PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 05.04.2025 13:28

Ennen oli myynnissä apteekeissa lääke koiran matkapahoinvointiin. En tiedä onko enää. Kerran kokeilin, eikä mitään hyötyä. Joten totuttelu oli paras ratkaisu.

aunet kyllä tiedän pennun kehityksen aivan tarkkaan, itse kasvattajana vuosikymmenet. Se oli kuitenkin aikoinaan uusi tieto, että pennun silmien sauvasolut kehittyvät vasta noin 4kk ikäisenä ja siksi pentu ei näe mitkälle, kuten aikuisena.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 05.04.2025 14:05

Pahoinvointilääkkeet eivät auta, jos syynä on tasapainoelin. Se on elin siinä missä muutkin, ja kehittyy kun sen aika on. Kaikki eivät oireile. Totuttamalla ei elimen kehitystä voi nopeuttaa. Sama koskee ihmistä. Ja myös tasapainoelin voi vaurioitua, esimerkiksi kovassa tällissä vaikkapa kolarissa. Tai tulehduksen aiheuttamana, ihmisellä lienee tunnetuin asentohuimaus, joka myös oksettaa.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 05.04.2025 19:13

"Totuttamalla ei elimen kehitystä voi nopeuttaa."

No tämä mun rottweiler oli jo 2v ja totuttamalla ensin lyhyitä matkoja tottui hyvin ja sen kanssa reissattiin myöhemmin aika paljon ja se tiesi, että matkan päättyessä se sai kokea uuden ympäristön. Pentukoulutus on siitä syystä tärkeää. Meillä ei silloin ollut mahdollisuutta, kun ei ollut autoa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 05.04.2025 19:21

Et lukenut kommentteja kunnolla. Puhumme pennuista, emme kaksivuotiaasta koirasta, joka on täysikasvuinen kaikilta osiltaan. Antaapa olla asian, kun on niin hankalaa ymmärtää, vaikka kehut olevasi kasvattaja.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.04.2025 19:34

Meillä oli sheltti Nupulla autopahoinvointia. Yksi eläinlääkäri sitten sanoi että se johtuu korvan tasapainoelimestä ja että usein auttaa jos koiran kanssa leinuu vaikkapa puutarhakeinussa. Niinpä me Nupun kanssa keinuimme yhdessä leppoisasti puutarhakeinussa aina kun siihen oli mahdollisuus ja jossain vaiheessa huomasin ettei pahoinvointia enää ole.
Se pahoinvointi oli tosi kurja koska Nuppu oli pahoinvoiva ja ihan vaisu usein vielä puoli tuntia ja ylikin kun saavuimme perille.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 05.04.2025 20:02

Mun eka mitteli Fatsy tuli mulle 8 kk ikäisenä ja voi pahoin autossa. Omaa autoa ei silloin vielä ollut, eli autoilu oli satunnaista. Parin vuoden päästä hankin auton, niin kulkemisesta tuli säännöllistä ja Fatsy tottui ja lakkasi oksentamasta. Matkusti mielellään häkissä. Yleisesti ottaen Fatsy ei ollut koira, joka stressasi asioista eikä se autoiluakaan pelännyt. Tuli vaan huono olo.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.04.2025 12:57

Muistan tämän koiran omistajan/ohjaajan kertoneen rotuyhdistyksen lehdessä, kuinka häntä vähäteltiin alussa, kun osti rottisuros pennun. Ja tämä video osoittaa, miten koira edusti Suomen rottweilerjoukkueessa MM-kisoissa suojelua. Koirasta näkyi ilo ja ystävällisyys maalimiestä kohtaan kisan lopussa, vaikka maalimiehen kaatoi vahingossa.

https://www.youtube.com/watch?v=cvi7cnhjLdA
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.04.2025 13:48

Skidi oli hieno koira.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.04.2025 18:15

Koiruuksia. Niin oli mun Säde kissakin. Ja tuo Säde nimi heijastaa muistoja mun rottweilereista ja berninpaimenkoirista. Hyvää tulevaa pääsiäistä kaikille.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.04.2025 18:19

Ja ikävä vaan, että tuo Säde kissa, joka kuvissa on sai elää vain 4v, kun sairaus yllätti.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.04.2025 19:04

Muistot lämmittävät :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.04.2025 20:35

Näin on. Säteilee kaikkia menneisyyttä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 17.04.2025 16:01

Uskollisuuden perikuva, työparin viimeinen hetki.

https://www.youtube.com/watch?v=kMqUGao4zzU
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.04.2025 20:33

Jos tuo on se mitä luulen niin en avaa linkkiä. Katsoin tuon kerran ja itkin aivan valtoimenaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 17.04.2025 21:36

Koiruuksia. Saattaa hyvinkin olla. Minustakin tuo oli hyvin surullinen. Laitoin linkin koska siinä tulee niin kauniisti esille koiran ja ihmisen yhteistyö.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 18.04.2025 03:17

https://yle.fi/a/74-20156748
Masa ja Pete löysivät Pedersörestä kadonneet miehet

Pohjanmaalla Pedersöressä kadonneista kolmesta miehestä löydettiin tällä viikolla kaksi. Poliisikoirat olivat avainroolissa molempien etsinnöissä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.04.2025 15:55

HIenosti löydetty!

En ihan vaan tajunnut että miten jostain pienestä kunnasta voi kadota kolme miestä yhtäaikaa ja tapaukset eivät liity toisiinsa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.04.2025 07:38

^Hyvin mystinen juttu kyllä. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 26.04.2025 02:13

Tämä nousi IG: ssä esille
https://elaintenystava.fi/2025/04/25/po ... in-kanssa/
Poliisikoirayhdistys tekee yhteistyötä sähköpannan käyttäjäksi epäillyn maailmanmestarin kanssa
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.04.2025 14:26

Kirjoitin jo pitkän jutun mutta tämä sysipaska kone hävitti sen jonnekin.
No, ikäväähän se on että poliilisikoiria kouluttamaan tai edes niiden koulutusta neuvomaan pyydetään tuollainen ihminen. En tiedä kuka hän on mutta kuvasta päätellen joku nainen.
En kuitenkaan myöskään tykkää tuollaisista jutuista mitä SEY nyt tuossa on tehnyt.

Väline ei ole aina paha. Ihminen joka sitä käyttää voi tehdä siitä pahan ja koiralle hyvinkin haitallisen.
Väkivalta ei kuulu koiran kouluttamiseen, Ne videot mitä silloin muutama vuosi näytettiin sai minut voimaan pahoin ja tuli itku. Koiraparat.

En pidä kuitenkaan impulssipantaa (puhekielessä monesti sähköpanta) aina ja ehdottomasti pahana asiana. Sillä voidaan joillekin koirille saada jopa paremmin kuin millään muulla välineellä kerrottua mitä sen ei toivota tekevän ja sitten päästä palkkaamaan, minkä pitäisi olla se pääjuttu kaikessa koiran kouluttamisessa. Palkata koiraa silloin kun se toimii oikein.
Mulla on ollut yhdellä koiralla aikoinaan impulssipanta haukunestopantana. Kokeilimme ensin sitruunapantaa mutta se vasta kamala vekotin onkin.
Vähän kovempi koira, ei välittänyt yhtään mitään niistä suihkeista joita pannasta tuli. Haukkui säiliön tyhjäksi. Ikäväksi toinen koiramme ei tykännyt siitä sitruunanhajusta ollenkaan, se pelkäsi sitä. Tuloksena toinen koira ja koti sitruunanraikkaana ja toinen koira aika kauhuissaan. Se sai "rangaistuksen" vaikka ei tehnyt mitään. Toinen koira siis haukkui vaikka sai suihkeen, eli sitä ei päässyt palkkaamaan, ja toinen kärsi ja pelkäsi. En tiedä myydäänkö noita vielä.

Hankin sitten koiralle impulssipannan. Ne olivat silloin vielä laillisia, enhän olisi sitä muuten voinut ostaa. Kokeilin sitä omaan kaulaani. Ei mitenkään kamalan paha mutta olisin varmaan ollut ihan hiljaa jos olisin kaikesta sanomastani saanut sen "näpayksen." Panta toimi niin että kun koira haukkui, panta antoi ensin värinän muistutukseksi. Jos koira hiljeni niin mitään ei tapahtunut. Jos se jatkoi haukkumista, se sai näpäyksen. Panta toimi aivan loistavasti. Koira lopetti haukkumisen, oli ihan oma ponteva itsensä ja toinen koira oli myös oma itsensä kun ei ollut struunanhajua.

Ei demonisoida välineitä. Jopa valjaita käyttämällä voi satuttaa koiraa jos sitä riepoo lujaa.

Pidän sitä vuosia sitten ollutta videojupakkaa jossa näytettiin miten koiria pahoinpidellään ja käytetään erilaisia välineitä koiran satuttamiseen aivan kertakaikkiosen järkyttävänä toimintana. Sillä ei ole paljoakaan tekemistä koiran kouluttamisen kanssa. Ne videot näyttävät siltä että ne ihmiset haluavat purkaa jotain omia ongelmiaan koiriin. Haluavat satuttaa niitä. Ei se ole koirankouluttamista, se on väkivaltaa. Ja sitä voi tehdä ihan millä välineillä tahansa tai ilman välineitä. Järkyttäviä ihmisiä.

Tähän loppuun mainitsen vielä, että jos kauko-ohjattavia impulssipantoja olisi jossain (muualla kuin Temussa) myynnissä niin ostaisin sellaisen. Saisin sillä huomattavan nopeasti ja helposti, koiraystävällisesti opetettua Lakulle että kissoja ei jahdata. Saisin pysäytettyä sen toiminnan ja mikä tärkeintä, pääsisin palkkaamaan sitä kun se lopettaa. Silloin se oppisi. Ikävä kyllä niitä ei saa mistään koska ovat laittomia.
Nyt tässä on mennyt kuukausia eikä tämä yrittäminen ilman koiralle sopivaa keinoa ei ole kivaa kenellekään. Kaikkein vähiten kissoille ja Lakulle itselleen.
Sanon aina että keinot koiran mukaan. Yhdellekään muulle koirallemme en suostuisi impulssipantaa laittamaan mistään hinnasta. Ne eivät sellaista tarvitse.
Lakulle se olisi se kaikkein paras ja koiraystävällisin keino. Niin se vaan on. Kauhistelkaa ihan rauhassa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.04.2025 14:38

Mä en hyväksy sähköpantaa. Jos koiralle ei mene mikään muu koulutus perille, niin mun puolesta sitten pitää luovuttaa sen koiran suhteen niin, että ehkä siitä ei ole sekunnin ja pomminvarmoihin suorituksiin. Sellainen ajatus, että tuollaiset voimankäyttövälineet on ok, on musta vain sitä, että koiraan suhtaudutraan vain välineenä, joka on pakko saada toimimaan keinolla millä hyvänsä. Ei ole. Maailmassa on kyllä tilaa koirille, joiden suorittaminen ei ole täydellistä. Maailmassa riittää myös koiria, jotka oppivat ilman sähköpantaakin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 26.04.2025 14:40

Myös minusta se muutaman vuoden takainen videokeissi oli järkyttävä. Se käynnisti silloin poliisitutkinnan ja asia käsittääkseni pengottiin perinpohjin. Nyt tämä SEY:n nosto liittyy samaan tapaukseen. Tätä en oikein hyväksy. Poliisi on tutkinut asian ja asiasta on tehty ko. henkilön osalta syyttämättäjättämispäätös. Minusta on kohtuutonta, jos asia leimaa loppuelämäksi kaikki osalliset. Jos ei oikeusistuin tuomitse, on henkilö lähtökohtaisesti syytön. Mitään julkista lynkkaamista ei tarvita. Uskon, että tämäkin henkilö joutuu tasapainottelemaan kieli keskellä suuta tarkkailun alaisena. En tiedä, onko hän käyttänyt sähköpantaa, mutta olen melkoisen varma, ettei hänellä ainakaan enää ole varaa käyttää sitä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.04.2025 14:52

Mun mielestä tietyt asiat ei häviä, en mä ottais Wille Rydmaniakaan teinityttöjen kesäleirin ohjaajaksi, vaikka Rydman ei koskaan mitään tuomiota saanutkaan. Tietynlaiset käyttäytymismallit ja arvot ei yleensä tuosta noin vaan häviä ihmisestä.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 26.04.2025 15:03

No huh, en joka sanaa lukenut, aika moista teillä koirienne kanssa. Jos joutuu käyttämään sähköä tai muuta sellaista?? Kannattaisko ihan vaan kouluttaa koiraa kotikonstein, eli hankitaan hyvä oma peti ja riittävästi liikuntaa, eli paljon. Siihen päälle hyvää ruokaa ja hoitoa turkkia unohtamatta. Sen päälle hellyyttä, tarpeeksi. Viduttaa nuo väkivallat, jos omat taidot ei riitä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.04.2025 15:10

Mella M kirjoitti:Mä en hyväksy sähköpantaa. Jos koiralle ei mene mikään muu koulutus perille, niin mun puolesta sitten pitää luovuttaa sen koiran suhteen niin, että ehkä siitä ei ole sekunnin ja pomminvarmoihin suorituksiin. Sellainen ajatus, että tuollaiset voimankäyttövälineet on ok, on musta vain sitä, että koiraan suhtaudutraan vain välineenä, joka on pakko saada toimimaan keinolla millä hyvänsä. Ei ole. Maailmassa on kyllä tilaa koirille, joiden suorittaminen ei ole täydellistä. Maailmassa riittää myös koiria, jotka oppivat ilman sähköpantaakin.

Suojelussahan kauko-ohjattavia impulssipantoja varmaan yleisimmin käytetään kun on voimakasluonteisia koiria jotka pitää olla hallinnassa korkeassakin vietissä. Varsinkin kun puhutaan MM-kokeiden tasoisista suorituksista. Joillain ihmisillä on se kilpailuvietti niin korkea että huipulle on päästävä keinolla millä hyvänsä. Koira on tosiaan vain harrastusväline. Vähän niinkuin vaikka hiihtäjän sukset. Jos ne eivät toimi niinkuin pitää, ne vaihdetaan toisiin.
Jos koirasta ei ole lajiin tarpeeksi korkealle tasolle, niin se vaihdetaan toiseen. Näitä ihmisiähän on kaikissa lajeissa. Olkoot jos harrastukseen tarvitaan eloton väline tai kyse on vain kilpailijasta itsestään.
Mutta siinä vaiheessa kun mukana on mikä tahansa elävä olento, menee tuollainen kiihkeä halu päästä huipulle helposti eläinrääkkäyksen puolelle kun eläimesta yritetään "ruoskia" irti kaikki mahdollinen omistajan kilpailuvietin vuoksi. Tuloksia on tultava keinoja kaihtamatta. Ja liikkeitä hinkataan sentin tarkkuudalla koska muuten menee pisteitä.
Nykyään on kuitenkin käsittääkseni myös sellaisia koiranomistajia ja maalimiehiä jotka lähestyvät asiaa toisella tavalla ja se on hyvä. Eivät käytä väkivaltaa.
Olen itsekin harrastanut koirani kanssa puruja (maalimies ja hiha) jotta saisin koiran hallintaan myös korkeassa vietissä mutta silloin koiralta vaadittiin tottelevaisuutta ja sitten se pääsi palkaksi puremaan hihaa.
Itsellä kun on aina ollut sellainen ajatus että koiran kanssa harrastetaan asioita joista se tykkää. Eikä niin että harrastetaan verenmaku suussa jotain lajia ja jos koira ei taivu siihen tarpeeksi hyvin niin se vaihdetaan toiseen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 26.04.2025 15:19

Olin joskus jenkeissä opiskelemassa koirien kuntoutusta ja ongelmakäyttäytymistä. Ja siellähän sähköpannat ovat hyväksyttäviä. En osaa ihan täysin niitä demonisoida, jos niitä oikeasti osataan käyttää. Monesti oli tapauksia, missä päästiin parempaan lopputulokseen nopeammin ja eläinystävällisemmin kuin jos olisi tahkottu kuukausia, jopa vuosia, jonkun ongelman kanssa. Kokeilin niitä (toki) myös itseeni eikä se ole varsinaisesti kipua, mitä siinä tuntee. Epämiellyttävää kylläkin. Ja ostin myös silloin jopa meillekin ko. pannan, tarkoituksena oli opettaa meidän koiria väistämään kyykäärmeitä (joka vuosi joku koirista otti osumaa kyyn kanssa). Kaatui tosin hyvä idea koska olisin tarvinnut myös kyykäärmeitä koulutusta varten, musta ei ollutkaan sitten enää siihen. Mutta Kaliforniassa koiria opetettiin väistämään kalkkarokäärmeitä pannan avulla, onnistuneesti.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.04.2025 15:25

Thirteen_2 kirjoitti:Olin joskus jenkeissä opiskelemassa koirien kuntoutusta ja ongelmakäyttäytymistä. Ja siellähän sähköpannat ovat hyväksyttäviä. En osaa ihan täysin niitä demonisoida, jos niitä oikeasti osataan käyttää. Monesti oli tapauksia, missä päästiin parempaan lopputulokseen nopeammin ja eläinystävällisemmin kuin jos olisi tahkottu kuukausia, jopa vuosia, jonkun ongelman kanssa.

Tämä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.04.2025 15:31

Thirteen_2 kirjoitti:Olin joskus jenkeissä opiskelemassa koirien kuntoutusta ja ongelmakäyttäytymistä. Ja siellähän sähköpannat ovat hyväksyttäviä. En osaa ihan täysin niitä demonisoida, jos niitä oikeasti osataan käyttää. Monesti oli tapauksia, missä päästiin parempaan lopputulokseen nopeammin ja eläinystävällisemmin kuin jos olisi tahkottu kuukausia, jopa vuosia, jonkun ongelman kanssa. Kokeilin niitä (toki) myös itseeni eikä se ole varsinaisesti kipua, mitä siinä tuntee. Epämiellyttävää kylläkin. Ja ostin myös silloin jopa meillekin ko. pannan, tarkoituksena oli opettaa meidän koiria väistämään kyykäärmeitä (joka vuosi joku koirista otti osumaa kyyn kanssa). Kaatui tosin hyvä idea koska olisin tarvinnut myös kyykäärmeitä koulutusta varten, musta ei ollutkaan sitten enää siihen. Mutta Kaliforniassa koiria opetettiin väistämään kalkkarokäärmeitä pannan avulla, onnistuneesti.

Miten pitkään olit siellä?
Mella M

ViestiKirjoittaja tuhti » 26.04.2025 15:43

Mun mielestä näissä koirankoulutuskeskusteluissa unohdetaan hyvin usein, miten koiran rotu ja siihen rotuun tarkoituksella ehkä vuosisatoja jalostetut ominaisuudet ovat koirayksilön geeneissä ja käytöstä ei sen vuoksi voi muokata ihmisen haluamaan suuntaan ihan rajattomasti. Kukaan ei kai nykypäivänä ehdota hankkimaan laumanvartijaa tai suomen pystykorvaa suurkaupunkiin kerrostaloon koska ”kyllähän sen sitten voi kouluttaa”. Samoin kun on tiedossa, miten koira lajina oppii. Väkivaltaiset koulutusmetodit eivät tuota pysyviä oppimistuloksia. Miten sellaisen koiran käytös voisi ikinä olla luotettavalla pohjalla, jos haluttu käytös on saatu aikaan väkivaltaa käyttäen. En voisi itse luottaa koiraan haastavissa tilanteissa enkä usko, että koirakaan luottaisi minuun. Jos on tottunut kouluttamaan pk-koiria tai jotain muuta sellaista rotua, joka on jalostettu tekemään yhteistyötä ihmisen kanssa, pitäisi silti ymmärtää, että kaikki rodut eivät toimi samoin. Ja ihan viimeiseksi: mä en halua kohdistaa minkäänlaista väkivaltaa mun parhaisiin kavereihin. Ja olen myös hyväksynyt sen, että nää on yksilöitä, joiden koulutettavuus on erilaista myös rodun sisällä. Ja yksilöitä myös siinä mielssä, että niillä, rodun takia osin myös, on voimakas viettikäytös ja erittäin paljon itsenäistä tahtoa, joka todellakin eroaa mun omista päämääristäni. Mä en halua kotiini myöskään mun jokaista käskyä robottina tottelevaa koiraa. Ja myös siksi rotuvalinta on se, mikä on. Silti arki sujuu, koska mä en oleta mun koirien taipuvan mahdottomiin niiden rodusta johtuen. Mutta mä olen myös tiedostanut, että mun rotuvalinta ei voisi olla oikeastaan mikään muu, koska mä itse haluan elää juuri näin, ihmeemmin hinkkaamatta koirien käytöstä.
tuhti

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 26.04.2025 17:54

Mella M kirjoitti: Miten pitkään olit siellä?

Se oli sellainen kuukauden intensiivikurssi/koulutus. Työskenneltiin siellä kuntoutuspaikassa niiden koirien kanssa ja käytiin ohjaajan/kouluttajan mukana kotikäynneillä. Ja sitten jälkikäteen sai sille lähettää raportteja ja käydä läpi omia ongelmakonsultaatioita täällä Suomessa.
Thirteen_2

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit