Eläinlääkärissä käydään-ketju

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eläinlääkärissä käydään-ketju

ViestiKirjoittaja Umac » 19.12.2023 13:29

Lämmin osanottoni perheellenne, msk.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Rigge » 19.12.2023 13:29

Osanottoni!
Rigge

ViestiKirjoittaja msk » 19.12.2023 13:49

Kiitos. Ihan käsittämätöntähän tämä on.
Kuitenkin ainoa mahdollinen ratkaisu tässä tilanteessa oli päästää Nuppu pois.
Ikävä on pohjaton.
Toisaalta kun ajattelee, niin parempi näin. Ainakin melkein saappaat jalassa.
Nuppu eli pitkän ja ihanan elämän ja olen kiitollinen että saimme olla ystäviä näinkin kauan.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.12.2023 14:05

^kyllä, tuollainen raju kohtaus kielii jo jostain vakavammasta. Saappaat jalassa sai lähteä. Nupulla ei ole enää hätää. Mitään muuta en nyt toivo kuin että saisitte edes jonkinlaisen joulumielen takaisin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 19.12.2023 14:12

Toivotaan. Tässä ei nyt ole tosiaan oikein joulumieltä eikä mitään muutakaan. Paitsi paha mieli.

Meille niin tyypillisesti Nuppu kuoli syntymäpäivänäni. Se on ihan yleistä, että kuollaan jonkun syntymäpäivänä.
Edesmennut Onni rottweiler kuoli samana päivänä kun ensimmäinen lapsenlapsemme syntyi. Isäni kuoli tyttäreni syntymäpäivänä ja edesmennyt Urho kuoli tyttäreni ex-miehen syntymäpäivänä. Puhumattakaan koirien ja kissojen keskinäisistä syntymien ja kuolemien samoista päivistä.
Tällä hetkellä ei tosiaan ole minkäänlaista joulumieltä eikä oikein muutakaan.
Viimeksi muokannut msk päivämäärä 19.12.2023 15:22, muokattu yhteensä 2 kertaa
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja aunet » 19.12.2023 14:13

Otan osaa suruunne msk, muuta en osaa sanoa. Tiedän tunteesi tarkalleen. Hyvää matkaa reipas Nuppu!
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.12.2023 14:20

Olisin kyllä toivonut että olisit saanut viettää merkkipäivävapaatasi vähän toisenlaisissa tunnelmissa! Elämä on tosi julmaa välillä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 19.12.2023 15:19

Kyllä, niin minäkin. Mutta elämä on.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mea » 19.12.2023 15:32

En osaa sanoa muuta kuin voimia.

Itse en ole vieläkään päässyt yli Lelun kuolemasta 14.5.2021, Lelu olisi syksyllä täyttänyt 12v. Lähti myös aikalailla saappaat jalassa, se tavallaan millin helpottaa.

Kehtaanko nyt omia murheita tähän laittaakaan. Onnilla on kamalan paha olo nukutuksen jäljiltä. En tiedä miten voisin helpottaa sitä. Ehkä mennään yläkertaan ja koitan nostaa sen viereeni sänkyyn. Laitoin ruokaa pehmenemään mutta ei sitä varmaan kannata antaa.

Lisäksi en tiedä oliko reissu turha, vaikka maksoi 300e. Sanoivat että puolen vuoden sisällä pitää ottaa röntgenit ja poistaa 1-3 hammasta, 1200 euroa kiitos. Voi vee.
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 19.12.2023 17:02

Joillekin koirille tulee tosi paha olo nukutuksen jälkeen. Yön jälkeen viimeistään varmaan helpottaa.

Oliko Onni se kultainen noutaja? Mikä niissä hampaissa on että pitää poistaa?
Röntgen kannattaa ottaa aina että näkee hampaiden todellisen tilanteen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Avokaado » 19.12.2023 17:15

Merkkipäivästäsi, msk, tulikin surupäivä. Ei ole Nupulla enää huono olo. Voimia kestää tämäkin koettelemus.
Avokaado

ViestiKirjoittaja msk » 19.12.2023 18:14

Kiitos. Olen onneksi henkisesti vahva.
Nuppu on nyt haudattu omalle "pihalle." Sai mukaansa kesämekkonsa ja lempilelunssa, pehmolampaan.
Tehtiin Nupulle pehmeä peti ja laitettiin vielä viltti mukaan. Pyyhe laitettiin pään päälle ettei mene hiekkaa silmiin. Se on meillä aina juttu joka pitää tehdä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Purrfect » 19.12.2023 18:33

Voi ei, kamala tilanne, että "kääntyikin" Nupun tila noin yhtäkkiä vakavaksi :( . Jaksamisia kovasti teille!
Onneksi saitte viettää loppuun asti kunnon koiranelämää, ja Nupulla oli juuri teidät pitämässä huolta, hoitamassa ja auttamassa, vaikeissakin päätöksissä
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 19.12.2023 19:20

Mea kirjoitti: Lisäksi en tiedä oliko reissu turha, vaikka maksoi 300e. Sanoivat että puolen vuoden sisällä pitää ottaa röntgenit ja poistaa 1-3 hammasta, 1200 euroa kiitos. Voi vee.

Tuo sun kannattaa kilpailuttaa. Esim. kauanko sun nurkilta ajaa Fiskarssiin? https://www.fiskarsvet.fi/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 19.12.2023 19:38

Osanottoni, msk!
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.12.2023 20:04

Jos nyt jotain hyvää tuosta Nupun tilanteesta voi kaivamalla kaivaa, niin se, että sait msk olla tänään kotona. Hirveää on tulla töistä hälytetyksi että koira on kuolemaisillaan tai kuollut. Mun eka tipsu lähti pois niin etten ollut paikalla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 20.12.2023 03:26

msk kirjoitti:Joillekin koirille tulee tosi paha olo nukutuksen jälkeen. Yön jälkeen viimeistään varmaan helpottaa.

Oliko Onni se kultainen noutaja? Mikä niissä hampaissa on että pitää poistaa?
Röntgen kannattaa ottaa aina että näkee hampaiden todellisen tilanteen.

Joo Onni on kultsu. Olo on tosiaan palautunut normaaliksi, huh.

En tiedä tarkemmin mikä hampaissa on. Siinä vain luki: "JATKOHOITOSUUNNITELMA:- Hammasröntgenkuvaus, ainakin 210 poisto. 209 ja 110 poistot mikäli rtg kuvassa muutoksia juurialueella." Ajattelin että kai ne tietävät.

Fiskarsiin näkyy olevan 120 km. Edulliselta vaikuttaa kyllä muuten.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 20.12.2023 04:29

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jos nyt jotain hyvää tuosta Nupun tilanteesta voi kaivamalla kaivaa, niin se, että sait msk olla tänään kotona. Hirveää on tulla töistä hälytetyksi että koira on kuolemaisillaan tai kuollut. Mun eka tipsu lähti pois niin etten ollut paikalla.

Totta, saitte pitää kunnon hyvästit, jos jotain hyvää on haettava.

Lelun kanssa kävi niin, että se oli jo toipumassa leikkauksesta ja olin jo melkein hakemassa sitä, kun soittivat että sen kunto oli yhtäkkiä romahtanut ja pitävätkin sen vielä siellä. Se oli teholla jonkun aikaa, ja sitten ne soittivat paniikissa että saadaanko nopeasti lupa tehdä sille hätälopetus. Siinä se sitten meni, laitettiin yhteistuhkaukseen. Mutta jos tästä on pakko hakea jotain hyvää, niin se oli "paras" tapa mennä minulle.

En nimittäin kestäisi lopetustilannetta, sen verran tunnen itseäni. Vaikka pakkohan se olisi koiran takia. Toivottavasti sitä ei ikinä tule eteen, vaikka tuskinpa sellainen "tuuri" käy. En myöskään kestäisi ruumiin hautaamista tai tuhkia missään.

(Tähän liittymättä tavallaan, niin suunnittelen nyt jo miten pääsen luistamaan vanhempien hautajaisista sitten kun ne tulevat. Fyysisesti mahdotonta että siihen hirveän monta vuotta menisi enää, koska ovat niin vanhoja. En vaan pystyisi käsittelemään sitä tilannetta. Kaikki sukulaiset sitten katsoisivat että missäs Mea on, eikö se edes vaivaudu paikalle. (Ja jos menisin, niin katsoisivat, että onpas se LIHONUT! En kestä sitäkään.))
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 20.12.2023 06:47

Mea, jokainen suree tavallaan. Mikään pakko ei hautajaisiin ole mennä, jos itsestä siltä tuntuu. Ihmisten pitäisi lopettaa muutenkin ajattelu, että mitähän "ne muut nyt sitten ajattelee". Hautajaiset on jonkun ihmisen keksintö. Vain sinä päätät miten toimit kyseisessä tilanteessa. Tärkeintä on kuitenkin, mitä tehdään eläessä. Olen ollut itse vastaavassa.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.12.2023 07:09

Vaikeita asioita nämä ovat tosiaan. Ja jokainen toimii kuten parhaaksi näkee, ei siinä saisi muilla olla sanomista.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 20.12.2023 08:16

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jos nyt jotain hyvää tuosta Nupun tilanteesta voi kaivamalla kaivaa, niin se, että sait msk olla tänään kotona. Hirveää on tulla töistä hälytetyksi että koira on kuolemaisillaan tai kuollut. Mun eka tipsu lähti pois niin etten ollut paikalla.

Olen ajatellut ihan samaa. Mun piti alunperin olla maanantai ja tiistai lähitöissä toimistolla. Meillä on monipaikkatyö ja kuukaudessa pitää olla (vähän arkipivien lukumäärästä ja muusta riippuen) n. 8 päivää lähitöissä.
Joku viikko en ole ollenkaan lähitöissä.
Maanantain olin kotona koska tämä helevatan nuha ja tiistaina oli tosiaan merkkipäivävapaa.

Nuppu oli maanantaina aamulla ihan ok niihin aikoihin kun olisin yleensä lähtenyt töihin ja se oli myös ok niihin aikoihin kun olisin tullut töistä.
Se olisi siis ollut yksinään täällä hoipertelemassa ja olemassa ihmeissään maanantaina enkä olisi tiennyt asiasta mitään.
Se tosin sai kipulääkkeitä joten en tiedä minkälainen olisi ollut jos ei olisi saanut. Että olisinko huomannut maanantai-iltana jotain.
Eilenkin se oli ok niihin aikoihin kun olisin lähtenyt töihin. Ihan kamala ajatus on, että se olisi ollut täällä yksinään kohtauksen tullessa ja sen jälkeen.

Onneksi olin kotona ja Nuppu sai lähteä sylissäni kinkkua syöden.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.12.2023 11:17

msk, olen niin pahoillani, otan osaa :( Mä en lue tätä ketjua kovin usein, niin en osannut yhtään arvata, että tällaista on tapahtunut. Tuo on kyllä juuri pelottava ja huolestettuva asia, että koirille tai kissoille sattuu jotain juuri silloin kun ei ole itse niiden kanssa kotona. Sinä onneksi olit ja Nuppu sai turvallisesti lähteä sinun sylissä.
Mella M

ViestiKirjoittaja msk » 20.12.2023 13:36

Kiitos. Onneksi olin kotona ja onneksi sain eläinlääkärin tänne kotiin.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.12.2023 21:27

Voi että :( Osaanottoni. Nuppu sai ainakin lähteä kotona turvallisessa paikassa ja herkkuja syöden. Mutta tuollainen tilanne on kyllä kamalaa, kun ensin ei tiedä ja sitten on vähän toivoa ja sitten tulee lopullinen tilanne. Ikävää että näin joulun alla.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 23.12.2023 10:06

Osanotto msk:lle!

Meillä oli myös viime päivinä paha tilanne, aiemmin perusterve 11 v koiramummeli sai yllättäen pahoja kipukohtauksia. Niiden syyksi epäiltiin jotain vikaa rangassa, välilevypullistumaa, hermopinnetta tms. Tavallinen tulehduskipulääke ei auttanut, vaan koira oli jäätävän kipeä edelleen. Itse jo varauduin eutanasiaan. Uusi eläinlääkärikäynti toi teholääkityksen, kahta normikipulääkettä ja gabapentiini. Eläinlääkärissä sai jonkun opioidikipupiikin. Koira piristyi kovasti ja eutanasia-ajatus jäi nyt toistaiseksi pois mielestä.

Mutta vähän epäilyttää tuo gabapentiini. Sillä on jotenkin huono maine lääkkeenä. Niinpä ajattelin kysyä kokemuksia. Onko joku syöttänyt gabapentiiniä koiralleen ja mitkä ovat kokemukset?

Olen sinänsä varautunut siihen, että tämä lienee joka tapauksessa mummelin viimeinen joulu, mutta mielellään voitaisiin ottaa lääkityksestä tukea, jos sillä vielä saa iloisia päiviä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 23.12.2023 10:18

^Löydät tästä samasta ketjusta mm. sivulta 15 Darren kertomaa gabasta ja sivulla 11 mm.oma kommenttini, faktoja ko.lääkkeestä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Darre » 23.12.2023 11:48

Valkosipulisilakka kirjoitti:Osanotto msk:lle!

Mutta vähän epäilyttää tuo gabapentiini. Sillä on jotenkin huono maine lääkkeenä. Niinpä ajattelin kysyä kokemuksia. Onko joku syöttänyt gabapentiiniä koiralleen ja mitkä ovat kokemukset?

Olen sinänsä varautunut siihen, että tämä lienee joka tapauksessa mummelin viimeinen joulu, mutta mielellään voitaisiin ottaa lääkityksestä tukea, jos sillä vielä saa iloisia päiviä.

Ei näköjään ollut sivulla 15, mutta mun mitteli Pessi (nyt 14 v.) söi 3,5 v nestemäistä gabaa spondyloosin takia. Lääke sopi erinomaisesti ja mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Koira painaa 5 kg ja sai lääkettä 1ml aamuin illoin. Kuluneena syksynä lääkitys vaihdettiin Librelaan.

Muoks. nyt kun on paremmin aikaa ja parempi näppis. Alunperin silloin 2020 keväällä kun Pessiä hoitava ortopedi ehdotti sille gabapentiiniä, niin vähän kyllä arvelutti pysyvä kipulääkitys, mutta lääkäri kertoi käyttävänsä lääkettä potilaillaan suht paljon ja sen olevan hyvin siedetty, ei juuri sivuvaikutuksia eikä rasita maksaa. Ja todellakin näin siis oli, Pessi vietti lääkityksellä täysin normaalia, aktiivista elämää. Veriarvoja kontrolloitiin vuosittain joko hammashoidon tai erillisen terveystarkastuksen yhteydessä ja ne pysyivät moitteettomina.

Mutta kuluneena syksynä Pessin kyynärien nivelrikko alkoi jonkin verran oireilla, niin lääkäri siis ehdotti siirtymistä Librelaan ja gaba ajettiin alas. Koira onkin nyt todella hyväkuntoinen ja pirtsakka ikäisekseen, Librela on toiminut erinomaisesti.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 25.12.2023 14:52

Koirani vointi on valitettavasti vain huonontunut gabapentiinistä ja kahdesta muusta kipulääkkeestä huolimatta (ihan eläinlääkärin määräämä cocktail, joten yhteisvaikutukset huomioitu). Olen joutunut viettämään joulua ikävissä merkeissä eutanasiaa harkiten.

Pyhinä en toki lopetukseen vie, ei tässä sentään mikään hätätilanne ole. Olen googletellut eläinlääkäriasemien sivuja ja todennut vähän ihmeekseni, että monessa paikassa on hinnasto esillä, mutta vain kahdessa hinnastossa oli eutanasian hinta! Se on vähän yllättävää, koska luulisi, että moinen hinta on hyvin ennakoitavissa per painoluokka. Entä jos joku lykkää eutanasiaa sillä perusteella, ettei tiedä hintaa ja pelkää, etteivät rahat riitä? Miksi eutanasian hinta ei ole julkista tietoa?

Oman koirani toki vien eutanasiaan hinnasta riippumatta, jos nyt siihen päädytään.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 25.12.2023 14:57

Voi kurjuus :(
Voimia kovasti tilanteeseen. Toki toivotaan että kääntyy vielä paremmaksi.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.12.2023 21:57

^^Voi kurjuus mitä asioita mietittävänä jouluna! Ei kiva.

Eutanasia on toimenpide siinä missä muukin joten en ymmärrä ettei hintaa voi ilmoittaa? "Kiva" sitten soitella ja kysellä noita.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit