Rotukyselyt & -ehdotukset

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Rotukyselyt & -ehdotukset

ViestiKirjoittaja Ambba » 09.08.2022 14:26

Pinseri olisi ulkomuodollisesti just hyvä ja luonnekuvaukset rotusivuilla kuulostaa hyviltä (aktiivinen, eloisa, itsevarma, hiljainen yms.) mutta sitten käytännönkokemuksina monilla tuntuu olevan arkuutta / ääniarkuutta ja ilmeisesti ovat aika herkkiä + teräviä eli matala kynnys käyttää hampaitaan ja monessa paikassa on ettei sovi lapsiperheeseen. Nämä ei ole yhtään toivottavia ominaisuuksia. Haluan iloisen ja vähän rempseän koiran minkä kanssa on helppo liikkua ihmisten ilmoilla(kin), en näpsivää arkajalkaa. Ja vaikka omia lapsia ei ole niin kavereilla on pieniäkin ipanoita eikä niitä saa syödä. Mutta pitää ehkä yrittää tavata joitain yksilöitä ihan livenä että voi nähdä itse millaisia petoja ne on :D
dku Sirrion -15, chiu Nezumi -18, chiu Y'ffre -21
Ambba

ViestiKirjoittaja msk » 09.08.2022 15:30

Yhdella tutulla on lapsiperheessä pinsereitä ja kääpiöpinsereitä.
On kasvattanut muutaman pinseripentueenkin.
Tosi voimakas riistavietti on ainakin noilla tutun koirilla, pinsereillä siis.
Luonteista olen käsittänyt muuten, että olisivat ihan "normaaleja koiria." :mrgreen:

Yhden toisen pinserikasvattajan kanssa juttelin, hän ei suositellut :D
En muista enää mitään tarkkoja syitä joista silloin oli puhetta.
Mietin siis jossain vaiheessa pinseriäkin mutta ei sitten kuitenkaan.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja omenavaras » 09.08.2022 15:51

Olen tavannut mukavia pinsereitä, mutta oli niissä sellaista tiukkuutta/takakireyttä vieraita kohtaan, joten en niitä tähän suosittelisi. Kuulostaa, että enemmin sopisi joku spanieli tai vastaava iloinen höseltäjä.
Meinasin ehdottaa itävallanpinseriä, mutta se on niin pienilukuinen rotu.

Mini-dalmis kyllä ois hieno. Amerikassa tämmöisiä jo kasvatetaan, mutta ne koirat eivät oikein vakuuttaneet.
omenavaras

ViestiKirjoittaja Birdy » 09.08.2022 16:16

Jos aloittaja vepeä haluaa puuhastella, toivotun kokoluokan 20+-5 kiloa, alapää menee jo liian pieneksi. 15 kiloa ei vaan oikein riitä. Joka kesä on yrittäjiä, jotka tullessaan vakuuttaa, miten just tämä yksilö on poikkeuksellinen voimanpesä ja sisulla siirtää myös vuoria. Liian pieni ei saa venettä liikkeelle ja fysiikan laeille ei mahda mitään.
Birdy

ViestiKirjoittaja msk » 09.08.2022 16:23

Ei se riitä.
Säälitti katsoa yksissä kokeissa lagottoa joka ei mielettömästä yrittämisestä huolimatta saanut tuotua venettä rantaan sivutuulen vuoksi. Koira parka ui pakallaan, vaikka kuinka tsemppasi.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Ambba » 09.08.2022 18:33

Meillä oli walesinspringerspanieli kun olin nuori ja se oli aikamoinen hoopo kyllä :lol: Toki se oli vaan yksi yksilö mutta dalmikset ei ole olleet ihan niin... no spanieleita kuitenkaan että ei sen uuden rodunkaan välttämättä tarvi ihan särmätön olla. Mutta mun dalluilla ei ole ollut paljoa terävyyttä tai ainakaan minkäänlaista ns. äkkipikaisuutta havaittavissa eikä varsinkaan ihmisten suhteen pureminen ole ollut ensimmäinen eikä toinenkaan keino jos tilanne menee niiden mielestä epämiellyttäväksi vaan tilanne pyritään purkamaan muilla tavoin. Se on yksi juttu mistä niissä tykkäsin, sen vilkkauden ja yleisen iloisuuden ohella.
Mutta spanieleita varmaan katselisin jos niillä ei olisi sitä karvaa liikaa.
Ambba

ViestiKirjoittaja msk » 09.08.2022 19:00

Tuli mieleen venäjänspanieli.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Nelth » 09.08.2022 19:33

Vepe on vain yhtenä lajina muiden joukossa eli koiran ominaisuuksista ja treenimahdollisuuksista riippuen toki. Vanhemman sprinkun (21 kg) kanssa tuli treenattua useampi kesä ryhmässä (merenrannassa) ja jokunen talvikausi koirauimalassa. Nuorempikin (18 kg) oli mukana yhden kesän ja talvikauden sekä lansujen vepeleirin. Tuo 21-kiloinen on todella sinnikäs, mutta en kyllä laittaisi sitäkään isompaan aallokkoon vetämään venettä varsinkaan ilman liivejä (mitkä ei toki kokeessa ole sallitut). Koiran ja kelien mukaan: joskus pahimmalla kelillä noudettiin treeneissä "veneenä" vain pelastusrengasta veneestä.

Mulle tulee Ambban kuvailuista mieleen kiharakarvainennoutaja, mutta se ei kyllä ole dallua pienempi. :mrgreen: Enkä ole varma kiharaurosten koirasosiaalisuudesta. Heitän ihan villinä korttina, mutta mites whippet?
Nelth

ViestiKirjoittaja Ambba » 10.08.2022 05:04

Venäjänspanielista en ole ikinä kuullutkaan, pitää tutkia.

Whippet ei käy. Jos täällä on joku whippet ihminen niin ei millään pahalla :) mutta ne on aina olleet mun mielestä jotenkin mitäänsanomattomia koiria. Ja nyt veljellä on niitä ja edelleen en vaan tajua. Kun ne juoksee niin joo näkee että ne tykkää siitä mutta muuten ne vaan möllöttää jossain tyhjä katse naamalla eikä ikinä tiedä että onko niillä kivaa vai tylsää vai tyhmää vai mitä kun ne vaan on :D Vika on varmasti minussa :D
Ambba

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 11.08.2022 21:00

Ai joo whippet ois kyllä noin 15-20kg lyhytkarvainen, mut ymmärrän, mäkin mietin nyt jotain muuta kuin whippettiä vaikka se tulee olemaan vaihtoehto, jos löytyy hyvä yhdistelmä ja pentu ja kaikki

Näin junassa söpön cairninterrierin. Sellanen vois olla sopiva mullekin. Turkkia vähän paljon mun makuun siihen mitä mä nyt haen, vaikka varmaan ois 70% helpompi kui lappalaisen turkki.
Iidis79

ViestiKirjoittaja havana » 17.08.2022 13:06

Iidikselle, kannattaa tutustua juurikin terrieriryhmään. Russelin lisäksi parson, borderterrieri, walesi ja lakeland, esim. Kahta jälkimmäistä syntyy toki melko vähän vuosittain. Mullahan on walesi ja toinen tilauksessa. :) Terrierit eivät ole koirapuistokoiria, nartut yleensä vähän sosiaalisempia. Omani esim. pystyy ihan kevyesti remmilenkkeilemään muiden urosten kanssa, vaikka ei siedä iholla toisia uroksia. Ei rähjää kuin sille yhdelle ykkösviholliselle, on siis kaikenkaikkiaan hyvin välinpitämätön toisia koiria kohtaan. Karkeakarvainen trimmattava, siis nypittävä turkki. Voi opetella siistimään itse ja/tai käyttää trimmaajalla. On hyvin säänkestävä.

Sit noista havannoista, niissä syntyy silloin tällöin sileäkarvaisia yksilöitä, mutta aika iso osa normipitkäkarvaisistakin on ajeltu lyhyeen. Havanna on kärsinyt suuresta suosiosta, kuten varmasti myös russeli. Kaikki mikä, liikkuu, pennutetaan, löytyy sisäsiisteysongelmia. Mutta en silti sano, ettenkö joskus mummona voisi palata havannoihin. :mrgreen:
havana

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.08.2022 15:26

Onko kellään kokemuksia corgista, molemmat versiot pembroke ja cardican. molemmat tulleet usein tuloksiksi kun olen tehnyt tuon hankikoira-rotutestin muutamaan kertaan. Cardi vois kiinnostaa enemmän.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.08.2022 17:27

Corgi-ryhmiä oon seurannut pari vuotta, kun sukulainen halusi sellaisen ottaa ja lupasin selvittää tarkemmin.
Cardit viedään kasvattajilta nyt käsistä, rekisteröinnit on nousseet noin 50% viidessä vuodessa. Liekö rodussa nyt käytetään jalostukseen kaikki mikä liikkuu?
Ainakin pennun saanti kokeneelta kasvattajalta on haastavaa.
Luusto-ongelmia näyttäisi olevan paljon.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Dsamanka » 17.08.2022 18:29

Tutulla on cardiganeja. Vähän kaikenlaista kremppaa tuntuu olevan. Lisäksi mun mielestä on vähän surullista miten hän puhuu siitä, kuinka ne täytyy nostaa vaikka kaatuneiden puunrunkojen yli, kun eivät itse pääse hyppäämään.
Dsamanka

ViestiKirjoittaja MJK » 18.08.2022 08:13

Kertokaa kaikki hyvät ja huonot puolet Akitasta, Eurasierista ja Grosspitzistä. Koiranetistä näkee tutkitut terveustulokset mutta mites muuten?

Minkä noista kolmesta ottaisit lenkkeilykaveriksi säähän kuin säähän ja miksi? Ja miksi et jotain?

Akita
+ei haukkuherkkä
+rauhallinen luonne

-rakenne ei välttämättä hyvä
-lenkkeilyhalukkuus?
-immunologiset sairaudet?

Eurasier
+ei haukkuherkkä
+rauhallinen luonne

-kyynärnivelongelmia jonkin verran

Grosspitz
+irtipidettävyys
+sosiaalisuus toisia koiria (?)+ihmisiä kohtaan

-haukkuherkkyys
MJK

ViestiKirjoittaja Biarritz » 18.08.2022 09:42

Akita on sen verran sisäsiittoinen rotu, että noita immuunisairauksia on kyllä paljon (SA ja VKH etupäässä), lisäksi myös mm. ihovaivoja ja allergioita.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.08.2022 11:13

Akitoilla todella paljon immuuniongelmia, joskus rotua oon tutkinut ja noita ongelmia oli ~20%:lla. Jättäisin jo sen takia ottamatta.
Luonne ei helpoimmasta päästä, aggressiivisuutta toisia koiria kohtaan. Vaatii omistajan joka haluaa juuri sen tyyppisen koiran ja on valmis muokkaamaan elämänsä koiran vaatimusten mukaan.

Yhden eukun tunnen, se kävi mulla koulutuksessa. Sinällään helppo koira, mutta koulutus haastavaa kun sitä ei kiinnostanut pätkääkään mitä omistaja tekee tai missä omistaja liikkuu. Todettiin ettei sitä pysty pitämään irti kun luoksetulo ei kiinnosta.
Terveyskään tällä yksilöllä ei ole priimaa.
Näen eukun puhtaasti seurakoirana, en aktiivisena lenkkeilykaverina.

Grosspitzejä en tunne, aika harvinaisia.

Jos noista kolmesta pitäisi valita lenkkeilykaveri, ottaisin grosspitzin. Yleensä spitzit ovat reippaita liikkujia.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Rattenjäger » 23.08.2022 23:12

Ambba, mulla on pinsereitä ja ollut vuodesta 1989. Kasvatankin, ja moni mennyt lapsiperheeseen. Painotan kuitenkin sitä että kyseessä on alunperin vartioiva koira ja pennuista ei tiedä paljonko on vartiointiviettiä aikuisena. Ja vaikka omanperheen lasten kanssa ei ole ongelmia, niin lasten pitää olla vanhempia (n 12 v ja ylöspäin) ennen kuin suosittelen lasten saavan ottaa kavereita kylään ilman että vanhemmat on kotona. Pienemmät lapset ei osaa pitää kavereitaan silmällä ja kun itse tietävät miten koirien kansa ollaan niin olettavat kavereiden tajuavan sen.
Rattenjäger

ViestiKirjoittaja msk » 24.08.2022 06:02

Rattenjäger kirjoitti:mulla on pinsereitä ja ollut vuodesta 1989. Kasvatankin

Minkälainen tuntuma sulla on pinsereiden riistaviettiin/lenkillä vapaana pitämiseen?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Rattenjäger » 24.08.2022 08:17

Lähtee kyllä perään, mutta tulee takaisin kun ei näe saalista. Meillä on hirviä ja peuroja (hjort) mutta otan mukaan futiksessa käytetyn tuomaripillin. Puhallan ennen kuin päästän koirat irti, ja pari kertaa lenkin aikana. ”Saaliit” katoaa.
Rattenjäger

ViestiKirjoittaja msk » 24.08.2022 08:42

Rattenjäger kirjoitti:Lähtee kyllä perään, mutta tulee takaisin kun ei näe saalista. Meillä on hirviä ja peuroja (hjort) mutta otan mukaan futiksessa käytetyn tuomaripillin. Puhallan ennen kuin päästän koirat irti, ja pari kertaa lenkin aikana. ”Saaliit” katoaa.

Ok. Mulla on tutulla ja niitä ei voi pitää juuri ollenkaan vapaana.

Kysyisin vielä että onko sulla jotain mielikuvaa/faktaa siitä että ovatko pinserit omassa asuinmaassasi (muistelen että et asu suomessa) erilaisia kuin täällä?

Minkälaisia omat (koirasi ja kasvattisi) ovat jos niitä haluaisi jotenkin yhteisesti muutamalla lauseella kuvata?
Tokihan jokainen koira on oma yksilönsä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Rattenjäger » 24.08.2022 13:50

Ei Norjassa ja Suomessa ole eroja ainakaan mun tietääkseni, mutta rotu on paljon avoimempi ja vähemmän terävä kuin 80- ja 90-luvulla.

Mulla on nyt 4 narttua kotona: Kerttu (Megamagee Cradle Of Love, Suomesta mutta Kertun emä mun kasvatti) s.-13, Joy (Rattenjäger Xmas Joy, Kertun ekasta pentueesta, ei ole mun mielestä tarpeeksi hyvä siitokseen) s.-16, Mary (Bäretriewer’s Merry Christmast Saksasta, emän emä mun kasvatti) s. joulupäivänä -17 ja Ally (Rattenjäger Alcyone) s.-18, 3 kk nuorempi kuin Mary. Tuolla makaavat sohvalla, mulla on loma ja kävin jo lenkillä. Odotan että tän kunnan kiinnipitopakko loppuu 1.10, monissa kunnissa loppui valtakunnallisen päivän 21.8 myötä. Kun tulet kylään niin meteli on kauhea, mutta tulevat mielelllään tervehtimään. Mary on sinnikkäin istumaan pöydän luona, optimistinen vieraiden suhteen. Jos ei itse olla kotona en uskalla antaa avainta kuin muutamalle harvalle henkilölle.
Rattenjäger

ViestiKirjoittaja msk » 24.08.2022 14:06

Kiitos :)
Omko sulla punaisia vai mustaruskeita?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Rattenjäger » 24.08.2022 15:09

Kotona vain punaisia, mutta esim viimeisissä pentueissa (28.5 ja 29.5) oli Allylla punainen uros ja musta narttupentu, Marylla 2 punaista urosta, kaksi mustaa urosta, neljä punaista narttua ja kolme mustaa narttupentua.

Katso kotisivut www.rattenjager.com
Rattenjäger

ViestiKirjoittaja msk » 24.08.2022 15:16

Kiitos.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 31.08.2022 07:04

Minkälainen otus mahtaa olla skotlanninhirvikoira?
Lähinä mietin turkkia ja vapaanapidettävyyttä, vinttikoiriin kuuluva rotu kuitenkin.
Minkälainen mahtaa olla luonteeltaan jos ajatellaan rodun keskivertoa?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 31.08.2022 08:28

Skotti olis kyllä hieno.

Täällä on joku cockerspanieli invaasio. Näin eilen iltakävelyllä 5, tosin kahdella naisella oli 3. Ja sitten on vielä naapurissa 2.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Helmi* » 01.09.2022 13:43

Mä olen jollain aikajänteellä hakemassa sellaista pienen maatilan isoa koiraa. Tiibetinmastiffeja on nyt ollut 27 vuotta, yhteensä 14 eri yksilöä ja tällä hetkellä on 3 kpl vielä. Laumanvartijaa en ehkä välttämättä tarvitse, ellei sitten joku vähän lepsumpi tapaus. Mielenkiintoista olisi kuulla mitä rotuja ehdottelisitte mulle? Laumassa on lisäksi tipsuja ja tibbejä. Lampaita tms. ei (vielä) ole.
Helmi*

ViestiKirjoittaja MJK » 01.09.2022 16:50

Mä olen jollain aikajänteellä hakemassa sellaista pienen maatilan isoa koiraa.

Määrittele iso?

Iso isoista mun ehdotus on Leonbergi
MJK

ViestiKirjoittaja Helmi* » 01.09.2022 18:13

MJK, määrittelisin ison koiran just tiibetinmastiffin kokoluokkaa olevaksi tai isommaksi. Siis just leonberginkoira sattuisi siihen mittakaavaan, ainakin mun silmissä.
Helmi*

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit