Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
annetaan kuvaa että metsästyskäytössä toimimaton koira tarkoittaisi samaa kuin metsästysvietitön, seurakoiran vieteillä varustettu koira. Jonkinlaista trendikkyyttäkin asian tienoilla on ehkä vähän havaittavissa tällä hetkellä.
Hovarontti kirjoitti:Ollaan mietitty mikä olisi kiva pikkukoira sitten eläkepäiville, jos ei enää oma fyysinen kunto jaksa noiden isojen kanssa. Sheltti on kovasti ollut pinnalla. Oma ihan ensimmäinen ikioma koira oli sheltti ja sen helpompaa tapausta saa kyllä hakeaAustralian paimenkoira kiinnostaisi myös, mutta ei taida riittää resurssit tyydyttämään toiminnana tarvetta ja tolleri myös, mutta en ole onnistunut yhtään tollerin omistajaa saamaan tuttavapiiriin.
Nuo kolme on aika perus koiria, ei mitään hirmuista liioittelua jos ei näyttelytähteä hae? Korjatkaa jos olen kovin väärässä.
Helppo peruskoira voisi olla myös käyttölinjainen labbis, mutta niitä myydään mielellään vain metsästystä harrastaviin koteihin, näin olen ymmärtänyt?
Juni kirjoitti:Minkä kokoisia basenjit ovat? Monet näyttävät kuvissa hirmu suurilta rotumääritelmän ihannekokoon verrattuna.
Ovatko ne sisätiloissa ihmisen lähellä viihtyviä vai ovatko ne mieluummin omissa oloissaan?
Onko niiden energiataso pieni vai suuri? Ovatko ne olemukseltaan enemmän rauhallisia vai vilkkaita?
Ja vielä on tietysti pakko kysyä; Millainen haukkuääni basenjilla on?Koirakirjoissa kerrottiin ennen muinoin etteivät basenjit hauku ollenkaan mutta tätä en kyllä usko
mutta kiinnostaa kuulla onko rodulla jotenkin erikoinen haukkuääni vai mistä tuo haukkumattomuusväite oikein kumpuaa
Juni kirjoitti:Kiitos, tämä on oikein mielenkiintoista.
En ole ikinä ajatellut basenjia karvan vertaa, mutta aion ryhtyä nyt tutustumaan rotuun ihan näitten sinun kuvailujesi perusteella.Totta kai koirat ovat yksilöitä ja juuri sitä kokonaiskirjoa lähden nyt selvittelemään
mutta muutama kysymys vielä jos sopii
![]()
eli millaisena pidät basenjien terveystilannetta?
Miten basenjit yleensä palkkautuvat? Olen lukenut että miellyttämishalu on vähäinen tai olematon mutta ovatko koirat yleensä ahneita ruoalle eli onnistuuko ruoan käyttäminen palkkana?
Ja vähän edelliseen liiittyen: Millä tavalla rotukuvauksissa mainittu luonteen itseriittoisuus basenjilla käytännössä ilmenee?
Onko luonne samantyyppinen kuin itämaisilla koirilla usein on? Sellainen aika itsenäinen, itsepäinen, tarkkaileva, hieman sivuun vetäytyvä, vähän "jurrikka"? (vaikka rotu onkin vissiin lähtöisin ihan eri suunnasta)
Kuvailisitko basenjia koirana sanoilla mutkaton ja helppo vai onko se luonteenpiirteittensä ansiosta vaativampi kuin monet muut yleiset "perhekoira"rodut kuten sheltti, villakoira, spanieli, kultsu?
MJK kirjoitti:Miten olisi mittelspitz tai kleinspitz?
Siskon tytöllä on kleinspitz narttu ja on oikein kiva kaveri. Ei hauku turhia, ei edes ovikelloa kun on ainut ja ensimmäinen koira talossa niin ei ole oppinut![]()
Entä whippet? Mulla on ollut ja oli kyllä helpoin koira ikinä.
Jos isompaa niin eurasier?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa