Eläinlääkärissä käydään-ketju

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eläinlääkärissä käydään-ketju

ViestiKirjoittaja Ninni » 05.02.2024 07:44

Komps, kyykytystä nimenomaan.

Tuo, että kotona on kipee koira ja omistaja viettää päivän apteekeissa ja ell-asemalla, kuulostaa joltain 30-luvun komedialta jossa hahmo kurvaa pitkin katuja hieman nopeutetussa kuvassa ja taustalla soi iloinen sirkusmusiikki. Pääsee perille, ja juoksee takaisin, pääsee perille, juoksee takaisin. Iloinen on se ihminen, joka tätä palettia pyörittää jossain toimistoissa.
Olen nykyään joskus soittanut apteekkiin ennen, kuin lähden lääkettä hakemaan. Koska nykyään käy useinkin niin, että jonotat sinne reseptin kanssa vain jotta se farmaseutti istuu hetken tietokoneella, käväisee vielä niillä takalaatikoilla ja tulee takaisin sanomaan, ettei meillä juuri sitä lääkettä nyt ole varastossa, mutta miten olisi perjantaina pääsetkö hakemaan? Eli koira olis jotain 2 päivää ilman lääkettä ensin? No way. Rallikuskin elämää, kun kurvailee lääkkeen perässä ja yrittää malttaa ottaa mutkat rauhassa liikenneympyröissä. Körö körö.
Ninni

ViestiKirjoittaja Hurtta » 05.02.2024 10:15

Osa tästä ”kyykytyksestä” perustuu ihan puhtaasti lääkelakiin ja osa on ns.erityisseurattavia valmisteita.
Apteekki ei saa muuttaa Ell määräämää reseptiä, ei tarjota halvempaa rinnakkaistuotetta tai vaihtaa pitoisuutta.

Erityisseurattavia ovat kaikki huumaavat lääkeaineet tai sellaiset joissa on väärinkäytön mahdollisuus ja osa antibiooteista, esim juuri Tylosin joka on humaanipuolen reservilääke.

Reseptipalkkio on yleensä minimaalinen korvaus käytetystä ajasta.

Koska eläimille ei ole e-reseptiä kuten ihmisille, on resepti soitettava siihen apteekkiin mihin asiakas haluaa, etsittävä apteekin numero, selvitettävä lääkkeen muoto ja vahvuus, oltava asiakkaan tiedot about kuppikokoa myöden, (katsottava netistä että ko apteekissa on lääkettä) jonotettava puhelimessa kunnes apteekki vastaa, hakee puhelimeen farmaseutin, puhelimessa vielä varmistetaan että lääkettä on hyllyssä jne.

Sitten yleensä vielä informoidaan asiakasta että resepti on noudettavissa.

Tästä yleensä pyydetään 5-20€ reseptipalkkio, mistä 1/3 jää matkalle, eikä tility Ell

Mikähän mahtaa olla eitanasiamyönteinen klinikka ja jos rehellisiä ollaan, niin mikä vika sellaisessa on?
Mielestäni paljon pahempi on se ”hoitomyönteinen” missä terminaalisairaan eläimen lähtöä viivytetään, että saadaan omistajasta lypsettyä vielä ne viimeiset sataset niiden tonnien päälle mitä on jo lypsetty.
Olisihan se hirveää sanoa että on kipuja ja kärsimystä tiedossa, olisi armeliaampi lopettaa ennen kuin on ihan hirveää.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Ninni » 05.02.2024 10:56

Mikähän mahtaa olla eitanasiamyönteinen klinikka ja jos rehellisiä ollaan, niin mikä vika sellaisessa on?
Mielestäni paljon pahempi on se ”hoitomyönteinen” missä terminaalisairaan eläimen lähtöä viivytetään, että saadaan omistajasta lypsettyä vielä ne viimeiset sataset niiden tonnien päälle mitä on jo lypsetty.

Tämä ehkä hieman harvinainen sana johtuu minulla siitä, että mulle on nyt 3:n eri koiran kanssa käynyt niin, että vien

1. lekuri, joka ei keksi mitään, haluaa silti tehdä tutkimuksen, ja kun mitään ei löydy, alkaa myymään eutanasiaa.
2. lekuri, jonne vien koiran, mukana 1. :tä saadut kuvat ja paperit, ja joka sanoo hoidon ja koira jatkaa vielä useita vuosia elämää.
3. lekuri joka on samaa mieltä kuin lekuri 2, ja käskee heittää roskiin kaikki lääkkeet, mitä se 1. lääkäri määräsi, ja ihmettelee mitä puoskareita on liikkeellä.

Eli eutanasiamyönteisyys on se, että sulla tulee itsellä olo että koira ei ihan sellaisia merkkejä näytä, mutta lääkärillä on tosi kiire lopetukselle, jostain syystä. Mulle ei ole ratkennut mikä siinä on taustalla yleensä.

Ja olen siis joutunut lopetuttamaan koiria, ja erotan milloin on sen aika
Eutanasiamyönteiset, joita sanon sillä nimellä, nimenomaan haluaa ennen sitä lopetusta teettää kuitenkin tutkimuksia, eli ne sataset lypsetään silti.
Ninni

ViestiKirjoittaja Hurtta » 05.02.2024 11:03

Myönnän että tiedän itsekin yhden eläkeikäisen Ell, jonka kohdalla hämmästyn joka kerta että potilas herää edes nukutuksesta.

Mutta tuon toiseksi viimeisen kappaleen osalta olet sitten ilahduttava poikkeus, yleensä se todellakin menee niin että ”kuollut koira kävelee” ja sitä raahataan tutkimuksesta ja lääkäristä toiseen kun ei vastaukset miellytä.
Ja sillä aikaa kun vastasin, lisäsit vielä.

Kissojen kohdalla tilanne on vielä pahempi, tai siis niitä ei viedä mihinkään, ennen kuin tilanne on se että 6kg kissa painaa 1,5kg eikä jalat kanna ”hammaskiveä varmaan, on nyt viikon syönyt vähän huonosti”.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.02.2024 11:09

Mä olen sekä eläinten että ihmisten suhteen eutanasiamyönteinen. Mun kokemuksen mukaan suurin osa ihmisistä rääkkää elukoitaan aivan liian pitkään eikä vie niitä tutkimuksiin tai lopetettavaksi. Mun mielestä jokainen, eläin ja ihminen, ansaitsis päästä pois ennen kuin on liian ankeaa. Itse siis lähtökohtaisesti pidän hyvänä, jos eläinlääkäri ottaa eutanasian puheeksi, koska yleensä tilanne on silloin jo huono, toki varmasti joskus virhearviointejakin sattuu. Mun kokemuksen mukaan tämä ei ole eläinlääkäreillekään kovin helppoa ja kynnys on aika korkealla koska osa omistajista loukkaantuu niin helposti. Ja olen tavannut myös ihmisiä, joiden mielestä he itse tietää parhaiten ja sitten tosiaan pidetään niitä henkihieverissä olevia elukoita.

Ja pakko lisätä, koska netti, että silti, mulle omien elukoiden lopetuspäätökset ovat olleet todella vaikeita ja irtipäästäminen on ollut vaikeinta mun elämässä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 05.02.2024 11:15

Tehokas yhdistelmä on ja erityisen altis eutanasian kiirehtimiselle: tähän olen yhdistellyt koirafrankensteinin, tilanteita mitä voi tulla:
-koira selkeästi harmaantunut, ja näyttää vanhalta
-jäykkä, koska ei ole päässyt normaalisti lenkille kuten 30-asteen pakkasjaksoilla, yleiskurjistuminen hetkellisesti
-sattuu karvanlähtö samaan aikaan, joten koiran turkki on kiilloton
-koiralla on ollut jo 8-vuotiaasta asti joku kaihi, joten sen silmissä on sininen kiilto valoa vasten, mutta näkee silti hyvin
-koira on hajamielisen oloinen, koska se on tuotu vieraaseen paikkaan ja sen kuulosta on jäljellä n. 30%
-ripulijakso pari päivää, jolloin koira oltuaan normaalipainoinen, laihtuu esim parissa päivässä niin, että sitä voi sanoa laihaksi.

Ell joka harrastaa itse jotain agilitya ja rallytokoa, ja on noin 21-vuotias eikä ole nähnyt erilaisia koiria. reipas ja raavas urheilullinen Alex-Stubb tyylin reippailija.laittaa tuomion heti koska HÄN ei itse katselisi minuuttiakaan koiraa, joka ei hyppää A-estettä. Ja koiralla on se yleisilme.
Jos jollain on ollut isoäiti tai vanha koira, tietää että vanhuus ei ole sairaus.
Koiralle 24/7 hyvät olot, pehmoiset punkat, hoitoa ja vierihoitoa, nin joku alaikäinen lettipää ei sellaistakaan koiraa tule hetken mielijohteesta tappamaan, tai voi tappaa samalla minutkin :lol: Koska koira ei ole äärimmäisissä tuskissa, eikä tuskissa lainkaan, se lopetus ei ole sen minuutin asia. Todellakaan.
Koira saa pari päivää ripulin jälkeen läskiä ja soosia, ja lihoo viikon loppuun mennessä kylkiluunsa piiloon, ja ravistelee sängystä noustuaan ensimmäisenä nallesta täytteet pihalle sitä miettii herkästi, että olisipa turhaan jäänyt tämäkin päivä elämättä.Muok. Lyhennetty, ettei täytä puoltasivua ketjusta.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 05.02.2024 11:29, muokattu yhteensä 3 kertaa
Ninni

ViestiKirjoittaja Mea » 05.02.2024 11:16

Ps. nyt on kansalaisaloite menossa ihmisten eutanasiasta. Tai ainakin oli vielä jokin aika sitten. Ei siitä kai taaskaan mitään hyötyä ole mutta onpahan yritetty. Mielestäni jokaisen, joka aikoo joskus kuolla, kannattaisi ihan oman edun nimissä allekirjoittaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.02.2024 11:24

Ninni kirjoitti:Eläinlääkäri joka harrastaa itse jotain agilitya ja rallytokoa, ja on noin 21-vuotias eikä ole nähnyt erilaisia koiria. reipas ja raavas urheilullinen Alex-Stubb tyylin reippailija.
laittaa tuomion heti koska HÄN ei itse katselisi minuuttiakaan koiraa, joka ei hyppää A-estettä. Ja koiralla on se yleisilme. Sulla on videolla silti koira, joka kaks päivää sitten leikki, mutta nyt pitää saada sitä pötyä menemään kitusiin.

...... nin joku alaikäinen lettipää ei sellaistakaan koiraa tule hetken mielijohteesta tappamaan, tai voi tappaa samalla minutkin :lol:

Ei tämä sinun asennekaan nyt ihan kohdillaan ole.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 05.02.2024 11:29

Päivän IL ja heidän keräämiään asiakaskokemuksia eri tapahtumista: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f60b ... 22818b3828
Kun Anna menetti koiransa, eläinlääkäriyhtiö Evidensia päätti, että se haluaa pitää syyn salassa – Uhkasi tarkkailla Annaa somessa
Iltalehden haastattelemat lemmikkienomistajat kertoivat huonoista kokemuksistaan eläinlääkärien asiakkaana. Moni kokee, että rakas lemmikki menehtyi hoitovirheen takia.

Luin jutun vain päällisin puolin ja IL:n taso huomioiden. Mutta toki näitä nyt nostetaan kun aihe käy kuumana.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hurtta » 05.02.2024 11:42

Noh, oma kummituskääkkä tulee toukokuussa 14v jos ei mitään raflaavaa tapahdu, mutta päivä kerrallaan mennään ja herkällä silmällä katsotaan.

Omilla eläimillä niitä kriteereitä on melko monia, välillä lähtee nuorempiakin koiria.
Kaksi kertaa on ollut nuorella koiralla IMHA, ekalla kerralla yritettiin aivan kaikki, toisella kerralla ei tehty mitään, todettiin että kun ei jaksa enää juosta iloisena lenkillä, saa lähteä.
Meille tupsahtelee noita elukoita välillä vähän milloin mistäkin syystä, osa jää, osa lähtee, mutta kaikki tulee ”loppuelämän kotiin” se loppuelämän pituus vaan vaihtelee.
Viimeisin oli nuori, kipeä ja luonteeltaan vaarallinen, sillä oli kiva kesäloma ja se siitä.

Ja mitä tulee ihmisten eutanasiaan, se laki on vuosikymmeniä myöhässä.
Omat seniilit lähtisi heti jos saisi niin tehdä. Molemmilla onneksi jo DNR voimassa, mutta pirun sitkeässä se henki on kun hoito on hyvää.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Ninni » 05.02.2024 11:56

Minäkin olen joidenkin koirien kanssa tehnyt hyvinki nopeaa päätöksen, toisten kanssa päätetään hoitaa, toisten kanssa katsotaan mitä muita oireita on.
Mulle on ehkä kehittynyt sellainen ajattelu, että ei ole enää mitään yleismaalimallisia kriteereita, vaan elän jokaisen koiran kanssa tästä lähtien sitä päivää, mikä on käsillä. Ja meneehän se sen koirankin mukaan, millainen se on ollut nuoresta asti. Mikä on sen luonne.
Myöskin muutaman koiran menetys on ollut tosi rankka, mutta siitä huolimatta olen aina sen päätöksen pystynyt tekemään.
Siksi se tuntuu vähän sellaiselta niljakkaalta, että joku never heard lääkäri tulee puskista selittämään sellaisella hautaustoimistopahoittelu-äänellä, että tiesitkö että sitähän sokeutuu koiralle kuule, ja parempi ennemmin kuin myöhemmin jne, kuin olisit lapsi. Ja ei se mitään, vaan se että on toisten lääkärien mielestä sama koira eli vielä pari joulua.
Kuten sanottu, ihmisiä on erilaisia. Vanhan koiran kanssa voi olla rankkaa, se tarkkailu, mutta joku menee sitä päin ja ottaa sen rankkuuden. Ottaa sen vastaan, että joka helkkarin päivä pitää käydä koira läpi, tehdä liikkuvuusjumppaa ja kokeilla, sattuuko ym. Ja koira saa nähdä taas auringonnousun. Vielä kerran. Ja vielä kerran. Jälkeenpäin ei yleensä kadu yhtään niitä hyviä päiviä. Joku toinen haluaa että se loppuu saman tien, ja näkee siinä muita puolia. Se on ihan oma asia.
Sekin on, että mitkä on elinolot. Joku iso lauma tai pieniä lapsia, niin ei esim voi niin kauaa katsoa koiraa jolle käy vahinkoja, tai joka ei kuule kunnolla tms. Tai jos asuu jossain 5 . kerroksessa eikä ole hissiä, ja 40 -kiloisella koiralla on spondyloosi.
Ninni

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 05.02.2024 12:16

^Noihan se suurinpiirtein kyllä usein menee, ei lisättävää. Päivä kerrallaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 05.02.2024 16:24

Melli kotiutui hammaslääkäristä. Nisissä ei onneksi tuntunut kasvaimia. Se annettiin kyllä unisempana kuin olen mistään koskaan saanut. Toivottavasti ilta menee hyvin.
Mea

ViestiKirjoittaja kualcc » 05.02.2024 17:35

kualcc kirjoitti:Kippaskappas, Kennelliitolla ollaan ripeitä. Lonkat ja kyynärät jo lausuttu. :D B/A ja 0/0, olen tyytyväinen :D

Eipä tarvinnut kauaa jännätä, selkälausuntokin tupsahti koiranettiin eilen. Kaikin puolin terve tapaus. Kiva tietää, että voi jatkaa porohommia hyvillä mielin. :)
kualcc

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 05.02.2024 19:23

Mea kirjoitti:Melli kotiutui hammaslääkäristä. Nisissä ei onneksi tuntunut kasvaimia. Se annettiin kyllä unisempana kuin olen mistään koskaan saanut. Toivottavasti ilta menee hyvin.

Kantsii pitää silmällä ikeniä jos eläin yhtään tuntuu löysältä ja yhä uniselta, jos menee valkoiseksi on kiire. :shock:
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Mea » 06.02.2024 04:17

Heräili onneksi illan mittaan. Sai taas niin kivaa palautetta: "Melli on ystävällinen ja reipas. Korkeat hypyt tekee, olemus iloinen. Paino sopiva. Silmät kauniit, korvat ovat siistit. Turkki ja iho kauniit."
Röntgenkuvista soittavat tänään, että onko jotain poistettavaa hammasta.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 06.02.2024 10:11

Miksi tuollainen "arvio" koirasta oli kirjoitettu?varmaan on täysin totta, mutta miksi se oli kirjoitettu.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 06.02.2024 10:48

^^Oliko tuo siis hammaskiven puhdistuskeikka ja rtg-kuvat päälle? Vai miksi eivät tehneet samalla kaikkea, samalla anestesialla?
Pahoittelut jos se on lukenut jo jossain, mennyt silmieni ohi!

^Kyllähän yleisvointia kuvaillaan ihan tavan rokotuskeikallakin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 06.02.2024 10:48

^^ Siksi, että hyvään hoitoon sisältyy terveystarkastus. On tärkeää tietää missä kunnossa on korvat, silmät, turkki, onko lihava/laiha. Ja iloisuus kertoo mielialasta, ei mene surkeana nurkkia pitkin vaan on tyytyväisen oloinen koira.

^ Joo se oli puhdistus + rtg. Kysyin alunperin että eikö voisi tehdä kaikkea samalla. Sain esitelmän siitä, että kun ei tiedä etukäteen montako hammasta pitää poistaa, niin ei tiedä paljonko aikaa pitää varata. Jos varaa 4 tuntia ja ei olekaan poistettavia hampaita, niin klinikalla menee 4 tuntia "hukkaan". Niin kai sitten.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 06.02.2024 10:52

Okei. No sitten niin. Toisessa paikoissa arvio tai ajanvaraus onnistuu kivuitta ja kaikki kerralla. Mutta odotetaan oikein hyviä tuloksia ja se oli sitten siinä, tältä vuodelta!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja kualcc » 07.02.2024 15:34

Ninni kirjoitti:Miksi tuollainen "arvio" koirasta oli kirjoitettu?varmaan on täysin totta, mutta miksi se oli kirjoitettu.

Meilläkin oli katsottu koiran hampaat kun oli luustokuvia varten rauhoitettuna. Hoitokirjauksessa luki lopussa, että "rauhoituksen aikana katsottu myös hampaat ja ikenet ja ne ovat hyväkuntoiset", ilman että erikseen asiaa pyysin mutta sisältyi varmasti siihen ns. alkukopelointiin mikä eläinlääkäri aina tekee, oli käynnin syy mikä vaan.
kualcc

ViestiKirjoittaja Mea » 07.02.2024 15:43

No onpas hanurista että mulle ei ole sattunut "kaikki kerralla" paikkaa. Onskun kanssa maksoin itseni kipeäksi, ja silti sanottiin että tuotava uudestaan. Eikä mellinkään reissu halpa ollut. Mutta varsinkin se, että eihän noita pitäisi huvikseen nukutella! Mellilläkin on jo ikää 10v. Eivät ole edes soittaneet jatkosta vielä.

Ja mulle henkkoht on hyvin tärkeä tuo terveysarvio. En ole itse kovinkaan asiantuntija.
Mea

ViestiKirjoittaja Purrfect » 07.02.2024 17:13

Kissan kohdalla mulle selitettiin, että röntgenin ja hampaiden poiston nukutus on erilaiset, ja hampaiden poisto tehdään inhalaatioanestesiassa. Lisäksi haluavat verikokeista varmistaa, että se pidempi nukutus on turvallista, siksikin eri ajat.
Kuulemma jos ensin rauhotettaisiin hammasröntgeneitä varten ja sen jälkeen vielä hammasrempan takia, tulisi liian pitkäksi nukutusaika ja aika ylipäätään.

Minä siis aina myös käyttänyt ensin terveystarkissa ja sitten vasta hammasremppaa kissoilla. Toki kun joskus hammasremppaa piti tehdä kahdessa erässä kun kulmureitakin poistettiin, ei ennen seuraavaa poistokertaa tarvinnut erikseen tarkistusta, kun edellisestä oli niin vähän aikaa.
Purrfect

ViestiKirjoittaja MJK » 07.02.2024 17:45

Meillä yhdellä yksityisellä klinikalla pystyy varaamaan joko sellaisen ajan, että poistetaan vain hammaskivi, ei muuta ja sitten pystyy varaamaan sellaisen ajan missä voidaan poistaa, kuvata jne samalla. Ja ei tarvinnut tietää että onko siellä varmasti poistettavaa.... mutta toki luultavasti näkyy hinnassa sitten vaikka ei tarvitsisikaan poistaa.
Mun 9-vuotiaalta on nyt poistettu kaikkiaan 3 hammasta, sille ei tule juurikaan hammaskiveä mutta jostain syystä hammaskudos tuhoutuu hampaiden alta. Seuraavan ajan otan sille juurikin tuollaisen missä voidaan tarvittaessa samalla poistaa koska epäilys on, että voi olla taas joku poistettava hammas siellä. Tämän tekee vielä aina hampaisiin erikoistunut lääkäri.

Toisella klinikalla poistavat samalla jos aika riittää hammaskivenpoiston yhteydessä mutta yleensä aika ei riitä kuin korkeintaan sellaisiin hampaisiin jotka ovat jo melkein irti.
MJK

ViestiKirjoittaja Darre » 07.02.2024 21:26

Mä kaivoin esiin kaksi viimeisintä hammaskäyntiä. Viime kesänä nuorempi mitteli jotenkin teloi molemmat yläleuan P4 rikki, ei aavistustakaan miten koska ei pureskele keppejä tms. eikä saa aitoja luita, ainoastaan puruluita. On tietysti saattanut mökin pihalta löytää jonkun vanhan luun mitä on pureskellut, koska siellä ollessa alkoi venkoilla hampaiden harjausta ja huomasin tapahtuneen. No, joka tapauksessa meidän Evidensiassa poistettiin toinen murtunut P4 ja toinen paikattiin. Lisäksi poistettiin yksi pieni juurimurtunut välihammas ja yksi takahammas paron vuoksi. Hampaat puhdistettiin, kartoitettiin, röntgenkuvattiin ja kiillotettiin. Lasku oli 913,19 €, mistä suurin osa meni vakuutukseen. Meidän Evidensiassa on aina toimittu hammashoitojen kanssa niin, että tehdään kaikki kerralla eikä niin, että ensin katsotaan mitä pitäisi tehdä ja sitten toisella kerralla tehdään. Välillä tästä on tullut yllätyksiäkin, kuten vuosia sitten kun vein toisen mittelin kahden välihampaan poistoon (toinen murtunut, toinen heilui) ja hakiessa selvisi, että koiralla oli paro ja poistettuja hampaita kaikkiaan kahdeksan. Yleensä kyllä sittemmin ell on soittanut ja kertonut löydöksistä ja esim. Viime kesän käynnillä kysyi voiko toisen hampaan paikata.

Toinen käynti viime marraskuussa vanhempieni kotipaikkakunnan pienellä yksityisellä klinikalla. Tarkoituksena oli poistaa vanhusmitteliltä kaksi etuhammasta kun niissä oli kesällä samaisella klinikalla huomattu paromuutoksia. Nyt hampaita kuitenkaan ei poistettu, kun paro ei ollut edennyt. Eli vain hammaskiven poisto, suppea röntgenkuvaus ja hampaiden kiillotus inhalaatioanestesiassa. Lasku 250 €.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Umac » 08.02.2024 14:11

Noissa hammashommissa on varmasti eroa asemakohtaisesti. Kellä pidempi matka, kellä etukäteen puhelinyhteys tai sähköpostitse ko. paikkaan, koiran ikäkin huomioiden.
En tiedä muuttuuko esim. Ukon hammashoito jatkossa ihan iän takia, 8v tuntuu monilla asemilla olevan ns. iäkkään raja. Täytyy kysellä taas loppuvuodesta asiaa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Darre » 08.02.2024 15:30

Ainakin mun Pessille (kohta 14,5 v.) on tehty hammashoidot ihan normaalisti, vaikka ikää on tullut. Kahdelle viime kerralla tosin on tehty ns. sydänsairaan nukutus, missä ainakin alkurauhoitus on huomattavasti kevyempi. Käytetään ehkä myös eri aineita.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja maaku » 09.02.2024 08:10

Täällä myös vasta ihan normaalisti tehtiin 10,5 vuotiaalle Elmolle hammaskiven poisto nukutuksessa. Suositeltiin jatkossa hammastarkkia ja tarvittaessa poistoa vuoden välein. Elmolle tuntuu tulevan aika helposti tuota hammaskiveä. Elmolla on sydämessä lievä läppävuoto, mutta ei ole eläinlääkärin mukaan este nukuttamiselle.

Ja olisivat tarvittaessa ottaneet myös röntgenet samalla kertaa, jos suusta olisi paljastunut jotain epäilyttävää. Sille ei kuitenkaan nyt ollut tarvetta, purukalusto on kunnossa.

Hintaa käynnille tuli 399 e, mutta tuohon sisältyi myös vuosittaisen verinäytteen otto kilpirauhasarvojen kontrollointia varten.
maaku

ViestiKirjoittaja Umac » 11.02.2024 07:58

Ketjuista, siis eläinlääkäriasemien ketjuihin liittymisestä, puhuu myös Teppo Heinola omilla sivuillaan: https://www.facebook.com/SuvijaTeppo/?locale=fi_FI
Menee heidän Fb-sivulleen mutta on julkinen eli sen näkee vaikka ei ole itse Facessa.
Hyvä tuoda tuokin puoli esille, en sillä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Ninni » 11.02.2024 08:16

Tuostakin huomaa, ettei se ongelma varsinaisesti ole ketju tai mikään,
vaan ehkä jos ketju paisuu liian suureksi, ja jotkut toimintatavat.
Vähän kuin ei monikansallisten ruokayritystenkään ongelma ole se, että ne on yrityksiä, vaan se että ne on niin isoja.
Eikä ongelma ole se että ne monikansalliset ruokayritykset hyvää hyvyyttään valmistavat nälkäisille ihmisille ruokaa ja aamiasmuroja, ja myös tärkeää shampoota ettei ihmisten tarvitse olla tukka likaisena. Ja lääketarvikkeita ja mitä lie.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit