Koirapulina 2

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina 2

ViestiKirjoittaja JMTNT » 18.05.2026 16:09

"ViestiKirjoittaja aunet » 17.05.2026 12:47
Tuo koiran sitominen millä tahansa mihin tahansa pelkän kaulapannan varaan on kidutusta. Kukaan vähääkään koiran fysiologiaa tunteva ei tee niin. Sama koskee täysi veto päällä lenkillä kulkevia koiria pannan kanssa. Koira on jatkuvassa kivussa ja hengenahdistuksessa. Ja vetää entistä enemmän paetakseen kipua. Rääkkäystä."

aunet. No mun on pakko sanoa, että koira ei ole niin tyhmä, ettei omaksu kaulapannan kiristymistä ja siitä sille aiheutuvaa epämiellyttävää oloa. Kaulapannan kiristyminen on koiralle raja mitä edemmäksi ei voi mennä. Sama raja tuli vastaan mun berninpaimenkoiralle, kun yritti vapaana ollessaan hypätä ojan yli, mutta putosi jäiseen veteen. Sen jälkeen ei enää hypännyt, kuin mun vieressä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 18.05.2026 16:48

Tuli vielä mieleen koiran itsesuojeluvaistosta tää. Mentiin eläinläärärille rottweilernarttu Veronican kanssa Helsingissä ja piti kulkea porttikatoksen kautta. Koira koki eläinlääkärissä käynnin epämiellyttäväksi ja sen jälkeen luimisteli kaikkia porttikatoksia, kun kävelin koiran kanssa kaduilla.
Siis koirilla on vahva itsesuojelu vaisto, jota omistajan täytyy osata lukea, ettei vie koiraa liian pitkälle. Mieleeni jäi Lontoon poliisikoirien mestaruuskilpailut, jossa rottweiler epäonnistui hypyissä. Omista suivaantui ja vei koiran harjoituskentälle hyppyyttämään. Helteinen kesäpäivä ja aluksi koira yritti hypätä yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta väsyi. Ja koira hyökkäsi omistajansa kimppuun purren kaulaan. Omistaja kuoli. Joten aina pitaa ottaa koiran oma vaisto ja käytös huomioon. Koskaan ei sitä omistaja saa ylittää.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 18.05.2026 17:04

JMTNT, lainasit tekstiäni ja olemme jälleen aivan eri asioiden äärellä, joten en vaivaudu ottamaan mitään kantaa.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 18.05.2026 19:59

JMTNT kirjoitti:"

aunet. No mun on pakko sanoa, että koira ei ole niin tyhmä, ettei omaksu kaulapannan kiristymistä ja siitä sille aiheutuvaa epämiellyttävää oloa. Kaulapannan kiristyminen on koiralle raja mitä edemmäksi ei voi mennä. Sama raja tuli vastaan mun berninpaimenkoiralle, kun yritti vapaana ollessaan hypätä ojan yli, mutta putosi jäiseen veteen. Sen jälkeen ei enää hypännyt, kuin mun vieressä.

tässä on aivan eri tilanteet kyseessä, vapaana ollessaan jäihin versus kun koira vetää itsensä henkihieveriin.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 18.05.2026 20:12

Koiralla on sisäsyntyinen itseselviytymis vaisto, samoin kuin jokaisella eläinlajilla. Ja koira sen vaiston avulla tietää, miten toimia. Jos näin ei olisi, niin luonto toteuttaisi itseään, eli koira tukehdutettaisi kaulapantaan lenkillä omistajan tahdosta. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Belgiter » 18.05.2026 21:17

90-luvun lopussa/vuosituhannen ensivuosina meidän silloinen nuorempi tervu veti hihnassa. Ei vanhemmat sitä osannut tai viitsinyt kouluttaa pois siitä ja itse olin nuori ja ymmärtämätön. Sillä oli jossain vaiheessa pyöreä nahkakurra ja sitten ketjupanta. Ja siis ihan kuristavalla. Koira veti silti. Ei yhtään tuntunut haittaavan, että kaulassa painaa ilkeästi ja henkeä ahdistaa. Ei se kuitenkaan hirttänyt itseään kuoliaaksi, että oliko siinä joku kynnys, jossa kipu ja epämukavuus ei "haitannut", koska koira luuli olevansa lähempänä sitä, mitä se halusi.
Vetäminen loppui jossain kohtaa, en tiedä, miksi. Siinä kohtaa hoidin itse jo osan tuon ulkoiluista. Joko se rauhoittui ittellään, tapahtui jotain muuta, josta en tiedä/muista, tai se kyllästyi nykimiseen (koska enhän minä tiennyt muuta ja kyllä mä olen jollain tavalla laittanut vastaan sille vetämiselle). Loppuikänsä koira ulkoili kapeassa puolikurrassa. Koira tuntui muutenkin ikään kuin kypsyvän kolmen vuoden iässä. Esim. tavaroiden järsiminen loppui.

Pulma keksi myös vajaa vuoden ikäisenä alkaa vetää. Ihan itse enkä tiedä, mihin se veti. Ei sitä hajutkaan kiinnostaneet. Mietin, alkoiko käytös siitä, että käytiin pk-kentällä treenaamassa, matkalla sille tuli jano ja se alkoi kiiruhtaa tietäessään, että kentällä saa vettä ja nameja. Se söi monta viikkoa aamuruokansa taskusta lenkeillä, mutta lopullisesti veto jäi, kun nyppäsin kaksi kertaa hihnasta. Koira väisti opetettuun käytökseen (kontaktikävely). Kaksi kertaa siksi, että se kokeili, oliko eka pakote vain vahinko. Nyt se kävelee löysällä ja on kypsyttyään (tai Alvan ikeestä päästyään) oppinut haistelemaan puskia, tai ehdottelee kontaktikävelyä (siitä saa palkinnon, jos ollaan keskusta-alueella tai vastaan tulee koira tai muu kiinnostava kohde).
Belgiter

ViestiKirjoittaja Avokaado » 19.05.2026 10:23

Tiibetinhelmi tuli eilen heti mieleen, kun kauppakeskuksen käytävällä käveli vastaan iso t.mastiffi. Niitä kun ei täällä meilläpäin juurikaan näe. En muista, koska yleensä olen sellaisen viimeksi nähnyt. Hyvin rauhallisesti koira siellä eteni taluttajansa kanssa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.05.2026 10:51

^ No eikä! Oliko ihan aikuinen? Oli tuotu varmaan "ihmisten ilmoille", sitä pitää aina välillä tehdä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 19.05.2026 13:10

^ Hämmästyin kyllä, kun sen näin. Luulen ainakin sen olleen aikuinen, kun oli niin rauhallisen oloinen ja iso.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mea » 19.05.2026 13:18

Haluaisin niin nähdä sellaisen livenä! En ole ikinä nähnyt.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 20.05.2026 06:52

Wilpurtti oli eilen vähän tuhma. Istutin kauhealla vaivalla siemenet lavoihin, ja sitten se hyppäsi sinne tallustelemaan ja tuhosi ainakin muutaman salaatinkerän.

En käsitä miten se voi hypätä sinne. Lava on nimittäin tosi korkea, sanon että ainakin 60-70 cm maasta se yläreuna. Ja multa ei tietenkään ala heti siitä vaan 20 cm alempaa. Niin miten ihmeessä se hyppää paikaltaan ensinnäkin niin korkealle, ja toiseksi paikkaan jonne se ei näe? Hyvin laskeutui siihen mullan päälle tietysti mutta eihän se voi mitenkään tietää mitä siellä reunan takana on kun ei näe sinne mitenkään. Ja itsehän se on hyvin, hyvin pieni.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.05.2026 06:57

^kun on tahto niin on taito! :D Mun koirat eivät ole lähelläkään kun istutan jotain. Muutoin olisi tuhoon tuomittu koko yritys!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 20.05.2026 09:46

Ukko hämmästytti nuorena noissa paikaltaan ponnistus - jutuissa. Hyppäsi mm.olkkarin pöydälle suoraan lattialta, vauhtia ottamatta. Eikä siinä kaikki, pöydällä oli elävä tuli eli kynttilä, ehti tajuta ilmassa sen ja käänsi kroppansa ni ei laskeutunut kynttilän päälle :roll:
Me istuimme siis ko pöydän ääressä, pöydän toisella pitkällä reunalla. Ja koska U ei päässyt mukaan niin ratkaisi itse mutta meinas tosiaan käydä huono valinta.
Niitä oli muitakin akrobaattisia juttuja, mm.pystysuora laskeutuminen etutassujen varaan ja kropan kääntö sivulle samalla, siihen väliin mihin sen mahtui kääntämään.

Onneksi kaikkea ei edes muista. Valitettavasti reikapäiset ylös- ja alasmenot voi päättyä hyvinkin huonosti.

Onneksi pikkuinen W on kevyt ja tekee toiv mahdollisimman vähän vahinkoa mihinkään!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 20.05.2026 10:09

En edes mieti mitä tapahtuu kun alan istuttaa kukkasia. :crazy: Ne taatusti kaivetaan ylös samaa tahtia. Mutta oikeastaan melkein enemmän kuin sitä hypyn korkeutta, ihmettelen sitä että hypätään jonnekin minne ei ollenkaan nähdä. Siellä laudan takana olisi voinut olla vaikka mitä! Ja millä tahansa korkeudella.
Mea

ViestiKirjoittaja tuhti » 20.05.2026 10:34

Mulla on ollut myös näitä kissamaisesti pöydille ja tasoille hyppiviä koiria. Kun ihmisen silmä vältti, yksi edesmenneistä whippeteistäni hyppäsi kahvipöydälle täysin äänettömästi ja ahmi sieltä pullat, kun olin vieraiden kanssa viereisessä huoneessa. Vain pullien katoaminen ja syyllisen huulien nuoleskelu, paljastivat, mitä oli tapahtunut. Ääntäkään tai mitään merkkiä ei tuosta tapauksesta kahvipöytään jäänyt. Onneksi vieraat eivät huomanneet myöskään mitään, koska yksi heistä oli bakteerikammoinen ja olisi varmasti marssinut suorilta jaloiltaan tiehensä, jos olisi tajunnut, että koira käväisi pöydällä napsimassa pullat parempiin suihin 8-)
tuhti

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.05.2026 12:17

Koirilla on käsittämättömiä kykyjä, esim tuossa ponnistusvoimassa ja etäisyyksien arvioinnissa.

Mulla oli aikoinaan kaksi sakemannia, jotka eivät pysyneet tarhassa ilman kattoa (kaikki muut on pysyneet). Tarhaelementit oli 2 metriä korkeita ja ne hyppäsivät sieltä yli ilman vauhtia, kahdessa sekunnissa. Päällä tassut kosketti elementtiä, muuten meni ihan vapaalla hypyllä.
Kun joku aina kysyi, kuinka korkeat aidat sakemanneilla pitää olla ettei ne pääse yli, oli rehellisesti vastattava etten tiedä. :mrgreen:

Kun niistä toisen pennut olivat sellaisia vähän alle luovutusikäisiä, pentuhuoneen oviaukossa oli n. 70cm korkea vanerilevy - ettei pennut tule yli ja emä pääsee halutessaan niiden luokse.
Tää narttu aina "sokkona" hyppäsi levyn yli (toisella puolella 8 vilkkaasti vilistävää pentua, jotka ovat havainneet emän ja parveilevat levyn takana) ja alastulossa asetteli kaikki neljä tassuaan tarkasti pentujen väliin.
Ikinä ei tallannut yhdenkään pennun päälle.

Sit on nämä loksivat koirat, joita on ollut kaksi.
Edesmennyt sakemanniuros hyppäsi kasvoja kohti, avaten samalla leuat ammolleen ja naksautti ne kiinni parin millin päästä nenästä.
Tätä se teki paitsi mulle, välillä myös tontille tuleville vieraille, mutta vain niille joista piti erityisen paljon.

Se oli sen koiran tapa kertoa "tykkään sinusta" ja koskaan ne hampaat ei osuneet kasvoihin, millintarkkaa työtä.
Aiheutti luonnollisesti vieraissa suurta hämmennystä. Ja koska kyseessä oli äärimmäisen itsevarma ja huumorintajuinen koira, taisi se vähän nauttiakin vieraille aiheuttamistaan reaktioista. :D

Nykyisistä collieista toinen tekee tätä samaa, mutta vain mulle. Silloin kun se on riemusta soikeana, esim kun tulen kotiin.
Kun se on saanut loksia, tarkkuus on entisestään kasvanut ja nykyisin hampaat napsahtavat yhteen hyvin lähellä mun kasvoja, mutten enää edes hätkähdä. Luotan ettei se vahingossakaan pure.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 20.05.2026 14:45

Kyllä, koirien näköaistin laajuus ja nopeus mahdollistaa kaiken tuollaisen.
Ollaan aika noviiseja niihin nähden! <3
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 22.05.2026 11:28

En niinkään paljon ihmettele sitä hypyn korkeutta (tai no kyllä hurjasti sitäkin!) vaan sitä että miten voi hypätä jonnekin minne ei lainkaan näe. Wili ei voinut mistään tietää mitä siellä kasvilaatikon reunan takana on ja millä korkeudella se on. Vaikka olisi ollut... vettä täynnä! Tai mitä vain. Ei se nyt voi älytä ettei laudoista rakennettu lava pidä vettä, kun se näyttää ihan umpinaiselta.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 24.05.2026 19:19

Mikähän on trimmerin terässä. Toinen aivan samanlainen leikkaa täydellisesti. Toinen vain tökkää turkkiin eikä liikahda mihinkään. Kolmas hieman erilainen myöskin vain tökkää turkkiin. Jos (ja muistaakseni kun?) ne ovat joskus leikanneet, niitä on pesty ja öljytty ihan samalla tavalla kuin sitä toimivaakin. Voisiko se pienempi terä olla jotenkin väärässä asennossa isompaan terään nähden? En uskalla koskea yhtään siihen toimivaan ettei sekin vain lopeta.

Ilo tuli trimmatuksi sillä yhdelläkin terällä, mutta kovin hankalaa on, kun se kuumenee. En haluaisi ostaa viilennyssuihketta kun omistan kaksi muutakin terää. No kuitenkin, alta paljastui aika pyöreä tyttö. (Ilo sanoo: puhu vain itsestäsi.) Täytyy vaihtaa laihisruualle heti. Se syö Rokka-nappulaa ja siitä on kevytversiokin.
Mea

Edellinen

Paluu Lemmikit