Helppo peruskoira?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Helppo peruskoira?

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 30.08.2024 19:53

No mun mittelillä oli helppo turkki. Suunnilleen 2 krt vuodessa pohjavillapesu kotona ja satunnaisesti harjaus. Kasvattaja sanoikin hyvin että mittelillä on ja ei ole pohjavillaa, se kasvattaa sen talveksi ja tiputtaa pois, jolloin jäljelle jää vain päällikarva. Korvantaukset ja villahousut ja kaulus ne haastavimmat kohteet. Koirissa on kyllä paljon eroja, joillakin turkkia on tosi paljon.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 30.08.2024 20:25

Jotenkin ihana ajatus, että meille kaikille tuo "helppo peruskoira" tarkoittaa tasan taatusti aivan eri asiaa! Meitä on niin moneksi. Itse en kyllä osaisi edes vastata tuohon. Rotuja on niin monia, ja saman rodun sisällä on niin erilaisia koirapersoonia, helppoja ja haasteellisempia.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.08.2024 03:09

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jotenkin ihana ajatus, että meille kaikille tuo "helppo peruskoira" tarkoittaa tasan taatusti aivan eri asiaa! Meitä on niin moneksi. Itse en kyllä osaisi edes vastata tuohon. Rotuja on niin monia, ja saman rodun sisällä on niin erilaisia koirapersoonia, helppoja ja haasteellisempia.

Ihan samaa mietin :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 31.08.2024 04:23

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jotenkin ihana ajatus, että meille kaikille tuo "helppo peruskoira" tarkoittaa tasan taatusti aivan eri asiaa! Meitä on niin moneksi. Itse en kyllä osaisi edes vastata tuohon. Rotuja on niin monia, ja saman rodun sisällä on niin erilaisia koirapersoonia, helppoja ja haasteellisempia.

Sama!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 31.08.2024 08:07

Kannattaa myös muistaa, että basenji rodulle tyypillisesti "juoksee" kerran vuodessa ja sekin juoksu useimmiten talvea vasten. Joten kesäpentuja ei ole saatavilla, jos sillä on merkitystä. Eli koiran pukemista on pentuaikana kylmiin keleihin näköpiirissä. Paljastan sen verran, että basenji on nyt yksi rotu vaihtoehtona borzoille Sissin kaveriksi, kun oman rodun narttu jäikin tyhjäksi tällä kertaa.

Kuten Koiruuksia mainitsi, on basenjin äänen käyttö vähäistä, ellei olematonta. Olen tottunut haukkumattomiin koiriin ja minulle turha älämölö on häiritsevää. Kisoissa basenjista saattaa lähteä kyllä outoa ääntä ja huutoa, mutta tilannekin on täysin poikkeuksellinen. Useimmat rodut huutavat kisoissa lähtöä odotellessa, mutta muuten ovat hiljaisia. Whippet on varmaan pahin huutaja! Ajon alettua ovat kyllä hiljaisia.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.08.2024 13:21

aunet kirjoitti:Kannattaa myös muistaa, että basenji rodulle tyypillisesti "juoksee" kerran vuodessa ja sekin juoksu useimmiten talvea vasten. Joten kesäpentuja ei ole saatavilla, jos sillä on merkitystä. Eli koiran pukemista on pentuaikana kylmiin keleihin näköpiirissä. Paljastan sen verran, että basenji on nyt yksi rotu vaihtoehtona borzoille Sissin kaveriksi, kun oman rodun narttu jäikin tyhjäksi tällä kertaa.

Kuten Koiruuksia mainitsi, on basenjin äänen käyttö vähäistä, ellei olematonta. Olen tottunut haukkumattomiin koiriin ja minulle turha älämölö on häiritsevää. Kisoissa basenjista saattaa lähteä kyllä outoa ääntä ja huutoa, mutta tilannekin on täysin poikkeuksellinen. Useimmat rodut huutavat kisoissa lähtöä odotellessa, mutta muuten ovat hiljaisia. Whippet on varmaan pahin huutaja! Ajon alettua ovat kyllä hiljaisia.

Lakun kasvattajalla on (olisko nyt 14 viikkoa) tuontipentu (uros) etsimässä yhteistyökotia. Aivan hurmaavan kaunis mustavalkoinen pentu, Tito.
Jos meillä ei olisi Lakua niin kävisin ryöväämässä Titon meille <3
Kuva

Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 31.08.2024 16:53

Uros, voi ei..
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 31.08.2024 18:42

Juurikin tämä.
Onhan moni palveluskoirakin helppo, koska koulutettavuus on hyvä, mutta jos ei sille tarjoa tarpeeksi tekemistä niin voi olla kaikkea muuta kuin helppo.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.08.2024 18:55

Laumanvartijarodut ovat oikeassa paikassa todella helppoja. Väärässä paikassa kaikkien painajaisia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.09.2024 06:00

^Olen täysin samaa mieltä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.09.2024 09:14

Kyllä. Ottoa ja Urhoa helpompia koiria ei mulla ollut. Mutta vaikka jossain taajamassa omakotitalossa missä on paljon liikettä ympärillä ne olisivat haukkuneet koko ajan kun olisivat ilmoittaneet poikkeamista.Mistään rivarista puhumattakaan. Helppous olisi ollut tiessään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.09.2024 19:12

Meidän tiffipentu (pian 7kk) tapasi tänään mätsärissä turistina ollessaan äitinsä ja 3 siskoaan. Siinä vaan ihmettelivät kaikki maailman menoa, ei mitään härvellystä eikä koohotusta. Hyvin rauhallisia ikäisikseen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja estrella » 27.09.2024 23:12

Käyttölabbis on usein aika erilainen kuin näyttis. Mulla on nyt yksi Australiasta ja toinen Ruotsista. Aussi on ihan ihmisystävällinen, mutta ruotsalainen ei niin kovin. Molemmilta on tutkittu selät, lonkat, kyynärät, silmät, korvat ja piipukat. Mitään vikaa niistä ei ole vielä löytynyt , eikä ole ollut atopiaa tai allergioita. Eivät nämä nyt kaikista helpoimpia peruskoiria ole, ja vaativat aika reipasta arkielämää. Pentuja saattaa olla kuitenkin tulossa aika pian.
estrella

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät