PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja aunet » 26.04.2025 18:24

Missään olosuhteissa eikä minkään rodun kohdalla väkivalta ei johda mihinkään muuhun, kuin epävarmuuteen ja hetkeen, kunnes koira ei enää kestä henkisesti.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 26.04.2025 20:32

Valkosipulisilakka kirjoitti:Myös minusta se muutaman vuoden takainen videokeissi oli järkyttävä. Se käynnisti silloin poliisitutkinnan ja asia käsittääkseni pengottiin perinpohjin. Nyt tämä SEY:n nosto liittyy samaan tapaukseen. Tätä en oikein hyväksy. Poliisi on tutkinut asian ja asiasta on tehty ko. henkilön osalta syyttämättäjättämispäätös. Minusta on kohtuutonta, jos asia leimaa loppuelämäksi kaikki osalliset. Jos ei oikeusistuin tuomitse, on henkilö lähtökohtaisesti syytön. Mitään julkista lynkkaamista ei tarvita. Uskon, että tämäkin henkilö joutuu tasapainottelemaan kieli keskellä suuta tarkkailun alaisena. En tiedä, onko hän käyttänyt sähköpantaa, mutta olen melkoisen varma, ettei hänellä ainakaan enää ole varaa käyttää sitä.

Nämä / hän ovat ihan julkisesti esillä koko ajan ja se, että menee pitämään esim luentoa ei vielä tarkoita, että Suomen kaikki noin 250kpl poliisin koiraa koulutetaan 24/7 sähköt kaulassa.
Edelleen ja aina muistettava, että on täysin ammatista riippumatonta miten ihmisen ajatus ja arvot menee.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 26.04.2025 22:57

Koiruuksia. "En pidä kuitenkaan impulssipantaa (puhekielessä monesti sähköpanta) aina ja ehdottomasti pahana asiana. Sillä voidaan joillekin koirille saada jopa paremmin kuin millään muulla välineellä kerrottua mitä sen ei toivota tekevän ja sitten päästä palkkaamaan, minkä pitäisi olla se pääjuttu kaikessa koiran kouluttamisessa."
Tämä.

On eri asia kouluttaako koiraa kisoja varten tai onko koiralla jokin ongelmakäyttäytyminen, mikä halutaan kitkeä pois. Jos koiran ongelmakäytös on sellainen, että se voi esim. vahingoittaa itseään tai omistajaa, niin kyllä kaikki keinot on silloin hyväksi, jotta ongelma saadaan poistettua.

Näin tuon videon ja siinä muistaakseni oli myös, että kouluttaja kehoitti potkaisemaan koiraa. Minusta alkavalle koiraharrastajalle ei saisi koskaan esittää mitään koulutustapaa, joka vahingoittaa koiraa. Huonoa esim. silloin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.04.2025 23:59

Nuo ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa.

Siinä videossa, niissä videoissa on kyse väkivallasta. Ei se ole koiran kouluttamista, se on pahoinpitelyä. Mulla tuli tosiaan ihan fyysisesti paha olo kun katsoin niitä videoita. Olen niin herkkä että myös itku pääsi niiden koirien puolesta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.04.2025 07:47

Thirteen_2 kirjoitti:
Mella M kirjoitti: Miten pitkään olit siellä?

Se oli sellainen kuukauden intensiivikurssi/koulutus. Työskenneltiin siellä kuntoutuspaikassa niiden koirien kanssa ja käytiin ohjaajan/kouluttajan mukana kotikäynneillä. Ja sitten jälkikäteen sai sille lähettää raportteja ja käydä läpi omia ongelmakonsultaatioita täällä Suomessa.

Eli et oikeasti nähnyt tätä kehitystä vaan sinulle kerrottiin, että mitä sähköpannalla saa aikaan. Ja tottakai, miksi ei olisi kerrottu. Ja ei, en epäile, etteikö tuloksiakin tulisi, mutta itse olen sitä mieltä, että keinot on väärät. Minkä tahansa eläimen voi saada toimimaan paremmin fyysisillä pakotteilla, mutta itse en pidä sitä oikeana ja tuskin edes tarpellisena. Ei sekään varmaan koiraan aivan valtavasti satu, että nipsaisin sitä aina nenänpäähän, kun se ei tekis mitä pyydän, mutta en mä tee niin, koska minusta se on tarpeetonta ja se on väkivaltaa ja olen aivan varma, että se lisäisi koiran stressiä.

Ja sitten vielä johonkin Koiruuksien viestiin, jossa hän kertoi, että hän käyttäisi sähköpantaan koiransa opettamiseen pois kissojen jahtaamisesta. Mun mielestä tuossa mennään perse edellä puuhun. On ihan selvää, että kun on paljon eläimiä oli ne sitten samaa tai eri lajia, niin joskus voi käydä niin, ettei kaikki toimi ihanteellisesti. Tämä pitää aina ottaa huomioon ja minusta olisi todella väärin, että koiraa rankaistais jollain sähköpannalla siksi, että ihminen on laittanut hänet ympäristöön mikä ei ole koiralle aivan ihanteellinen kun se käyttäytyy vain oman viettinsä mukaan.

Meillä on paljon asioita mitkä on kielletty siksi, että ihmiset eivät tunnu itse ymmärtävän mikä olisi eläimille hyväksi, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Paljon olisi silti vielä tekemistäkin lain suhteen.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 27.04.2025 08:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 27.04.2025 07:51

aunet kirjoitti:No huh, en joka sanaa lukenut, aika moista teillä koirienne kanssa. Jos joutuu käyttämään sähköä tai muuta sellaista?? Kannattaisko ihan vaan kouluttaa koiraa kotikonstein, eli hankitaan hyvä oma peti ja riittävästi liikuntaa, eli paljon. Siihen päälle hyvää ruokaa ja hoitoa turkkia unohtamatta. Sen päälle hellyyttä, tarpeeksi. Viduttaa nuo väkivallat, jos omat taidot ei riitä.

aunet kirjoitti:Missään olosuhteissa eikä minkään rodun kohdalla väkivalta ei johda mihinkään muuhun, kuin epävarmuuteen ja hetkeen, kunnes koira ei enää kestä henkisesti.

komps!

ja on mm. tutkimusta, että suojelukoirat, joita koulutettiin sähköllä ilmensivät stressikäyttäytymistä suojeluosuudessa, tottiksessa ja vapaana ollessaan enemmän kuin kontrollikoirat, joilla ei sähköä käytetty - ja se näkyi myös koulutuksen ulkopuolella (schilder & van fer Borg 2003). - stressi heikentää oppimista ja muistamista (kim & diamond 2002).

se, että ilman sähköä ei saada tuloksia tai saadaan niitä nopeammin, niin siinä vaiheessa kannattaa ottaa yhteyttä ulkopuoliseen kouluttajaan. itse tapaan tavallisia koiranomistajia usein ja tiedän miten helposti ihmiset tuskailee, kun "koira ei opi", mutta syy löytyy ohjaajasta. kas kun ei sitä jaksa opettaa päivittäin ja kun halutaan, että se oppisi jo parin toiston jälkeen! pohdinkin usein, että jos mä olen joskus osannut puhua sujuvasti ruotsia, mutta en ole sitä sen jälkeen treenannut niin on se kumma kun mäkään en sitä enää osaa puhua. kyllä mä myös ymmärrän, että ryhmäpaine tuo omat haasteensa, kaveri harrastaa suojelua ja kyllä sillekin kouluttaja ehdotti sähkön käyttöä, kaveri onneksi kieltäytyi, kun ei myöskään nähnyt, että miten se sähkö ratkaisisi rotikan ongelman ja pääsi ihan positiivisella koulutuksella ongelmasta eroon. eräs tuttava ratkaisi koiran puremisongelman piikkipannalla ja kas myöhemmin selvisikin, että koiralla on ollut koko elämänsä kipuja, kun luusto olikin eri näköinen kuin terveen eläimen.

alkuvuodesta mä vähän olin, että blaah, kun taas pk-lajien koeohjeita muutettiin, että hitto kun tartte itse opetella uutta asiaa, mutta pelkästään jo tän seurauksena, että sähkön kannattajia on, niin pidän pelkästään hyvänä sitä, että tuomareita pyydetään havainnoimaan koiran suoritustilaa, jos siinä näkyy stressin merkkejä, pisteet alenee.

*lisäy
olen vähän väliä pohtinut, miten yksi tuttu, joka vetää harrastusporukkaa ja käy aktiivisesti muuallakin ja vähän väliä hän tekee julkaisua josta saa lukea rivien välistä tai suoraan sanottuna, että eläintä ei ole kohdeltu reilusti. hän on koko ikänsä harrastanut ja edelleen eläkkeelläkin harrastaa ja kisaa, ja musta on pirun surullista, että hän joutuu tällaisesta mainitsemaan! tiedän, että muutokset tapahtuvat hitaasti ja tiedän, että jos ihminen ei ole valmis muuttamaan hyväksi havaittuja tapoja, niin ei se muuta, koska se uuden oppiminen on ihmisellekin työlästä ja vaativaa ja miksi ylipäätään pitäisi muuttaa hyviä ja toimivia tapoja. niinpä. tämä vain osittaa, että valistusta ja suoraa puhetta edelleen tarvitaan.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 27.04.2025 09:04, muokattu yhteensä 3 kertaa
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 27.04.2025 08:22

Koulutuspäivillä oli useat viranomaiset, huomasin kouluttajan kiitosviestistä. Mutta järjestäjänä siis Poliisikoirayhdistys.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.04.2025 09:20

Mella M kirjoitti:

Ja sitten vielä johonkin Koiruuksien viestiin, jossa hän kertoi, että hän käyttäisi sähköpantaan koiransa opettamiseen pois kissojen jahtaamisesta. Mun mielestä tuossa mennään perse edellä puuhun. On ihan selvää, että kun on paljon eläimiä oli ne sitten samaa tai eri lajia, niin joskus voi käydä niin, ettei kaikki toimi ihanteellisesti. Tämä pitää aina ottaa huomioon ja minusta olisi todella väärin, että koiraa rankaistais jollain sähköpannalla siksi, että ihminen on laittanut hänet ympäristöön mikä ei ole koiralle aivan ihanteellinen kun se käyttäytyy vain oman viettinsä mukaan.

Mielestäni sinä menet en tiedä minne, mutta ihan vikaan kun puhut minun tapauksesani sähköpannasta rankaisukeinona koiralle.
Ei minulla ole mitään ajatustakaan rankaista koiraa sähköpannalla. Jos minä käyttäisin sähköpantaa Lakulle, niin en todellakaan käyttäisi sitä sen vuoksi että haluaisin rankaista sitä kissojen jahtaamisesta.
Se olisi kuitenkin todennäköisesti ( ainoa) perille menevä keino kertoa sille että kissojen jahtaaminen on EI. Ja sitten päästään siihen pääasiaan, eli voisin palkata sitä kun se jättää kissan rauhaan. Se olisi todennäköisesti keino jolla asia saataisiin nopeasti pois päiväjärjestyksestä ja voitaisiin sen jälkeen elää leppoisaa elämää. Sen sijaan että asiaa on nyt tahkottu kuukausia eikä ole valmista.
Minun mielestäni koiran koulutus perustuu nimenomaan siihen että sitä palkataan kun se toimii oikein. Ei rankaisuun. Joskus koiraa on kuitenkin ihan konkreettisesti estettävä tekemästä jotain asiaa että päästään palkitsemaan sitä siitä toivotusta toiminnasta.

Laku on näöllään metsästävä koira, kyllä. Ja sille tarjotaan mahdollisuuksia toteuttaa viettiään joka päivä. Ihan joka ikinen päivä. Se saa ulkona jahdata viehettä, se saa repiä sen "saalista" (kaninnahkaa) mielin määrin. Kesällä käydään maastotreeneissä aina kun niitä järjestetään. Sillä on kotona iso viltti jota se "raivoravistelee" aika ajoin kun on sellaisella päällä että kokee tuollaisen toiminnan tarpeelliseksi.
Asia on kuitenkin kyllä sillä lailla että minä päätän mitä jahdataan ja milloin. Se ei ole koiran päätös.
Tästä syystä en myöskään pidä Lakua vapaana lenkeillä luonnossa. Olen niin veemäinen että rajoitan sitä siinäkin. En anna sen käyttäytyä oman viettinsä mukaan ja jahdata luonnoneläimiä.
Ja minä olen päättänyt myös sen että kissamme eivät myöskään ole niitä joihin Laku saa toteuttaa saalisviettiään. Yksikään saalisviettisistä koiristamme ei ole saanut, eikä saa toteuttaa viettiään kissoihin. Niillekin tarjotaan myös päivittäin muita juttuja joissa pääsevät viettipäämääräänsä.

Tätä on varmaan ihan turha edes kirjoittaa mutta kirjoitan silti. Meillä on ollut kissoja koirien kanssa samaan aikaan yli 20 vuotta.
Joillekin koiranpennuille on pitänyt ihan napakastikin kertoa että kissaa ei jahdata. Se on kuitenkin aina riittänyt. Onko sekin sitten ollut väärin että niitä koiria on "rankaistu" (jos koiran estäminen on rankaisu) keinolla joka niille riittää, eikä annettu jahdata kissoja? Vai olisiko pitänyt olla antamatta pakotetta (koiran kiinni pitäminenkin on pakote) heittää hanskat tiskiin ja todeta että ei toimi, ja etsiä koiralle uusi koti kun se jahtaa kissoja.

Koiria on erilaisia ja olisi hyvä ymmärtää että koiria tosiaan on erilaisia. Useimmille koirille riittää kun niille napakasti kertoo/näyttää mikä on kiellettyä ja sitten palkitsee kun ne toimivat oikein. Joitakin koiria ei tarvitse ikinä edes kieltää koska eivät ajattelekaan tekevänsä mitään kiellettyä.
Puhun nyt ihan koiran kotikasvatuksesta. Ja kyllä, olen estänyt koiranpentua menemästä kissan perään. Ottanut ihan kaulapannasta kiinnikin/laittanut käden pennun rintakehän eteen(se on voimakas pakote pennulle siinä tilanteessa) ja pitänyt jopa pahaa ääntä. Ja kehunut kun pentu on luopunut ajatuksesta. Tarjonnut korvikkeeksi jotain muuta aktiviviteettia. Näissäkin kaikissa tapauksissa olen pahana ihmisenä laittanut koiran ympäristöön joka ei ole sille ihanteellinen kun se ei saa toimia viettiensä mukaan ja jahdata kissaa.

Mutta joo, jätän tämän tähän. On aika turhaa jatkaa tätä nimenomaista keskustelua tässä yhteydessä.
Kaikki voivat olla huoleti, en voi ostaa sähköpantaa koska ne ovat laittomia.
Toivotaan että saan muilla keinoin Lakun lopettamaan kissojan jahtaamisen ettei tarvitse sen vuoksi luopua tavattoman hienosta koirasta. Tai vaihtoehtoisesti jo iäkkäistä kissoista joille on hyvin vaikea löytää kotia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 27.04.2025 09:31

Mella M kirjoitti:Eli et oikeasti nähnyt tätä kehitystä vaan sinulle kerrottiin, että mitä sähköpannalla saa aikaan.

Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, niin nimenomaan näin miten nopeasti tuloksia tuli, ilman viikkojen, kuukausien tahkomista. Siten, että koira sai nopeasti, oikea-aikaisesti palautteen ei toivotusta käytöksestä ja sitä päästiin ohjaamaan oikeaan suuntaan. Ehkä koiramateriaali oli himpan erilaista kuin Suomessa eli keskuksessa oli paljon mm. pittejä. Ei siis mitään pieniä, luonteeltaan pehmeitä koiria. Ja koirilla oli oikeasti ongelmakäytöstä ja lopetus oli myös vaihtoehtona, jollei kehitystä olisi tapahtunut.

Koiratkin ovat aika fyysisiä, ihan jos miettii miten esim. emä opettaa pentujaan, laumassa toimitaan jne. Noissa koirien välisissä tilanteissa toimii nimenomaan lyhyt, oikea-aikainen fyysinen palaute, joskus rajukin. Ja tilanne on yleensä sillä ohi, jos siis laumadynamiikka on kunnossa ja tasapainossa. Ja kun näkee, miten emä opettaa elämän perusasioita pennuilleen tai pennut keskenään opettelevat koiramaailman sääntöjä, niin näkee miten fyysisyys on läsnä koko ajan. Oli sitten kyse chihuista, akitoista tms. Väkivaltaa se ei siis ole.

Mutta joo, sähköpanta ei mielestäni ole oikotie onneen mutta näen, että oikeissa käsissä, tietyissä tilanteissa ja tietyntyyppisillä koirilla sen käytöstä voi olla apua. En näe sitä hyvänä koulutusvälineenä kisakentillä mutta en täysin sitä tyrmää jossain muussa tilanteessa.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.04.2025 09:37

No meidän ero on siinä, että mä pidän sähköpantaa rankaisuna sinä jonain muuna. Sinä olet sitä mieltä, että se olisi hyvä keino kouluttaa koiralta pois kissojen jahtaaminen, minä en ole.

Mullakin on ollut koira, joka meille muuttaessa (muutti aikuisena n. 1,5 vuotiaana) oli sitä mieltä, että hän ei todellakaan aio kissojen kanssa asua, jahtas kissat pois, ei päästänyt niitä ruokakupille ja vahti kissojen liikkumista jatkuvasti. Jahtas pihalla oravat puuhun ja olisi lähtenyt kaiken perään mikä liikkui jos olisi lenkkeillyt vapaana. Mutta niin se vaan oppi olemaan jahtaamatta meidän kissoja ja kaikki kolme ulkoilivatkin sulassa sovussa vapaana pihalla eikä koira koskaan jahdannut omia kissoja ulkona ja muutenkin nukkuivat yhdessä ja olivat lopulta kaikki hyviä kavereita keskenään. Pihaan satunnaisesti eksyneet naapurin kissat kyllä sai lähtöpassit.

Ja ei sillä ole mitään väliä kuinka kauan teillä on ollut sekä kissoja, että koiria, välillä käy niin, ettei kaikki sovellut elämään yhdessä. Joskus se rotuvalinta on vaan sellainen, että ongelmia on tiedossa jo etukäteen. Ja joskus se on niin, että ne vietit on niin kovat, ettei niistä pääse edes oman lauman kesken, mutta siltikään mun mielestä sähköpanta ei ole se ratkaisu.

Meillä koiralle ei lopulta edes opetettu kovinkaan paljon ei:n kautta asiaa, vaan niin, että koiralle tehtiin muulla tavalla selväksi mikä on kissojen asema talossa.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 27.04.2025 09:41

Emo opettaa pentujaan niiden omalla kielellä, ei sähköllä, vissi ero, eipä muuta.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.04.2025 09:44

Thirteen_2 kirjoitti:Koiratkin ovat aika fyysisiä, ihan jos miettii miten esim. emä opettaa pentujaan, laumassa toimitaan jne. Noissa koirien välisissä tilanteissa toimii nimenomaan lyhyt, oikea-aikainen fyysinen palaute, joskus rajukin. Ja tilanne on yleensä sillä ohi, jos siis laumadynamiikka on kunnossa ja tasapainossa. Ja kun näkee, miten emä opettaa elämän perusasioita pennuilleen tai pennut keskenään opettelevat koiramaailman sääntöjä, niin näkee miten fyysisyys on läsnä koko ajan. Oli sitten kyse chihuista, akitoista tms. Väkivaltaa se ei siis ole.

Tällä perusteella koiraa saisi myös lyödä. Minusta tätä ei voi käyttää perusteluna, koska eläimetkin varmasti ratkoisivat joitakin asioita jotenkin muuten jos heillä vain olisi keinoja tai jos heillä olisi samanlainen moraali ja ymmärrys kuin ihmisellä. Se, että koiralaumassa joku voi vaikka näykkäistä kun joku tulee liian lähelle, ei tarkoita, että ihminen voisi vaikka potkaista jos koira tulee liian lähelle (enkä siis puhu mistään hyökkäyksestä). Me ihmisinä ei myöskään katsota hyvällä koiria, jotka antais fyysistä palautetta ihmiselle esim. siitä, että koiralta siirretään ruokakuppia (mitä ei tietenkään pidä mennä tekemään) tai jos lähestyisin koiraa, jolla on puruluu. Sorry nyt vaan, mutta tuo on vaan typerin perustelu mitä olen kuullut ja samalla perusteella oikeutetaan koirien hyvinkin rajut fyysiset pakotteet.
Mella M

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 27.04.2025 09:46

^^ Totta, se tapahtuu hampailla ja äänellä, fyysisellä kiinnipitämisellä.

Oletko kokeillut pitää kiinni sähköpannasta sen ollessa päällä?
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja tuhti » 27.04.2025 10:13

Koiruuksia kirjoitti: ” Hankin sitten koiralle impulssipannan. Ne olivat silloin vielä laillisia, enhän olisi sitä muuten voinut ostaa. Kokeilin sitä omaan kaulaani. Ei mitenkään kamalan paha mutta olisin varmaan ollut ihan hiljaa jos olisin kaikesta sanomastani saanut sen "näpayksen." Me ei oikeasti tiedetä, miten koira tuntee sähköiskun. Me tiedetään koiran aisteista ja kokemusmaailmasta jo paljon enemmän kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Jos koiran väri- pimeänäkö ja liikkeen havaitseminen, hajuaisti ovat merkittävästi erilaisia ja tarkempia kuin ihmisen puhumattakaan maan magneettikentän aistimisesta, on aika arvailua sanoa, että koira tuntisi vain pienen näpäytyksen impulssipannasta, koska ihminenkin sen kokee niin. Kivun kokeminen jo ihmisillä on hyvin yksilöllistä ja riippuu monesta seikasta.
Miksi ihmiselle on niin vaikeaa myöntää itselleen, että kaikkea ympärillään ei voi hallita ja niillä eläimillä on, ja mun mielestä saa olla, oma tahto ja vapaus elää stressaamatta isoa osaa ajastaan.
tuhti

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 27.04.2025 10:18

Mella M kirjoitti:Tällä perusteella koiraa saisi myös lyödä. Minusta tätä ei voi käyttää perusteluna, koska eläimetkin varmasti ratkoisivat joitakin asioita jotenkin muuten jos heillä vain olisi keinoja

Siksi koirilla onkin asteittain etenevä elekieli, jolla pyritään estämään liian fyysinen yhteenotto. Ja vaikka meillä ihmisillä on keinoja ratkaista muilla tavoilla keskinäisiä konflikteja, niin silti valitettavasti elää ja voi hyvin väkivaltakulttuurikin.

Mä näen aika ison eron edellä mainitun kuonolle nipsaisun ja potkimisen välillä. Kuten vaikka emon varoitusnäykkäisyn tai kahden tosissaan tappelevan koirien välillä, ei puhuta samasta asiasta. Oikea-aikaisuus ja fyysisen puuttumisen oikea mitoitus on koiramaailmassa paremmin hallinnassa.

Ehkä tätä on turha tahkoa enempää, kaikilla on oikeus mielipiteeseensä kunhan emme käytä väkivaltaa koiriimme. Kaikilla meillä on oma koirahistoriamme, kokemuksia erilaisista koirista, laumoista, konflikteistä. En näe omaa haavettani opettaa koiria väistämään kyytä silti ihan samana kuin potkia ja sähköttää koiraa koulutuskentällä parempien tulosten toivossa.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.04.2025 10:53

Niin, mutta me nyt edelleen puhutaan siitä, että miten ihmisen on oikeus tehdä koiralle. Tässä ei ole kyse siitä, että miten koirat antavat toiselle palautetta vaan miten me ihmiset, jotka nyt ollaan (tai pitäisi olla) koiria älykkäämpiä otuksia, mielletään voimakeinojen käyttäminen. Mä en tiedä miten ihmisten väkivaltakulttuuri liittyy tähän, koska sekin on väärin ja rangaistavaa.

Mutta joo, on kyllä aina erikoista, kun koiraihmiset selittelee koirien oman käyttäytymisen kautta sitä, mitä ihminen on oikeutettu tekemään. "Kyllähän ne koiratkin toisiaan murjoo välillä pahastikin"
Mella M

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 27.04.2025 11:23

Mella M kirjoitti:Mutta joo, on kyllä aina erikoista, kun koiraihmiset selittelee koirien oman käyttäytymisen kautta sitä, mitä ihminen on oikeutettu tekemään. "Kyllähän ne koiratkin toisiaan murjoo välillä pahastikin"

jep.
ja se mikä joskus tuntuu hyvinkin ristiriitaiselta on se, että kuitenkin valtaosa koiraihmisistä osaa suojella ja varjella sitä pentua herkkyyskausina kaikelta pahalta (huonoilta kokemuksilta) ja pitää sitä oikeasti myös tärkeänä. mutta jossain kohtaa ollaan valmis ylittämään raja, joka ei sitten päivänvaloa kestäkään, tai halutaan päästä helpolla/nopeammin lopputulokseen.

aikoinaan eräs puolituttu ratkaisi koiransa ongelmat sähköllä, se koira oli tosi herkkis. lopulta siitä kasvoi aikuinen närästävä ja terveysongelmainen koira, jonka tottis rakoili ja koko ajan oli jotain feelua siinä yhteisessä tekemisessä. ensinnäkin se koira oli tosi herkkis, ohjaaja oli tosi kova. todella epäsopiva pari toisillensa. onneksi koira on jo kuollut aikapäiviä sitten. kaikki ihmiset ja koirat vain eivät sovi toisillensa ja se on todella epäreilua sitä elukkaa kohtaa vain puskea oman päämääränsä vuoksi eteenpäin ja unohtaa se koira siinä matkan varrella.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 27.04.2025 11:42

Koiruuksia: entä värinäpanta tai äänipanta? Noita mitä kuukkeloin, niissä monesti molemmat toiminnot. Eikä siis mitään sähköä. Niiden esittelyvideoissa näkee ja kuulee ne ominaisuudet, värinä on värinää ja pannan lisäosa liikkuu värinästä pöydän pinnalla, äänet on ääniä eli piippaava ääni.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.04.2025 11:58

Onko sulla laittaa linkkiä? Värinäpantaa voisi kokeilla, saattaisi hämätä Lakua sen verran että ainakin muitaman kerran voisi toimia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.04.2025 12:11

https://www.amazon.com/vibrate-dog-coll ... dog+collar
Katsoin punaista pantaa, PaiPaitek-merkkiä. Siitä mm. tässä YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=MvQfFHZ29q0
Jos klikkaat punaista pantaa, aukeaa eri sivu ja siinäkin video, erilainen. Mieshenkilö avaa paketin ja testailee.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.04.2025 15:05

Kiitos :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 27.04.2025 15:21

*kiranas* kirjoitti:
Mella M kirjoitti:Mutta joo, on kyllä aina erikoista, kun koiraihmiset selittelee koirien oman käyttäytymisen kautta sitä, mitä ihminen on oikeutettu tekemään. "Kyllähän ne koiratkin toisiaan murjoo välillä pahastikin"

jep.
ja se mikä joskus tuntuu hyvinkin ristiriitaiselta on se, että kuitenkin valtaosa koiraihmisistä osaa suojella ja varjella sitä pentua herkkyyskausina kaikelta pahalta (huonoilta kokemuksilta) ja pitää sitä oikeasti myös tärkeänä. mutta jossain kohtaa ollaan valmis ylittämään raja, joka ei sitten päivänvaloa kestäkään, tai halutaan päästä helpolla/nopeammin lopputulokseen.

aikoinaan eräs puolituttu ratkaisi koiransa ongelmat sähköllä, se koira oli tosi herkkis. lopulta siitä kasvoi aikuinen närästävä ja terveysongelmainen koira, jonka tottis rakoili ja koko ajan oli jotain feelua siinä yhteisessä tekemisessä. ensinnäkin se koira oli tosi herkkis, ohjaaja oli tosi kova. todella epäsopiva pari toisillensa. onneksi koira on jo kuollut aikapäiviä sitten. kaikki ihmiset ja koirat vain eivät sovi toisillensa ja se on todella epäreilua sitä elukkaa kohtaa vain puskea oman päämääränsä vuoksi eteenpäin ja unohtaa se koira siinä matkan varrella.

Mä luulen, että tässä tulee esiin se, miten eri lähtökohdista ihmiset hankkivat ja pitävät koiria ylipäätään. Jos koira on hankittu omaa egoa buustaamaan, tyydyttämään jotain ihmisen omia vajaavaisuuden tunteita, eläimestä tulee helposti väline saavuttaa jotain eikä sillä ole itseisarvoa koirana. Hyvin hoidettu sosiaalistaminen ja herkkyyskausien huomioiminen on silloin yksi etappi helpommin koulutettavaan ja tasapainoiseen koiraan, jonka kanssa treenata ja kisata. Tässä kohtaa eläimen ja ihmisen edut ovat vielä yhteneväiset. Ihmisen arvomaailma paljastuu sinä hetkenä, kun koiran kanssa kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Äärimmillään tämä voi johtaa väkivaltaisten koulutusmenetelmien käyttöön. Omat taidot ja kärsivällisyys loppuvat tai kyky nähdä koiran tekemisen rajat. Jos koiralla on fyysisiä tai psyykkisiä terveysongelmia, ratkaisuna omistaja saattaa laittaa koiran kiertoon tai piikille ja hankkia tilalle uuden tulevan kisatykin tai näyttelytähden. Koira on väline saavuttaa jotain, keinoista viis. Tämä ei tietenkään sulje sitä vaihtoehtoa pois, että kilpailuorientoituneet ihmiset saattavat totta kai aivan hyvin myös kohdella koiriaan koiralähtöisesti ja yksilöinä hoitaen ne ei-niin-lupaavat yksilötkin kunnialla loppuun asti. Mutta kaikkia meitä mahtuu koiraporukoihin, vaikka joskus ikävimpien tapausten tullessa ilmi, toivoisi, että ne ihmiset hankkisivat vaikka uudet sukset tai ihan minkä hilavitkuttimen tahansa, millä jatkaa omaa egobuustaustaan :roll:
tuhti

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.04.2025 16:24

tuhti. "Hyvin hoidettu sosiaalistaminen ja herkkyyskausien huomioiminen on silloin yksi etappi helpommin koulutettavaan ja tasapainoiseen koiraan, jonka kanssa treenata ja kisata."
JMTNT. "On eri asia kouluttaako koiraa kisoja varten tai onko koiralla jokin ongelmakäyttäytyminen, mikä halutaan kitkeä pois. Jos koiran ongelmakäytös on sellainen, että se voi esim. vahingoittaa itseään tai omistajaa, niin kyllä kaikki keinot on silloin hyväksi, jotta ongelma saadaan poistettua."

Olin rottweilerin kanssa pyörälenkillä. Jänis hyppää tielle ihan meidän lähellä. Koira kiskaisee, aikomus ottaa kiinni. Minä kaadun pyörineen ja törmään valotolppan vasemmalle puolelle, koira jää oikealle, joten ei irronnut remmistä. Kun pääsin ylös, niin koira sai minulta vahvan fuusisen palautteen. Koira oppi kerrasta ja pysyi aina pyörän vierellä. Pyöräillessä sen kanssa en tarvinnut pelätä, esim.tuleeko auto ja koira riuhtaisee.
Tämä koira kilpaili haku ja jälki kokeissa jo pitkälle edenneenä. Tottelevaisuus osiossa sai yleensä aina täydet 100 pistettä. Ja jo pennusta asti saanut kaiken rakkauden ja sosiaalisen tunne-elämyksen laumaan kuulumisesta. Oletan, että juuri siksi tuo fyysinen palautteeni koiralle jäi erikoisena kokemuksena koiran mieleen ja tehosi heti.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.04.2025 16:31

^ Fyysinen palaute on tuossa tullut kyllä aika myöhään, joten mä veikkaan, että koira oppi (jos siis juuri tuosta tilanteesta oppi), siitä nykäisystä mikä on tullut siitä kun olet kaatunut pyörinesi tai siitä rytinästä yms. Ei me aina voida tietää mistä koira oppii ja mistä ei. Munkin yksi nöffi lähti kerran jäniksen perään ja hyvä ettei jäänyt rekan alle. Ei saanut selkään kun sain sen kiinni, mutta ei se kyllä ikinä enää lähtenyt minkään perään, en tiedä miksi. Veikkaan, ettei sen jälkeen vain enää kiinnostanut.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 27.04.2025 17:07

Nimenomaan sekunnilleen oikea-aikaisuus koiralla ratkaisee. Jos ottaa esimerkin, että koira hihna tiukalla rähjää vastaantulijalle, ei taatusti tilannetta helpota se, että omistaja aiheuttaa vielä pahemman paniikin kiskomalla kaulapannasta, niin että varmasti sattuu. Kas kummaa sama koira rähjää entistä enemmän seuraavalla kerralla, kun yhdistää tapaamiseen omistajan aiheuttaman kivun. Nähty on useasti, liiankin kanssa.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 27.04.2025 17:39

JMTNT kirjoitti:tuhti. "Hyvin hoidettu sosiaalistaminen ja herkkyyskausien huomioiminen on silloin yksi etappi helpommin koulutettavaan ja tasapainoiseen koiraan, jonka kanssa treenata ja kisata."
JMTNT. "On eri asia kouluttaako koiraa kisoja varten tai onko koiralla jokin ongelmakäyttäytyminen, mikä halutaan kitkeä pois. Jos koiran ongelmakäytös on sellainen, että se voi esim. vahingoittaa itseään tai omistajaa, niin kyllä kaikki keinot on silloin hyväksi, jotta ongelma saadaan poistettua."

Olin rottweilerin kanssa pyörälenkillä. Jänis hyppää tielle ihan meidän lähellä. Koira kiskaisee, aikomus ottaa kiinni. Minä kaadun pyörineen ja törmään valotolppan vasemmalle puolelle, koira jää oikealle, joten ei irronnut remmistä. Kun pääsin ylös, niin koira sai minulta vahvan fuusisen palautteen. Koira oppi kerrasta ja pysyi aina pyörän vierellä.

jos se oikea-aikaisuus oli sen 0,5-0,8 sekuntia tekemisestä, niin varsin myöhään olet palautteen antanut. todennäköisesti koira on yhdistänyt tilanteeseen ihan jonkun muun asian tai sitten se ei ole tajunnut tilanteesta yhtään mitään. ihmetellyt vaan että hittoakos se ihminen siinä päälle tulee. oon mäkin lentänyt kerran tatamiin elukan kanssa, mutta ei kyllä tulis mieleenkään antaa palautetta elukalle. voin toki ajatella, että koirani oppi siitä, että päästin pari kirosanaa ja tähtiä näkyi enemmän ja aikaa meni itsensä keräilyyn.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 27.04.2025 18:06

Riistaviettisen koiran kanssa on koko ajan valmistauduttava henkisesti tatamiin lentämiseen ja pään pyörittävä joka suuntaan, elukoita vilisee nykyään enemmän kylillä kuin metsissä, jossa niitä harvoin näkee.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.04.2025 19:33

Onneksi se koira ei ollut sokea, jolloin ei olisi nähnyt, että minä makaan maassa. Ja onneksi sillä koiralla oli tilannetajua. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Darre » 28.04.2025 14:15

Koiruuksia kirjoitti:Olen itsekin harrastanut koirani kanssa puruja (maalimies ja hiha) jotta saisin koiran hallintaan myös korkeassa vietissä mutta silloin koiralta vaadittiin tottelevaisuutta ja sitten se pääsi palkaksi puremaan hihaa.
Itsellä kun on aina ollut sellainen ajatus että koiran kanssa harrastetaan asioita joista se tykkää. Eikä niin että harrastetaan verenmaku suussa jotain lajia ja jos koira ei taivu siihen tarpeeksi hyvin niin se vaihdetaan toiseen.

Olen itse myös noudattanut tätä. Esim. Arttua ei nuorena agility riittävästi kiinnostanut, niin siirryttiin rally-tokoon ja nose workiin, jotka olivat koiralle mieluisampia.

Lähipiirissäni on ihminen, innokas igp-harrastaja, varsinkin jälki on hänelle henki ja elämä, ja kaikki hänen koiransa luonnollisesti jäljestävät. Hänen nykyisistä koiristaan (toinen on pentu) vanhempi ei alkuun ollut lainkaan halukas jäljestämään. Se suorastaan heittäytyi maahan kyljelleen kun se vietiin jälkipellon laitaan ja laittoi ihan fyysesti kampoihin (ei kuitenkaan purrut) kun sitä yritettiin saada jäljestämään. Lopulta se sitten jotenkin onnistui, koira antoi periksi, mutta taidettiin siinä käyttää kahta hihnaakin, joista toiselle koiran päätä vedettiin maahan. Koska kyseessä tosiaan on lähipiiriin kuuluva ihminen ja minähän en pk/suojelukoirista ja niiden kouluttamisesta mitään ymmärrä, niin en ole mitään niihin päivityksiin ja videoihin kommentoinut. Kerran taisin ihmetellä kun hihna kulki kireällä koiran takajalkojen välissä, että eikö se tunnu uroskoirasta epämiellyttävältä, kun hihna osuu palleihin? Vastaus oli, että käyttäähän ihmisetkin stringejä.

Olen todennäköisesti vain tyhmä ja tietämätön, mutta minusta ei olisi siihen, että väännän haluttoman koiran väkisin itse rakastamaani lajiin. Ja agilitya, rallya ym. tietysti onkin vähän vaikea pakolla opettaa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 28.04.2025 14:51

Kylläpä kuulosti Darren kertoma idioottimaiselta touhulta! Kyseisen ihmisen kannattaisi ihan vakavasti kouluttaa itseään ja tutustua toden teolla siihen, miten koira toimii ja miksi se niin tekee. Hienot ja hyvin perustellut metodit hänellä käytössä! Ihan kuin työntäisi pennun kuonon pissilammikkoon.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit