritelmään ja sisältöön kuuluivat erilaisia lisäaineita, keinovärejä ja -makuaineita sekä ylipäänsä teollisesti valmistettuja tuotteita.

Anteeksi OT mutta Koiruuksien mainitsemassa siis juurikin mainittu
Dogrisk-ryhmän johtaja, eläinlääkäri ja dosentti Anna Hielm-Björkman lisää tuloksien vastaavan ihmistutkimusten joskus kiistanalaisiakin havaintoja, joiden mukaan runsasrasvainen ruokavalio voi alentaa kolesterolia ja triglyseridejä, kun taas runsashiilihydraattinen ruokavalio nostaa veren rasva-arvoja ja pitkäaikaista verensokeria. Tämä jälkimmäinen ilmiö tunnetaan ihmisillä tyypin 2 diabeteksen esiasteena.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 18:22

TlGER kirjoitti:Olen sitä useinkin miettinyt, miten järjetöntä on, että koirien terveys pilataan teollisella ruoalla. Sehän on ihan tunnettu tosiasia, että koirat elivät keskimäärin pidempään ennen kuivamuonien tuloa markkinoille. Ja silti itsekin syötän koirilleni kuivamuonaa, koska se on helpompaa ja halvempaa kuin liha :|

Helpompaa se kyllä olisi, mutta me ostamme lihaa 2 euron kilohintaan. Siihen hintaan ei saa paskintakaan nappulaa.
Toki siihen tulee päälle lisäravinteet, kananmunat sun muut mutta ei päästä lähellekään joidenkin nappuloisen kilohintoja.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 27.10.2025 18:46

Mistä saa lihaa 2 euron hintaan?
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.10.2025 19:11

^kyllä sitä saa kun osaa kysellä, etenkin jos on valmis ostamaan vähän isompia eriä.
Ihan koirien lihoja pakkaavilta voi saada jämäeriä. Vetokoiraharrastajat tilaavat halvalla kontillisen kerrallaan ja niiden kanssa voi päästä kimppaan.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.10.2025 19:29

Umac "Alkuun tapaamme lasta hänen omassa kodissaan, luulen, paljon enemmän kuin meillä ja näin Ukko on rauhassa kotona niissä tilanteissa."

Mulla kaikki koirat (rottweilerit ja berninpaimenkoirat) on totutettu vauvaan siten, että ensi esittely tapahtuu ihan heti kun vauva tuodaan kotiin. Koirat näkee vauvan ja ymmärtävät että se on mun vauva. Sitten menen olohuoneen sohvalle istumaan ja koira tietysti tulee haistamaan. Annan haistaa vain vauvan jalkaa. Tärkeä hetki koiralle ja silloin vauva ei saa itkeä, ettei koira yhdistä sitä väärin. Koira tottuu nopeasti hyväksymään vauvan ja siten myös varomaan vauvaa, kun vauva ottaa ensiaskeleita.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 28.10.2025 04:45

Juu siis, kyseessä ei ole oma lapsi kun en minä mitään lasta ole saamassa! :ugeek: Vaan pohdin siis lapsenlapsen tutustuttamista!

Tyttäreni on Ukolle vieläpä se "the Ihminen" kun ovat nuorena niin paljon yhdessä tehneet ja menneet mutta aika tosiaan näyttää :-)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 28.10.2025 08:44

Jokin aika sitten lukasin tutkimuksen koiranruokintaan liittyen. Siinä todettiin, että nappuloiden ravintoaineiden imeytyvyys parani oleellisesti, jos seassa oli mitä tahansa mielellään raakaa evästä, tarkoittaen lähinnä eläinproteiinia kuten lihaa ja sisäelimiä ja munia. Empä tietenkään muista mistä luin. Meillä on menty vuosikymmenet nappula/raaka liha kombolla. "Liha" voi olla raakaa munaa tai vastaavaa. Ja totuushan on, että eri nappuloiden välillä on valtavat erot, enkä tarkoita että kallein olisi parasta. Mieluiten valmistaisin kaiken ruuan alusta saakka itse, se vaatisi jo ravintolatason keittiövarustuksen!

Kun asuin Kuopion kuppeessa, oli mahdollisuus ostella yhtä sun toista eläinroipetta. Atrian tehtaanmyymälästä ja Oscarin myymälästä sai sitä sun tätä. Sen lisäksi kavereiden kautta syksyisin sai hankittua hirven yms. roipetta, kerran ostettiin kimpassa yksi hevonen jauhettuna. Nyt ei ole tarjontaa lainkaan siellä missä asun.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit