Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja MJK » 13.12.2023 17:36

Citikat on ihan hillittömiä piippailijoita.....
MJK

ViestiKirjoittaja M.Z » 13.12.2023 18:31

Kai se jotain ilmoittaa ajotietokoneen ruudulla?
Oletan että siinä sellainen on, koska osaa piipittää virheilmoituksia.
Tuossa pökötissä oli toisessa takavaloumpiossa kontaktivika, eli maadoitukset olivat vähitellen hajoamassa ja sähkö ei kulkenut oikein.
Alkuun se piipitti satunnaisesti ja ilmoitti jotain lamppuvikaa. Valot kuitenkin pikaisella auton ympärikävelyllä näyttivät toimivan, joten luokiteltiin ei kiireelliseksi tarkistettavaksi joka joutaa odottaa. Seuraavan puolen vuoden aikana siihen vikailmoituslistaan alkoi ilmaantua uusia lamppuja ja piipitys lisääntyi, joten takavaloumpio tarkistettiin ja todettiin että puhdistusspray hoiti homman kuntoon... pariksi viikoksi. Uusi ronkkimisyritys vahvisti että joku kontaktivika siellä on, mutta kun tarpeeksi pitkään pidettiin koko takavalopatteria päällä ja yritettiin saada kaikki kontaktit kuntoon, kärähtivät nuo jo valmiiksi vioittuneet johdot lopullisesti, eli toinen umpio pimeni kokonaan. Tässä vaiheessa todettiin että ok, korjaamo saa laittaa kuntoon. Uudet johdot ja maadoitus töineen maksoi pari satasta ja sen jälkeen on taas toiminut ongelmitta.
M.Z

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.12.2023 20:32

MJK kirjoitti:Citikat on ihan hillittömiä piippailijoita.....

Joo ja pyyhkimet, :D ne pyyhkii hillittömästi. Kun laittaa peruutusvaihteen päälle lähtee takalasin pyyhin päälle ja se veivaa ja veivaa. Sama jos haluis vaan kerran pyyhkästä edestä niin sitäkin se välillä innostuu veivaamaan enemmän kuin tarpeeksi. Ei vika, vaan ominaisuus.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.01.2024 16:09

Kuva
Kuva
Kyseessä 2003 Citroen C3. Osaisko joku sanoa puuttuko tästä sellainen väli pohja, kun tossa on selvästi tollaset tuet? Takaboksi on aika syvä kuten näkyy. Isot ostoskassit uppoo hyvin. Tosin jos siinä olis taso tuossa kohtaa niin tavaratila olisi aika matala. Ja kannattaisko toi välipohja jostai etsiä jos sellasen löytää myytävän.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Fran » 09.01.2024 16:27

Puuttuu välipohja. Yleensä sen alla on paikka vararenkaalle.
Ei muut osaa vastata kysymykseen et kannattaako se ostaa. Jos sä koet ettet tarvi sitä, niin sit ei kannata. Jos taas koet aen tarvitsevasi niin autopurka(a)moilta kannattaa kysyä. Www.ovoko.fi kannattaa myös tsekata.
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.01.2024 16:41

Joo mä katselin nettiauton läpi ja 40:stä autosta vain kahdessa (mistä oli kuvat) oli se välipohja. Eli ilmeisesti se on koettu huonoksi. Ois vaan hyvä kun sen sais tasaiseksi
Iidis79

ViestiKirjoittaja Fran » 09.01.2024 16:47

Sekin on mahdollista, että se on niin heikkoa materiaalia että se on hajonnut. Ovokossa oli niitä kaksi, toinen avosta ja toinen ilmeisesti Picassosta. En osaa sanoa että oliko kumpikaan oikeanlainen.
https://ovoko.fi/osat/com11012-96705769 ... tiilikansi
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.01.2024 17:12

Varmaan ei kovin kestävää, ja näytti olevan kahdessa osassa muutenkin. Ei ihme jos menee hermot. :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 10.01.2024 03:53

Taas jalankulkijan totaalista kuuroutta (?) ja hyvinkin vaarallinen tilanne hänelle itselleen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010109176.html
Poliisi jakoi varoittavan videon jalan­kulkijan toiminnasta suoja­tiellä: ”Näin ei tulisi toimia”

Ns. yläasteikäisissä nuorissa on ollut pari eri kertaa poikia, jotka vain astuvat tielle kulkusuuntaansa äkisti vaihtaen. Olen saanut hyvin jarrutettua mutta se murroiän kaikkivoipaisuus voi kyllä loppua moisella menossa joskus.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 10.01.2024 04:00

^ Pyöräilijöillähän tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Niitä täytyy aina tuijottaa että kääntyykö se nyt yhtäkkiä tähän eteen ilman mitään varoitusta ja mihinkään päin katsomista. Ei kannattaisi, koska toiseksi se pyöräilijä siinä jää, mutta sellaisia ne ovat. (Vi-haan pyöräilijöitä sekä autoilijana, että koiranulkoiluttajana, että jalankulkijana.)
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 10.01.2024 07:26

Meillä piippaa C5 jos on bensa vähissä tai tuulilasinpesuneste.

Olen ollut vuodesta 2009 ihan älyttömän tyytyväinen Citroen C vitosiin mitä meillä on ollut nyt kolme. Tai tällä hetkellä on kolmas.
Mulla on omana autona Citroen C4, ihan ok mutta en tykkää samalla tavalla kuin noista C vitosista.
Välillä kokeiltiin Volvo V70, niitä oli kaksi mutta palattiin takaisin C vitosiin koska ne nyt vaan ovat parempia ja tilavampia myös kontiltaan. (Vanha korimallit)

Ennen ensimmäistä C vitosta oli vuosia Volvon 740-sarjan farmareita.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mea » 10.01.2024 09:12

Mulla on edelleen juurikin 2009 C5 farmari. :oops: Muuta autoa en haluakaan, mutta voisihan se olla uudempi... Ei ole taloudellista mahista vaihtaa. Ja kulkeehan se, kilsoja vaan on jo yli 240 000 ja ainakin jakohihna taitaa vetää viimeisiään.
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 10.01.2024 09:56

Aika halvallahan näitä saa, muutamalla tonnilla. En muista minkä vuoden malli tuo meidän on, mutta muistan miehen sanoneen että on viimeinen malli jossa on se iso takakontti.
Uudemmissä on erilainen.
En tiedä mitä teen sitten kun noita vanhakoppaisia C5 ei ole enää saatavilla.
Toisaalta, emme enää tarvitse joidenkin vuosien kuluttua noin isoa konttia joten toivotaan että vielä löytyy niin kauan kuin tarvitsemme.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 10.01.2024 15:08

Minkälaisia häkkiratkaisuja teillä on pakettiautoissa? Utelen ja haen inspiraatiota, kahdelle isolle koiralle pitäisi häkit rakentaa ja omaan makuun nuo valmishäkit (tukevat) on hirmu matalia. Koirilla säkä noin 70cm, niin moni häkki on vain juuri sen korkuinen. En ole löytänyt korkeampia. Tietysti teettämällä saisi, mutta hintakin on sitten tosi kova.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Dacrest » 10.01.2024 15:24

^olen ostanut käytettynä, mittojen mukaan tehdyn. Toki on tuuria löytää juuri sopiva, aika paljon näitä ostetaan ja myydään esim treeniporukan kesken.

Satunnaisesti olen käyttänyt lentobokseja tai kasaan taittuvia metallihäkkejä (kun on pitänyt saada yksi ylimääräinen koira kyytiin). Tässä ratkaisussa kolariturvallisuus ei ole huippuluokkaa, parempi kuitenkin kuin jos koira olisi vapaana autossa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 11.01.2024 03:55

^^Ihan Savic-häkki eli ns. näyttelyhäkki. Se kuormaliinalla kiinni sidontapisteissä. Sitä siirrelty autosta toiseen, tarpeen mukaan.
Talvella istuu hytissä jossa on kiinni Julius K9-turvavyö-palalla ja omilla valjailla.

Näyttelyhäkki on hytin seinässä, auton etuosassa, keskellä autoa. Eli lastaus kummasta vain sivuovesta. Tuon mallin häkit ovat sitä vahvempaa mallia näyttelyhäkeistä mutta eivät missään nimessä verrannollisia esim. J Vartiaisen tms. häkkiin eikä Variocageen verrattavissa. On niitä muitakin malleja, toki.

Mä ehkä sinuna laittaisin parille Fb-palstalle tms. sellaiseen pyynnön ottaa yhteyttä jos jollain pyörii käytetty. Ja J. Vartiaisella oli ainakin jossain vaiheessa myös välityksessä käytettyjä.
Sitten mm. valtiolle tekevä on täällä: https://www.koirahakki.eu/hakeista/
Pakun häkkeihin, siis isoille koirille, ottaisin sen alalaatikon häkin alle, kamoille. Ja miettisin, että koiran vanhetessa häkkiin meno onnistuu edelleen. Oma kun niin pieni, että kulkee tarv. sylissä mutta isojen kanssa aina mietittävä niitä vaikeitakin tilanteita, loukkaantumista tms.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 11.01.2024 06:53

^, ^^ kiitos, täytyy tuumia. Kovin ovat hinnakkaita jos teettää. Meillä mies varmaan tekee itse, jos ei käytettynä löydy, mutta idea kuvia löytyi jonkun verran :)
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 11.01.2024 11:32

Hovarontti kirjoitti:Minkälaisia häkkiratkaisuja teillä on pakettiautoissa? Utelen ja haen inspiraatiota, kahdelle isolle koiralle pitäisi häkit rakentaa ja omaan makuun nuo valmishäkit (tukevat) on hirmu matalia. Koirilla säkä noin 70cm, niin moni häkki on vain juuri sen korkuinen. En ole löytänyt korkeampia. Tietysti teettämällä saisi, mutta hintakin on sitten tosi kova.

Jos Kuopio ei ole liian kaukana, niin kysy Kuopion Ruoste-esto.

Teki meille (tosin muutama vuosi sitten) C vitoseen häkin mittojen mukaan, maksoi 350 euroa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 11.01.2024 14:55

Ja joskus oli vinkkinä kysyä metallipuolen ammattikoulusta, jos joku haluaisi tehdä työn asiakkaalle ja hyötyisi siitä itse sitten koulun puolella, saisi arvostelut jne. En tiedä missä tilassa ammikset on nykyään ja onnistuuko tuollaiset häkkihommelit ollenkaan siellä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 11.01.2024 16:29

Joskus todella kauan sitten isäpuoleni auto oli ammattikoululla korjattavana. Auto seisoi siellä älyttömän kauan, oli kait jonkinlainen opetusväline. Asia oli tiedossa, en tiedä nykyisin mutta jos tekevät, niin kannattaa kysyä aikataulua.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.01.2024 05:33

Eilen oli taas yksi vuoden jännimpiä päiviä: auton katsastus. Oletuksena oli hylky piiitkän ja kalliin vikalistan kera.

Takajarrupalat on aika loppu ja mun mielestä vetoakseli/vetonivel tai joku ääntää vähän. Pienen pientä kolinaakin kuuluu kuopissa.
Ennen leimaa kävin nollaamassa vikavalot Motomaatissa (ainakin turvatyynyä herjaa), vaikkei ollut takeita että siitä olisi mitään hyötyä - ne kun saattavat silti näkyä OBD:ssa.

Hylky tuli, mutta syynä vain takarenkaiden liian vähäinen nastamäärä eturenkaisiin verrattuna.
Korjauskehoituksia pari valojen suuntausta ja puuttuva pakoputken kiinnike.

Olen shokissa, positiivisella tavalla.
Yksi hyväkuntoinen nastarengassarja löytyy omasta takaa ja suoraan sopivilla vanteilla. Korjauksiin menee rahaa rautalangan verran - tai millä se pakoputki nyt laitetaankaan kiinni. :mrgreen:
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja MikkoP » 16.01.2024 10:12

Dacrest kirjoitti:Eilen oli taas yksi vuoden jännimpiä päiviä: auton katsastus. Oletuksena oli hylky piiitkän ja kalliin vikalistan kera.

Sama juttu meidän ostoskassin kanssa. Vuoden 2004 pösö, jossa venttiilit nakuttaa. Venttiilien korjaus olis noin tonnin ja samanlaisen pösön saisi 600 eurolla :D
- Eli ajateaan nii kauan ku jättää tien päälle. Taksirahat aina mukana.

Nyt sitten käytettiin katsastuksessa tyyliin et tämän matka päättyy tähän. Mitä vielä... läpi meni. Huomatuksena et yksi valoista on liian himmeä.

Tarkistaakohan ne oikeasti autot :D
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 16.01.2024 10:43

Mä olen sitä ihmetellyt, kun välillä sattuu katsastusmies, joka vilkaisee auton läpi ja käyttää hommaan max. 10 minuuttia. Läpi meni! Seuraavalla kerralla voi sattua kaveri, joka syynää autoa vähintään puoli tuntia epäluuloisen näköisenä, ja löytääkin sieltä vian poikineen. Jos ei löydä, katsoo vielä yhden kerran. Aika tuuripeliä!
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Darre » 16.01.2024 12:05

^Mun serkku viime syksynä taivasteli kun käytti autonsa katsastuksessa ja siihen kului 7 minuuttia (sisältäen lapun tulostuksen). Etukäteen hän jännitti kun etuvalojen umpiot olivat aivan huurtuneet sisäpuolelta, että miten mahtaa käydä, mutta ei mitään huomautuksia. Ei kyllä oikein herätä luottamusta :roll: Mä kun olen käyttänyt oman autoni, niin kyllä siinä ihan rauhassa ehtii kahvit juoda ja sen jälkeen saa vielä hetken odotella.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.01.2024 14:20

Käyn aina hyväksi havaitulla katsastusasemalla, jossa kyllä hylky tulee jos aihetta on, muttei nipoteta turhista. Rajatapauksessa päätetään asiakkaan hyväksi; esim halkeama tuulilasin alareunassa ei aiheuta hylkyä. Tai suullisesti todetaan, että jarrulevyt alkavat olla kuluneet, kannattaa lähiaikoina vaihtaa.

Muutama vuosi sitten kokeilin paikkakunnan uutta katsastusasemaa, kun hinta oli kilpailijoita halvempi. Auto tutkittiin varmaan mikroskoopilla ja löysivät sellaisia vikoja, joita ei korjaamolla löytynyt etsimälläkään.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 16.01.2024 14:28

^ :o

Oi mä en tiedä kumpaa vihaan enemmän gynegelogilla käyntiä vai auton katsastusta :lol: Mulla onneksi seuraava katsastus vasta reilun vuoden päästä, voi olla että vanhakin auto ois heittämällä mennyt läpi, kun just uusittiin jarrut ja pyöränlaakeritkin. Silti se ahdistaa joka kerran yhtäpaljon.

Viimeksi totesi etteihän näissä toyotoissa mitään vikoja ole :lol: tehtiin treffit tälle keväälle, mutta ei ne sit järjestykkään. Ihan kivoja katsastus miehiä on meidän pikku asemalla, reiluja ja sanoo asiasta, mutta ei tutki suurennuslasilla kuitenkaan.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.01.2024 18:39

Hovarontti kirjoitti:Minkälaisia häkkiratkaisuja teillä on pakettiautoissa? Utelen ja haen inspiraatiota, kahdelle isolle koiralle pitäisi häkit rakentaa ja omaan makuun nuo valmishäkit (tukevat) on hirmu matalia. Koirilla säkä noin 70cm, niin moni häkki on vain juuri sen korkuinen. En ole löytänyt korkeampia. Tietysti teettämällä saisi, mutta hintakin on sitten tosi kova.

FB:n koiraryhmiä ja myydään koiratarvikkeita kannattaa seurata. Just joku tänään laittoi koirat ryhmään ilmoituksen myytävästä kuljetushäkistä pakettiautoon.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.01.2024 18:47

Joo joko on nilittäjä tai sitten "vähän sinnepäin". Mun entiseen autoon tuli aina se korjauskehoitus valojen suuntauksesta. Niistä aina sanoin huoltoon ja kai niitä ronklattiin, mut siellä ei vissin joku osa pitänyt niin näytti kieroon, itse en huomannut että se olis ajoon haitannut.
Tossa mun nykyisessä autossa on piiiiitkä halkeama tuulilasissa, mutta se jää pyyhkimien alle, niin ei kuulemma ollut tullut sanomista siitä. Ja nyt siinä on kiveniskemäkin näkökentässä. Mulla on tarkoitus kuitenkin vaihdattaa lasi, koska se häiritsee itseäni. Ja koska katsoin ettei se maksa ihan hirveesti vanhaan autoon. Ja sitten kesäksi pitäs uudet kesärenkaat hankkia. Yritän kyllä ensin etsii jotkut käytetyt, vaikka rengasmyydä lupas uudet kesärenkaat citikkaan kolmella sadalla.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Purrfect » 16.01.2024 23:09

Mullahan ei autoa/korttia ole, mutta miehellä on.
Meiän vanha Corolla alkaa pikkuhiljaa ilmotella ikäänsä ( v. 2003 muistaakseni), ja muutamia pikkujuttuja alkaa ilmetä, jotka taas enteilee että jossainvaiheessa todennäköisesti olisi edessä jotain isompia juttuja, mitä ei kannata korjata.

Muunmuassa ei oikeen tahdo jaksaa lämmetä sisätilat ja välillä näyttää että moottorilämmöt (?) on todella korkeat (on tehnyt sitä pidempään) ja näyttää samalla vikavaloa, jokin muukin random vikavalo joskus näkyy turhaan. Mitään vikaa/ylikuumumista ei kuitenkaan ole, ja kun antaa minuutin-kaks olla auto sammutettuna, ei mitn ongelmaa ja kaikki normaalisti.
Mitään isompaa/kalliimpaa vikaa tuossa ei ole ikinä ollutkaan onneksi, ja edelleen jaksaa miehen työpäivän jälkeen sieltä reilusta 15 pakkasasteesta käynnistyä kylmiltään ilman apuja, tosin nykyisin pikkuhetken sitä pohtii jaksaisko.

Joku vähän uudempi malli olisi siis kohta ajankohtainen, mutta kun mielellään saisi olla alle 10 000€ ja ikää max 10v, eipä sillä kuulemma enää Toyotaa osteta. Nuo Corollat vaan on niin toimintavarmoja ja halpoja ylläpitää, että mieluiten samanmerkkistä saisi olla, vaan ilmeisesti on kartotettava muita merkkejä. Ehkä Nissan tai muu Japsi saisi olla, jos vaan löytyy. Onneksi ei ole vielä hengenhätä ja saa pohtia ja ottaa selvää rauhassa, tai enempi mies saa kuin minä :D .
Se on selvää, että sähköautoa ei vielä edes harkita, etenkään viime kesän reissun jälkeen jonka tein kaverin sähköauton kyydissä, ei todellakaan!
Purrfect

ViestiKirjoittaja Outi.I » 17.01.2024 00:06

Iidis79 Ei se valojen suuntaus ehkä sinua haittaa, mutta on tosi inhottavaa kun vastaan tulee auto jonka valot on suunnattu väärin ja sojottaa suoraan silmiin.
Outi.I

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät