Oletteko miettineet somesta poistumista?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Oletteko miettineet somesta poistumista?

ViestiKirjoittaja Umac » 31.01.2025 04:44

https://yle.fi/a/74-20140346 Moni haluaisi nyt poistua somesta – tässä vinkit, miten se kannattaa tehdä

Tästä on nyt paljonkin puhetta tai ainakin näitä juttuja näkee, somessa :mrgreen:

Minulla vain koiran IG-tili ja Whatsapp, molemmat Metaa.
En ole miettinyt teenkö mitään asian suhteen. WA on vain kätevä. Ja IG on vain pilvi johon kuvat ja muistot menevät. Näin siis karrikoiden, arkisesti ajatellen.

Jos joku on vaihtanut näihin uusiin jo, mm. Metasta irti oleviin, oletko tyytyväinen?
Sekin näkyy, että mm. tosi moni firma, liitto tai muu isompi lähtenyt X:stä pois, niiden tavan ihmisten lisäksi siis.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Re: Oletteko miettineet somesta poistumista?

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 31.01.2025 06:54

Mä olen naimisissa lähinnä Googlen kanssa, siel on sähköposti ja bloggeri (ja drive yms). Myös WhatsApp löytyy kännystä sekalaiseen viestintään. Ja tietysti seurannassa on vaikkapa tämä palsta joka on myös osa somea ainakin laajasti katsoen. En ole näistä mistään suunnitellut luopuvani.
Faceen, instaan, x:ään, tiktokkiin tms en ikinä ole liittynyt, vaikka tuo face kyllä yrittää imeä turmion tielle, kun koko ajan kiristyy mitä julkisilta tileiltä saa luettua kun kirjautumattomana katselee.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 31.01.2025 07:42

Olen harkinnut Facebookista poistumista. Siellä on paljon kivaa materiaalia, ja pysyy kartalla tuttujen kuulumisista. Toisaalta on sellaisia keskusteluja ja vihapuhetta, jota lukiessa tulee jäätävän paha mieli ja epäusko, että näinkö ilkeitä ihmiset ovat. Empatia täydellisesti hukassa :shock:
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.01.2025 09:06

Olen facebookissa ja googlen kautta on sähköposti ja blogi.
Olen miettinyt facesta poistumista ja kerran jo poistuinkin mutta siellä on kaikki koiratreenijutut ja silloin vielä treenattiin enemmän.
Lisäksi, facen kautta olen yhteyksissä sellaisiin mukaviin ihmisiin joiden kanssa tuskin tulisi oltua muuten yhteydessä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 31.01.2025 09:14

Olen miettinyt. Ylianalysointivaroitus, älä lue jos et kestä :lol: :
Varsinkin kun aloin katsomaan kaveriluetteloa, siellä joutuu arvioimaan ihmisiä ja tulee vaikeuksia ihmissuhteeseen, mutta facesta poistaminen olisi todennäköisesti "lapsellista draamailua" ja nyt joutuu katselemaan ties mitä ex kaveria ja ihmisiä, jotka ei todennäköisesti piittaa mitään olenko olemassa vai ei. Siellä vaan ollaan turvat rivissä ja jokainen vuoron perään harkitsee tykkäisikö jostain kansikuvan vaihdosta jonka joku suoritti. Vai leikkisikö, ettei huomannut fiidissä sitä.

En pääse sieltä pois koska koirani olisivat kuolleet noin 100 kertaa ilman facen foorumeita. Olisi jäänyt moni koiratapahtuma huomaamatta, ja koulutusvinkkikin saamatta. Se on perjantai-iltana koiran alkaessa raaputtaa tai ontua sellainen paikka, mistä saa vinkit ja vertaistukea sekunnissa. Kunhan muistaa soittaa lääkärille, ja mainita että eläinlääkärille ollaan menossa.

Siellä on pakko olla ja jos poistuu, niin saattaa leimautua draamailijaksi. Jos siis laittaa jonkun ilmoituksen että "poistun facesta" ettei kaverit luule että olen vain blokannut heidät..? Mutta julistuksen tekeminen on väärin.
Olen lukenut paljon keskusteluja mitä ihmiset pitää hyvänä face-etikettinä, ja lähes kaikki mitä siellä yrittää kirjoittaa on tulkittavissa jotain kautta joko huomiohuoraamiseksi tai draamailuksi.
Ellei sitten kirjoita vaan että hyvä päivä tänään, maisema kuva ja välttää narsistisia selfieitä. Kameroissa on nykyään filtterit jotka nuorentaa, ja en saa niitä pois päältä. Siksi näytän 16-vuotiaalta vanhalta naiselta siellä mutta jatkuva profiilikuvan kanssa vetulointi voidaan tulkita palvonnan ja tykkäämisten kerjäämiseksi.
Se on siis paikka mikä ajaa ajattelemaan, mitä muut ajattelevat. Vaikka tekisi mieli kirjoitaa mitä, niin aina on ajateltava sitä kautta, että pidänkö liikaa mekkalaa ja voinko houkutella jonkun maalittajan perään olemalla mieltä.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Umac » 31.01.2025 10:20

Uuh, kuulostaa raskaalta! ^
En tiedä miten koira ja itse pysynyt hengissä tänne asti ilman Facea! :mrgreen:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.01.2025 11:17

Kuulostaa tosiaan raskaalta. Ollaan vissiin eri faceissa :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 31.01.2025 11:28

Erittäin raskasta on, mutta koirat on sentään elossa ja se on pääasia :lol:
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Avokaado » 31.01.2025 11:41

Hyvin olen tullut toimeen ilman facea, ig:a ym. tähänkin asti. Parin läheisen kehotuksesta huolimatta en faceen ole liittynyt ja tuskin vaivaudunkaan. WhatsAppia sentään käytän.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.01.2025 12:08

Facessa en ole, mutta mulla on blogi sekä IG. Omat kotisivut lopetin pari vuotta sitten, kun en saanut aikaiseksi päivittää riittävän usein enkä muutenkaan oikein osannut tehdä niitä kivan näköisiksi. Blogi on lähinnä omana päivänkirjana, sieltä on kiva katsoa esimerkiksi menneiden vuosien joulunajan säät. IG sitten ehkä eniten päivitetty.

Tuota Facea olen miettinyt, kun hyvin monet asiat on Faceen menneet ja olisi kiva voida seurata esimerkiksi paikallista roskalavaa tai kylän Faceryhmää (on hyvä tietää missä niitä susia tai ilveksiä on nähty). Voiko tuolla Facessa olla hyvinkin matalalla profiililla? En haluaisi mitään kaverijuttua enkä edes omaa sivua tms.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 31.01.2025 12:30

^facessa sulla on automaattisesti oma profiili/sivu, pakko ei ole laittaa mitään tietoja.
Muistaakseni pitää olla kaksi kaveria?
Matalalla profiililla voi olla, lueskella vaan juttuja, olla tykkäämättä tai kommentoimatta mitään.

Kääntöpuolena: jollei sulla ole kavereita, luettavaa voi olla aika vähän. Ryhmiin voi toki liittyä ja seurata eri profiileita, mutta sopivien löytäminen vie aikaa.
Moniin ryhmiin liittymisvaatimuksena on oma kuva profiilikuvana.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.01.2025 13:06

Mulla on ig, jota käytän ainoastaan itseni huvittamiseen hauskoilla videoilla, sekä laittamalla tarinoita päiväkirjamaisesti, eli on mukava selata vuosia taaksepäin mitä tein 5v sitten juhannuksena. Se on siis minulle antisosiaalinen media :D
En seuraa ketään kavereita tai tuttuja siellä, koska en ole kiinnostunut ”pysymään kartalla” kenenkään asioista. Ne jotka ovat riittävän läheisiä, kertovat kyllä kuulumisensa minulle suoraan, ja minä heille. Moni silti seuraa minua, mikä on ihan fine, onhan tilini julkinen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.01.2025 13:09

Mulla on myös kotisivut ja blogi mutta ne ovat nykyisin yksityiset.
WhatsAppi on myös.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 31.01.2025 16:50

enpä oikeastaan, mulla on vaan fb. aktiivisena harrastaja olin siellä aktiivisempi ja availin sitä päivittäin, koska harrastusasiat sovittiin ryhmän kautta. nyt kattelen silloin tällöin tai jos odotan jotain.
joskus lähinnä kiinnostavat koulutukset/tilaisuudet menee ohi, kun fb:ssä niitä tuli feediin ehdotuksiksi helpostikin. toisaalta säästyy aikaa kun ei luuhaa jokaisessa kiinnostavassa webinaarissa.

Tiibetinhelmi: mun mutsi pyörii fb:ssä ihan tekaistulla profiililla (tyyliin nimellä Rengas Rikko) eikä yhden yhtäkään kaveria siellä. käyttää vaan videoitten selaamiseen sitä.
mulla ei ole mitään profiilitietoja näkyvissä ja profiilin nimenä on eka tavu sukunimestä. olen siis aiemmin ollut ihan koko nimellä, mutta erään uhkaustilanteen vuoksi pätkäsin sen, jotta sitä profiilia ei osattaisi yhdistää juuri meikäläiseen. eikä meikäläisestä ole yhtäkään tunnistettavaa kuvaa, se tietty rajoittaa joskus jos ryhmään pääsyn säännöissä on "tunnistettava profiilikuva", mutta nykyään kun harvemmin availen ja olen aktiivinen, niin eipä tuo haittaa. onpahan vähemmän muutoinkin infotulvaa itselle.

luonnonvarakeskuksen sivuillahan on suurpetohavaintokartta. mä olen fbssä jossain susivaroitusryhmässä, mutta kun sinne ihmiset postailee vaikka kuvia jäljistä, niin aina en kyllä niihin luota. kamerakuvat toki on sitten asia erikseen.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 31.01.2025 16:56, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Hetuli » 31.01.2025 16:52

Mulla on paljon eri somekanavia käytössä tai ainakin seurannassa enkä juurikaan ole harkinnut lähtöä.

Facebookissa on mukava kuulla vanhojen työ- , koulukavereiden tai muiden tuttujen kuulumisia välillä. En analysoi muiden tekemisiä eikä siinä mitään järkeä olisikaan, koska vaikea tietää kuka näkee postaukseni ja kuka ei. Algoritmit toimivat miten toimivat. Minulle tärkeintä facessa on seurata muutaman eläinsuojeluyhdistyksen kuulumisia, muutaman somessa esiintyvön eläimen kuulumisia sekä muutamat ryhmät. Nykyinen suosikkini on dekkariryhmä, joka on pysynyt hyvän mielen ryhmänä. Innokkaiden lukijoiden lisäksi siellä on kirjailijoita mukana. On jotenkin mukavaa kun omaan kirjoitukseen saa kiitokset kirjailijalta.
Omat feediin kirjoittamat jutut rajoittuvat kissoihin, maisemakuviin ja joidenkin postausten jakamiseen.

X on muuttunut aika vastenmieliseksi paikaksi. Tulee käväistyä mutta feediin tulevat epämääräiset videot tai älyttömät kommentit saavat lähtemään äkkiä.

Mulla on myös Tiktok, mikä minusta on mainettaan parempi. Helposti uutisoidaan älyttömät haasteet ja muut ylilyönnit, joihin en ole itse törmännyt koskaan. Mä näen tanssivideoita, ruokaohjeita, booktokissa kirjaesittelyä ja muuta. Mielenkiintoista on myös tavallisten ihmisten videot ”uutisten takaa”. Esimerkiksi Israel- Gazan konfliktin alkuaikoina katselin paikallisten ihmisten videoita. Nyt tulee jenkeistä. Tai nämähän valikoituvat oman katseluhistorian perusteella. Tietoturva on tuolla tietysti pohdinnan aiheena.

Yksi X:n ja Tiktokin miekenkiintoinen puoli on, että tulee esille asioita, joita täällä ei uutisoida. Tietysti näissäkin pitää käyttää kritiikkiä ja medianlukutaitoa eikä kaikkea kannata uskoa.

Instagram, WA löytyy myös. Työasioissa on ”työsome” eli Linkedin.

Eniten kuitenkin kirjoittelen tällä palstalla.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Darre » 31.01.2025 17:27

En ole ig, x, tiktok enkä aio ollakaan. Whatsappia käytän jonkun verran ja kotisivut on, joita käytän lähinnä koirapäiväkirjana (laittelen kisatulokset, näyttelyarvostelut ja jotain kuulumisia). Facea käytän paljon ja Googlen kanssa olen naimisissa, sieltä sähköposti, drive, kuvat, youtube (minne harvoin laitan mitään).
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tarkkana » 31.01.2025 17:35

Meinasin väittää, etten ole oikeastaan missään. Tarkemmin sanottuna en poistu mistään, lakkaan vain käyttämästä.

Face-tilini oli aikoinaan ihan vain ryhmien seuraamista varten. Lakkasin käyttämästä tiliä vuosia sitten. On kai edelleen olemassa, muttei sillä ole väliä, kun on ihan tyhjä tili eikä edes omalla nimelläni. Twitter-tiliäni lakkasin käyttämästä silloin kun Musk osti sen. Täälläkin minulla on tili, mutta lakkasin kirjautumasta kun kone huomautteli sertifikaatin puuttumisesta.

Rekisteröityneenä käytän vain LinkedIniä ja Pinterestiä. Jälkimmäinen on minulle lähinnä ideapankki eikä sosiaalinen kanava. Olen harkinnut Blueskyhin liittymistä, mutta sitäkin lueskelen vielä rekisteröitmätömänä (esim. https://bsky.app/profile/bsky.app/feed/whats-hot on mieluinen).
Tarkkana

ViestiKirjoittaja Tarkkana » 31.01.2025 17:52

Ai niin:
Hyasinth kirjoitti:Siellä on pakko olla ja jos poistuu, niin saattaa leimautua draamailijaksi. Jos siis laittaa jonkun ilmoituksen että "poistun facesta" ettei kaverit luule että olen vain blokannut heidät..? Mutta julistuksen tekeminen on väärin.

Olisiko Friendica ratkaisu tuohon ^. Voi sanoa, että löydät minut jatkossa toisaalta ja silti postailla vielä faceen.
Friendica on siten erityinen somealusta, että sen kautta voi lähettää päivityksiä ja viestejä myös muille somealustoille, kuten X:ään, Instagramiin ja Facebookiin. Yhteydenpidosta tuttaviin muilla somealustoilla ei siten pidä luopua, vaikka itse lopettaisikin näiden palveluiden käytön.

Lainaus aloitukseen linkatusta Ylen artikkelista.
Tarkkana

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.01.2025 18:03

Hyasinth kirjoitti:Olen miettinyt. Ylianalysointivaroitus, älä lue jos et kestä :lol: :

No ei melkein olisi tosiaan pitänyt. Some ei tosiaan ole hyväksi, jos sen ottaa liian tosissaan ja jää märehtimään joka tykkäystä, reaktiota tai varsinkin niiden puutetta.

Mä olen usein poistanut kavereita Facesta ja muakin on varmaan poistettu. En seuraa ihmisiä, joiden jutut ei enää oikein innosta ja sitten vain poistan ne. Tuskin ne edes huomaa sitä ja jos huomaa, niin mitä sitten? Kaikki tekee sitä. Ei mulla ole mitään hajua, että kenen kaikkien kaverilistoilla vielä olen tai olen olematta.

Pari kaveria on nyt parin viime viikon aikana ilmoittanut lähteä Facesta ja Ig:stä. Kommenttikentät ovat olleet lähinnä sen tyylisiä kuin "mä olen kans miettinyt lähtöä" ja ohjeita siitä, että miten tilin saa oikeasti suljettua ja sit on kyselty, että meinaako olla läsnä vielä jossain muulla somessa jne. Ei draamaa.

Mä olen Facessa, koska olen boomeri. Ig:ssä mulla on pari käsitöihin liittyvää tiliä, mutta en ole kumpaakaan päivittänyt kohta vuoteen. Tiktokissa käyn katselemassa juttuja, mutta saatan olla kuukausia pois. Aktiivisin mä olen varmasti täällä :oops:

Linkkaria en jaksa enää yhtään, Pinterestiä selaan jonkun verran ja kerään kyllä kivat ideat talteen.

Whatsapp on käytössä, mutta jotkut kaverit ovat hylänneet myös sen ja ottaneet Signalin käyttöön.

Twitterissä/X:ssä en ole koskaan ollutkaan, Threadsissa olin silloin kun se landas Suomeen, koska siellä oli aluksi kiva meininki, mutta ei jaksanut innostaa muutamaa kuukautta pidempään ja sekin on kuulemma täynnä öyhötystä nykyään.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.01.2025 19:22

*kiranas* kirjoitti:enpä oikeastaan, mulla on vaan fb. aktiivisena harrastaja olin siellä aktiivisempi ja availin sitä päivittäin, koska harrastusasiat sovittiin ryhmän kautta. nyt kattelen silloin tällöin tai jos odotan jotain.
joskus lähinnä kiinnostavat koulutukset/tilaisuudet menee ohi, kun fb:ssä niitä tuli feediin ehdotuksiksi helpostikin. toisaalta säästyy aikaa kun ei luuhaa jokaisessa kiinnostavassa webinaarissa.

Tiibetinhelmi: mun mutsi pyörii fb:ssä ihan tekaistulla profiililla (tyyliin nimellä Rengas Rikko) eikä yhden yhtäkään kaveria siellä. käyttää vaan videoitten selaamiseen sitä.
mulla ei ole mitään profiilitietoja näkyvissä ja profiilin nimenä on eka tavu sukunimestä. olen siis aiemmin ollut ihan koko nimellä, mutta erään uhkaustilanteen vuoksi pätkäsin sen, jotta sitä profiilia ei osattaisi yhdistää juuri meikäläiseen. eikä meikäläisestä ole yhtäkään tunnistettavaa kuvaa, se tietty rajoittaa joskus jos ryhmään pääsyn säännöissä on "tunnistettava profiilikuva", mutta nykyään kun harvemmin availen ja olen aktiivinen, niin eipä tuo haittaa. onpahan vähemmän muutoinkin infotulvaa itselle.

luonnonvarakeskuksen sivuillahan on suurpetohavaintokartta. mä olen fbssä jossain susivaroitusryhmässä, mutta kun sinne ihmiset postailee vaikka kuvia jäljistä, niin aina en kyllä niihin luota. kamerakuvat toki on sitten asia erikseen.

Keksityillä nimillä ei lainkaan aina pääse ryhmiin. Mua ei meinattu hyväksyä moneenkaan ryhmään millään kun vielä facessa olin, vaikka olin ihan omalla nimellä siellä. Oman kaupungin ryhmäänkin yritin päästä kuukausia, ja lopulta eräs kaverini hoiti minut sisään Totesinkin pian että face ei ole mun juttu!
Vieras

ViestiKirjoittaja tuhti » 31.01.2025 21:03

Olen miettinyt pitkään. Instasta lähdin jo aikaa sitten, kun se hästäkkien kanssa kommentointi ei vaan iskenyt ja haluan myös lukea ja kirjoitella kuvien ja videoiden postaamisen lisäksi. Metan touhut oranssinaaman kanssa oksettavat myös mutta mitään en ole vielä tehnyt sen eteen, että fbstä poistuisin tai lakkaisin käyttämästä whatsappia. Kun kaikki koiraharrastejutut pyörivät kätevästi fbssä, niin aika hankalaa olisi pysyä kärryillä viimeisistä tapahtumista..tai juoruista :lol: Ja se maksuttoman fbn mainostulva on myös tooodella luotaantyöntävää ja saa välillä höyryn pihisemään päässä :evil: Mutta minne sitten menisi ja niin, että siellä olisi myös ne muut ”kaverit” ja tutut, joita näkee ehkä muutaman kerran vuodessa koiraharrasteiden parissa :|
tuhti

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 31.01.2025 22:08

No ei melkein olisi tosiaan pitänyt. Some ei tosiaan ole hyväksi, jos sen ottaa liian tosissaan ja jää märehtimään joka tykkäystä, reaktiota tai varsinkin niiden puutetta.

Mä olen usein poistanut kavereita Facesta ja muakin on varmaan poistettu. En seuraa ihmisiä, joiden jutut ei enää oikein innosta ja sitten vain poistan ne. Tuskin ne edes huomaa sitä ja jos huomaa, niin mitä sitten? Kaikki tekee sitä. Ei mulla ole mitään hajua, että kenen kaikkien kaverilistoilla vielä olen tai olen olematta.

Minä tosiaan olen ihmeen tarkka näistä.
Se etten huomaa jotain johtuu siitä, että menen suoraan yleensä katsomaan ryhmiä tai jotain videoita, en vilkaise kaverien suuntaan.

Mutta jos huomaan, niin laitan korkeat standardit sille miten itse käyttäydyn, ja miten minua "kohdellaan"..
Mulle on tosi vaikea nähdä että olemme siellä ihmiset kuin kiiltokuvatarroja, joita järjestellään paremmuusjärjestykseen ja diskataan sopimattomana tai ignoorataan, ohitetaan, heitetään roskikseen ym.

Mä olen jotenkin vanhanaikainen, ja siksi face ei tosiaan mulle sovi.
Joka kerta kun kirjoitan sinne jotain, jos se on kerran omalla nimellä, suhtaudun siihen kuin johonkin mikä on osa itseäni,
ja jos joku kaveri kirjoittaa jotain, minun on siihen luotava suhtautuminen. Tuntuu vaikealta vain tuhahtaa että jaa.

Yks vaikea tilanne mulla oli kun täysin järkevä kaveri hurahti siellä facessa salaliittoteorioihin, ja rupesi niitä mainostamaan.
Ei käynyt järkeen että sama ihminen oli siviilissä ihan normaali, ja facessa elämöi kuin joku mölyapina rokotuksista ja jostain lentävistä lautasista.
SIlloinkin tuntui, että olisi parempi kun en kaikkea tietäisi. Toisaalta pinnallinen kuulumisien vaihto aiheutta, että kenekään ei tarvitse oikeasti sitä vaivaa nähdä ihmissuhteiden eteen, kun riittää että näkee facesta että hengissä tuokin näyttää olevan.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja kippura » 31.01.2025 22:19

Olipa vähän hölmö uutisjuttu.
Otsikon aiheena somesta luopuminen ja sitten jutussa tarjotaan vaihtoehtoja suosituimmille somealustoille.
Eihän tuo mitään luopumista ole.

Mieluummin olisin lukenut esim. vaikka someaddikteista, jotka luopuivat tai vähentivät sosiaalisen median käyttöä ja miten se vaikutti heidän arkeen.
kippura

ViestiKirjoittaja Hetuli » 31.01.2025 22:30

Hyasinth kirjoitti:

Yks vaikea tilanne mulla oli kun täysin järkevä kaveri hurahti siellä facessa salaliittoteorioihin, ja rupesi niitä mainostamaan.
Ei käynyt järkeen että sama ihminen oli siviilissä ihan normaali, ja facessa elämöi kuin joku mölyapina rokotuksista ja jostain lentävistä lautasista.
SIlloinkin tuntui, että olisi parempi kun en kaikkea tietäisi. Toisaalta pinnallinen kuulumisien vaihto aiheutta, että kenekään ei tarvitse oikeasti sitä vaivaa nähdä ihmissuhteiden eteen, kun riittää että näkee facesta että hengissä tuokin näyttää olevan.

Eikö tuossa olisi hyvä ratkaisu lakata seuraamasta henkilöä tai jäädyttää postaukset? Ymmärrän että haluat pysyä kaverina kun olette muutenkin tekemisissä.

Mä ajattelen, että tärkeitä ihmissuhteita hoidetaan muuten kuin tutkimalla reaktioita facen postauksiin. Sen ymmättäisin, että joku voi loukkaantua jos jätetään vastaamatta yksityisviestiin. Toinen asia on tietenkin jos ilkeästi kommentoi tai tahallaan haastaa riitaa.

Vaikka mäkin puhun eri somealustoista kevyinä ajanvietteinä niin en tarkoita sillä sitä etteikö olla samoja ihmisiä sielläkin. Mulla on periaatteena tai ainakin yritän tehdä niin etten netissä sano mitään mitä en voisi kasvotusten sanoa.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 31.01.2025 22:45

Totta turiset Hetuli..
Tavallaan se jäädyttäminen on ratkaisu siihen, etten näe enää uusia juttuja häneltä.
Se ei ratkaise sitä mikä on jo tapahtunut, eli ehdin nähdä niitä, ja syntyi tavallaan mielleyhtymä jo. Kommunikointi on tapahtunut.

Paljon helpompi kasvotusten, annoin hänen kerran selittää minulle niitä juttujaan, ja kuuntelin ja yritin aidosti ymmärtääkin. Että mistä hänellä ne salaliittoajatukset kumpuaa. Yritin olla tyrmäämättä, mutta samalla tein selväksi etten pysty lähtemään mukaan niihin. Jotenkin että se keskinäinen kunnioitus säilyisi.

Samaa mieltä, en yhtään tykkää siitä mikä tunne mulle jää facesta, ja en haluaisi liittää mitään tykkäämisiä oikeaan elämään.
Näin vaan käy, jos varsinkin sattuu olemaan huono päivä tai käy se vahinko, että menee jotain siellä näkemään mitä ei saa pois enää mielestä.

Ja se, että siellä tosiaan on jokaisella omat standardit. Toisella ei kiinnosta pieruakaan mikään, toisaalta hänellä voi olla se 300 + kaveriakin eli olisi mahdoton kiinnittyä yhteen. Sitten jaloissa pyörii meikäläiset, joille jokainen peukalon kuva on kuin halaus ystävältä, ja jokainen ignooraus on kuin ovi naamalle :lol:
Ja et voi koskaan tietää miten joku toinen sen kokee. Siellä on mahdoton ottaa toisia huomioon normaalilla tavalla.
Pitää olla sellainen että painukaa hÄelvettiin ja minä en välitä mitä muut ajattelee, joka taas on antisosiaalista käytöstä jos sen siirtää normaalielämään.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 31.01.2025 22:53

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01409

Epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön tunnusmerkkejä :

Paatunut välinpitämättömyys toisten tunteita kohtaan
Jatkuva ja karkea vastuuttomuus ja välinpitämättömyys sosiaalisia normeja, sääntöjä ja velvoitteita kohtaan
Vaikeus ylläpitää kestäviä ihmissuhteita, vaikkakaan ei vaikeutta luoda suhteita
Alhainen turhaumien sietokyky ja aggressiivisuuden ja väkivaltaisen käyttäytymisen kynnys
Kyvyttömyys tuntea syyllisyyttä tai ottaa opiksi epämiellyttävistä kokemuksista, erityisesti rangaistuksista
Taipumus moittia muita tai puolustella kaunistavin järkeistyksin omaa käytöstä, joka on johtanut selkkaukseen yhteiskunnan kanssa

Miten kuulostaa niin tutulta. Somessahan ollaan suunnilleen noin. Jos ei ole, niin se ei silloin sulle sovi. Sieltä se antisosiaalisuus siirtyy normaalielämään, hyviä esimerkkejä on asiakaspalvelutilanteiden vaikeutuminen. Viime aikoinahan on noussut hankalat asiakastilanteet otsikoihin.
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 31.01.2025 22:54

Facessa luen ahkerasti, päivitän silloin tällöin ja tosi harvoin kommentoin mitään. Kaverilistan siivous myös pari kertaa vuodessa. Mun mielestä kätevä pitää yhteyttä kavereihin ja pysyä kärryillä kuulumisista. Siellä on myös monia mielenkiintoisia ryhmiä, kotimaisia ja ulkomaisia. Plus työn puolesta täytyy siellä olla, firma on aktiivinen siellä. Ai joo, olen myös meidän yhdistyksen tiedottaja eli päivitän yhdistyksen facea ja sivua.
Tiktokin jätin pois, sinne vaan uppoutui liikaa tyhjentämään päätään.

Mese ja WA on käteviä yhteydenpidon kannalta, monet harrastusryhmät toimii niiden kautta. IG tili on mutta tosi harvoin käytän, seuraan lähinnä lapsiani siellä. Plus työpaikan kanava myös.

Twitteriä en käyttänyt koskaan, X ei kiinnosta, Threadsiä selailen välillä. Linkkaritili on, käyn sieellä joskus ja jouluna.

Mutta joo, joskus miettinyt poistumista, tällä hetkellä ei vaan ole oikein mahdollista. Liian monta kanavaa jos ajattelee somea laajemmin ja mä koen kyllä hyötyväni niistä.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.01.2025 23:25

Hyasinth kirjoitti:https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01409

Epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön tunnusmerkkejä :

Paatunut välinpitämättömyys toisten tunteita kohtaan
Jatkuva ja karkea vastuuttomuus ja välinpitämättömyys sosiaalisia normeja, sääntöjä ja velvoitteita kohtaan
Vaikeus ylläpitää kestäviä ihmissuhteita, vaikkakaan ei vaikeutta luoda suhteita
Alhainen turhaumien sietokyky ja aggressiivisuuden ja väkivaltaisen käyttäytymisen kynnys
Kyvyttömyys tuntea syyllisyyttä tai ottaa opiksi epämiellyttävistä kokemuksista, erityisesti rangaistuksista
Taipumus moittia muita tai puolustella kaunistavin järkeistyksin omaa käytöstä, joka on johtanut selkkaukseen yhteiskunnan kanssa

Miten kuulostaa niin tutulta. Somessahan ollaan suunnilleen noin. Jos ei ole, niin se ei silloin sulle sovi. Sieltä se antisosiaalisuus siirtyy normaalielämään, hyviä esimerkkejä on asiakaspalvelutilanteiden vaikeutuminen. Viime aikoinahan on noussut hankalat asiakastilanteet otsikoihin.

No ei. Kysymys on rajojen laittamisesta ja siitä mikä on ok ja mikä ei. Mulla muutama vanha tuttu alkoi vähän liikaa viljellä jotain persuöyhöä jo vuosia sitten (mitä vittua lehden alkuaikoina). En mä jaksa sellaisia ihmisiä seurata ja näitä tulee somessa vastaan muutenkin niin paljon, etten omalle seinälle halua sellaisia. Yhdelle ihmiselle laitoin siitä ihan viestiä, että aion poistaa hänet kavereista, koska en halua seurata niitä hänen touhujaan, muut vain poistin. Kyse ei ole mistään epäsosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä, vaan siitä, että asettaa itselleen rajat ja tekee omasta tilasta sellaisen missä on hyvä olla. Muutenkin olen jättänyt tuttavapiiristä kaikki energiasyöpöt ja ihmiset, joiden kanssa en viihdy. Miksi heitä pitäisi roikottaa mukana kun sellaisiakin ihmisiä on ympärillä vaikka kuinka paljon, joiden kanssa olemisesta tulee tosi kiva fiilis ja aina viihtyy.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hyasinth » 01.02.2025 07:32

Et nyt ymmärtänyt mitä tarkoitin tuolla persoonallisuushäiriö kuvauksella.
Eikä se kuvaa häiriötä niinkään, vaan käyttäytymistä.

Eli millainen voi olla antisosiaalista käyttäytymistä.
Kaikillahan ei ole persoonallisuushäiriö, mutta jokaisella on kyky antisosiaalisiin tekoihin.

Facessa joutuu omaksumaan antisosiaalisia käyttäytymisiä, jos siellä meinaa voida hyvin.
Koska on kovetettava itsensä. On diskattava ihmisiä, vaikka jos normaali elämässä diskaa jonkun ihmisen vaikka työyhteisössä, se on nimeltään työpaikkakiusaaminen tai joku. Vaikka se johtuisikin siitä, että tämä toinen ihminen on jollain tapaa ei-pidettävä.
Myös se meuhkaaminen on minusta antisosiaalista käyttäytymistä..Eli siinähän ihminen ei välitä kirjoittamattomista säännöistä ihmisten välillä, eikä huomioi tilane- ja tapauskohtaisesti mitä kannattaa ja ei kannata. Kuten kahvipöydässähän sitä sosiaaliset ihmiset ottaa vaikkapa tilannetajun huomioon ennen avautumista. Somessa sellainen katoaa.

(Nyt kun tarpeeksi hoin aloin kyl itsekin epävarmaksi onko tuo antisosiaalinen käyttäytyminen siihen hyvä termi, mutta siis itse näin sen näin)
Hyasinth

ViestiKirjoittaja Umac » 01.02.2025 08:31

Koko IG-historian aikana olen poistanut vain yhden ja estänyt. Oli muualta maailmasta oleva perheellinen joka oli kuvannut koiraa sekä lasta, lapsi retuutti bull-rotuista epämiellyttävän näköisesti. Kirjoitin hälle DM siitä, ihan asiallisesti siis. Tyyliin ettei vaan käy mitään. Sai totaaliraivarit siitä ja antoi tulla haukkumasanoineen, lensi samoin tein koko tili estolle.

Muuten IG palvelee parhaiten ja nopeiten viranomaiskanavien seuraamisessa. Oli ve Vero, Hätäkeskus tai oman alueen poliisilaitos tai sairaanhoitopiiri.
On lukuisia koira"tuttuja" eli sukulaiskoiria, samasta kennelistä tai linjoista, kasvattajia jne. Myös ruokajuttuja katselen.

Someriippuvuudesta ajattelen, että se on varmasti ongelma. Se on meiden kaikkien ongelma silloin kun autoa ajava on känny kädessä, koiranulkoiluttaja kävelee katse kännyssä tai kuvataan rotken reunalla ja sitten pudotaan sinne. Jos ei voi nukkua, seurustella kavereiden kanssa kasvokkain, hoitaa työtänsä tai menettää parisuhteensa laitteille, se on ongelma.
(Harri Gustafsberg)
Umac

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät