Koiria on ollut aina useampia, enimmäkseen sakemanneja, ja niiden kanssa olen harrastanut aktiivisesti. Muutama vuosi sitten päätin etten toistaiseksi ota uutta pentua.
Viime vuonna kuoli viimeinen sakemanni 11 vuoden iässä, jäljelle jäi vain perhonen. Shokki oli melkoinen, tuntui kuin identiteetti olisi hävinnyt. Samalta varmaan tuntuu huippu-urheilijasta kun ura loppuu: se asia minkä ympärillä ja ehdoilla koko aikuiselämä on pyörinyt, häviää.
Tyttärellä on setteri ja päätimme yhdistää laumat: koirat asuvat vuorotellen jomman kumman luona. Pari viikkoa kerrallaan, kummankin töiden ja reissujen mukaan. Onpahan aina hoitopaikka ja koirat ovat sopeutuneet järjestelyyn hyvin.
Olen alkanut miettimään lintukoiraa (seisoja/noutaja/spanieli) ja rotu on tarkentunut bretoniin; lähipiirissä on metsästäjiä ja koira pääsisi oikeisiinkin hommiin. Itseäni kiinnostaisi lisäksi nosework.
Tytär haluaisi harrastaa agilityä, harrastelutasolla, ja on harkinnut seuraavaksi dalmatialaista.
Eli jos yhteishuoltajuutta jatketaan, rodusta pitää neuvotella.
Ideaalikoira sopii kaikkiin noihin lajeihin. Koiran pitäisi olla kohtuullisen kokoinen, rakenteeltaan kevyt peruskoira, ongelmaton/sosiaalinen perhekoira, helppo turkiltaan ja melko hiljainen.
Olen käynyt tutustumassa bretoneihin, nähnyt koiria käytännön työssä, jutellut kasvattajien ja harrastajien kanssa.
Mun mielestä rotu menee kriteereihin.