Eläinlääkärissä käydään-ketju

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eläinlääkärissä käydään-ketju

ViestiKirjoittaja Merkkari » 01.12.2025 14:00

Veriletut maistuu joskus, joskus ei, niin raivostuttavaa. Tavallisia lettuja en ole muistanut, että niitäkin saa kaupassa valmiina. Varmaan sekin on kokeiltava. Nutriplussaa taisin ostaa sen järkyttävän ripulin jälkeen, mutta ei sekään maistunut / muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan (myös ell myymä märkäruoka oli pahaa). Mutta kyllä me jotenkin kikkaillaan vielä nämä viimeiset vuodet, kun ollaan tähänkin asti päästy.

Juominen ja sitä myötä pissaaminen on onneksi vähentynyt (ei tarvinnut viime yönä käydä ulkona, ihanaa). Pissa on kyllä tosi vaaleaa edelleen, kun lumella sen nälkee hyvin. Huolestuttaa vähäsen, mutta ei auta kun odotella kontrollikäyntiä. :(
Merkkari

ViestiKirjoittaja Nappis » 02.12.2025 22:43

Darre kirjoitti:
Nappiksen tässä ketjussa kertoman jälkeen vähän hymyilin itsekseni kun ilmeisesti aloiteleva vastaanottoihminen kysyi kollegaltaan saako patologin lausunnon antaa omistajalle :mrgreen:

:mrgreen: Vastaanottoihminen oli siis kuullut tietosuojasta ja sisäistänyt, ettei tietoja saa välittää kelle vaan. Tulkinnassa on ehkä vielä hieman opeteltavaa :mrgreen:

Mutta hieno juttu, että on hoidettavissa oleva vaiva.
Nappis

ViestiKirjoittaja aunet » 08.12.2025 09:43

Laitan tämän otsikon alle, käykäähän kannattamassa kansalaisaloite.fi:ssä aloitetta eläinlääkäripalveluiden ALV:n alentamista 25,5:stä 13,5, %:iin.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 08.12.2025 10:00

Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 08.12.2025 10:01

:thumbup:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.12.2025 14:45

Kävin kannattamassa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 10.12.2025 18:11

Onko ihan tavallista että kotiin annettavat potilaat eivät ole ihan hereillä? Haukku hoipersi autoon ja sammui nyt lattialle kohtaan missä se ei normaalisti ole. Edellinen sai kissan boksissa. Sanoivat että se täytyy pitää nyt lämpimässä, olivat juuri mitanneet siltä lämmön ja nyt jos sitä ei pidä kotona niin on vaara että "se viilenee". En tiedä mitä se tarkoittaa.
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 10.12.2025 18:24

Haukku kulki itse autolle eli oli hereillä. Ihan normaalia, että on väsynyt ja nukkuu nyt pitempään kun on rauhassa kotona. Seurailet vaan ja kevyen peiton voi laittaa päälle. En tiijä syödäänkö teillä iltaruokaa, mutta anna sitä varovasti ja vähemmän kuin normaalisti ja vasta sitten, kun on kunnolla herännyt.
aunet

ViestiKirjoittaja Nappis » 10.12.2025 19:51

Meilläkin koirat ovat yleensä nukkuneet kotona ihan kanttuvei anestesian tai rauhoituksen jälkeen, vaikka ovat itse autolle klinikalta lähtiessä kävelleet, huterin jaloin toki yleensä. Mutta heränneeksi se koira katsotaan, jos pääsee jaloilleen.

Mä täällä mietin, mitä teen tuon Evidensia-keissin kanssa, että jaksanko enää viedä sitä eteenpäin. Evidensia vastasi vielä kolmanteenkin sähköpostiini, paitsi että he eivät vastanneet esittämiini huolenaiheisiin ja kysymykseeni ollenkaan. Totesivat lähinnä, ettei laki tunne eläinten tietosuojaa ja tietosuoja koskee vain ihmisiä. Kyllä joo, mutta niin vain Evidensian omilla sivuilla lueteltiin, mihin eläinten tietoja saa luovuttaa, joten siihen on ihan säännöt olemassa, eikä Evidensia itse niitä ole noudattanut tässä tapauksessa. Jos ottaisin nyt aikuisen kodinvaihtajan, niin tuskin Evidensia tai mikään muu klinikka minulle kertoisi sen entisiä terveystietoja, ainakaan ilman entisen omistajan lupaa. Jännä että tiedot voidaan silti antaa ulkopuoliselle kolmannelle taholle, joka ei tosiasiassa edes eläimen hoitoketjuun liity.

Kysyin myös Eläinlääkäriliitolta heidän kantaansa asiaan. Eivät voi sitä kertoa, koska ovat ammattiliitto. Asiaa voisi selvittää Ruokaviraston ja/tai Tietosuojavaltuutetun toimiston kautta. Nyt mietin, jaksanko siihen lähteä, ja mahtaako ko. tahoilta saada muuta kuin jonkun ympäripyöreän vastauksen. Varmaan Evidensiakin arvelee olevansa vahvoilla, kun kerran toimii noin.

Ihmetyttää, että eikö kukaan muu puheluja saannut ole nähnyt asiassa mitään ihmeellistä. Kaikki eivät varmasti ole edes tajunneet, että näitä puheluja soittaa ulkopuolinen taho. Se tässä juuri on yksi huolestuttava asia, että moni voi kuvitella juttelevansa ammattilaisen kanssa eläimensä asioista. Osa kyllä varmasti huomaa, ettei näin ole.
Nappis

ViestiKirjoittaja Umac » 10.12.2025 19:56

Mea kirjoitti:Onko ihan tavallista että kotiin annettavat potilaat eivät ole ihan hereillä? Haukku hoipersi autoon ja sammui nyt lattialle kohtaan missä se ei normaalisti ole. Edellinen sai kissan boksissa. Sanoivat että se täytyy pitää nyt lämpimässä, olivat juuri mitanneet siltä lämmön ja nyt jos sitä ei pidä kotona niin on vaara että "se viilenee". En tiedä mitä se tarkoittaa.

Täysin normaalia, myös kissan kohdalla. Rauhoitetut/nukutetut ja niistä toipuvat tulee pitää lämpimänä!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 10.12.2025 20:06

Kun asiakaspalvelua on ulkoistettu niin se ulkoistettu taho toimii samoin ehdoin ja samojen sääntöjen mukaan kuin palvelun ostanut yritys. Vaikea nähdä, että tuossa olisi mitään laitonta, koska sama laittomuus koskisi isoa osaa yrityksiä ja muita toimijoita.

Soittajan osaamattomuus on tietysti toinen asia. Tässä mietin, että olisiko ollut parempi asia, jos Evidensia olisi laittanut vaikka jonkun itselleen palkkaamansa harjoittelijan soittamaan.

Kissojen kohdalla on sama ohje, että nukutuksen jälkeen lämpimään. Meillä ollaan usein oltu niin pirteitä, että viipotetaan vähän aikaa edestakaisin.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 10.12.2025 21:09

Hetuli kirjoitti:Kun asiakaspalvelua on ulkoistettu niin se ulkoistettu taho toimii samoin ehdoin ja samojen sääntöjen mukaan kuin palvelun ostanut yritys. Vaikea nähdä, että tuossa olisi mitään laitonta, koska sama laittomuus koskisi isoa osaa yrityksiä ja muita toimijoita.

Soittajan osaamattomuus on tietysti toinen asia. Tässä mietin, että olisiko ollut parempi asia, jos Evidensia olisi laittanut vaikka jonkun itselleen palkkaamansa harjoittelijan soittamaan.

Mua vaan hämää tässä se, ettei Evidensian omilla sivuilla mainita mitään siitä, että eläinten tietoja voidaan luovuttaa ulkoistetulle asiakaspalvelulle. Eikä missään muuallakaan, missä asiaa käsitellään. Eihän viranomaisillekaan saa luovuttaa tietoja kuin painavasta syystä, joten se kyllä pitäisi mainita, että ulkoistetulle asiakaspalvelulle voi.

Vaikka toiminta olisi täysin laillista, niin siihen liittyy muitakin ongelmia, jotka ovat vähintäänkin paheksuttavia. Kuten se, että soittaja kertoo vain olevansa Evidensiasta eikä anna itsestään muita tietoja, jolloin tulee käsitys alan ammattilaisesta, eikä asiakas tiedä puhuvansa ulkopuolisen maallikon kanssa ellei sitä itse osaa päätellä. Ja se, että puheluissa käsitellään lääketieteellisiä asioita, vaikka soittaja on maallikko. Ja se, että Evidensia on nimennyt nämä ulkopuoliset asiakaspalvelijat eläinlääkärin avustajiksi, mikä on aika paksu väite. Ei heistä eläinlääkäreille mitään apua ole. Näin arvelin suoraan Evidensiallekin, eivätkä ainakaan vastaan väittäneet.

En ymmärrä sitä, miksei markkinointipuheluita voisi tehdä ilman, että asiakaspalvelijoilla on pääsy eläinten potilastietoihin. Minusta on melkoisen kornia, että yhtäkkiä joku ihan vieras ihminen lukee minulle puhelimessa koirani potilastietoja ja on kaiken lisäksi ihan pihalla. Ei anna hyvää kuvaa yrityksestä, vaikka olisi laillista. En minä halua keskustella tällaisista asioista tuntemattomien ulkopuolisten kanssa, keskustelen niistä hoitavan eläinlääkärin kanssa.

Ehkä sitten olen niuho ja muut ovat asian kanssa ihan fine. Jaloilla voi sentään aina äänestää jos tarpeeksi alkaa tympiä.
Nappis

ViestiKirjoittaja Umac » 10.12.2025 21:18

Tässä ketjussa myös ko asiasta:
Hevostalli.netin foorumi - Seniorit - Miksi Evidensiasta soitetaan? https://share.google/ogmbYVeWHFxuJ1qw6

Huom: ko palsta ja sen sisältö on myös trollien alusta osin mutta on tuossa ketjussa asiaakin, asiasta siis.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 10.12.2025 22:25

Syynä on varmasti se, että Evidensian ja ulkoistetun asiakaspalvelun välinen sopimus ei ole julkinen. Noita ulkoistuksia on käytössä aivan joka puolella: myös ihmisten terveydenhoidossa ja mahdollisesti julkisellakn puolella. Tahtotilanne on tietysti ettei asiakas tiedä soittaneensa tai vastaanottavansa puhelun muualta kuin asiakasfirmasta. Se ei tässä tietysti toteutunut.

Evidensian kommentti eläinlääkärin apulaisena toimimisesta oli kieltämättä erikoinen. Yleensä ei-ammattilaiset hoitavat ajanvarauksia ja juuri jotain markkinointikampanjoita.

Oma kokemus on, että aika helposti asia/kysymys menee eläinlääkärille. Vaikka eläinlääkärin vastaanotossa työskentelevät ovat luultavasti pieneläinhoitajia niin aika suppea se heidän tietämys on tai ainakin minusta helposti tarkistavat eläimlääkäriltä mikä minusta on hyvä asia.

Kuvittelisin, että tuollainen kampanja on käynnistetty, koska ihmiset varmasti säästävät eläinlääkärikäynneissä niin halutaan herätellä. Aika pienellä tietämyksellä voisi tarjota vaikka hammaskiven poistoa ja kysyä rokotusten tilannetta niin kuin tuossa ketjussakin mainitaan, Olen tässä jupakassa ihmetellyt eniten sitä, että miksi Nappis oli soittolistalla, kun on vakituinen hoitosuhde ja ehkä hieman vaativampi tapaus eli varmaan ei ole mitään hoitoa erikseen tarvetta markkinoida. Itse kysyisin tätä lääkäriltä suoraan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 10.12.2025 22:54

Hetuli kirjoitti:Kuvittelisin, että tuollainen kampanja on käynnistetty, koska ihmiset varmasti säästävät eläinlääkärikäynneissä niin halutaan herätellä. Aika pienellä tietämyksellä voisi tarjota vaikka hammaskiven poistoa. Olen tässä jupakassa ihmetellyt eniten sitä, että miksi Nappis oli soittolistalla, kun on vakituinen hoitosuhde ja ehkä hieman vaativampi tapaus. Itse kysyisin tätä lääkäriltä suoraan.

Mahtaakohan meidän eläinlääkäri tietää näistä soitoista mitään..? No kysyä tosiaan voi joskus. Juuri olen hänen kanssaan vaihtanut sähköposteja tänään ja eilen, niin en tiedä jos heti viitsin vaivata uudestaan. Tosiaan on vähän monimutkaisempi tapaus tämä koirani, ja olin juuri ennen puhelua ollut yhteydessä eläinlääkärin kanssa, eikä käynnistä ollut pitkä aika myöskään. En todellakaan ymmärrä, miksi minulle piti soittaa. Itse asiassa kysyin Evidensialta, miten valitaan ne joille soitetaan, mutta juuri siihen kysymykseen eivät vastanneet.

Markkinointiahan nuo puhelut ovat, tarkoitus on myydä käyntiaikoja. Varmaan ovat saaneetkin käyntejä myytyä. Mutta siihen ei tarvittaisi pääsyä potilastietoihin eikä tuollaista sekoilua. Tarkoitus on myös kartoittaa eläimen vointia, mutta se nyt lähinnä taitaa olla yksi tapa yrittää vaikuttaa välittävältä. Pieleen meni omalla kohdalla. Kun ei soittaja edes tajua mistä puhutaan, niin on yksi suuri vitsi, että hän olisi eläinlääkärin avustaja. Ei hän olisi edes osannut raportoida koirani vointia eläinlääkärille.

Lukaisin tuon Umacin linkittämän keskustelun. Siellä joku kertoo, että Evidensialla oli ollut rekry ilmeisesti näitä puheluita soittamaan ja hän oli ihmetellyt, kun hänen eläimistä tietämätön ystävänsä oli hakenut sinne. Jep, kuulostaa ihan tyypiltä joka soitti minulle :mrgreen:
Nappis

ViestiKirjoittaja Darre » 11.12.2025 13:21

Mea kirjoitti:Onko ihan tavallista että kotiin annettavat potilaat eivät ole ihan hereillä? Haukku hoipersi autoon ja sammui nyt lattialle kohtaan missä se ei normaalisti ole. Edellinen sai kissan boksissa. Sanoivat että se täytyy pitää nyt lämpimässä, olivat juuri mitanneet siltä lämmön ja nyt jos sitä ei pidä kotona niin on vaara että "se viilenee". En tiedä mitä se tarkoittaa.

Mulle ei ole koskaan annettu kotiin eläintä kuin vasta siinä vaiheessa kun se on niin tolkuissaan, että reagoi kunnolla ympäristöön sekä kävelee itse ulos klinikalta ja autoon. Kotona ovat tietysti sitten tokkuraisia vielä aika pitkään ja täytyy tosiaan yrittää pitää lämpimänä, koska anestesia laskee ruumiin lämpöä. Mittelit vaan yleensä kieltäytyvät pysymästä missään lämpimässä pedissä (vaikka ne sinne nostaisi), puhumattakaan että laittaisi jotain peittoja päälle :roll:

Niin joo, ja minulle ole Evidensiasta edelleenkään soitettu, vaikka olen vakioasiakas. Käyntejä on viimeisen vuoden aikana ollut useita. Että olisi tosiaan mielenkiintoista tietää millä perusteella soittojen vastaanottajat on valittu.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.12.2025 13:44

Meidän omalta eläinlääkäriltä ei saa eläintä mukaansa ennen kuin se on kunnolla hereillä.

Toki ovat kotona vielä väsyneitä mutta ihan tolkuisaan ovat. Kissoja en koskaan päästä menemään tarhaan ennenkuin ovat ihan pirteitä.
Kylmillä ilmoilla pidän eläimen lämpimänä vielä kotonakin. Automatkalla myös. Autossa on aina mukana muutama villaviltti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 11.12.2025 15:21

En mä oikein usko etteikö lääkäri olisi tietoinen kampanjasta tai sanotaanko niin, että erikoista tiedonkulkua Evidensian sisällä jos ei ole. Soittolistat kuitenkin tulevat heiltä ja kuvittelisi, että lääkärit ovat tietoisia asiasta vaikka eivät olisi itse listaa omista potilaistaan laatineetkaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 11.12.2025 16:05

Kiitettävän pitkälle olet Nappis jaksanut viedä asiaa kyllä. Monet toimijat on vaan niin erikoistuneita näihin ympäripyöreisiin vastauksiin. Varmaan helpoimmalla pääsee, kun ei ole enää Evidensian asiakas.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Nappis » 11.12.2025 16:09

Tietenkin eläinlääkärit tästä kampanjasta tietävät. Mutta ei tietojen heidän kauttaan tarvitse kulkea, ne löytyvät potilastietojärjestelmästä. Jos oma eläinlääkärimme olisi ollut päättämässä sitä että juuri minulle soitetaan, niin olisin todella ihmeissäni. Eihän siinä yhtään mitään järkeä olisi, että hän olisi valinnut minut, kun hyvin tietää että pidän muutenkin yhteyttä ja varaan tarvittaessa uuden ajan. Ja kun hänelle ei edes saa aikoja yleisen järjestelmän kautta kahteen kuukauteen, vaan ainoastaan hänen itsensä kautta. Toki eläinlääkärit voivat kaikenlaista joutua työn puolesta tekemään ja olemaan osa Evidensian koneistoa. Joskus täytyy kysyä meidän lääkäriltä minkä verran hän näistä puheluista tietää, mutta siihen voi mennä aikaa että on tilaisuus siihen.
Nappis

ViestiKirjoittaja Nappis » 11.12.2025 17:33

Tuli sekin mieleen, että eläinlääkärit saattavat olla puun ja kuoren välissä tässä asiassa. Eivät ehkä saa kertoa näistä puheluista kaikkea mitä tietävät. Ainakin tuntui olevan salaista tietoa se, miten kohteet valitaan, kun Evidensia ei siihen suostunut vastaamaan.

Jos ihmispuolen terveydenhuollossa käytetään ulkoistettua asiakaspalvelua, niin voisin kuvitella, ettei asiakaspalvelulla ole pääsyä potilastietoihin kuitenkaan. Niin että sieltä tulisi puhelu, jossa joku ulkopuolinen kysyy että mitenkäs ne rouvan tai herran virtsavaivat ovat lähteneen paranemaan ja mitenkäs se ahdistus sitten, olisiko lääkitykselle tai lääkärikäynnille tarvetta. Ja lukisi asiakkaalle edellisen käynnin tietoja suoraan koneelta. Minun mielestäni minun yksityisyyttäni loukattiin, kun joku ventovieras ja koiran hoitoketjuun kuulumaton sählääjä näki sen potilastiedot ja luki minulle käyntikertomusta puhelimessa. Mielestäni ne tiedot kuuluvat vain oikeaan asiayhteyteen, eli eläinlääkäreille ja hoitajille hoitotilanteessa.
Nappis

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.12.2025 09:24

Mulle ei olla onneksi soitettu. Jos soitetaan niin lopetan puhelun.

Sylvillä on huomenna hammaslääkäri omalla eläinlääkäriasemallamme. Toivottavasti ei tarvitse sitten ennen kesää käydä.
Kesällä otetaan aina kilppariarvot ja putsataan hammaskivet vuosittain.
Meillä kissat ovat tulleet eläinlääkärikäyntien osalta (hampaat) huomattavasti kalliimmiksi kuin koirat.

Sitä seuraava eläinlääkärikäynti (ainakin toivottavasti) on Lakun luustokuvat (lonkat, kyynärät, selkä, olkapäät) joulukuun loppupuolella. Samalla otetaan verikoe PRA1 geenitestiä varten.
Sitten on Laku tutkittu ns. päästä varpaisiin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 17.12.2025 09:36

Ajattelin ehdottaa Lakulle lekuri Lupsakkaa kuvien osalta, mutta huomasinkin että olet jo piakkoin menossa, eli ilmeisesti olet ajankin jo varannut.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.12.2025 09:45

Joo, ollaan käytetty aina KEK:ssä Pekalla. Nyt en sitten tiedä kun Pekka jää eläkkeelle että minne viedään, mutta eipä ole kuvattavia koiriakaan kun kaikki on kuvattu. Ennen kuin sitten joskus jos meille vielä näiden jälkeen koira tulee.
Käytiin Lakun kanssa silmä- ja polvitarkissa sekä Reinon kanssa silmätarkissa Lupsakassa. Tykkäsin kyllä paikasta ja henkilökunnasta :-)
Yritin ensin joukkotarkkeihin noiden kanssa mutta oli sen verran hankalaa että päätin varata niille ihan vaan omat ajat.
Siellä käytettiin syksyllä myös Peppi ja Milli rokotuksissa kun oli edullinen rokotuskampanja.
Tykkään myös kun siihen saa auton ihan eteen, niin on ollut tämän jalan kanssa helpompaa.
Saa KEKiinkin auton ihan eteen mutta esim. Punaturkki on niin hankalassa paikassa että kun olemme siellä kerran käyneet niin autolta tuli kyllä aikalailla kävelymatkaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 17.12.2025 12:24

Punaturkki on kyllä huonossa paikassa auton kannalta, täysin arpapeliä mihin sen onnistuu saamaan ylipäätään. Pitää olla kaveri mukana joka jättää lekuriin ja jää etsimään parkkipaikkaa. Muutenkin se on tosi ahdas paikka, ovat etsineet uusia tiloja jo tovin. Pitkäaikainen ystäväni on siellä hoitajana. Kysyin häneltä lonkkakuvia joukkokuvaukseen (sieltä saisi SuKoKan alennuksen), sanoi suoraan että vie muualle, kun koira on niin iso. Eli borzoi venytettynä vaatii tilaa.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.12.2025 07:00

No onhan se auto saatava lähelle, jos olet yksin reissussa ja joudut esim. kantamaan painavaa koiraa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.12.2025 16:05

Tai taluttamaan isoa koiraa kun toinen jalka on kipeä ja tasapaino huono.

Sylvillä (12 vuotias kissa) oli tänään eläinlääkärikäynti hampaiden vuoksi. Kesällä poistettiin hammaskivet ja silloin tuli kehotus varata Sylville aika hammaslääkärille. Silloin varasin ajan eikä niitä ollut nopealla aikataululla. Sylvillä oli kesällä myös munuisarvot koholla ja nyt ne piti tarkistaa.
No, mies soitti äsken että Sylvi on heräilemässä ja lähtevät ajalemaan kotiin päin.

Lasku 543,60 euroa.
Sylviltä poistettiin 10 hammasta.

"Lähtötilanne Sylvin suussa huono.
Pitkälle edennyt parodontiitti, useampi syöpynyt hammas.
Sylvin hampaisto röntgenkuvattiin, hammaskartalle merkityt vaurioittuneet hampaat poistettiin, ompeleet suussa ovat sulaavia.
Jo kertyneet hammaskivet poistettin ja ientaskut puhdistettiin.
Samalla tarkastettiin Sylvin veriarvot.
Munuaisarvot edelliseen verrattuna jopa hieman parempana, kilpirauhasarvo nyt viiterajoissa, jatketaan lääkitystä entisen ohjeen
mukaan.
Sylvi sai klinikalla suonennsisäisesti nestettä, pitkävaikutteisen antibioottipistoksen pahoinvoinninestolääkettä ja kipulääkityksen
tämän päivän osalta.
Kotona kipulääkettä huomisesta allaolevan ohjeen mukaan.

Metacam 0,5 mg/ml oralsusp.
Pakkauksen mittaruiskulla painokilojen mukaan annosteltuna kerran päivässä 5 päivän ajan. Jatkossa tarvittaessa. Tulehduskipulääke."

Voi kissanomistajat. Käyttäkää ne kissanne hammastarkastuksissa säännöllisesti. Sylvi on käynyt kerran vuodessa hammaskivenpoistossa ja hammasröntgenissä. Silti tilanne oli heinäkuusta huonontunut näin dramaattisesti.
Nyt tilanne on hyvä. Saa nähdä mikä tilanne on ensi heinäkuussa.
Maxin ja Moritzin hampaat putsattiin myös viime kesänä, silloin ei ollut merkkejä parondontiitista.
Pelottaa mitä sieltä löytyy ensi kesänä.

Omalla kokemuksella kissanpito on varsinkin näiden hammasjuttujen vuoksi kalliimpaa kuin koiran.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 18.12.2025 17:02

Tuo parodontiitti on ärsyttävän yleinen kissalla. Onneksi kissat hyvin pärjäävät vähemmilläkin hampailla.Elli on käynyt vuosittain hammaskivenpoistossa ja silloin poistettiin yksi hammas.

Varmasti hurja määrä on kipeitä kissoja ja koiria kun ei vaan käydä hampaita tarkistuttamassa.
Viimeksi muokannut Hetuli päivämäärä 18.12.2025 21:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 18.12.2025 17:07

Toipumisia Sylvin suulle! Se paron perkule on tosiaan syvältä :evil:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.12.2025 17:24

Hetuli kirjoitti:Tuo parodintiitti on ärsyttävän yleinen kissalla. Onneksi kissat hyvin pärjäävät vähemmilläkin hampailla.Elli on käynyt vuosittain hammaskivenpoistossa ja silloin poistettiin yksi hammas.

Varmasti hurja määrä on kipeitä kissoja ja koiria kun ei vaan käydä hampaita tarkistuttamassa.

Suustaan kipeitä kissoja ja koiriakin on varmasti aivan kamalasti :(
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit