Rescue-eläinpulina

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Rescue-eläinpulina

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 21.08.2025 16:40

Toki. Toiset vaan oppivat helpommin. Olen nähnyt miten bernhardilaista yritettiin kouluttaa, koiraa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, kun kyllästyi (ja kyllästyi melkein heti) iski makuulle keskelle pyörätietä. Siitä sitten yritettiin nostaa ja maanitella koiraa liikkeelle, vaikeaa oli :-)

Sitten kaikkea ei voi kouluttaa pois, vietit ovat sitkeässä.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.08.2025 16:42

Mä olen myös nähnyt kun bernhardilaista koulutettiin ja tosi upeasti meni. Tunnistusnoudossa vaan se pieni puukapula meinasi kadota sen huulien sisälle jonnekin. Löytyi onneksi kuitenkin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.08.2025 17:27

^ :lol: Hyvä ettei vahingossa nielaissut!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.08.2025 17:32

Olisi voinut :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.08.2025 18:00

Laitan nyt tänne tuosta mun käynnistä Phesyn talolla. Heillä on siis 3 krt viikossa avoimet ovet muutaman tunnin ajan.
Paikalla oli joku nuoripari joka myös tuli katsomaan kissoja. En odottanut mitään erityistä, mutta en sitten osannut edes kysyä keneltäkään mitään, mistään. Olisin odottanut jotain, joka olisi kysynyt että he mitä tulit tänne kysymään, katsomaan? Kukaan talolla ei sanonut mitään tai kysellyt mitään. Mun pointti on se, että jos on avoimet ovet niin sitten saisi olla joku joka ottaa "vieraat vastaan" ja ohjaa. Jotenkin aina kun olen siellä talolla käynyt niin siellä ei tunnu mikään toimivan. Ei niillä mikään erityinen kiirekään siinä ollut. Että tuli fiilis ettei sinne oikeastaan haluttu ketään ulkopuolista. Miksi sitten "avoimet ovet". Tuli vaan outo olo, lähdin pois. En tiedä mikä on protokolla eläimen hankintaan tuolta. Muilla esy sivuilla olen nähnyt ns adoptio kaavakkeen mikä pitää siis täyttää ensin. Talolla oli joitakin kissoja, moni jo varattu. Osa vielä ei-varattavissa. Pennuthan on kai niissä sijaisperheissä.
En tiedä miten muissa esyissä sitten toimitaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.08.2025 18:58

No mä olisin avannut suuni ja kysynyt että oliko täällä niitä kotia etsiviä kissoja. Että nyt olis koti tarjolla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 21.08.2025 21:30

Täälläpäin ei esyissä ole kissataloja vaan kissat ovat sijaiskodeissa. Yleensä on adoptiolomake tai laitetaan sähköpostia alkuun. Tuolta esystä mistä kissani vuosi sitten adoptoin piti selvittää aika pitkästi: perheen koko, asuinolot, muut lemmikit, kissakokemus, ruokinta, varautuminen hoitokuluihin. Sähköpostin jälkeen siirryttiin whats’uppiin ja sain videon heidän katsomista sopivista ehdokkaista ja Unna vei heti sydämen ja pienen harkinnan jälkeen myös hänen pentunsa. Sitten kävin sijaiskodissa heitä katsomassa ja näin pennun naaman sängyn alta ja parin viikon päästä siitä hain heidät.

Phesylle voi näköjään laittaa myös sähköpostia eli ehkä kannattaa kokeilla sitä keinoa. Voihan olla, että ajattelevat siellä kissatalolla, että ihmiset voivat rauhassa tutustua kissoihin ja kysyvät sitten, jos asiaa on?
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.08.2025 21:32

Iidis79 kirjoitti:Laitan nyt tänne tuosta mun käynnistä Phesyn talolla. Heillä on siis 3 krt viikossa avoimet ovet muutaman tunnin ajan.
Paikalla oli joku nuoripari joka myös tuli katsomaan kissoja. En odottanut mitään erityistä, mutta en sitten osannut edes kysyä keneltäkään mitään, mistään. Olisin odottanut jotain, joka olisi kysynyt että he mitä tulit tänne kysymään, katsomaan? Kukaan talolla ei sanonut mitään tai kysellyt mitään. Mun pointti on se, että jos on avoimet ovet niin sitten saisi olla joku joka ottaa "vieraat vastaan" ja ohjaa. Jotenkin aina kun olen siellä talolla käynyt niin siellä ei tunnu mikään toimivan. Ei niillä mikään erityinen kiirekään siinä ollut. Että tuli fiilis ettei sinne oikeastaan haluttu ketään ulkopuolista. Miksi sitten "avoimet ovet". Tuli vaan outo olo, lähdin pois. En tiedä mikä on protokolla eläimen hankintaan tuolta. Muilla esy sivuilla olen nähnyt ns adoptio kaavakkeen mikä pitää siis täyttää ensin. Talolla oli joitakin kissoja, moni jo varattu. Osa vielä ei-varattavissa. Pennuthan on kai niissä sijaisperheissä.
En tiedä miten muissa esyissä sitten toimitaan.

Avoimet ovet on mun mielestä vähän niin kuin joku tapahtuma, joka järjestetään vain harvoin, mutta tässä tapauksessa yhdistyksen talo on auki kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan eli kyse ei ole varsinaisesti mistään avoimet ovet tapahtumasta vaan aukioloajoista? Yhdistyksen sivuilla myös kerrotaan, että kyselyt ja yhteydenotot joko käydessä talolla tai sähköpostilla. Ihan siis itse kannattaa rohkeasti vaan kysyä, jos on jotain kysyttävää. Toki ymmärrän, että jossain paikoissa vaan tulee välillä fiilis, ettei ole tarvetullut, mutta jos ei itsekään tee elettäkään, että saisi kontaktia, niin ehkä se on vähän myös sitten omakin syy.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.08.2025 05:50

Hetuli kirjoitti:Täälläpäin ei esyissä ole kissataloja vaan kissat ovat sijaiskodeissa. Yleensä on adoptiolomake tai laitetaan sähköpostia alkuun. Tuolta esystä mistä kissani vuosi sitten adoptoin piti selvittää aika pitkästi: perheen koko, asuinolot, muut lemmikit, kissakokemus, ruokinta, varautuminen hoitokuluihin. Sähköpostin jälkeen siirryttiin whats’uppiin ja sain videon heidän katsomista sopivista ehdokkaista ja Unna vei heti sydämen ja pienen harkinnan jälkeen myös hänen pentunsa. Sitten kävin sijaiskodissa heitä katsomassa ja näin pennun naaman sängyn alta ja parin viikon päästä siitä hain heidät.

Phesylle voi näköjään laittaa myös sähköpostia eli ehkä kannattaa kokeilla sitä keinoa. Voihan olla, että ajattelevat siellä kissatalolla, että ihmiset voivat rauhassa tutustua kissoihin ja kysyvät sitten, jos asiaa on?

Mä laitoin suht kattavan sähköpostin, ja siihen vastattiin että tule käymään talolla noina aukioloaikoina.
Joo olis pitänyt saada suu auki, mutta olen tosi huono tollasissa.

Taidan etsiä jonkun sellaisen lomakkeen minkä täytän ja katsotaan siitä sitten.

On a side note. Tuttavalla olis nyt sekarotuisia kissanpentuja. Suosikkirotu+varmaan joku maatiainen. Kyselin niistä ois muuten lähes täydellinen, mutta tuttava sanoi että se luovuttaa ne "vähän aikaisemmin" 8 viikkoisina. :roll: Sen itsekin pitäis tietää paremmin, kun on pitkänlinjan kasvattaja. Ei jatkoon.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.08.2025 06:39

No hyvä että jätät ottamatta, jos luovuttaa liian aikaisin. Mikähän ihme syynä tuohon, varsinkin jos on pitkän linjan kasvattaja?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 22.08.2025 09:20

Lueskelin eilen noita Phesyn sivuja ja muutama asia vähän ihmetytti. Heille tuntuu olevan kovin tärkeää nähdä ihminen kun sijaiskodissakin asuvia eläimiä pitää kysellä sieltä talolta. Toinen oli, että eläin tuodaan aina kotiin, tarkistavat näköjään, että ei ole avoimia verkottamatonta parveketta tai tuuletusikkunoita. Tuonkin ymmärtää vaikka yleensä eläin taidetaan hakea itse.

Mutta säännöissä on kielletty ulkoilutus valjaissa. Ymmärrän ettei tätä kannata tehdä loukutetuille &aroille kissoille kovin pian karkaamisriskin vuoksi. Jos taas ottaisi vaikka yhdistyksen hoivissa syntyneen kissanpennun niin valjasulkoilu voisi olla kiva lisä kissanelämään.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 22.08.2025 11:26

Esyjä on moneen lähtöön, hyvistä aika kamaliin.

Mutta kannattaako ottaa kissaa, jos oikeasti tahtoisi koiran? Voivat pirulaiset elää yli 20 v ja tehdä hirveät ell-kulut. :-)

Kissat on minusta maailman ihanimpia, mutta vain jos todella haluaa kissan. Mitä jos löytyykin sopiva koira kun kissa on jo otettu, eikä ole resursseja molempiin? Kissa on huono melkein -koira. En kettuile.

P.S toi kotiin tuonti on minusta hyvä tapa, kodista näkyy se elämäntilanne aika selvästi. Ja ihmiset satuilee kymmenen kaunista ja hyvää, ja sitten kissa on kierrossa pari kk myöhemmin kun oikeasti kämpässä on häätö tulossa ja maailmanlopun bileet käynnissä, ja ihmisellä omatkin asiat hoitamatta.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.08.2025 11:37

Olisi hyvä jos kaikki eläimet tuotaisiin kotiin, minä tykkäisin.
Meiltä lähteneet eläimet (toimin yhdessä vaiheessa kissojen sijaiskotina ja meiltä lähti useita kissoja uusiin koteihin) ollaan viety kotiin. Olen sanonut että haluan tuoda että näen olot. Ja että luovutussopimusta ei tehdä ennen sitä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 22.08.2025 14:23

Olette kyllä oikeassa tuosta kotiintuomisesta. Itse välillä hyväuskoisesti ajattelee, että ihmiset eivät huijaisi olosuhteista kertoessaan vaikka tiedänhän minä paremmin.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.08.2025 14:29

Mulle on ihan ok noi säännöt ja muut ja että tuodaan kotiin. Se että kelpaanko on sitten eriasia, jos en niin ei sitten.

On totta että haaveilen myös koirasta. Kissa haave on kuitenkin ollut oikea jo kymmenisen vuotta ja aikaisemmin en ole uskaltanut ottaa kissaa koirien takia. Koirakin tulee joskus aikanaan. Katson tietysti myös omat resurssini että pystyn huolehtimaan niin kissasta kuin koirastakin. Tällähetkellä vaan kissa lemmikkinä joustaisi paremmin mun tilanteessa.

Harmi jo eivät anna edes valjaissa ulkoiluun, mutta mun toive onkin saada juuri suht kesy pentu/nuori aikuinen kissa, ei mitään metsästä loukutettua. Niille helpoille (pennuille) on varmaan just eniten ottajia, mutta en viitsi tässä asiassa mennä perseellä puuhun. Mun ainut lisä toive olis kissalle sen kesyyden lisäksi että sillä on neutraaleja tai positiivisia kokemuksia koirista. Jos ja kun se koirakin tulee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hetuli » 22.08.2025 14:39

Muistan, että olet kertonut kissahaaveesta. Sellainen sääntö on aika monella esyllä, että pentua tai nuorta kissaa ei anneta yksinään.

Sinänsä mielestäni erityisesti yksinasuvalla ihmisellä on hyvä, jos lemmikillä on eläinseuraa. Vie vähän ehkä painetta pois kun ei ole eläimen koko maailma eikä ihminen ikinä korvaa eläimen laji- tai eläinkaveria.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.08.2025 14:45

Joo ehdottomasti kaksi pentua/nuorta. Tai sitten sellainen joka soveltuu olemaan ainut kissa.

Yks mua harmittava asia onkin juuri noissa se sääntö että kotona pitäisi jo olla kesy kissa. Niin se on sitten melkein pakko ottaa kaksi kissaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 03.02.2026 15:43

Koirahyökkäys-ketjuun linkattu, myös tähän esille: https://areena.yle.fi/1-77075198?utm_me ... -ios-share
Jakso 1: Koiratarhan todellisuus
Liettualaiselta koiratarhalta tuodaan vuosittain satoja rescuekoiria Suomeen. Paikalliset viranomaiset syyttävät koiratarhaa eläinrääkkäyksestä. Ovatko suomalaiset koiranomistajat osa ratkaisua, vai ongelmaa? Toimittaja Ronja Salmi aloittaa selvityksen rescuekoirailmiön monista puolista.

Ja ko yhdistyksen tämän päivän teksti, ko Areenan ohjelmaan liittyen:
https://www.petrescuefin.fi/vastuulline ... paatoksia/
VASTUULLINEN TOIMINTA VAATII VAIKEITA PÄÄTÖKSIÄ
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Edellinen

Paluu Lemmikit