koiran ruoka ehdotuksia ja mitä teidän hauvat syö ?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: koiran ruoka ehdotuksia ja mitä teidän hauvat syö ?

ViestiKirjoittaja Hemu82 » 15.02.2026 10:41

MJK kirjoitti:Onko kukaan ruokkinut koiriaan Mushin raakaruoalla esim. tällä https://www.mustijamirri.fi/mush-vaisto-bla-not-kalkon-lax_?68076&gad_source=1&gad_campaignid=22205831264&gbraid=0AAAAADo5DnBKFWtuvWtBpvACMGrSjN2LY&gclid=Cj0KCQiA18DMBhDeARIsABtYwT0ikcKXL1YQkvCbL9DwxCzdQa9lto08COBhfabdH3PjxqGNZKySIyQaAvaFEALw_wcB sillain että ei siis saa muuta?
Mulla koirat ollut aina 50/50 ruokinnalla mutta nyt mietin että kokeilisinko pelkästään tuota, ihan terveellisyyden takia. Koirilla ei ole mitään ongelmia nykyiselläkään ruokinnalla mutta ainahan sitä haluaisi mahdollisesti parantaa....
Tai jollain muulla täysraakaravinto valmisteella?
Oletteko vielä antaneet jotain lisiä?

Oon syöttäny näitäkin sekä nykyiselle että edelliselle, mutta en pelkästään. Yksi kaveri vaan sanoi kenellä koirat raakaruoalla ettei noissa täysravinnoissakaan ole yleensä lisät yhtään sinne päin mitä luvataan eli ei ois täysravintoa, mutta joo mikä nyt sitte on sellainen et siitä ihan kaiken tarvittavan saa. Ite oon nyt laittanut kuitenkin iltaruokaan kalsiumia ja monivitamiinia vaikka noi nappulat maistuukin. En oo kylläkään minkään paketin ohjeen mukaan niitä antanut vaan ihan vaan kippaan kuppii sopivan näköisen määrän.
Edellinen söi aina aamuisin nappulaa ja iltaruokana oli useimmiten broilerin fileepaloja kun sillä kertyi painoa vähän turhan herkästi niin iltaruokaan laitoin aina lisät ja öljyä. Tällä nykyisellä ei oo ainakaan toistaiseksi painon kanssa ongelmia niin sille nyt voi syöttää tosi rasvaisiakin lihoja. Ja voi huoletta antaa lähes kaiken omien ruokien jämistäkin.
Mut onhan noi täysravinnot ihan käteviä. Melko hinnakkaita kyllä tai riippuu tietty koiran koosta et paljonko ruokaa menee päivässä. En oo kylläkään laskenut kuinka kalliiksi nuo oman koiran lihat lisineen tulee. Sille nyt tosiaan on voinut ostaa noita halvempia esimerkiksi 5 kiloa nautaa 20 euroa kun noi broilerit mitä edelliselle ostin maksoi sama loota sen 35 euroa. Hinta nousi kivasti pikkuhiljaa kun aluksi tuokin taisi maksaa sen 20 euroa.
Hemu82

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 15.02.2026 10:53

Vastaan vaikka ei olla tuolla syötettykään. Käsittääkseni noissa on nykyään laskettu kaikki niin että se on todella siis täysravintoa eikä tarvitse mitään muuta lisäksi.
Jos olisi varaa niin syöttäisin kyllä koko lauman noilla valmiilla raakatäysruoilla. Jos olisi vielä enmmän varaa niin söisivät VOMia (kilohinta keskimäärin n. 6.5 euroa) :D
Jos olisi vain yksi koira niin VOMia se söisi.

Mutta koska ei ole, niin ostamme paikallisesta lihakaupasta erilaisia kotimaisia lihoja 2e kilohintaan ja laitamme sekaan mm. TeräsRekkua ja kalkkia.
Saavat ruokansa seassa myös mm. kananmunia ja kasviksia, piimää silloin tällöin.

Meillä on kerran viikossa kalapäivä ja kerran viikossa maksapäivä. Muita lihoja mahdollisimman monipuolisesti. Sieltä mistä ostamme saa vaihtelevasti possua, nautaa, lammasta, hevosta, villisikaa, Satunnaisesti myös esim. ankkaa ja jotain muita harvemmin tarjolla olevia lihoja.
Tilaan myös Kennelrehusta esimerkiksi jauhettua lohta ja maksaa jotta voin varmistaa että niitä on aina kerran viikossa annettavaksi.
Sieltä tilaan myös edullista jauhelihaa (nimellä raaka-mix) jossa on sianlihaa, naudanlihaa, broilerinlihaa, broilerinluuta, kalkkunanlihaa, ja lohta.
Myydään 2kg:n pötköissä ja kilohinta on 2.15 euroa.Tuo on vaan ollut jo kauan loppu.

Seuraavan kerran kun sitä tulee niin ostan kyllä useamman laatikollisen nyt kun pakastimeen mahtuu.
Kennelrehulta tilaan myös possun selkärankaa (nimella sian luut) sekä sikanauta jauhelihaa isoissa pätköissä. Kilohinta on 2.6 e/kg.

Joskus ostamme ihan ruokakaupasta muikkuja jos ovat tarjouksessa. Kuivatan uunissa. Sekä kissat että koirat tykkäävät. Täällä siis on kaupoissa tosiaan siis muikkuja eikä silakoita. Järvet.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja MJK » 16.02.2026 18:20

Kiitos vastauksista. Tuo raakatäysravinto on tosiaan ainut vaihtoehto mulle jos kokonaan koirat raa´alle siirrän. Ja noilla olen siis niin pitkään kun noita on ollut niin syöttänyt 50/50 että sillain tuttuja tuotteita mutta pelkästään noilla en ole syöttänyt.

Minä olen myös siinä uskossa että kun ovat täysravintoja niin mitään lisiä ei välttämättä tarvitse. Käsittääkseni noissa myös vitamiinit yms säilyy paljon paremmin kuin kuivamuonissa..
Niissä on myös Duo+ sarja jotka ovat vitaminoituja.

Lisää kokemuksia ja juttua saa laittaa.
MJK

ViestiKirjoittaja aunet » 16.02.2026 18:30

Kannattaa lukea tuoteselosteet kuitenkin tarkkaan. Ja varmistua kalsiumin saannista suhteessa fosforiin.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.02.2026 23:31

Taas tehtiin Kennelrehun tilaus. Edellinen tilaus noudettiin 10.2.
Nyt tilattiin tuota jauhelihaa, lohta, mahalaukkua, maksaa ja kissoille broilerinsydäntä. Kennel-Rehun auto tulee tänne seuraavan kerran 10.3.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.02.2026 07:40

Mä olen tänään menossa tehtaanmyymälään. Ainakin mahalaukkua, kypsää broileria ja maksalaatikkoa on tarvis hakea.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 17.02.2026 08:06

Esim. Lemmikki oy:n Oscarin lihoissa on jo valmiiksi tasapainoitettu Ca/P suhde, eli lisättynä kalsiumia, kun liha nostaa fosforipitoisuutta. Mutta tuskimpa yksikään koira syö niin yksipuolisesti lihaa, että aikuisen koiran kalsiumin saanti olisi ihan retuperällä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä. Itse ostin ennen kaiken lihan ym. tehtaanmyymälästä, ovat kotimaisia ja joka lähtöön löytyy, kun lähempänä asuin. Noita tuotteita saa ihan useasta kaupasta, hinta vaan on korkea. Pikkukoiralle ei hinnalla väliä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.02.2026 10:58

Tiibetinhelmi kirjoitti:Mä olen tänään menossa tehtaanmyymälään. Ainakin mahalaukkua, kypsää broileria ja maksalaatikkoa on tarvis hakea.

Tuo on ihan mahtavaa että se on sulla noin lähellä.

Kuopiossa on tosiaan Lemmikki Oy, Oscar-tuotteiden tehtaanmyymälä mutta ei siellä mielestäni mitenkään edulliset hinnat ole. Ei ole varaa sieltä ostaa kaikkia koiriemme ruokia. Joskus käymme jotain hakemassa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.02.2026 08:02

On, olen kyllä tyytyväinen. Kymmenisen minuuttia ajomatkaa. Nyt viimeksi siellä käydessäni mulle kerrottiin, että 10 kg pakkaukset ovat jäämässä kokonaan pois, jatkossa on vain 5 kg pakkauksia. Höh. Pitää sitten ostella niitä pikkulaatikoita.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 19.02.2026 09:21

Jostain syystä Oscari nosti jossain vaiheessa tuotteidensa hintoja roimasti. Aikoinaan oli todella edullista, sieltä hakivat kauempaakin paljon ruokaa, ja mun kaverit näyttelyreissullaan pakkasivat kuivalihapullia ym. auton täyteen. Noita lihapullia ei ole aikoihin ollut enää saatavilla, oli erinomainen tuote.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.02.2026 09:34

Tiibetinhelmi kirjoitti:On, olen kyllä tyytyväinen. Kymmenisen minuuttia ajomatkaa. Nyt viimeksi siellä käydessäni mulle kerrottiin, että 10 kg pakkaukset ovat jäämässä kokonaan pois, jatkossa on vain 5 kg pakkauksia. Höh. Pitää sitten ostella niitä pikkulaatikoita.

Eikä. Ja kilohinnat ovat sitten sen mukaiset.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.02.2026 09:35

aunet kirjoitti:Jostain syystä Oscari nosti jossain vaiheessa tuotteidensa hintoja roimasti. Aikoinaan oli todella edullista, sieltä hakivat kauempaakin paljon ruokaa, ja mun kaverit näyttelyreissullaan pakkasivat kuivalihapullia ym. auton täyteen. Noita lihapullia ei ole aikoihin ollut enää saatavilla, oli erinomainen tuote.

Muistan. Mekin ostimme yhdessä vaiheessa kaiken tuolta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.02.2026 14:51

Koiruuksia kirjoitti:
Tiibetinhelmi kirjoitti:On, olen kyllä tyytyväinen. Kymmenisen minuuttia ajomatkaa. Nyt viimeksi siellä käydessäni mulle kerrottiin, että 10 kg pakkaukset ovat jäämässä kokonaan pois, jatkossa on vain 5 kg pakkauksia. Höh. Pitää sitten ostella niitä pikkulaatikoita.

Eikä. Ja kilohinnat ovat sitten sen mukaiset.

Niinpä tietysti. Pikkulaatikot ovat kalliimpia. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.02.2026 20:37

Tuli mieleen että me ollaan ostettu sitä jauhelihaa 20kg:n laatikossa. Toivottavasti se jää.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 19.02.2026 21:50

Mun koirat on syöneet Mushin erilaisia pullia jo vuosia eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Niissä lukee täysrehu ja siihen olen luottanut. Nyt koirat ovat olleet aika kauan 50/50 ruokinnalla, pullien lisäksi nappuloita märkäruualla höystettynä, mutta syötin kauan pelkkää raakaa.

Poikkesin tänään lenkillä klinikalla punnitsemassa koirat ja Hukka painoi 9 kg mikä on ainakin puoli kiloa liikaa. Paino on päässyt hiipimään ylöspäin kun nyt kylmillä ilmoilla koira on ollut hirveän nälkäinen ja olen antanut sille vähän isompia annoksia, mutta nyt on kyllä otettava kurinpalautus. Klinikan vastaanottoihminen ehdotti kuitulisän lisäämistä ruokaan vatsantäytteeksi ja sellaista aion hankkia. Onko kenelläkään kokemusta Fiborin käytöstä painonhallinnassa?
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja MJK » 20.02.2026 08:54

Mä olen kokeillut Fiboria kakan kovettamisen takia kun anaalirauhaset ei tyhjenneet kunnolla. Tämä koira ei tykännyt sen mausta niin en viitsinyt sitä sitten laittaa, söi kyllä mutta "pitkin hampain".
Annoin sen kaverille joka syöttää sitä menestyksekkäästi omilleen. Meillä jäniksen papanat ajaa talvella saman kuituasian :D

Rasvaton raejuusto on myös hyvä lisä ruokaan jos paino ongelmia. Lisään vielä että kasvikset myös jos koira vaan suostuu syömään niitä.
MJK

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.02.2026 10:53

Koiruuksia, uskoisin että 20 kg lihapaketti jää. Nuo tuotteet, mitä on myyty sekä 10 kg ja 5 kg paketeissa, se 10 kg jää pois. Näin ymmärsin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Qppa » 20.02.2026 12:06

Hiisi myös talven aikana päässyt vähän pönäköitymään ja 21 kg klinikan puntarissa pysäytti. Ei se ihan kauhea paksukainen ole, mutta ei ainakaan missään nimessä yhtään enempää kylkiin tavaraa. :shock:
Ongelmana ollut just tuo kauhea jatkuva nälkä, sen myötä oksentelu ja paskan syönti. Annos oli jo niin pieni etten määrää voinut laskea, ilmeisesti iän myötä se perusmuro sitten tarttuu vähän turhan hyvin. Tilasin nyt sitten pari viikkoa takaperin Naturean laihariruokaa ja tuntuu sopivan hyvin. Mikä tärkeintä, annos nyt sellainen että jatkuva kaapin edessä kuolaaminen on vähentynyt, käsikopelolla mitään merkittävää muutosta ei ole mihinkään suuntaan ainakaan vielä tapahtunut. Tyyppi on leikkisä, energinen oma itsensä, silmät ei valu ja kakka näyttää siltä miltä kakan kuuluukin näyttää.
Qppa

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.02.2026 12:11

Tiibetinhelmi kirjoitti:Koiruuksia, uskoisin että 20 kg lihapaketti jää. Nuo tuotteet, mitä on myyty sekä 10 kg ja 5 kg paketeissa, se 10 kg jää pois. Näin ymmärsin.

Toivotaan niin. Harmihan tuo kuitenkin on että joitain tuotteita joutuu jatkossa ostamaan sen 5g:n kilohinnalla. Siis sen 10 kiloa jonka aiemmin sai yhdessä lootassa edullisemmin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 20.02.2026 14:06

Sitten on vielä tämmöinen pötkö vaikka hätäruuaksi, mun kylällä on tasan yksi kauppa s-market, jonka hyllystä sattumoisin löytyi. Olen silloin tällöin ostanut, ei siis ole makkaraa vaan pelkkää sika-nautaa lisättynä kalsiumilla. Noin 3,5 euroa kilon pötkö kaupassa, tehtaanmyymälässä saisi tuosta euron pois. Ihan passeli tuote.

https://elainruoka.com/products/oscar-l ... c9FurzX_st
aunet

Edellinen

Paluu Lemmikit