Cockerit vetävät aina - totta vai tarua?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Cockerit vetävät aina - totta vai tarua?

ViestiKirjoittaja Jasmike » 07.08.2022 13:09

Monien mukaan cockerspanielien tyypillinen hihnakävelytyyli on kulkea nenä maassa ristiin rastiin siksakkia hihnan päässä täysillä vetäen. Koirat siis etsivät nenällään lintuja ja riistaa, onhan cockeri sisimmältään edelleen ylösajava lintukoira vaikka niitä paljolti seurakoirina pidetäänkin. Ymmärrän tämän täysin, mutta aloin miettiä, kuuluuko vetäminen tähän pakettiin aina, pakosti ja väistämättä? Onko cockeri ja muut hajulla riistaa etsivät metsästyskoirat käytännössä mahdotonta opettaa kävelemään hihnassa vetämättä?

Tosi moni tuntuu ainakin ajattelevan niin ja hommaa suosiolla koiralleen valjaat ja antaa sen vetää mielin määrin.

Onko joku onnistunut saada nenällään riistaa etsivistä koirista hienosti hihnassa kulkevia, ja jos on, niin millaisilla konsteilla? Mikä palkkio ylittää riistajälkien ihanuuden? Superherkku joskus pentuna, mutta entä pennun kasvaessa ja riistanetsimiskäytöksen vahvistuessa?
Jasmike

Re: Cockerit vetävät aina - totta vai tarua?

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.08.2022 14:10

yksi tuntemani cockeri ei vedä, mutta se on ihan aktiivisena harrastuskoirana, jolloin koiralle on se kontakti opetettu, ja koira senkin vuoksi hakee kontaktia tai on ylipäätään kuulolla mitä kuski piuhan päässä meinaa.

kaikki muut mun tuntemat cockerit, 10 yksilöä, vetää todella häiritsevän paljon. yksi veti niin paljon, että pyörtyi lenkillä kesken kaiken, loput vetävät eivät kauhean kaukana ole enää siitä pyörtymisestä. etenkään kesähelteillä. ehkä vetäminen sallitaan, koska se on pieni koira (ei vedä aikuista ihmistä kumoon) ja ajatellaan sen olevan vaan seurakoira - eikä edes tule mieleen, että kyseessä on ihan metsästykseen jalostettu koira, joilla varmasti niillä seurakoiramaisillakin yksilöillä ei ole saatu sitä metsästysominaisuutta pois.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Birdy » 09.08.2022 10:25

Hihnakäytöksen opettaminen on ihan yhtä yksinkertaista kuin vetämisen opettaminen. Kun vetämisellä ei koskaan pääse yhtään mihinkään, vetäminen ei ole kannattavaa, eikä vahvistu missään vaiheessa. Hihnakäytös, myös huono, on aina itse opetettua, itse vahvistettua ja puhtaasti omien valintojen tulosta.

Ylösajavat koirat ei ole mitään kummoisia jälkikoiria. Jos hihnassa vetämistä haluaa puolustella riistavietillä, kannattaisi ehkä mielummin pohtia, voiko suomenajokoiraa taluttaa hihnassa vetämättä. Kyllä voi, kun hihnassa vetäminen on itse opetettua. Samalla vaivalla koiran voi opettaa siihen, että haistella saa, mutta ryntääminen ei käy.
Birdy

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.08.2022 16:20

Piti oikeen katsoa viimeksi kun näin naapurin vievän kolmea cockerspanielia kävelylle ihan oli hihnat löysänä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Ambba » 09.08.2022 18:11

Varmasti minkä vaan koiran voi opettaa kävelemään vetämättä mutta sen tehtävän helppoudessa on kyllä eroja rotujen ( ja tietenkin yksilöiden) välillä. Dallupiireissä on myös tuo että dalmikset vetää ja niin on vetänyt omanikin vaikka suurin osa mun muun rotuisista on osannut olla vetämättä. Dalmiksella asiaan vaikuttanee mm. uteliaisuus minkä vuoksi on aina kiire näkemään mitä seuraavan puskan takana on :D Ja muutenkin ovat sellaisia touhottajia. Olen nähnyt vetämättömiäkin dalluja mutta usein niihin onkin sitten panostettu vähän erilailla kuin mitä itse jaksan. Kun sitten taas esim. nämä mun chihut osaa olla vetämättä sillä samalla laiskalla koulutuksella kun ovat vaan erityyppisiä.
dku Sirrion -15, chiu Nezumi -18, chiu Y'ffre -21
Ambba

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 11.08.2022 21:11

Kun mulla oli lapsena/nuorena lapin/samojedi ja se veti kunnes vanheni. Kun otin porokoiran osasin varautua ja hihnaoppiin panostin todella paljon. Ei vetänyt.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 13.08.2022 20:24

Mun on vaikea ymmärtää miten joku kykenee edes kävelemään koiran kanssa joka vetää koko ajan hihna pinkeänä. Mä en kestäisi :mrgreen:
Mun ei kannata siis hankkia sellaista rotua joka vetää hihnassa :D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 13.08.2022 20:47

Meillä oli cockeri 70-luvulla ja en kyllä muista että olisi vetänyt hihnassa mitenkään tajuttomasti? Toki onhan tosta aikaa. ;)
Helmi*

Paluu Lemmikit