Reino ja Laku ovat menossa perjantaina konesudelle Petotestiin.
Oma veikkaukseni on että kumpikin toteaa hyvin äkkiä miehelle että "Heippa, jää sä tänne jos haluat, mä poistun paikalta."
Idea tuossa mulla on se että testin jälkeen koira tietää miltä susi haisee ja kun olen nähnyt sen reaktion, tiedän tuolla liikkuessamme että miltä kukin koira suunnilleen näyttää ja miten käyttäytyy kun haistaa suden. Se on tärkeää. Ei mikään muu, eli en odota ikinä mitään. Katson vaan että mitä koira ilmentää ja sillä mitä se ilmentää ei ole mitään muuta väliä kuin se että sitten tiedän koiran reaktion suteen.
Meidän koirillamme on ollut jos jonkinlaista reaktiota. Minja meni haistelemaan suden pyllyä ja oli ihan innoissaan uudesta kaverista. Olisi siis päässyt hengestään oikean suden kohdatessaan hyvin nopeasti.
Nuppu oli hyvin ponteva ja haukkua paukutti koko ajan katse sudessa. Väisti kun susi tuli lähemmäs ja kun susi etääntyi niin Nuppu seurasi sopivan matkan päässä. Toimi todella hyvin. Petotestin vetäjä sanoi, että yksittäisen suden kohdatessaan Nuppu jäisi hyvin suurella todellisuudella henkiin vaikka onkin niin pieni.
Susi ei kuulemma mielellään yksinään lähde yrittämään napakasti itseään puolustavan koiran päälle. Susilauma on sitten tietenkin aivan eri asia.
Rwn Ilo pelkäsi sutta aika hysteerisesti ja se ilmeni myös testissä. Painui karkuun niin pitkälle kuin liinaa riitti.
Rwu Oiva oli erittäin aggressiivinen sutta kohtaan. Haukkui niin että räkä roiskui ja suu oli vaanhdossa. Testaaja sanoi että karkottaisi suden todella tehokkaasti sillä käytöksellä. Piti järkevää etäisyyttä suteen ja katsoi sitä koko ajan. Kun susi perääntyi, meni perään ja kun susi lähestyi, oli katse suteen päin ja tosiaan haukkui voimakkaasti ja oli aggressiivinen. Testaaja sanoi että käyttäytyi melkein kuin hyvä laumanvartija.
Peppi oli aika ponteva, haukkui sudelle ja piti hyvän etäisyyden. Milli halusi isin syliin
Nykyinen rwn Aino oli myös oikein vakuuttava. Haukkui pontevasti ja piti hyvän etäisyyden.
Riippumatta siitä miten ovat käyttäytyneet, kaikki ovat onneksi palautuneet nopeasti.