Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Umac » 25.11.2023 03:44

En löytänyt haulla autoiluketjua. On jotain yksittäistä mainintaa autoista, merkeistä jne. mutta tähän ketjuun voi laittaa ihan kaikkea autoiluun liittyvää.
Se voi olla kuljettajan, jalankulkijan, pyöräilijän jne. näkökulmasta. Se voi olla merkkiä, tarviketta, polttoaineen hintaa jne. Liikennekäytöstä, huomioita, kokemuksia.

IS uutioi tammikuussa -23 hälyytysajossa olevan poliisiauton ja jalankulkijan yhteentörmäyksestä: https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000010014517.html
Poikkeuksellinen video: Poliisi ajoi naisen päälle suojatiellä -
Nainen lensi noin viiden metrin matkan ja sai lukuisia murtumia sekä aivo­tärähdyksen.

HUOM! Videolla näkyy törmäys!

Mitä ajatuksia? Kävelijänä, autoilijana?
Tilanne on karsea kaikille osapuolille. Mutta kuulokkeet korvissa, sivulleen vilkaisematta. Tuo on sitä realismia mihin moni autoilija törmää muuallakin, vaikkei aja mitään hälyajoja.
Minusta näyttää, että poliisimies väistää ensin vasemmalle mutta korjaa sittenkin keskelle eli suoraan naisen päälle. En jeesustele yhtään, aikaa ei ole yhtään ja noita liikkeita kroppa tekee ns. selkäytimestä, ei kovin pitkän prosessin seurauksena.
Toivottavasti jalankulkija on toipunut ja toivottavasti poliisimies voi jatkaa työuraansa.

Edelleen näkee aivan mustissa olevia, ilman heijastimia olevia ihmisiä liikkeellä. Nämä ovat pahimpia aikoja liikenteessa, hävaitseminen jää viime tippaan, jos ollenkaan. Tuulilasi suttuna tihkusta ja sohjosta (ne pyyhkimien ulkopuoliset alueet siis), pimeys, mahdollinen liukkaus. Siihen päälle jalankulkijan oma toiminta, tielle astumiset ilman mitään ajatustakaan katsella ympärille jne.
Olen monesti pohtinut sitä, että epäilen heidän olevan henkilöitä jotka eivät itse aja ollenkaan autoa, ei ole kokemusta ns, ratin takaa. Jolloin ei myöskään muodotu mitään käsitystä siitä, millaiseen vaaraan he asettavat itsensä. Mitään päälleajo-oikeutta ei ole kellään mutta tilanteet tulevat todella nopeasti.

Tuossa viikolla ollut uutinen Ylelta, kuljettajan näkökulmasta ja siitä kamalasta syyllisyydestä: https://yle.fi/a/74-20060232
Perheenisä lähti kauppaan ja ajoi vahingossa pyöräilijän hengiltä – kertoo nyt, miten käsitteli syyllisyyttä

Oma lukunsa päihteissä olevat autoilijat. Jotain aivan tyrmistyttävää sekin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Outi.I » 25.11.2023 04:06

Minulle on joskus sanottu, että liikennesääntöjä rikkovaa pyöräilijää ei pidä väistää. Minä väistän koska minä en kestäisi sitä tunnetta, että tapoin jonkun vaikka syy olisi sen kuolleen. Tarkoitan näitä päin punaisia ajavia ja muita jotka poukkoilevat sivullen katsomatta säännöistä piittamatta.
Väistän minä autojakin jotka rikkovat sääntöjä koska jos rysähtää voin itsekkin loukkantua.
Olen joskus miettinyt mihin vanha maalaisjärki on kadonnut. Vaikka kuinka olisi oikeus kannattaisi miettiä mitä itselle voi tapahtua. Kai se on sitä "minä minä MINÄ" mentaliteettia.
Tuo poliisiauton törmäys on varmaan ollut kaamea paikka sille kuljettajalle siinä missä sille naisellekkin. Tulee mieleen kun olen puhunut sellaisen veturikuskin kanssa joka on ajanut junalle ihmisen yli. Moni on lopettanut hommat painajaisten ja stressin takia. Kun aina saat pelätä tuleeko joku eteen. Junalla kun ei voi väistää.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Umac » 25.11.2023 04:46

Mitään päälleajo-oikeutta ei ole. Että sikäli pitää väistää vaikka joku törttöilisi miten :cry:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.11.2023 05:15

Virhe olla väistämättä, vaikka toinen rikkoisi liikennesääntöjä. Kolarin syytönkin osapuoli saa usein sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, koska lain mukaan tilannenopeus on oltava sopiva ja ajoneuvo pysäytettävissä (ennen törmäystä).

Jalankulkijoilla ei voi olla liikaa heijastimia. Olen myös miettinyt, ettei monikaan pimeänä liikkuva taida paljon auton ratissa olla.
Ja moni laskee pelkän heijastinliivin varaan, vaikkei kannattaisi. Pimeää, mutkaista, kapeaa kylätietä ajaessani olen monta kertaa pelästynyt, kun pientareella onkin yhtäkkiä ihminen, heijastinliivi päällä.
Siinä kylätien varressa kun saattaa olla erilaisia heijastimia näkökentässä parikymmentä yhtäaikaa (kaikki portin tolpat, postilaatikot, sillankaiteet ym on kuorrutettu heijastimilla), heijastinliivi hukkuu sinne sekaan - koska se ei näytä liikkuvan.
Kun lisäksi laittaa heijastimen hihaan/punttiin tai perinteisen narun päässä roikkuvan, autoilija hahmottaa ihmisen ihan eri tavalla.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.11.2023 12:40

Meidän hoodeilla on sellainen risteys josta on puhuttu ihan pitkin lehtien palstoja ja someja. Minullekin on autoilija tööttäillyt ja puinut nyrkkiä kun päästin suojatietä pitkin pyöräilijän ylittämään pyöräillen, vaikka hänen olisi pitänyt väistää. En vain tiedä että mitä minun olisi hänen mielestään pitänyt tehdä? Ajaa päälle? Sorry, mutta ei kiitos. Eli autotie, jonka pyörä/kävelytie risteää. Kuulemma pyöräilijät eivät ikinä opi jos heitä aina väistää. En koe olevani kenenkään opettaja liikenteessä, varsinkaan kenenkään hengen kaupalla. Näitä "opettajia" kyllä näkyy paljon, ihan liikaa.

Täällä on aivan surkea liikennekulttuuri ollut aina. Autoilija on jumalasta seuraava, ja muut saavat väistää.
Viime vuosina on kuitenkin tapahtunut edistystä, huomasin sen taas eilen kun olin ruuhka-aikaan tulossa paikasta josta ei pääse liittymään pääväylälle jos joku ei anna erikseen tietä. Näytti toimivan hyvin nykyään. Ennen siinä olisi saanut odottaa tunnin ilman että kukaan päästää väliin, ja jono saattoi olla sata metriä. Nyt siitä päästettiin kaikki muutaman auton välein pääväylälle. Silti tuossakin, kun itse olen päästänyt pääväylää ajellessani tuosta hankalasta risteyksestä autoja eteeni, olen usein saanut kaasuttelua ja valojenvilkutteluja ja tööttäilyjä osakseni, että EI SAA PÄÄSTÄÄ, NIILLÄ ON KOLMIO!!

Nykyään myös jalankulkijoita päästetään kivasti tien yli, vaikka aina löytyy joku joka painaa kaasua että MINÄ menen tästä ensin. Ihan suojateillä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 25.11.2023 22:20

Autoilevana ihmettelen myös ihmisiä, jotka astuvat suojatielle töllöttäessä kännykkää katsomatta lainkaan, tuleeko autoja mistään suunnasta.
Toinen ihmetys on, kun ajaa moottoritiellä ja auto ohittaa, niin minkä helkutin takia ohittava auto ajaa heti siihen ohitetun auton eteen. Kas kun ei melkein viistä ohitetun auton vasenta etukulmaa palatessaan takaisin samalle kaistalle. Tilaa olisi ajaa ohituskaistaa tarpeeksi pitkälle ja palata sit vasta takaisin oikealle kaistalle. Ja tätä tapahtuu liian usein.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Thirteen » 25.11.2023 22:43

Mulla ei muuta autoiluun liittyvää kuin kauhea pakettiautokuume... löysinkin jo pari sopivaa ja pyysin tarjouksia mutta kun järki sanoo, ettei nyt kannata vaihtaa. Ihan hyvä auto siis nytkin mutku se pakettiauto on vaan niin kätevä, varsinkin koirien kannalta. Ja kun tuli vielä hommattua syksyllä asuntovaunukin, niin pakulla sen veto olisi paljon huolettomampaa.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Umac » 27.11.2023 07:07

Pakettiauto on kyllä kätevä ja pätevä :)

Tilasin uuden kojelautakameran, sen pitäisi tulla tällä viikolla.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 28.11.2023 10:13

Avokaado kirjoitti:Autoilevana ihmettelen myös ihmisiä, jotka astuvat suojatielle töllöttäessä kännykkää katsomatta lainkaan, tuleeko autoja mistään suunnasta.
Toinen ihmetys on, kun ajaa moottoritiellä ja auto ohittaa, niin minkä helkutin takia ohittava auto ajaa heti siihen ohitetun auton eteen. Kas kun ei melkein viistä ohitetun auton vasenta etukulmaa palatessaan takaisin samalle kaistalle. Tilaa olisi ajaa ohituskaistaa tarpeeksi pitkälle ja palata sit vasta takaisin oikealle kaistalle. Ja tätä tapahtuu liian usein.

samaa ihmettelen, lisään vielä että kaupungin katuvalot ei tee kävlijää näkyväksi, heijastin tekee.

Päivittäin joudun motaria pitkin ajamaan niin ihmettelen mikä trendi on ohituksen jälkeen palata omalle kaistalle takaisin ja vilauttaa jarruvaloja? Miksi? Toinen ärsytys on se kun ohitetaan toista autoa ajaessa 2km/h nopeammin, eli ohitus kestää ja kestää kilometri tolkulla :shock:

En tiedä kuinka uusia autoja palstalaisilla on ja kuinka hyvin on ajovalo automatiikka hallussa, mutta toivoisin kovasti että sinne auton pyllypuolelle ne valot sytytettäisiin myös, hämärässä ja lumen pöllytessä, olisi kiva nähdä se edellä kulkeva auto....

Ps paketti auto hakusessa, ei me sitten "toyotaa" ostetakkaan, kun siinä ei muuta toitsulta ole kuin keula merkki.... etsintä jatkuu, ehkäpä se sitten on Vito ... mene ja tiedä
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 30.11.2023 18:52

Hovarontti kirjoitti:
Ps paketti auto hakusessa, ei me sitten "toyotaa" ostetakkaan, kun siinä ei muuta toitsulta ole kuin keula merkki.... etsintä jatkuu, ehkäpä se sitten on Vito ... mene ja tiedä

Suositus Vitolle. Sain ajaa sellaista yhdessä työpaikassa. Erittäin kätevä, näppärä ja helppo ajaa vaikka olikin paku. Siis oli ensimmäinen paku mitä olen ajanut ja äärimmäisen helppo ajaa. Tosin se oli automaatti ja 4-veto. Moottori siinä ei ollut se tehokkain, en tiedä mikä moottori siinä oli, mut ihan pärjäs, sanoivat että ois saanut olla isompi tehoinen. Oisko ollut joku 2017-18 vm malli.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 01.12.2023 12:36

Autoilusta olisi montakin ihmeteltävää asiaa, mutta silti pakko ihmetellä, että mikä miehiä vaivaa? Ja sanon ihan tarkoituksella miehiä, kun se on pääteltävissä profiilin perusteella suurimasta osasta. Jos jossain netissä on juttu/artikkeli sähköautosta, oli se mitä hyvänsä, niin on aivan varma, että siellä on tuhat miestä suoraan sanottuna vinkumassa, miten nuo sähkövatkaimet ei liiku eteenpäin, eikä niillä tee mitään eikä varsinkaan talvella. Ja sitten nämä miehet, joista suurin osa ei ole varmasti pätkääkään kiinnostuneet oman polttomoottoriautonsa ympäristövaikutuksista ovat yhtäkkiä kauhean tietoisia sähköautojen ympäristövaikutuksista :D Keskustelun taso on keski-ikäisillä ukoilla kuin suoraan hiekkalaatikolta. Tämä toki koskee lähes kaikkia muitakin kommenttiosioita nykyään. Mutta mikä ihme siinä on, että nämä sähköautot triggeröi niin pahasti? Siellä haistatellaan ja länkytetään aivan lapsellisia, kun joku sähköauton omistaja kertoo asiallisesti omia kokemuksiaan. Mulla on lähipiirissä aika monellakin sähköauto ja mun mielestä ne toimii aivan yhtä lailla kuin muutkin autot ja jopa paremmin ja niissä on tosi hyviä ominaisuuksia, kuten esim. dog mode, jolla voi säätää autoon viileämmän ilman esim. kesällä, kun jättää auton parkkiin ja auto pysyy viileänä.
Mella M

ViestiKirjoittaja MikkoP » 04.12.2023 12:45

Mella M kirjoitti: ja niissä on tosi hyviä ominaisuuksia, kuten esim. dog mode, jolla voi säätää autoon viileämmän ilman esim. kesällä, kun jättää auton parkkiin ja auto pysyy viileänä.

Mulla on vaan bensa-auto, mutta siinä on kans kännykkäsovellus jolla voi säätää ilmastointia.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.12.2023 13:57

Jos ne miehet on niitä, jotka tykkää korjailla itse autoja ja mitä uudempi auto sen vähemmän sitä pystyy itse ronklaamaan. Sähköautoa ei vissiin juuri ollenkaan voi itse laittaa. Siksi ne ei halua ikinä luopua niitten vm 2002 v70 volvosta tai toyota corllasta ja ne pelkää milloin se päivä kuitenkin tulee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 04.12.2023 15:15

Mä en seuraa sähköautoilujuttuja mutta tänään sattumalta yksi tohtori sanoi tilillään, että 40-50% putoaa ihan pakkasen takia kapasiteetista. Onhan se ihan todella paljon kun hän ei asu etelän huudeilla ja työmatkaakin on jotain määriä.

Ai vitsi ku kiva taas olla kojelautakameran omistaja! Tässä olikin tovi mennyt ja nyt on toimiva peli. Tykkään.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 05.12.2023 12:12

Iidis79 kirjoitti:
Hovarontti kirjoitti:
Suositus Vitolle. Sain ajaa sellaista yhdessä työpaikassa. Erittäin kätevä, näppärä ja helppo ajaa vaikka olikin paku. Siis oli ensimmäinen paku mitä olen ajanut ja äärimmäisen helppo ajaa. Tosin se oli automaatti ja 4-veto. Moottori siinä ei ollut se tehokkain, en tiedä mikä moottori siinä oli, mut ihan pärjäs, sanoivat että ois saanut olla isompi tehoinen. Oisko ollut joku 2017-18 vm malli.

Joo nelikko automaatti on ajatuksissa, lauantaina ajettiin helsinkiin yhtä katsomaan, kun oli ilmoitus mutta olivat ed päivänä sen myyneet. Voikun ottaisivat ilmoituksen pois tai merkkaisivat myydyksi heti kun kaupat tehdään, ei tarviis turhaan ajella. Onneksi meillä oli muutakin asiaa sinne huudeille, muuten olisi tullut reilu 200km turhaa autoilua jonka ajan ois voinut käyttää muuhunkin. Mutta näin tällä kertaa, tai oikeammin tämä oli jo toinen kerta :( Ollaan silleen pöljästi töissä, ettei arkena noihin liikkeisiin oikein ennätä niin lauantai on se päivä kun päästäisiin katselemaan/renkaita potkimaan :D
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 05.12.2023 13:09

Hovarontti kirjoitti:etsintä jatkuu, ehkäpä se sitten on Vito ... mene ja tiedä

Vitolla minäkin. On vanha ruppana mutta vähän ajettu, taitaa olla nyt noin 193 ja risat mittarissa, vm.2006. Tomaatti ja pisin malli. Mun heppa :)

*korjattu lainausta*
Viimeksi muokannut Umac päivämäärä 05.12.2023 16:35, muokattu yhteensä 1 kerran
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 05.12.2023 15:35

^ Hei, en oo kirjoittanut tuota Vito-juttua. Tuo on lainattu väärästä kohdasta. Mä en tiedä Vitosta mitään.... :mrgreen:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 05.12.2023 16:36

^Miten lie edes nimesi tuli mukaan :geek:
Korjattu.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 05.12.2023 17:59

^ Kiva kun korjasit. :)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.12.2023 07:02

Alustavat kaupat solmittu :shock: Tänään tai huomenna menee Vito huoltoon ja sitten ollaankin hetki velkavankeudessa :o Viikonlopuksi tiedossa siis autoilua ja tutustumista uuteen menopeliin. vuoden 2015 Vito muuttaa meille, valittiin kuitenkin A1 se lyhyt, riittää meille vaikka aluksi sitä keskimittasta tutkittiin, ajateltiin että lyhyt on liian lyhyt. Ihana automyyjä haki mittanauhan ja mittailtiin miten saadaan häkit rakennettua ja riittääkö tila :lol: Ikinä ole meidän taloudessa ollut noin uutta autoa :o Toivottavasti on kestävä hankinta.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 07.12.2023 09:39

^Onnea uudestavanhasta! Sitten kilometrejä vain!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.12.2023 09:47

:lol: kiitos
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Autoton! » 12.12.2023 15:32

Nyt kaivataan apuja.
Jäin yllättäen autottomaksi, ja nyt tarvittaisiin nopeasti suhteellisen edullinen max 5000-6000e (tarvittaessa voin hiukan joustaa) hintaluokassa oleva kulkuneuvo.
Mitä suosittelisitte tai mikä kannattaa unohtaa?

Olen siis tähän asti ajanut läheiseni omistamalla autolla, mutta erinäisten syiden vuoksi tämä ei enää ole mahdollista.
Autoton!

ViestiKirjoittaja Umac » 12.12.2023 16:10

Mitä muita ehtoja on? Tottumuksia, tarpeita?
Tosi hankala muuten tietää.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2023 16:52

Mikä saatana siellä eturenkaassa rohisee? Menee täysin hermo, kun vähän väliä kuuluu laahauksen ääni. Jarrut on ok, ja autoa on ammattilainenkin katsonut, ja ottanut renkaan(kesärenkaan) irti ja sanonut että ihan hyvältä näyttää, ehkä joku kivi vain. Mutta miten voi, ja ennen kaikkea MISSÄ olla moinen kivi? Ja vieläpä nyt uudestaan talvirenkaassa? Jarruttaessa ääni menee pois, mutta muutoin kuuluu lähes koko ajan, paitsi sitten yhtäkkiä saattaa mennä pari päivää ettei kuulukaan!
Änni on kuin jotain olisi siellä hankaamassa, mutta mitä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.12.2023 17:07

Autoton! kirjoitti:Nyt kaivataan apuja.
Jäin yllättäen autottomaksi, ja nyt tarvittaisiin nopeasti suhteellisen edullinen max 5000-6000e (tarvittaessa voin hiukan joustaa) hintaluokassa oleva kulkuneuvo.
Mitä suosittelisitte tai mikä kannattaa unohtaa?

Olen siis tähän asti ajanut läheiseni omistamalla autolla, mutta erinäisten syiden vuoksi tämä ei enää ole mahdollista.

Tarviiko olla iso, pieni, farmari, paku ja monelleko hengelle? Neliveto, korkeampi maavara? Paljonko tulee kilsoja ja lyhyttä vai pitkää matkaa? Kaupunkinäppärä vai moottoritielle sopiva?
Kuinka suuri paino on ajo-ominaisuuksilla? Entä talviolosuhteissa?
Mennäänkö laatu ja kestävyys edellä vai halvat ylläpitokustannukset?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja M.Z » 12.12.2023 23:58

Itse tuossa jokunen vuosi sitten totesin että auto tarvitaan melkein heti, eli seuraavalle viikolle.
Menin siis nettiin, laitoin kriteerit eli auton piti löytyä omasta tai naapurikaupungista tyyliin 15km säteellä, hintaa sai olla max 5000 eur ja manuaalivaihteinen bensakone, sillä kilometrejä tulee melko vähän eikä meillä ole latausmahdollisuutta kotipihassa.
Sitten hetken selaamisen jälkeen lisäsin vuoden mitä uudempi auton piti olla, pudotin pois muutaman ei toivotun autotyypin, rajasin ajettuja kilometrejä ja sain sellaisen hallittavan kokoisen listan. Ilman noita lisärajauksia lista oli hurjan pitkä, sillä hakualueelle sijoittui yksi Suomen suurimmista autokauppojen keskittymistä :D

Yhden illan selaamisen jälkeen oli kasassa muutama auto joita lähdettiin katsomaan. Ensimmäinen olisi ollut selvästi halvempi, mutta sen verran kolhuja itseensä ottanut, että kiinostus käytännössä lakkasi siihen näkemiseen. Seuraava kokelas (sama merkki ja malli, mutta korina farmari) lähtikin sitten mukaan. Osa ei ottaisi ranskalaista edes maksusta, minulla on niistä ihan hyviä kokemuksia, joten työmatka-autona palvelevaksi kakkosautoksi tuo karvalakkimallin pikkupeugeot on ihan toimiva. Ei sen tarvitse kovaa kulkea kunhan kulkee ja pidemmille matkoille / isomman tavaramäärän kuljettamiseen löytyy perheestä myös se iso farmari.
M.Z

ViestiKirjoittaja Luftis » 13.12.2023 11:24

Aikoinaan opiskellessa oli kuskioppilaat samassa hallissa meidän tulevien mekaanikkojen kanssa.
Siinä kyllä oppi äkkiä ihan vain hallin läpi kävellessä kulkemaan "silmät selässäkin" valmiina väistämään. Joku hitaasti hallissa liikkuva henkilöauto nyt oli pikkujuttu, mutta hallissa liikkui myös pari trukkia, kuorma-auto ja pari rekkaa peräkärreineen.

Että vaikka kuinka auton vastuulla on väistää, varsinkin isompien autojen kohdalla (jo iso paku!) tulee kuolleita kulmia ja jos kuski istuu 2m korkeudessa ei välttämättä nää ihan keulaa viistäen auton ohi kävelijää varsinkin kun pituutta on vain vähän enemmän kuin puutarhatontulla.
Yhä saan välillä kaupungilla liikkuessa isojen autojen kuskeilta hymyn ja nopean käden heilautuksen, kun jos huomaan sellaisen tulevan, eikä itsellä ole hinkua testata kuskin ajotaitoja ja sitä kuinka nopeesti iso auto pysähtyy = kiire, väistän selkeästi kauemmas suojatien reunasta kadulle ja näin annan tietä ja tilaa isolle autolle. Varsinkin liukkailla keleillä saa sen hymyn ja käden heilautuksen, onhan kuskilla aikataulunsa ja massa tuo kitkaa, jolloin painavan auton liikkeellelähtö on aina hidasta.

Maalaisjärjestä en tiedä, mutta kai toi on sellasta muiden huomioonottamista ja omalta osaltaan liikenteen sujuvoittamista, ihan näin jalankulkijanakin.
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja Thirteen » 13.12.2023 11:58

Autotalli.com selailua ihan muuten vaan sunnuntai-iltana ja eilen hain uuden/käytetyn auton... ei tullut pakua mutta neliveto farkku.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.12.2023 15:57

Mulla on nyt about 6vk ollut toi citikka (C3, vm2003) ja se on ollut ihan ok ajaa ja on käynnistynytkin ongelmitta vaikka seisoo kylmillään ilman esilämmitystä, mut jotenkaan se ei tunnu omalta.
Alunperin halusin opelin, fordin tai vakka nissanin, mut sitten toi citikka löytyi läheltä ja halpana niin se tuli ostettua. Se on jännä noitten autojen suhteen miten jostain tykkää ja toisesta ei.
Sitten se piippailee joskus omituisia piippauksia, en tykkää. En tiiä miksi se piippaa. Onko valot päällä tai ovi raollaan tai jotain? Puhuis suomea. :D Auto saa piipata vaan silloin kun sillä on oikeesti hätä. Sen valoistakaan en ymmärrä mitään onko ne päällä vai ei. Katsoin että toinen etuvalo oli palanut, mutta kun väänsin vivusta niin se valo tulikin siihen.
Iidis79

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät