Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

ViestiKirjoittaja MJK » 21.05.2025 17:47

ei enää mihinkään näyttelyyn pääse yli 10-v. ilmaiseksi

Kyllä täällä pohjoisessa päin on vielä yli 10 vuotiaille ilmaisiakin näyttelyitä mutta ennen tosiaan taisi olla kaikki niin nyt on vain osa ja osa täydellä hinnalla ja osa sitten halvemmalla. Mä äänestin jaloilla ja ilmoittelin omaa yli 10 vuotiasta vain ilmaisiin näyttelyihin ja pariin halpaan.
MJK

ViestiKirjoittaja kualcc » 22.05.2025 09:11

Hintojen nousu ihan vaikka viimeisen 10 v aikana on ollut kyllä aika hurjaa. Just alkuviikosta kattelin pentunäyttelyitä mihin voisin Leelan viedä, niin yhdessäkin halvin ilmoittautumismaksu oli 35 e. Silloin kun aloittelin näyttelyharrastusta reilu 10 v sitten, oli kr/kv-näyttelyt tuota luokkaa ja ryhmiksiin ja pentunäyttelyihin saattoi päästä alle kahdellakympillä. Ihan samassa mittakaavassa ei ole kyllä mahdollista koluta erilaisia koiraharrastuksia kuin silloin aikoinaan, kun pitää riittää rahaa muuhunkin. :D Ja nyt kun vielä asuu sellaisessa maankolkassa, että kaikkialle on melko pitkä matka eikä julkisia ole käytettävissä, joutuu matkustamiset ja majoitusasiatkin sumplimaan eri tavalla. Kimppakyytejä toki onneksi jonkun verran aina löytyy, varsinkin isompiin näyttelyihin.
kualcc

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 22.05.2025 09:18

^^ karsii tosi paljon vetskujen osallistumista, toivottavasti osallistuja kato herättelee ja palataan entiseen. Miten minullao n sellainen mielikuva, että vuosia sitten pääsi jopa 8 vuotiaat vetskut ilmaiseksi joihinkin näyttelyihin. Vai kultaako aika muistoja?
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.05.2025 10:00

Mulla on kaksi tuttua jotka kiertävät koiriensa kanssa ulkomailla näyttelyissa, saattavat olla reissuilla pari kuukauttakin ja kiertävät siellä eri maiden näyttelyitä. Menestystäkin on tullut ja koirat ovat kansainvälisiä muotovalioita ja niillä on vaikka mitä titteleitä.
Olen vilpittömästi onnellinen heidän puolestaan :-) <3

Mutta näissä näyttelyasioissakin on niin että kyllä se raha ratkaisee :D
Kun on varaa kiertää ympäriinsä ulkomailla niin tuleehan sitä menestystäkin sitten. Toki kannattaa kiertää ulkomaan näyttelyitä hyvän koiran kanssa :mrgreen:
Toisen koira on ollut myös Cruftsissa. Menestyi sielläkin hyvin. En tosin enää muista miten kun näyttelyt eivät sillä lailla kiinnosta.

Tässä koirien tittelirivistöt. Uusimpia titteleitä tässä mukana koska molemmat ovat juuri tulleet rundeiltaan takaisin suomeen eivätkä tulokset ole päivittyneet koiranettiin.

C.I.B. NORDIC MVA FI MVA SE MVA NO MVA EE MVA LV MVA LT MVA SI MVA CZ MVA BALT MVA BA MVA BA GR MVA BA FED MVA V-22 SEV-22 SPLITW-23 BALTV-24 HeW-24

C.I.B. FI MVA LV MVA LT MVA SI MVA HR GR MVA TH MVA LT JMVA BA MVA RS MVA HR MVA HR JMVA SPLITJW-20 BALTJV-20
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.05.2025 10:00

Jos kotona on paljon koiria, kyllä ainakin itselläni jää nuo veteraanit ilmoittamatta yhtään mihinkään. Vaikka nyt on veteraanivaliotittelikin tarjolla. Nuorempia vien, jos vien.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.05.2025 10:09

Omalla kohdalla on ihan selkeä fakta että kun rahaa on vähän, niin ei sitä riitä koiranäyttelykäynteihin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.05.2025 10:12

^Sama juttu. Näyttelyt eivät ole koiralle laisinkaan tarpeellisia. Hienoa, että Match Showt on keksitty, siellä saa koiralle aivan saman kokemuksen paljon halvemmalla!

Tiedän muutaman kasvattajan joka porukassa kiertää ulkomaita, pitkiäkin aikoja kerrallaan. Minusta ei tuohon olisi, ei vaikka olisi rahaakin. Titteleitä sieltä irtoaa varmasti helpommin kuin kotimaasta. Tykkään liikaa olla kotona! <3
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 22.05.2025 13:13

Meillä monesti ilmoitetaan vain toinen koirista, varsinkin jos etukäteen jo tietää ettei tuomari tykkää tietyn tyyppisistä, tai että tykkää just tietyn värisistä / rakenteisista. Nyt jätetään Heinola väliin tänä vuonna, ihan vaan sen takia että on KR näyttely 40€/koira ja vasta kolmannesta koirasta saisi ruhtinaalliset 3€ alennusta, päälle parkkimaksu ja meille osui vielä suht tuore kotimainen tuomari, niin ei tarvitse mennä. Säästyy taas melkein saturainen :lol: :lol: KV näyttelyyn toi ois ollut ehkä ihan normi hinta ( :crazy: ) mutta aina voi valita osallistuuko vaiko ei.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.05.2025 13:25

Olen ilmoittanut Lakun yhteen näyttelyyn, on täällä omalla kylällä.

Kuopion kv näyttelyssä muuten pääsee yli 10v veteraanit ilmaiseksi veteraaniluokkaan.

Ilmoittautumismaksut

Ilmoittautumismaksut 17.6. mennessä:
ilmoittautumismaksu 48 €
saman omistajan 3. jne koira 30 €
pennut ja veteraanit 30 €
yli 10-vuotiaat veteraanit veteraaniluokassa ilmaiseksi
junior handler 15 €

Ilmoittautumismaksut 18.6.-7.7. välisenä aikana:
ilmoittautumismaksu 55 €
pennut ja veteraanit 30 €
junior handler 15 €

Ilmoittautumismaksut 8.-14.7. välisenä aikana:
70 € / koira
junior handler 15 €
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 22.05.2025 13:55

Kyllä on kiva jos vetskut pääsee ilmaiseksi <3 itsellä ei vetraani ikäisiä ole, mutta olen tuuminut että samoin myös pikkupentu luokka voisi olla ilmainen, normi näyttelyn yhteydessä, niin ihmiset pääsisivät kokeilemaan onko ne näyttelyt juuri heidän juttunsa. Luulen että kynnys osallistua madaltuisi hirmusti ja siellä pentuluokassa saattaa se näyttely kärpäinen puraista :)
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 22.05.2025 14:08

Veteraanien soisi saavan todellakin ilmaiset osallistumiset. Hyväkuntoinen yli kymmenvuotias on ihan yhtä "arvokas" kuin nuorempi. Jos nyt näyttelyitä pitää jonain mittarina.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja dinah » 22.05.2025 14:39

Jos nyt kovin innokkaasti alettaisiin tuoda noita ilmaiskoiria näyttelyihin, ollaankin tilanteessa, että tuomarien maksimikoiramäärät ylittyvät, tarvitaan lisätuomareita (vaikea saada), lisää kehiksiä (vielä vaikeampaa) ja lisää kehiä (tila tulee vastaan). Ja kulut nousevat aika paljon.
dinah

ViestiKirjoittaja Umac » 22.05.2025 14:44

Olisiko yli kymppivuotiaita todella niin paljon? Mietin siis ihan esim. doping-säädöstöä jonka pitäisi rajata alati lääkittävät jne.? En tiedä, kunhan pohdin. Pienissä roduissa enemmän hyväkuntoisia vetskuja?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.05.2025 14:59

Kävijämääräthän on vähentyneet koronavuosien jälkeen. Ihmiset taisivat löytää jotain muuta tekemistä! :D Varmasti on pikkuroduissa enemmän hyväkuntoisia veteraaneja. Eikä kaikki lääkitys poissulje näyttelyttämistä. Minusta pennun kanssa voi mennä mätsäreihin kokeilemaan onko se oma juttu vai ei. Pääsee halvemmallakin. Pentuluokka (7-9 kk) virallisessa näyttelyssä OK, mutta pikkupentuluokka (5-7 kk) voi jäädä epävirallisiin pentunäyttelyihin, mielestäni.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.05.2025 15:23

Mä ilmoitin Lakun KUopion näyttelyyn kun kasvattaja sanoi että voi esittää. Mutta kaikkineen yli 50 euroa! Se on meidän yhden viikon ruokabudjetti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TlGER » 22.05.2025 17:24

dinah kirjoitti:Jos nyt kovin innokkaasti alettaisiin tuoda noita ilmaiskoiria näyttelyihin, ollaankin tilanteessa, että tuomarien maksimikoiramäärät ylittyvät, tarvitaan lisätuomareita (vaikea saada), lisää kehiksiä (vielä vaikeampaa) ja lisää kehiä (tila tulee vastaan). Ja kulut nousevat aika paljon.

Oliko tätä ongelmaa 10-15 v. sitten, kun veteraanien ilmaisosallistuminen oli sääntö eikä poikkeus? Minäkin olen siinä käsityksessä, että näyttelyiden osallistujamäärät ylipäätään ovat vähentyneet noista ajoista.
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.05.2025 21:20

^En kyllä muista, että olisi ollut ko. ongelmaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Outi.I » 23.05.2025 03:08

Minusta tuntuu, että kehäsihteeri töitä tekevät ovat vähentyneet. On vanhennuttu kuten minä ja pari tuttua ja moni ei enää viitsi lähteä. Ei se palkkio niin huomattava ole, että omaa vapaa-aikaa viitsisi käyttää siihen. Ja rajoittaa oman koiran näyttelyttämistä. Itse luovuin kortista noin 10 vuotta sitten kun huomasin, että kuuloni on sen verran huonontunut etten tahtonut saada selvää tuomarin puheesta kun ympärillä oli hälyä. Ja jostain syystä minä aina kirjoitin kun kaveri ei halunnut :wtf:
Outi.I

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 23.05.2025 06:59

^Totta varmasti kyllä tuokin. Nostan hattua näille puurtajille, jotka mahdollistavat näyttely- ja muutkin tapahtumat. Siinä on eräskin talkootyötunti tehtävänä. :clap:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 23.05.2025 13:21

Kehäsihteerit tekevät näyttelystä sen, mikä sen arvoon kuuluu! Ja noista ilmohinnoista sen verran, että kuka teistä "harrastaa" mitäkin? Purnaatteko samalla mitalla kuntosalikorteista, joogatunneista, lastenne jäkistreeneistä, ehkä jopa ripsien pidennyksistä? Ei ole pakko änkäytyä, jos kirpaisee. Itseäni harmittaa todella, kun en pysty juoksemaan. Minä todella nautin, kun sain esittää omien koirieni lisäksi monien muiden koiria. Joskus voitettiin, joskus taas ei. Mukavaa yhdessäoloa kaikin puolin, kunhan ne "kuspiät" eli "minä voitan"- tyypit älysi pysyä kotonaan!

Itse olen vuosikymmenet tehnyt ilmaista työtä niin kisojen kuin näyttelyidenkin suhteen. Jos ei oma kunto tai siinä sivussa hupenevat rahavarat riitä, toivon että parempikuntoiset ja innokkaat nuoret ottavat pestin.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 23.05.2025 14:43

Kaikkihan on nykyään järkyttävän kallista. Ja mitä koiratouhuihin tulee, niin ne vasta kalliita ovatkin nykyisin. Ovat olleet jo lukuisia vuosia.
En nyt tarkoita näyttelyitä tai niihin treenaamista. Oma seura ainakin järjestää ilmaisia näytteytreenejä. Ei mitään sen kummempaa asiantuntemusta moniin rotuihin, mutta saa koiran pöydälle ja saa kehäharjoitusta.
"Minun aikanani" oli kaikki ilmaista. Talkoilla tehtiin ja talkoolaisia riitti. Seuran jäsenmaksulla sai kaiken seuran järjestämän koulutuksen ilmaiseksi koska ei kukaan pyytänyt itselleen rahaa mistään.
Olen aloittanut vuonna 1978 ja ollut niin paljon talkoilemassa niin tottelevaisuustreeneissä (joita vedin yhtäjaksoisesti kerran viikossa ympäri vuoden ilman mitään korvausta vuodesta 1980 vuoteen 2009) kuin näyttelyissäkin, PK-kokeissa ja TOKO-kokeissa että en jaksa edes muistaa. Oman osani olen minäkin koiraharrastusten talkoisiin antanut. Lisänä kaikki ne lukuisat buffetit jonne olen leiponut, Mätsärit joita olen järjestänyt tai ollut mukana järjestämässä, leirit joita olen järjestänyt. Leikityspäivät, petotestit.

Nykyään kaikki maksaa. Seurat järjestävät ulkopuolisen pitämiä kalliita kursseja. Ajat ovat muuttuneet. Koiraharrastuksesta on tullut valtava bisnes.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 23.05.2025 16:02

^Samaa mieltä. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja TlGER » 23.05.2025 16:07

aunet kirjoitti:Ja noista ilmohinnoista sen verran, että kuka teistä "harrastaa" mitäkin? Purnaatteko samalla mitalla kuntosalikorteista, joogatunneista, lastenne jäkistreeneistä, ehkä jopa ripsien pidennyksistä?

No mä voin sanoa, että ainoastakaan noista mainituista en maksaisi ikinä puolikasta kopeekkaakaan, enkä harrastaisi moisia turhuuksia edes ilmaiseksi :mrgreen:
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.05.2025 18:12

^No jooga ei kyllä ole turhaa! :lol:

Hengissä selvitty tänään Luumäeltä, ja meillä oli tosi kiva päivä! Omista kasvateistani uros sai EH:n ja kaikki tytöt ERIn. Esitettiin sitten vielä kasvattajaryhmäkin, ensimmäistä kertaa ikinä! Ihan OK arvostelu, vaikkei KPtä saatukaan. Hyvä fiilis, oli kiva näyttelypaikka ja kaiken kaikkiaan onnistunut päivä. :thumbup:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 24.05.2025 18:36

^Kiva kuulla :-) Me mennään huomenna Kettulaisen kanssa Keuruun ryhmikseen.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Avokaado » 24.05.2025 19:59

^^ Mukavaa että reissu meni kaikilta osin hyvin ja kotiin takaisin päästy. :thumbup: (Edelleen olen ihan pihalla noista näyttelyiden arvosteluista.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.05.2025 20:02

^^Tsempit ryhmikseen ja toivottavasti ette kastu! Luumäellä tuli pieniä sadekuuron tapaisia, mutta suurimman osan aikaa oli ihan hyvä sää. Ja sain korkattua uuden näyttelytelttani! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 26.05.2025 07:14

aunet kirjoitti:Kehäsihteerit tekevät näyttelystä sen, mikä sen arvoon kuuluu! Ja noista ilmohinnoista sen verran, että kuka teistä "harrastaa" mitäkin? Purnaatteko samalla mitalla kuntosalikorteista, joogatunneista, lastenne jäkistreeneistä, ehkä jopa ripsien pidennyksistä? Ei ole pakko änkäytyä, jos kirpaisee.

Kyllä nuo näyttelyt on meille se ainoa harrastus joka oikeasti maksaa. Metsäjäljet ja muut on siihen nähden ilmaisia, ettei niihin oikeastaan mene kuin dieselin ja herkkujen hinta.

En muista milloin olen viimeksi edes käynyt kampaajalla, siitä on vuosia, ei ole ripsien pidennyksiä, tekokynsiä tms, eikä enää lapsiakaan kenen harrastukset maksaisivat.

Siltikin katson että näyttelyiden hinnat on nousseet kovin, lisäksi on tullut parkkimaksut ja sisäänpääsyt jos mennään kahdestaan ja vain yksi koira mukana. Viime vuonna junnukehissä pärjännyt ja vielä ROP koira sai palkinnot vain toisesta rop sijoituksesta hyvin monessa näyttelyssä, kerrottiin vaan että toinen kuomoaa toisen. Se riemu mikä voitosta tulee, niin jotenkin tuntuu palkinto luukulla, että no eihän se nyt sitten ollutkaan mitään sittenkään, kun ei siitä sitä muovipyttyä saanutkaan.

Näyttelyn järkkääminen on valtava sekä pitkä työ ja koirakerhot saa siitä rahaa toimintaansa talkootyötä vastaan, tiedän ja ymmärrän sen kyllä, mutta kyllä tuohonkin on ahneus iskenyt.

Näyttelyjen ilmo maksut on tänä vuonna nousseet taas paljon, nyt maksaa ryhmikset ja KR nöyttelyt suunnilleen sen mitä parivuotta sitten KV näyttelyt maksoi. Jos mennään noin 10 vuotta taaksepäin, oli veteraanien ilmoittaminen ilmaista, ei ole sekään enää. Minusta vetskut on ilmaisen paikkansa ansainneet, eiköhän vetskukoiria esittävät ole jo oman osansa näyttely kustannuksista maksaneet.

Kato alkaa käymään näyttelyissä tällä menolla, sillähän nuo junnu- ja veteraanisertit ja muotovaliotittelit lanseerattiin, jotta saadaan porukka käymään. Tosin ei niitä arvosteta sitten juur millään lailla.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Darre » 26.05.2025 07:54

Meillä pääharrastus on rally-toko, jonka ilmot maksavat 20-30 €. Tosin nyt kun Hukka valioitui keväällä eikä Kettu ole vielä kisavalmis, niin käydään Hukan kanssa tänä vuonna vain kannatuksen vuoksi oman seuran kisoissa. Näyttelyissä kävin paljon kahden ekan mittelin kanssa, mutta se on vähentynyt paljon, ja Hukasta onneksi sain muotovalion vuosi sitten niin en ole sen jälkeen ilmoittanut sitä mihinkään. Vetskuihin ehkä vielä mennään (Hukka täyttää ensi vuonna kahdeksan). Näyttelymaksut ovat kyllä nousseet tosi paljon.

Muita kuin koiraharrastuksia mulla ei oikeastaan ole. Leffassa tykkään käydä silloin tällöin. Vaatteita ostan harvoin ja kampaajalla käyn kun se alkaa olla välttämätöntä.

Eilen Keuruun näyttelyssä Kettu oli tuomarin mielestän erinomainen, mutta sa:ta ei saatu eli junnu-sert jäi haaveeksi. Sa:t olivat tiukassa, muunvärisiä mitteleitä oli 12, joista vain 4 sen sai (kaksi valiourosta, yksi junnunarttu ja vetskunarttu). Kettu sai kuitekin ihan kivan arvostelun :) Meidän kilpakumppanimme junnuissa ei suostunut näyttämään hampaita ja ärisi sekä tuomarille että esittäjälleen. Sai eva:n. Tuomari oli kirjannut arvosteluun myös, että koira tarvitsee enemmän kuria (tietysti junnuilla nuo murinat voi olla ihan epävarmuutta).
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.05.2025 11:15

SA:t on tosiaan joillain tuomareilla kiven alla, joku antaa vaan luokkavoittajalle. Jos sillekään. Minusta "pelkkä" ERI on jo saavutuksena mainio, onhan se kuitenkin arvosanoista paras. Ja samaa mieltä olen noista junnukoirien ärinöistä ja kilahtamisista. Herkässä iässä ovat ja onhan näyttely tilaisuutena aika kuumottava monelle.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit