Apuja kuuroutuvalle koiralle

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Apuja kuuroutuvalle koiralle

ViestiKirjoittaja msk » 13.07.2023 10:55

Onko kokemuksia että voisiko kuuroutuvalle koiralle olla apua sellaisesta "äänettömästä" koirapillistä.
Koira kuulee korkeita ääniä, esim. miehen korkean vihellyksen.
Kyseessä kohta 13 vuotta täyttävä sheltti.
Koira on muuten ihan ok ja pirteä mutta hankaluutena on tuo ettei enää kuule puhetta niin välillä siihen on mahdotonta saada kontaktia varsinkin jos on kauempana.
Harmittaa myös se, että kuvitteleeko koira että emme enää puhu sille ollenkaan, emmekä pidä yhteyttä siihen.
Jos keksisin jonkun keinon millä saisin sen huomion kiinnitettyä niin voisin opettaa sille vaikkapa käsimerkkejä.

Mulla ei ole mitään kokemusta tällaisesta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

Re: Apuja kuuroutuvalle koiralle

ViestiKirjoittaja piku » 13.07.2023 11:05

Omalle kuurolle opetin fikkarin valon rämpytyksen, että kääntyy katsomaan. Tosin kesällä ei oikein toimi. Osasi valmiiksi kontaktin yliäänipillistä, muttei lopuksi kuullut enää sitäkään.
Meillä koirat saavat syödä vasta ole hyvä-käskyllä, tähän ei ollut valmiina käsimerkkiä. Kun koira oli lähes kuuro, katsoi onnettomana minua ja kuppia ja muiden koirien syömistä, ei enää kuullut ole hyvä-käskyä. Viikon ajan karjuin korvan vieressä käskyä ja yhdistin siihen kylkeen taputtamisen.

Lopuksi en voinut pitää vapaana kuin kotona, koska ei kuullut käskyä ja minun fikkarin rämpytykset eivät toimineet kovin kauas (tai oli valoisaa tai sitä ei kiinnostanut), paineli onnellisena pitkin metsää ja rämmin kiroillen perässä. Liian vaaralliseksi meni.
piku

ViestiKirjoittaja msk » 13.07.2023 11:17

Kiitos vinkistä.
Meillä onneksi on tämä aidattu alue niin saa ihan rauhassa "hortoilla" siellä.
Lenkillä ei koskaan muutenkaan poistu kauas ja pitää itse koko ajan kontaktia niin ei ainakaan toistaiseksi ole ongelmia sen suhteen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 13.07.2023 12:25

mä käyttäisin äänellistä pilliä, niin sitten itsekin tietää mitä siihen pilliin puhaltaa.
mulla yksi edellinen koira alkoi menettämään kuuloaan, ja olin nuoremmalle pillittänyt luoksetuloja, niin kyllä vanhus alkoi pilliin oppimaan. pilli on merkki, että nyt tänne äänen suuntaan.
mulla on äänetönkin pilli joskus ollut, mutta koin sen hankalaksi kun en tiennyt mitä puhaltelen.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 13.07.2023 12:42

Olen ajatellut hankkia pillin jossa myyntipuheen mukaan voi säätää sitä ääntä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hurtta » 13.07.2023 16:50

Sisätiloissa melkein parhaiten toimii esim lattian tömäytys, koira tuntee tärähdyksen.
Meillä jo nyt selvästi näkee että vanhimmat jonkun verran lukee huulilta ja niille voikin näin antaa äänettömiä käskyjä, mutta koska aina on ollut etäkäskyinä käsimerkit, niin niilläkin voi auttaa.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja msk » 14.07.2023 13:52

Nyt on hankittu 2 pilliä, yksi mulle kaulaan ja toinen miehelle.
Toivotaan että Nuppu kuulee pillin äänen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 14.07.2023 14:33

Nuppu kuulee pillin! Olen niin onnellinen! Ja niin vaikuttaa olevan Nuppukin!
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 15.07.2023 03:45

Palkkaatko pillistä jotenkin? Siis vihellys-luoksetulo-nami vai miten? :)
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 15.07.2023 11:10

Joo, eilen aloin tekemään niin. Vihelsin Nupun edessä pilliin ja sitten nami. Tajusi heti että pillin vihellys tarkoittaa namia. Ahneena koirana menee vaikka perä edellä puuhun namin saadakseen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.07.2023 12:53

hyvä nuppu!!
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja piku » 15.07.2023 13:08

Hyvä kun kuulee, helpottaa paljon. <3
piku

ViestiKirjoittaja Hurtta » 15.07.2023 13:08

Nyt äkkiä viittomat kuntoon, niin kauan kun pilli toimii.
Mutta hyvä juttu että nyt toimii! ❤️
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja msk » 15.07.2023 14:16

Juu, viittomia aletaan opettaa nyt heti.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Avokaado » 15.07.2023 15:22

Mukava kuulla, että uusi yhteys pieneen Nuppuun on saatu pillin avulla. Peukku!
Avokaado

ViestiKirjoittaja msk » 15.07.2023 16:18

Kiitos :)
Olemme kaikki niin iloisia!
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 16.07.2023 12:27

Peukutus on nyt hallussa. Se tarkoittaa "hyvä." Nuppu ilahtuu kun sille peukuttaa. Olen antanut namin ja rapsutellut.
Luoksetuloon pitää ottaa joku käsimerkki nyt pillin tueksi. Ideoita? Käsien heiluttaminen ylhäällä? Olisi ainakin laaja ja suuri liike jonka luulisi näkyvän kauaskin.
Onko kokemuksia sellaisista kaukosäädettävistä ärinäpannoista? Mietin että sellainen voisi olla ihan hyvä, Nuppu tuntisi värinän (kun se opetettaisiin sille pillin kanssa) ja tajuaisi että pitää juosta mamman luokse.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Dsamanka » 16.07.2023 17:39

Ei nyt varsinainen vinkki, mutta tuli mieleen yksi kaveri joka opetti nuoremman koiran hakemaan kuuron vanhuksen tarvittaessa. Siinähän olisi puhdetta rotikoille. :mrgreen:
Dsamanka

ViestiKirjoittaja msk » 16.07.2023 18:08

Kyllä muut koirat nyt jo etsineet Nupun jos se on ollut jossain kauempana.
Mutta ei se ole niitten mukaan lähtenyt jos on vaikkapa uppoutunut haistelemaan jotain. Se on pitänyt hakea.
Yksi keino olisi tietenkin laittaa Nupulle naru kaulaan josta toinen koira voisi sen "taluttaa" talon ovelle mutta veikkaan ettei se olisi ainakaan Reinon tekemänä kovin shelttiystävällistä :mrgreen:

Onneksi on nyt tuo pilli jonka Nuppu tällä hetkellä kuulee. Sen ilme kun se kuulee ja lähtee juoksemaan luokse. Ei voisi koira enää enemmän innoissaan olla.
<3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Qppa » 17.07.2023 16:01

Muistan kun meidän edesmenneen russelivaarin ilme suorastaan kirkastui kun kans keksin kokeilla pilliä ja tyyppi pitkän hiljaisuuden jälkeen kuulikin taas jotain. Olen aina ollut kova huitomaan ja elehtimään koirille käskyjä, nykyisetkin toimii ilman ääntä siinä missä äänikomennoillakin mutta kun se kuulo katoaa, on koiran huomion herättäminen on vaikeinta ikinä eikä siinä paljon huitomiset auta kun toinen tönöttää taivaanrantaa maalaillen keskellä pihaa. Ihan mahtia että pillistä löytyi apu!

Yks melko varma luoksetulohoukutin kaikille omille ja hoitokoirille on aina ollut kyykky, vaatis vaan jotakuinkin toimivan kehon että sitä pystyis hyödyntämään tehokkaasti. Toinen toimiva omille on ollut puolittain pois päin kääntyminen ja vierelle huitominen. Vähän niinku että mää meen ny, tuu sinäkin.
Qppa

ViestiKirjoittaja msk » 17.07.2023 16:10

Qppa kirjoitti:Muistan kun meidän edesmenneen russelivaarin ilme suorastaan kirkastui kun kans keksin kokeilla pilliä ja tyyppi pitkän hiljaisuuden jälkeen kuulikin taas jotain.

Tämä! Ihan liikuttavaa,

Rottweilereiden kanssa on aika hasardi idea mennä kyykkyyn ja kutsua koira luokse :mrgreen:

Mutta joo, aivan ihana nähdä miten Nupun elämä on taas enemmän normaalia kun on jo kaksi tapaa kommunikoida sen kanssa. Pilli ja peukku :)
Mä käytän käsimerkkejä kyllä myös koirille muutenkin mutta ääntä myös samalla joten koirat eivät ihan aina tajua pelkkää käsimerkkiä.

Mulla ei ole ikinä ennen ollut näin vanhaa (kohta 13) koiraa eikä kuuroutuvaa/kuuroa koiraa joten tämä on nyt opettelua.
Tästä viisastuneena aion opettaa muillekin koirillemme kyllä käsimerkkejä, jos vaikka joskus alkavat menettää kuuloaan.

Välillä Nuppu ei oikein osaa kohdentaa että mistä pillin ääni kuuluu, saattaa juosta ensin miehen luokse ja sitten kun vihellän useamman kerran uudelleen niin tajuaa vasta että mistä se tulee.
Ulkona vaihtelee vähän, että miten kuulee pillin. Tuuliensuunta varmaan vaikuttaa ja taustaäänet.

Muita koiria ei olle palkattu pillin äänestä, että eivät ryysi siihen. Haluan että pilli on vain Nupun juttu nyt.
Kun Nupusta aika jättää, operan pillin muillekin ihan varmuuden vuoksi.

Peukkua (= hyvä!) olen opettanut nyt jo muillekin.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Qppa » 17.07.2023 17:21

msk kirjoitti:Rottweilereiden kanssa on aika hasardi idea mennä kyykkyyn ja kutsua koira luokse :mrgreen:

Jep. Sama jos koiria on, vaikka pieniäkin, useampi ja yhtään kiikkerämpi runko kuten allekirjoittaneella. Sitä ollaan aika pian kedolla kellallaan ja ylösnousemus ei ole varmaa ollenkaan, jos edes sinne kyykkyyn asti pääsee. Mut yleensä se toimii ja jos nyt sattuisi olemaan vaan se yksi seniori, niin ihan hyväkin keino jos ei muuta keksi. :mrgreen:
Joskus itse oon ollut äänettömänä taudin mykistämänä ja silloin on tullut kiiteltyä näitä vahingossa opetettuja huidottuja komentoja ja huomannut myös että koirat myös tottelee / keskittyy paljon paremmin kun niille ei koko ajan höpöttele menemään. Ne elehdinnät on tullut ihan luonnostaan ja Rollenkin kanssa pystyttiin tekemään vanhoja kunnon temppuja aina silloin tällöin vielä ihan viimeisillä metreilläkin vaikkei enää mitään kuullut (eikä kunnolla nähnytkään). Olisi ihan tosi sydäntäraastavaa menettää kokonaan kommunikaatioväylä koiriensa kanssa, jo ne pienet hetket kun toinen näyttää olevan ihan hukassa, on sydäntä raastavia. Onneksi koirat sopeutuu tilanteisiin nopeasti, itsellä se on aina isoin opetteleminen.
Qppa

ViestiKirjoittaja msk » 17.07.2023 18:59

Qppa kirjoitti:[ Olisi ihan tosi sydäntäraastavaa menettää kokonaan kommunikaatioväylä koiriensa kanssa, jo ne pienet hetket kun toinen näyttää olevan ihan hukassa, on sydäntä raastavia.

Niin on.
Onneksi ollaan nyt saatu Nuppu kaivettua esille sieltä hiljaisesta omasta kuplastaan, ja se osallistuu taas, viipottaa menemään iloisena häntä pystyssä ja silmät loistavat.
Kun se oli jo ihan selkeästi tavallaan luovuttanut kun ei kuullut eikä sen vuoksi oikein voinut osallistua. Oli paljon omissa oloissaan ja tosiaan nukkui paljon.
Ulkona oli kyllä ihan reipas ja juoksenteli pikkutyttöjen kanssa mutta helposti jäi jonnekin yksikseen hiimailemaan.
Ja kontaktia oli hyvin vaikea saada ,uutan kuin menemällä sen luokse ja koskettamalla, mitä se sitten selvästi ihmetteli.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Darre » 19.07.2023 10:56

Mä olen huomannut, että vanhemman mittelini Pessin (13 v 9 kk) kuulo on huonontunut viimeisen vuoden aikana. Jos se on vapaana, niin se ei tahdo kuulla käskyjä, mutta tämä nyt sinänsä ei ole suuri ongelma koska mun koirat lenkkeilevät pääsääntöisesti hihnassa. Mökillä ovat olleet vapaana, mutta siellä Pessi ei enää halua lenkkeillä vaan jää mielellään pihaan kun lähden Hukan kanssa lenkille. Välillä Pessi myös nukkuu niin sikeästi, että vaikka yritän herättää sen lempeästi esim. iltapissalle lähtöä varten niin se säpsähtää. Mikä olisi paras tapa herättää? Olen laittanut käden kirsun eteen, että hajuaistimus herättäisi, mutta sekään ei aina tepsi. Vaikka koira ei nukkuisikaan, niin ulos lähtiessä pitää kutsua yleensä useampaan kertaan, ja jos katseyhteys on niin menen kyykkyyn, sen ymmärtää luoksetulon merkiksi. Mitenkään masentuneelta Pessi ei vaikuta, mutta se se katselee ihmisten kasvoja aikaisempaan kiinteämmin ja pitempään. Otan itsekin siihen paljon katsekontaktia ja silitän, että se tuntee edelleen yhteenkuuluvuutta ja että se huomioidaan. Pitäisin sylissäkin, mutta kun ei se viihdy :roll:
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja msk » 19.07.2023 11:41

Darre kirjoitti:Mä olen huomannut, että vanhemman mittelini Pessin (13 v 9 kk) kuulo on huonontunut viimeisen vuoden aikana. Jos se on vapaana, niin se ei tahdo kuulla käskyjä, mutta tämä nyt sinänsä ei ole suuri ongelma koska mun koirat lenkkeilevät pääsääntöisesti hihnassa. Mökillä ovat olleet vapaana, mutta siellä Pessi ei enää halua lenkkeillä vaan jää mielellään pihaan kun lähden Hukan kanssa lenkille. Välillä Pessi myös nukkuu niin sikeästi, että vaikka yritän herättää sen lempeästi esim. iltapissalle lähtöä varten niin se säpsähtää. Mikä olisi paras tapa herättää? Olen laittanut käden kirsun eteen, että hajuaistimus herättäisi, mutta sekään ei aina tepsi. Vaikka koira ei nukkuisikaan, niin ulos lähtiessä pitää kutsua yleensä useampaan kertaan, ja jos katseyhteys on niin menen kyykkyyn, sen ymmärtää luoksetulon merkiksi. Mitenkään masentuneelta Pessi ei vaikuta, mutta se se katselee ihmisten kasvoja aikaisempaan kiinteämmin ja pitempään. Otan itsekin siihen paljon katsekontaktia ja silitän, että se tuntee edelleen yhteenkuuluvuutta ja että se huomioidaan. Pitäisin sylissäkin, mutta kun ei se viihdy :roll:

Sain tyttäreltä vinkin että puhaltaa hellästi nukkuvaa kuuroa koiraa.
Meillä se toimii. Nuppu herää mutta ei säikähdä.

Luulin aiemmin että Nuppu oli iän myötä rauhoittunut, mutta mitä vielä. Nyt kun on komunikointi kunnossa niin Nuppu on taas aivan intopinkeänä ja osallistuu kaikkeen. Eikä nuku enää niin paljon.
Voi pientä kun varmaan aiemmin luuli että emme puhu sille enää emmekä edes ikinä kutsu sitä, tai kehu.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Darre » 19.07.2023 15:09

Kiitos vinkistä msk, kokeilen tuota puhaltamista.

Ihanaa kyllä, että Nuppuun on saatu yhteys ja se on taas virkeä. Pessillä tosiaan ei mitään vetäytymistä tms. ole ollut, se on innokkaana mukana kaikessa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja msk » 19.07.2023 16:45

Nupullakin kesti aika pitkään ennen kuin alkoi vetäytyä ja olla enemmän omissa oloissaan.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 27.07.2023 11:26

Mummo kaahaa nykyään ihan entiseen malliin <3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 11.08.2023 06:52

Olen huomannut että mummo "kuulee" kun puhun ihan kiinni sen poskeen korvan alapuolelle. Se tykkää ihan älyttömästi kun sanon vanhoja juttuja kuten "mamman kulta", ja hieno tyttö." Innostuu aina. Ja tulee itse luokse, nousee vastan ja haluaa "poskipuhetta."

Lisäksi olen huomannut että Nuppu kuulee muutakin. Jostain syystä se kuulee kun mies tulee töistä kotiin. Alkaa haukkumaan kun hän ajaa autolla tuonne portin taakse ja haukkuu niin kauan kunnes mies tulee sisälle.

Eilen kun Nuppu tuli ulkoa sisälle ja Reino alkoi haistelemaan sen pyllyä vähän turhan pontevasti ja sanoin "Reino!" niin Nuppu kuuli senkin.
Tuon jälkeen Nuppu oli muutaman metrin päässä ja sanoi kovalla äänellä "Nuppu!" niin se kuuli, kääntyi ja tuli luokseni.

Ihan kuin pillin käyttöön otto olisi jotenkin herkistänyt sen muillekin äänille joihin se reagoi toisin kuin aikaisemmin. En tiedä että voiko olla mahdollista, mutta Nuppu reagoi ääniin ja "korvat pyörivät."

On kyllä aivan liikuttavaa nähdä että minkälainen muutos koirassa voi tapahtua kuulon hitaan huonomisen jälkeen kun siihen saadaan jälleen yhteys.
Olen NIIN onnellinen Nupun puolesta <3

Voi olla monille ihan tuttua juttua, mutta Nuppu on meillä ensimmäinen kuuroutuva koira, joten ei ole aikaisempaa kokemusta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 11.08.2023 07:38

Ylipäänsä koirien kuulema äänimaailma lienee erilainen, erilaisilla taajuuksilla vai mikä liekään oikea nimitys. Sen lisäksi, että kuulo on meitä parempi silloin kun eläin on terve ja/tai nuori. Korvien rakenteella toki merkitystä myös.
Mutta aivan loistavaa, että Nuppu sai takaisin yhden kommunikaatiomenetelmistään.

Muistelen vanhan staffin menettäneen ensin suuntakuulon, eli isännän tullessa esim. poikkeuksellisesti takaovesta, koira seisoi häntää heiluttaen etuovella. Sitä edeltävästi se oli selkeästi kuullu/haistanut isännän tulon, mutta kun auto parkissa, ovet tömähtäneet kiinni nin askellus ei enää kuulunut korviin asti ja siksi oli väärällä ovella vastassa.

Ukon kohdalla se monesti haistaa ennen kuin kuulee. Tätä olen seurannut paljonkin kesäpäivinä pihalla ollessa ja riippuen tuulista, se saattaa bongata isännän ja/tai ns. viholliskoirat hyvinkin kaukaa. Sitten seuraa äänet, oli se tallin oven käyminen tai viholliskaksikon haukku jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Seuraava

Paluu Lemmikit