Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Hetuli kirjoitti:Vaikea sanoa minkä eläimen pitäminen lemmikkinä on eettistä ja minkä ei.. selvää on, että linnut, marsut ja kanit vaativat enemmön elintilaa kuin jatkuva häkissä olo tarjoaa. Suurin osa eläimistä on varmaan onnellisempi lajitoverin kanssa.
Aaltosen termiä eksoottisten eläinten villistä perimästä mietin… eksoottisiakaan eläimiä ei yleensä pyydetä suoraan luonnosta vaan ovat olleet monta sukupolvea ihmisten hoivissa. Mahtaisivatko esimerkiksi lemmikeiksi jalostetut linnut pärjätä luonnossa omilla elinalueillaan.
Iidis79 kirjoitti:Lapsille ei pitäis ottaa mitään lemmikkiä, niin ettei aikuinen ole siitä kiinnostunut ja vastuussa. Hamsterit ovat ehkä huonoimpia pikkulapsen lemmikkejä. Teinille voi jo sopia.
Se munkin ensimmäinen marsu sai ison patin kaulaansa, sitä hoidettiin antibiootilla, mutta ei se auttanut. Päädyttiin eutanasiaan. Nykyään se oltais varmaan kuvattu ja leikattu. Saattoi olla hammasperäinen.

Titaanijäärä kirjoitti:Noh, minä taas tuumaan että lemmikin pitäminen lajista riippumatta on ensisijaisesti aina ihmisen omasta enemmän tai vähemmän itsekkäästä halusta lähtöisin ja nimenomaan ihmisen iloksi eikä siksi että se lemmikki jotenkin erityisesti hyötyisi (vaikka varmaan ainakin ravinnonsaannin, saalistuspaineen ja useimmiten terveydenhuollon kannalta tilanne on asiallisesti hoidetulla lemmikillä aina parempi kuin luonnossa). Toki niin että se eläin kuitenkin vähintäänkin kohtuullisen mukavaa elämää pystyy viettämään vaikkei se lemmikkielämä ikinä millään lajilla yksi yhteen luonnonolojen kanssa olekaan.
Siitä toki voidaan keskustella onko tämä ihmisen itsekäs toiminta eettisesti oikein (henk koht mielipiteenä on OK niin kauan kun se asiallisesti tehdään lemmikin tarpeet huomioiden), mutta jos katsotaan että ei niin minusta se sitten koskee ihan kaikkea elävää eikä vaan "tätä lajia on ok hyödyntää omaksi huviksi mutta tätä ei".
Mella M kirjoitti:.Ja tämän kaiken pohjana mulla on se ajatus, mikä ei liity mitenkään siihen, että kuinka hyvät olosuhteet sille lemmikille voi järjestää tai miten aivotonta elämää se elää luonnossa, on se, että mun mielestä ihmisellä ei ole sellaista oikeutta. Mä pidän luontoa ja eläimiä niin ihmellisenä juttuna, että mun mielestä on vain suoranaista luonnon halveksimista sulkea eläimet häkkiin tai lasipurkkiin johonkin olohuoneen nurkkaan. Ihminen on jotenkin niin tottunut, että se määrää ja päättää täällä kaikesta, että sitten pitää oikeasti perustella sitä, että joku ajattelee, että ei meillä ole mitään oikeutta siihen.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aunet, Dacrest ja 10 vierailijaa