Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.01.2024 11:52

Dacrest kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Miten saada sulaksi vesiputki johon ei ole pääsyä mistään? Ei voi imeä imurilla, lämmittely ei auta. Odotellako vain kesän tuloa? Syynä se että joku on vienyt tilkkeen kivijalasta.

Mulla sama tilanne päällä, vessan lavuaarin kuumavesiputki jäässä, eikä mistään pääse lämmittämään. Ensihätään päätettiin laittaa auton sisätilalämmitin pienimmälle puhaltamaan allaskaappiin, suuntaus jäätyneeseen putkeen (putki kääntyy siellä seinän sisälle). Ja tietty hana koko ajan auki.

Ainakaan viiden tunnin lämmityksen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Seuraava siirto on soittaa putkimiehelle.
Ja täällä ei kuulemma ole putket ikinä jäätyneet. Nyt sitten jäätyi, vaikkei pakkasta ole ollut "kuin" 22 astetta.

Mitäs vesiputkelle kuuluu? Meillä oli viime yönä sulanut. Putkari ei sille pystynyt tekemään mitään, joten ei auttanut kuin odotella.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.01.2024 14:50

Suli viime yönä itsekseen, toki hana oli tippumassa.
Tuttu putkimies sanoi että viime aikoina on käynyt sulattelemassa paljon sellaisia putkia, jotka eivät ole koskaan ennen jäätyneet.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.01.2024 20:55

ostin vanhuksille älytv:n.
faija ei osaa asentaa sitä, telkka kyselee jotain nettiyhteyttä eikä siitä pääse mihinkään telkan asennuksiin.

itse olen 50km päässä joten en pääse auttamaan eikä tietenkään voi liikkeeseen soittaa (koska ei ymmärrä ohjeita), eli onko normaalia, miten edetä tuosta? joo kaivan manuaalia ja soitan liikkeeseen itse kun ehdin, mutta paikan päälle pääsen vasta loppuviikosta.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.01.2024 22:27

*kiranas* kirjoitti:ostin vanhuksille älytv:n.
faija ei osaa asentaa sitä, telkka kyselee jotain nettiyhteyttä eikä siitä pääse mihinkään telkan asennuksiin.

itse olen 50km päässä joten en pääse auttamaan eikä tietenkään voi liikkeeseen soittaa (koska ei ymmärrä ohjeita), eli onko normaalia, miten edetä tuosta? joo kaivan manuaalia ja soitan liikkeeseen itse kun ehdin, mutta paikan päälle pääsen vasta loppuviikosta.

Onko mahdollista, että isä laittais sulle vaikka videokuvaa tai kuvaa telkkarista, missä se kyselee tätä nettiyhteyttä ja kaukosäätimestä. Yleensä kai nämä voi ohittaa kun ei kai mitään telkkaa ole pakko liittää nettiin vaan se on vain lisäominaisuus. Joskus sitä ohitusmahdollisuutta ei vaan huomata vaan jäädään jumittaan siihen.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 11.01.2024 03:47

^^Eikä naapureissa ketään joka osaisi? Tai kotihoidossa, jos sellaisia palveluita on.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.01.2024 06:02

Mella M kirjoitti:Onko mahdollista, että isä laittais sulle vaikka videokuvaa tai kuvaa telkkarista, missä se kyselee tätä nettiyhteyttä ja kaukosäätimestä. Yleensä kai nämä voi ohittaa kun ei kai mitään telkkaa ole pakko liittää nettiin vaan se on vain lisäominaisuus. Joskus sitä ohitusmahdollisuutta ei vaan huomata vaan jäädään jumittaan siihen.

ei. hän ei osaa käyttää videointia. hän osaa vastata puhelimeen, laittaa txt ja korkeintaan laittaa kaiuttimelle puhelimen. tod.näk se jotenkin jäi sitten jumittamaan - tai sitten ei vaan kaukosäätimestä löydy seuraavaa valikkoa ja faija hermostuu kun ei osaa. mitään manuaalia ei ole mukana, koska ohjeet on netissä, eikä hän niitä sieltä osaa etsiä. pikaohje on, mutta siinä ei ollut ilmeisesti tätä.

Umac kirjoitti: ^^Eikä naapureissa ketään joka osaisi? Tai kotihoidossa, jos sellaisia palveluita on.

ei, naapurit on uusia joita ei tunneta ja kun on henkilö joka ei apua kysy vaikka eksyisi, niin en usko, että kysyisi kovin helposti vanhoiltakaan.
multakaan ei kysytty apua, kirottiin vaan paskaa telkkaa ja jouduin tarjoamaan apua. :roll:

kotihoito siellä jotenkin käy, mutta ei ainakaan maininnut, että tällä viikolla käyntiä olisi.
hitto kun itselläkään ei ole älytelkkaa niin ei mitään havaintoa mitä voisi edes ehdottaa etenemiseen tuosta. mä vielä mietin tilausta tehdessä, että tilaanko samaan pakettiin asennuspalvelun telkalle .olisi pitänyt! ai että tätä jälkiviisautta! ei olisi niin paska telkka! :mrgreen:
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Gett » 11.01.2024 15:19

Olisiko isäsi kotikunnalla digiapua, kirjastosta kannattaa kysyä, niissä käy silloin tällöin neuvoja ja voisihan kysyä kotiinkin käymään.

Mulla myös sellainen ongelma että uusi Android tabletti ilmoittaa että ei voi käyttää avast virustorjuntaa ja aina aiemmin olen tuota käyttänyt. Mitähän muuta ilmaista virustorjuntaa voisi ladata? McAfeesta luin huonoja kokemuksia ja usealla muulla on vain aloitus ilmainen. Eli vinkkejä ilmaisesta mobiili virustorjunnasta olisi tervetullut
Gett

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.01.2024 20:25

Miten pesisitte sellaisen villaisen? Keinutuolissa käytettävän kapeahkon ”maton”? En tohdi pesukoneeseen laittaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 11.01.2024 20:50

Villa kannattaa pestä käsin puristelemalla viileässä vedessä, jokin paljon laimennettu mieto pesuaine. Väljä vesi olisi paras jos sulla on niin iso allas/ämpäri. Kuivaus tasolla (missä saa ilmaa) kun liika vesi puristeltu pois. Paras kuivaus tulisi ulkona mutta ei tuonne pirun pakkaseen voi viedä, tuulettaa sitten vaan kun kuivunut. Muista ei kuumaa vettä, muuten saat huopatossut.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.01.2024 07:44

Sitä lähinnä mietin että onkohan nuo villaa.
http://sairaankauniskoti.blogspot.com/2 ... s.html?m=1
Taitaa olla justiinsa tällainen.
Kysymykseni taisi olla vähän hämärä, villan pesun toki osaan, jos ei muuten niin googlettamalla.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 12.01.2024 08:24

Vaikea sanoa onko villaa vai sekoitetta. Ja usein tuollaisissa loimilangat on puuvillaa, joten kutistuvuus pestessä on eri kuin muilla materiaaleilla, esim. tekokuidut ei kutistu, puuvillasta voip lähteä 10 % pituudesta. Siihen tepsii kun kosteana venyttää kuosiinsa, ja käy välillä kuivumisen edetessä muotoilemassa. Monesti kun ihmiset pesee kesällä mattoja, ne kupruilevat kun kuteet onkin tekokuitua ja loimilangat puuvillaa jolloin vetävät kurttuun, jos ei venyttele kunnolla. Mulla on koneessa ohjelma vartin pesu 30 asteessa. Siinä olen pessyt mm. villasukat ongelmitta.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 12.01.2024 08:42

Meillä tämä, kestää konepesun 40:ssä asteessa
Kuva
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.01.2024 09:13

Umac kirjoitti:Meillä tämä, kestää konepesun 40:ssä asteessa
Kuva

Onko tuo mitä materiaalia? Näyttää paljon paremmalta kuin tää mun :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 12.01.2024 09:26

Voi apua, en osaa sanoa! Tullut edesmenneen keinutuolin mukana, aika mattomainen käteen mutta loistava istuinalunen :)
Siinä ei ole mitään lappuja kiinni, käsin tehty vuonna x.
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.01.2024 12:20

Tuo omani on villaisen tuntuinen, voi toki olla myös sekoitetta. Tuo sun näyttää puuvillalta silmään, niin sillä kysyin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 12.01.2024 16:47

Meillä ei ole kiikkustuolia eli ei suojustakaan, mutta ilmeisesti ainakin osittain villainen vanha seinäraanu. Ne lienee vähän samankaltaiset materiaaleiltaan ja tekotavoiltaan?
Olen pessyt sen joskus pyykkitelineen päällä ns. laakapesuna varovasti kylppärissä mäntysuovalla, ja ainakin kerran ihan pyykkikoneessakin villapesu/käsinpesuohjelmalla, ja antanut kuivaa pyykkitelineen päällä laakana. On pysynyt ihan hyvänä.
Aloin tosin miettimään, että kuivasinkohan sen kerran kuivausrummussakin, villankuivausohjelmalla.... Muutoin ei siitäkään ollut moksiskaan, mutta tankokuja oli aavistuksen naftimpi sen jälkeen.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Fran » 12.01.2024 17:47

Jos siinä ei ole tahroja, niin mä "pesisin" sen lumihangessa.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.01.2024 18:41

Purrfect kirjoitti:Meillä ei ole kiikkustuolia eli ei suojustakaan, mutta ilmeisesti ainakin osittain villainen vanha seinäraanu. Ne lienee vähän samankaltaiset materiaaleiltaan ja tekotavoiltaan?
Olen pessyt sen joskus pyykkitelineen päällä ns. laakapesuna varovasti kylppärissä mäntysuovalla, ja ainakin kerran ihan pyykkikoneessakin villapesu/käsinpesuohjelmalla, ja antanut kuivaa pyykkitelineen päällä laakana. On pysynyt ihan hyvänä.
Aloin tosin miettimään, että kuivasinkohan sen kerran kuivausrummussakin, villankuivausohjelmalla.... Muutoin ei siitäkään ollut moksiskaan, mutta tankokuja oli aavistuksen naftimpi sen jälkeen.

Ei mullakaan ole kiikkutuolia :D mutta näitä saman materiaalisia mattoja 4 kpl. Mulla ne on ollut 10-15 vuotta, ja sitä ennen ties missä, aika vanhoja siis ovat. Tämä 1 on ollut käytössä 7 vuotta suojaamassa milloin mitäkin, ja ei taida enää lumipesu riittää. Ehkä kokeilen pestä jotain kaapissa lojuvaa villapesulla koneessa, niin ei niin haittaa jos menee pilalle.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.01.2024 19:08

Gett kirjoitti:Olisiko isäsi kotikunnalla digiapua, kirjastosta kannattaa kysyä, niissä käy silloin tällöin neuvoja ja voisihan kysyä kotiinkin käymään.

hei, kiitos muistutuksesta, enpäs muistanut tällaisten olemassaoloa vastaisuuden varalle.

nyt on telkka asennettu, hermohan siinä meinas mennä kun faija ei verkon salasanoja sun muita tiennyt/löytänyt. ensin saatiin piuhalla toimimaan ja lopulta saatiin langattomastikin. uus kaukosäädin vaan tarvitaan, ei noin pientä kukaan näkörajoitteinen kyllä käytä. mutta opetelkoot nyt telkkaa käyttämään, aikaahan hänellä on, kerran mutsi on nyt sairaalassa keuhkokuumeen vuoksi.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.01.2024 20:45

Tsemppiä keuhkokuumeeesta paranemiseen!!
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 13.01.2024 12:56

Lumihanki ja mahdollisimman kova pakkanen on parasta hoitoa villalle.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.01.2024 12:16

Vieras kirjoitti:Tsemppiä keuhkokuumeeesta paranemiseen!!

kiitos.
käytiin broidin kanssa sitä kattomassa, oli ihan pirtee. aina en ihan faijan "ihan hyvin se voi" lauseisiin voi luottaa tai jos mutsi kieltää kertomasta todellista laitaa, niin helpompaa todeta itse tilanne, mutta ainakin nyt oli pirteä. kuumeeton keuhokuume, crp oli vielä jatkanut nousua vaikka iv ab meni, mutta eiköhän se vielä ens viikon pötköttele siellä.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 14.01.2024 12:57

Crp nousee usein päivän-kaksi iv-ab:n aloituksesta. Sitten laskee jos/kun/usein laskee.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Biarritz » 18.01.2024 22:37

Mistä tällä hetkellä saa Fazerin Sininen & Valkoinen 270 g suklaarasioita? Prismassa ei ole eikä Tokmannillakaan enää tällä hetkellä (niillä oli niitä vielä joulun aikaan). Pienemmistä kaupoista, kuten esim. K-Supermarket, ei löydy myöskään.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Umac » 19.01.2024 03:46

Jaa-a, näkyy olevan tilapäisesti loppu ^ ihan pääpirultakin: https://fi.fazer.com/collections/konveh ... inen-270-g
Sinne nettikauppaan tulee aina itse vilkaistua jos jotain heidän tuotteistaan etsin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 21.01.2024 05:56

Jenni Pääskysaaren paita, onko tietoa mistä tuon saisi?
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010134199.html (alemmassa kuvassa näkyy selkeämmin, joskin kovin väritön siinä)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.01.2024 06:27

Umac kirjoitti:Jenni Pääskysaaren paita, onko tietoa mistä tuon saisi?
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010134199.html (alemmassa kuvassa näkyy selkeämmin, joskin kovin väritön siinä)

hyvä toki vastata, kun ei tiedä, mutta heitänpä googlen kuvahakutuloksia.

https://suomimuoti.fi/products/kuviolli ... pusero-c42
https://www.vimmacompany.com/product/ir ... ish-tumma/ (mun silmään se olisi eniten tämä. ohjelmaa en katsonut, joten vaatteesta en enempää tiedä)

poistettu yksi linkki, kun tuote oli identtinen.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 21.01.2024 14:18, muokattu yhteensä 2 kertaa
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 21.01.2024 08:14

^Kiitos, katson nuo!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.01.2024 16:48

eikö enää vanhaan puhelimeen (20v) saa suoraan estettyä esim. ulkomailta tulevia puheluita?

kyllä siellä sellainen valikko on, mutta hitto kun en koodia muista ja tarkastin vielä netistä niin ainakaan palveluntarjoajalla ei ole sellaista "estä saapuvat ulkomaan puhelut". en tiedä aktivoituisiko tuo edes vaikka koodi olisikin, koska telia ei itse sitä tarjoa. ainakin jos verkoksi valitsee gsm, niin toistaiseksi puhelu kulki siitä läpi kun työpuhelimella kokeilin, mutta en tiedä riittääkö se blokkaamaan ulkomailta tulevaa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.01.2024 19:51

Miten voin hakea sanaa nettisivulta iphonella? Eli sama kuin tietokoneella ctrl+f. Yritin etsiä tietoa mutta googlen käyttö on nykyään ihan mahdotonta.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät