Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.11.2023 14:22

Jos lapset ovat yhteiskunnassa ainoa vanhuuden tuki ja turva, niin tokihan niitä on hyvä olla useampia varmuuden vuoksi, jos se ainokainen ei täytäkään tehtäväänsä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Fran » 11.11.2023 14:36

Nyt pitää auttaa jo olemassaolevia lapsia. Valistus on osa auttamista, mutta se ei auta nykyhetkessä, vaan nyt kylvetään siementä, jotta tulevaisuuden sukupuolvet voivat valita toisin.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.11.2023 15:26

Apua voidaan antaa sitten vanhustenhoitoon noissa maissa, ei sitä varten tarvitse tehdä sataa lasta nälkää näkemään.
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.11.2023 16:41

Ei voi kuin ihmetellä, miten joillain voi olla niin paljon nimeltä mainitsematonta eritettä päänupissa, ettei tajua, että ensin päästetään ihmiset ulos ja sitten mennään sisään, koskee niin julkista liikennettä kuin muitakin julkisia oviaukkoja. On meinaan kahtena peräkkäisenä päivänä käynyt niin, että kaupasta poistuessa juuri oviaukkoon astuessani vastaan tulee ulkomaalaisia ukkoja, jotka jyräävät päälle. Inhottavaa joutua niin lähelle tuollaisia ties mitä tauteja levittäviä ääliöitä.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.11.2023 17:34

Alkaa olla jo ylläpidon asia puuttua tuollaisiin kirjoituksiin tai voi tulla seuraamuksia palstalle jos ylläpito ei puutu noin selviin rasistisiin kirjoituksiin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 11.11.2023 18:06

TlGER kirjoitti:Ei voi kuin ihmetellä, miten joillain voi olla niin paljon nimeltä mainitsematonta eritettä päänupissa, ettei tajua, että ensin päästetään ihmiset ulos ja sitten mennään sisään, koskee niin julkista liikennettä kuin muitakin julkisia oviaukkoja. On meinaan kahtena peräkkäisenä päivänä käynyt niin, että kaupasta poistuessa juuri oviaukkoon astuessani vastaan tulee ulkomaalaisia ukkoja, jotka jyräävät päälle. Inhottavaa joutua niin lähelle tuollaisia ties mitä tauteja levittäviä ääliöitä.

Mitä? Tajuatko millaiseen asemaan tekstisi sut asettaa? Et voi siis mitään, että sun yli juostaan tms?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.11.2023 18:47

^^Ääliömäisesti käyttäytyvä ihminen on ääliö, kansallisuudesta riippumatta. Minua ottaisi aivoon tuo käytös minkä tahansa maalaisen tekemänä. Nehän tässä rasisteja ovat, tuollainen töniminen on vain yksi tapa monien joukossa osoittaa, että he eivät kunnioita suomalaisia ja suomalaisen yhteiskunnan käyttäytymissääntöjä. Sulla on myös aika rasistinen ajattelutapa olettaa, että ulkomaalaiset ovat jotenkin lapsen tasolla tms, minkä johdosta heidän ääliömäiseen käyttäytymiseen tai suoranaiseen häiriköintiin ei saa puuttua, koska heillä ei ole kykyä käsittää toimivansa häiritsevästi.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.11.2023 18:47

Joidenkin mielestä he itse ovat muiden ihmisten, tai tiettyjen ihmisten yläpuolella, ja siksi voivat ihan surutta ns. kävellä päältä. Minutkin on jyrätty ties kuinka monta kertaa, ihan kuin en olisi heille olemassakaan. Katse vain menee läpi ja yli, kuin en olisi ollenkaan siinä missä olen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.11.2023 18:52

TlGER kirjoitti:^^Ääliömäisesti käyttäytyvä ihminen on ääliö, kansallisuudesta riippumatta. Minua ottaisi aivoon tuo käytös minkä tahansa maalaisen tekemänä. Nehän tässä rasisteja ovat, tuollainen töniminen on vain yksi tapa monien joukossa osoittaa, että he eivät kunnioita suomalaisia ja suomalaisen yhteiskunnan käyttäytymissääntöjä. Sulla on myös aika rasistinen ajattelutapa olettaa, että ulkomaalaiset ovat jotenkin lapsen tasolla tms, minkä johdosta heidän ääliömäiseen käyttäytymiseen tai suoranaiseen häiriköintiin ei saa puuttua, koska heillä ei ole kykyä käsittää toimivansa häiritsevästi.

Joo ääliömäinen käytös on ääliömäistä, mutta miten siihen liittyy se, että sä saisit heistä jotain tauteja? Se on ihan puhdasta tietyn ihmisryhmän panettelua.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.11.2023 18:59

Mä kyllä käsitin tuon niin ettei halua joutua lähelle parvea ihmisiä näin korona-aikana, että pitäisi käyttäytyä niin että ei tönitä ja kävellä päälle että joutuu väkisin liian lähelle ihmisporukkaa paikassa jossa sellaiseen ei oleta törmäävänsä, jos vaikka itse ei halua ketään iholle. Että ylipäätään ääliöt tekevät tuota päällekävelyä ja jyräämistä, ja sellaisissa tilanteissa ne tauditkin leviävät, korona nyt itsellä päälimmäisenä mielessä.
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.11.2023 19:00

No onhan esim. koronaa koko ajan liikkeellä. Ei ole pitkä aika, kun oikein ohjeistettiin pitämään turvavälejä, ehkä itsekin muistat sen ajan. Venäläisillä on todistetusti tuberkuloosia. Minä en halua, että kukaan tulee iholle hinkkaamaan, kun liikun julkisilla paikoilla.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.11.2023 19:12

Vai niin. Tämä on kyllä jännä ilmiö, kun hirveä uho päällä ensi oksennetaan kaikki mitä mielessä on ja sitten selitellään häntä koipien välissä kaikenlaisia kummallisuuksia.
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.11.2023 19:22

Häntä koipien välissä selitellään? :mrgreen: Väännetään rautalangasta: Minua ei tarvitse tulla kenenkään tönimään tai muutenkaan hinkkaamaan. Jos joku niin tekee, on minun mielikuvissani ylimielinen p*skiainen, ja se asia ei muuksi muutu. Minua ei kiinnosta arvuutella, mitä tauteja tai muuta saastaa itse kukin kantaa mukanaan, pysykööt poissa kosketuksesta joka tapauksessa. Niin, ja jos noissa tapahtumissa olisi ollut suomalaisia osallisena, olisin 100% varmuudella antanut suoran palautteen.

Se jos mikä on muuten jännä ilmiö, että jos sanon vaikka, että joku mies kaivoi nenää, niin kukaan ei tule huutamaan, että ei saa leimata kaikkia miehiä. Tai jos joku porilainen virtsasi kadulle, niin kukaan ei ole heristämässä sormea, että ei saa leimata kaikkia porilaisia. Mutta annas olla, jos joku ulkomaalainen teki sitä tahi tätä, niin siitä kertominen on yhtä kuin koko ihmisryhmän (eli aika monen miljardin ihmisen) leimaamista :roll: :mrgreen:
TlGER

ViestiKirjoittaja kuvatus » 12.11.2023 09:09

^TIGERin tarkennus mielestäni osoittaa, ettei kyse ollut rasismista. Olisin itsekin ollut tuohtunut, jos minua naisena olisi kohdeltu (kahdesti, joten kyse ei ole sattumasta) noin epäkunnioittavasti ja epäystävällisesti. Ulkomaalaisuus (kulttuuriset tekijät) on yksi mahdollinen selitys arrogantille käytökselle. En ymmärrä, että pitäisi olla ihmisryhmiä, jotka ovat kaiken kritiikin ulkopuolella.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 12.11.2023 12:35

Kun se on tabu, että tietyissä kulttuureissa nainen on alempi olento, jonka kuuluu väistää ja jota saa töniä, ja jota ei tarvitse kunnioittaa. Se on fakta, osalle se vaan on mahdotonta tunnustaa. Eikä ne asenteet muutu rajan ylittämisellä.

Paradoksaalista kyllä tänne paetaan kuspäistä yhteiskuntaa, mutta sitten aletaan luomaan just sitä samaa yhteiskuntaa tänne
:evil:
Mutta tästä ei saa puhua, koska rasismi. Oikea rasismi sitten hyötyy siitä, ettei ongelmista saa keskustella.

Ja Ruotsissa nyt nähdään, mihin se vaikeneminen vie.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja aunet » 12.11.2023 13:05

Vaikenemallahan ne asiat paranee, nykyään ei saa puhua enää mistään, ettei joku loukkaannu. Naurettavia asioita mietitään hallitustasolla, kuten voiko sanoa "jokamiehenoikeus", naisethan voi kiukustua. Kas kun pyykkipoika on edelleen pyykkipoika, vai onko? Onneksi meillä ei ole tärkeämpiä asioita pohdittavana tässä maassa, niin aikaa ja rahaa jää jonninjoutavuuksiin.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 12.11.2023 13:27

Kyllä pyykit on ripustettava pyykkihenkilöillä, muuten koen itseni naisena syrjityksi. Ja muistakaa ettette vahingossakaan sano "albiino" tai puheenjohtaja loukkaantuu.

Oi niitä aikoja, kun ruokakaupasta sai n-sananpusuja.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.11.2023 14:03

Ei kyllä aina uskoisi, että täällä ihmiset on ihan aikuisia ihmisiä? Mitä tekemistä rasismilla tai vihapuheella on pyykkipoikien tai jokamiehenoikeuksien kanssa? Ja ihan tosi uuvuttavaa ja kulunutta on jankutus siitä, että mitään ei saa enää sanoa. Kyllä edelleen saa sanoa vaikka mitä. Jankuttaminen vaikenemiskulttuurristakin on vain tyypillinen tapa kääntää asia vähän toisalle ja vain selittää sitä, että miksi ei itse pysty puhumaan asioista niin ettei se ole asiatonta, leimaavaa ja syrjivää. Jos haluaa käyttää vaikenemiskulttuuria syynä Ruotsin tilanteeseen, niin sitten voi ihan samoilla aivoilla miettiä, että mitä se tekee yhteiskunnalle ja maailmalle että luodaan aivan turhia ennakkoluuloja, stigmoja ja vihaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 12.11.2023 14:08

Niinno, kun osa niistä ennakkoluuloista on ihan aiheellisia. Mutta sitä nyt ei ainakaan saa sanoa.
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 12.11.2023 14:26

Tämän ketjun otsikko on "Ketju ihmettelyille". Eli ihmettelen vaan miksi MellaM sotki pyykkipojat ja rasismin omassa mielessään?
aunet

ViestiKirjoittaja TlGER » 12.11.2023 14:37

MellaM taitaa vaan tykätä, kun saa palstalle vähän vääntöä ja säpinää. En hetkeäkään usko, etteikö Mellaakin ottaisi pannuun ihan samalla lailla, jos joku random-hyypiö uisi liiveihin, ihan riippumatta siitä, mölisisikö ko. heppu suomea, venäjää vai indokiinaa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.11.2023 16:29

Kyllä olen törmänny tuohon ylikävelyyn ja "ensin sisään sitten ulos" mentaliteettiin monessa paikassa. Viimeksi ihan valkoinen nainen tunkin rattaidensa kanssa bussiin vaikka olin tulossa sieltä ulos, sanoin siitä jotain, mutta nainen ei joku "kuullut" (=halunnut kuulla) tai ei ymmärtänyt. Jalkakäytävällä kävellessäni väistän aina äärimmäisen kauas, jos vastaan tulee valkoinen keski-iän ylittänyt ukkopapparainen. Ne ei väistä, koska niitä ei ole koskaan opetettu väistämään ketään. Tästä on ihan tutkimustakin tehty, että miehet eivät edes tajua sitä miten paljon naiset mahdollistavat heille vapaan liikkumisen kaupungissa. Nainen väistää, mies porskuttaa eteenpäin. Ei tarvita edes ulkomaalais lisää.

Ja kyllä minäkin haluaisin ympärilleni 2m "hajuraon", mutta niin vaan jotkut ihmiset eivät yhtään kunnioita sitä. Ihmettelen myös usein miksi yskivät ihmiset tulevat busseihin yskimään, jäisivät kotiin, tai onko liikaa pyydetty laittamaan maski.
Iidis79

ViestiKirjoittaja TlGER » 12.11.2023 17:14

Kerrotaanpa tässä samalla vielä, mitä tapahtui hetki ennen tuota ensimmäistä ylikävely-episodia. Kassalla kesken maksutapahtumani paikalle ilmestyi kaksi äijää, jotka kyselivät hoonolla soomella vessaa. Jouduin siis odottamaan vaihtorahojani koko sen jonninjoutavan vessajorinan ajan. Normaalilla älyllä ja tilannetajulla varustetut ihmisethän jo lähtökohtaisesti ymmärtävät odottaa omaa vuoroaan. Mielestäni myyjänkin olisi tuossa tapauksessa pitänyt sanoa tyypeille, että odottakaa vuoroanne, minulla on asiakas kesken. Ja varmaan olisi suomalaisille sanonutkin, mutta ilmeisesti hänkin oli näitä, joiden mielestä vierasmaalaisilla on aina oltava etuoikeuksia.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.11.2023 17:58

Meillä ne on aina olleet pyykkipinnoja. Olen tuo joka aiemmin kirjoitti että päälle kävellään kyllä, ja tarkoitin nimen omaan sitä että päälle on kävelty siksi että olen nuori nainen. Onhan se nyt rasistista että osalle porukkaa minä en ole olemassakaan, eli minua ei nähdä/ olla näkevinään ikäni ja sukupuolen vuoksi. En sano erikseen mitä ryhmää nämä ovat edustaneet, mutta heillä on keskenään samoja piirteitä.
Joku varmasti sanoo että ei vaan minun päälleni kävelty silloin kun olin nuori nainen, että varmaan se vika on minussa, tai että olen vain kuvitellut nuo tilanteet, mutta mitäpä jos näin väitettäisiin jostain muusta ryhmästä? Ei sinua ole syrjitty, sinusta vain tuntuu siltä. Eikös vaikutakin naurettavalta?
Sitäkin ihmettelen että mitäs sitten kun yksi syrjitty ryhmä syrjii toista syrjittyjä ryhmää? Millä mitataan oliko kyseessä syrjintä, vai syrjiikö se joka kertoi kokeneeensa syrjintää toisen syrjityn porukan toimesta? Eli voiko syrjinnästä/rasismista kertominen olla syrjintää/rasismia?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.11.2023 18:04

Onhan taas aika hauska ketju ja tahallaan väärinymmärtäminen huipussaan. Sanoinko mä jossain, että ulkomaalaisilla tulisi olla etuoikeuksia? En. Vihjasinko edes siihen suuntaan? En. Sanoinko mä, että ihmisten ylikävelystä ei saisi ärsyyntyä tai etten itse ärsyyntyisi niistä? En.

Jos sieltä ovista olisi ryysinyt samalla ovenavauksella
- suomalainen vitivalkoinen lapsiperhe
- kolme suomalaista hyvin pukeutunutta rouvaa
- neljä 10 - 12 vuotiasta lasta
- kolme suomalaista kundia vaikka intin vaatteissa
- kolme teinipissistyttöä, joista jokainen olisi tuoksunut jollekin omenalle tai kukkasille
- palomiehiä
- kaksi äitiä lastenvaunuineen
- kolme vähän höperöä mummoa
- ihan vaan jotain muita random tavallisia ihmisiä

niin olisitko sä Tiger tämän kaiken ärsyytymisen päälle myös maininnut, että ties mitä tauteja niistä saa? Toki sanot, että tottakai, mutta mä nyt vaan en usko sitä. Miksi ylipäätään mennä kauppaan tai julkisiin kulkuneuvoihin, jos kerran pelkää niin kovasti tauteja. Eiköhän se vain liittynyt siihen, että ne tyypit oli ulkomaalaisia ja sinä koet tarvetta tehdä tilanteesta jotenkin vielä kauheampi kuin mitä se olikaan, korostaa miten kauheaa se on, että jouduit viettämään sen hetken siinä ulkomaalaisten miesten kanssa?

Sit musta on hauskaa, että samat ihmiset, jotka valittaa, että kun mitään ei saa enää sanoa, valittaa siitä, että mä sanon oman mielipiteeni.Onko niin, että mä en siis saisi sanoa omaa mielipidettä? Kumma kyllä, yleensä ne, joiden mielestä mitään ei saa enää sanoa, ovat just niitä ihmisiä, joille ei itselleen saa sanoa juuri koskaan mitään ja jotka ei kestäisi sitä, jos joku kaupan ovilla sanoisi heille, että "hyi vittu, mee kaueammas, että ties mitä tauteja sustakin saa". Ja joo, joku sanoo nyt, että eihän sitä heille suoraan sanottukaan. Ei niin, mutta kuinka paljon sillä lopulta on eroa, mitä sitä sanoo netissä kuin oikeasti? Ne mielipiteet voi vaikuttaa aivan samalla tavalla sanoo niitä suoraan tai ei. Lisäksi sellainen kulttuuri, missä hyväksytään ja jopa puolustellaan tällaista on oikeasti haitallista ja jopa vaarallista.

Ja kyllä. Mun yksi suurin ärsytyksen aihe on se, että ihmiset ryysii metroon tai ratikkaan ennen kuin pysäkille jäävät on päässyt ulos tai kun joku jää tönöttämään liukuportaiden päähän.

Jos tämäkään ei avannut asiaa, niin sitten on kyllä vaikea enempää vääntää rautalangasta.
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 12.11.2023 18:47

No kun mulle on ihan yksi hailee, ketä ne ihmiset ovat tai miltä tuoksuvat, se käytöstapojen puute on se juttu. Ihan taatusti olisin kirjoittanut sen tautikommentin, olisi ne käytöstavattomat mäntit olleet vaikka vihreitä marssilaisia. Enkä mä halua, että kukaan tulee hinkkaamaan mun vaatteisiin sen enempää kukkaisparfyymin kuin vanhan viinankaan tuoksua. Ja kuten tuolla aiemmin sanoin, jos ne tyypit olisivat olleet suomalaisia, olisin huomauttanut törkeästä käytöksestä, nyt se olisi ollut turhaa, kun ei ne olisi ymmärtäneet kuitenkaan. Ja mulle ei kenelläkään ole syytä tulla huutamaan, että levittäisin tauteja, kun EN SÄNTÄILE IHMISIÄ PÄIN enkä muutenkaan koskettele ketään.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.11.2023 18:53

Kulttuuri missä hyväksytään naisten päältä kävely on myös vaarallinen ja haitallinen, ja siitäkin paljon esimerkkejä maailmalla, ja myös Suomessa.
Tottakai oman mielipiteen saa sanoa, mutta ei voi vaatia että muut taipuisivat samaan mielipiteeseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.11.2023 19:22

Mä en edelleenkään sanonut, että kenenkään päälle kävely on ok, ihme jankuttamista. Ja minä oon se, joka vänkää? Heh.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.11.2023 20:03

Tuo on juuri sitä vänkyttämistä.
Itsekin olen törmännyt rasistiksi leimaamiseen, mutta selvityksen jälkeen vastapuoli ei jäänyt vänkäämään vaan ymmärsi olleensa väärässä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Biarritz » 12.11.2023 21:30

Alkuperäinen kommenttihan näyttäytyi ensiksi irrallaan varsinaisesta kontekstista (On meinaan kahtena peräkkäisenä päivänä käynyt niin, että kaupasta poistuessa juuri oviaukkoon astuessani vastaan tulee ulkomaalaisia ukkoja, jotka jyräävät päälle. Inhottavaa joutua niin lähelle tuollaisia ties mitä tauteja levittäviä ääliöitä.). Tuollaisenaan sitä voi joku helposti luulla rasistiseksi, ei siis sen päälle jyräämisen vaan tautien levittelyn suhteen. Mutta kun itse konteksti selvisi (No onhan esim. koronaa koko ajan liikkeellä.) niin kyse ei minunkaan mielestäni ole rasismista, vaan ihan yleisesti siitä että tauteja on nyt liikkeellä.

Vähän vastaava esimerkki siitä miten konteksti ratkaisee paljon oli, kun pari päivää sitten isäni aloitti: "Nyt on korona taas lisääntynyt, mutta ihme ettei ihmisillä ollut tuolla Helsingissä liikkuessa kellään maskeja. Siellä kun liikkuu paljon myös afrikkalaisia." Hän kuitenkin lisäsi perään: "Koska he matkustelevat varmaan paljon myös siellä kotimaassaan", mikä muutti koko asian. Paljon matkustelevat ihan todistetusti ovat yksi ryhmä, joka levittää herkästi koronaa, ja moni on saanut tartunnan ulkomailta. Ja onhan eri kulttuureissa erilaisia tapojakin, esim. Etelä-Euroopassa on totuttu fyysiseen läheisyyteen, poskisuudelmiin ja spontaanimpiin halauksiin ihan ensikertaa tavattavien ihmisten kanssa, toisin kuin vaikka meillä Suomessa. Puhumattakaan kulttuureista jotka ovat vielä kauempana meistä fyysisten etäisyyksien ja henkilökohtaisen tilan suhteen.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät