Koirilla on käsittämättömiä kykyjä, esim tuossa ponnistusvoimassa ja etäisyyksien arvioinnissa.
Mulla oli aikoinaan kaksi sakemannia, jotka eivät pysyneet tarhassa ilman kattoa (kaikki muut on pysyneet). Tarhaelementit oli 2 metriä korkeita ja ne hyppäsivät sieltä yli ilman vauhtia, kahdessa sekunnissa. Päällä tassut kosketti elementtiä, muuten meni ihan vapaalla hypyllä.
Kun joku aina kysyi, kuinka korkeat aidat sakemanneilla pitää olla ettei ne pääse yli, oli rehellisesti vastattava etten tiedä.
Kun niistä toisen pennut olivat sellaisia vähän alle luovutusikäisiä, pentuhuoneen oviaukossa oli n. 70cm korkea vanerilevy - ettei pennut tule yli ja emä pääsee halutessaan niiden luokse.
Tää narttu aina "sokkona" hyppäsi levyn yli (toisella puolella 8 vilkkaasti vilistävää pentua, jotka ovat havainneet emän ja parveilevat levyn takana) ja alastulossa asetteli kaikki neljä tassuaan tarkasti pentujen väliin.
Ikinä ei tallannut yhdenkään pennun päälle.
Sit on nämä loksivat koirat, joita on ollut kaksi.
Edesmennyt sakemanniuros hyppäsi kasvoja kohti, avaten samalla leuat ammolleen ja naksautti ne kiinni parin millin päästä nenästä.
Tätä se teki paitsi mulle, välillä myös tontille tuleville vieraille, mutta vain niille joista piti erityisen paljon.
Se oli sen koiran tapa kertoa "tykkään sinusta" ja koskaan ne hampaat ei osuneet kasvoihin, millintarkkaa työtä.
Aiheutti luonnollisesti vieraissa suurta hämmennystä. Ja koska kyseessä oli äärimmäisen itsevarma ja huumorintajuinen koira, taisi se vähän nauttiakin vieraille aiheuttamistaan reaktioista.
Nykyisistä collieista toinen tekee tätä samaa, mutta vain mulle. Silloin kun se on riemusta soikeana, esim kun tulen kotiin.
Kun se on saanut loksia, tarkkuus on entisestään kasvanut ja nykyisin hampaat napsahtavat yhteen hyvin lähellä mun kasvoja, mutten enää edes hätkähdä. Luotan ettei se vahingossakaan pure.