Koirauutisia

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 11.05.2026 04:22

Ennen puhuttiin pallohulluudesta tms. Kyllähän se terrierin kanssa eläessä on niin, että me määräämme milloin leikitään tai se juoksisi itsensä hengiltä pallojensa kanssa.
Uskon tosin monilla muillakin samaan kun kyse puremisesta, vetoleikeistä, jahtaamisesta jne. Saati rauhoittumisen tärkeydestä ja oikeasta tunnetilasta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.05.2026 05:55

mä vertaisin pallohullua koiraa laserleikitettyyn eläimeen. toki pallossa se saalisketju päättyy, mutta ne maaniset koirat joita olen nähnyt on olleet todella surullisia tapauksia, ne on koko ajan stressissä sen pallon kanssa - ihan siis läähättävät itseään hengiltä pallo suussa ja silti maanisesti tuovat palloa. joten ketju on valmis - ihminen heittää, koska koira itse tuo - kenties vielä ihan itseoppineesti. eikö ihmiset itse näe sitä, vai onko pallon heittäminen liian helppo leikki? leikki kun leikki, niin ihminen aloittaa ja ihmisen tulee se lopettaa oikealla hetkellä.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*
 
Viestit: 2350
Liittynyt: 30.07.2022 20:20

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 11.05.2026 06:25

Näistä ollut ennenkin ja nyt taas:
https://yle.fi/a/74-20224480
Kärkölän lampurille uusi apu susia vastaan: isot laumanvartijat aloittavat työnsä -
Nuoret lauman­vartijakoirat aloittavat kesällä Kärkölässä työnsä lampaiden suojana. WWF käynnisti vuoden alussa uuden seurannan koirien käytöstä maatiloilla.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Belgiter » 11.05.2026 11:36

Eipä tuo palloriippuvuus mikään ylläri ole. Onhan ihmisilläkin peliriippuvuus ja se varmaan käy samalla aivokemian mekanismilla

Perheessä oli frisbeehullu vesikoirasekoitus. Jos lelu oli esillä, koira ei ajatellut mitään muuta. Se tyrkytti sitä koko ajan jollekin. Jos lelu oli nostettu ylös, koira istui paikan edessä ja tuijotti. Se saattoi komentaa ihmisiä ottamaan lelun alas. Jos sen päästi lenkillä irti, se saattoi juosta kotiin hakemaan lelua. Siksi sen annettiin pitää lelua mukana ja sitten kirottiin, kun se jäi jonnekin.
Ihan täysin korvaton koira ei onneksi ollut. Minulta se ei karannut hakemaan lelua, koska kielsin heti, kun koira edes katsoi siihen suuntaan.
Isä keksi juoksuttaa toista vesikoiraa laserin perässä, kun huomasi sen kiinnostavan. Neuvoin lopettamaan, koska koiralle voi kehittyä siitä pakkomielle valoihin ja varjoihin.

Heittoleikki on helppo tapa huvittaa koiraa, mutta ilman kuria ja sääntöjä siitä tulee hankaluuksia. Kun koira oppii vaatimaan heittoa, moni heittää vain päästäkseen koirasta eroon tai hiljentääkseen sen viideksi sekunniksi.
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 174
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 19.05.2026 13:06

https://share.google/FDOGOi4At8NOz5oJz
183 ilmoitusta koiran vihaisesta käyttäytymisestä – puremisen kohteena usein tuomari
Kennelliitto määräsi koiria myös osallistumiskieltoon enemmän kuin koskaan aiemmin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.05.2026 13:50

^Heti tulee mieleen, kuinka paljon jää ilmoittamatta.
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8712
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 19.05.2026 17:30

En osaa sanoa. Joskus aina katselen omaa rotuani KoiraNetin arvosteluista, ei niitä montaa ole vuotta kohden, EVA tai HYL. Taitava esittäjä saa pidettyä melko aran, omantunnonarvoisen tai muuten vai vikurin näpeissään kyllä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja aunet » 20.05.2026 09:11

Paljon riippuu myös tuomarista ja rodusta, miten koiran kehäkäyttäytymiseen puututaan. Näinhän ei pitäisi olla. Kuten Umac mainitsi, esittäjällä on todella suuri vaikutus. Sama koira kehän ulkopuolella käyttäytyy kuin itse piru, mutta kehässä on ns. hyppysissä. Ihan jo parkkipaikoilla rähjätään, kun pitkän matkan jälkeen hermostuneet ihmiset kiireessä purkavat koiriaan ulos autosta. Silloin tilanteen havainnointi ja niistä ilmoittaminen jää omistajien varaan, järkkäreillä usein muuta kiirettä esim. liikenteen ohjauksessa. Itse katselen hyvinkin tarkkaan parkkiksella ja sisääntulossa selvät reitit. Kehän reunallahan on jo leppoisampaa, yleensä.

Ja sitten raivostuttaa omistajat, jotka eivät harjoituta koiriaan ennen näyttelyä. Jos pallit koplataan tai hampaat katsotaan tai selkää painellaan vieraan ihmisen toimesta ekaa kertaa kehässä, voip tulla ongelmia. Olen esittänyt tällaisia koiria valitettavasti, ja niiden omistajat on niitä ihmisiä, jotka eivät itse koskaan mene kehään. Ihan minuutti päivässä riittää näiden asioiden harjoitteluun, ei paljon vaadi.
aunet
 
Viestit: 3256
Liittynyt: 16.08.2022 12:40

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.05.2026 09:54

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/5c30ef90-3111-4b42-b296-670866430f22?fbclid=IwY2xjawR6OBlleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeIRrRRR41qlFT0qR4KR_MntCpynn_WHC3CZMEi5aqktWJHijLfAsGP48g6CM_aem_p7vGWoMWHGxkLyvp9icFMQ
Eläinlääkärit kertovat: Nämä koirarodut me valitsimme
Eläinlääkärit Katja Hakkarainen ja Jonna Railio kertovat, miten heidän koiransa ovat päätyneet heille. He vinkkaavat myös, millaisia seikkoja huomioida, jos perheeseen harkitaan koiraa.
Iidis79
 
Viestit: 3187
Liittynyt: 01.08.2022 10:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 20.05.2026 15:16

Minusta tuntuu, että noita aggreilmoja on alettu tehdä turhankin herkästi. Tuttu kertoi olleensa NW-kokeessa, jossa koirat suorittavat yksitellen. Tuttu kertoi, että osallistujille oli selitetty reitti, josta piti saada kulkea niin, että vastaantulevia koiria ei ole. Edellinen kilpailija ei sitten ollut noudattanut ohjeistusta, ja heitä vastaan oli yhtäkkiä kulkureitillä pölähtänyt nurkan takaa toinen uros. Tuttavan koira ärähti, mutta ihan sillä tavalla "maltillisesti" eli koira ei ole mitenkään raivohullu peto. Vain nuori uros, joka yllättäen joutui nenäkkäin toisen uroksen kanssa. Tuomari oli kuulemma ollut varsin nuiva ja oli todennut, että tästä voisi nyt tehdä aggressiivisen koiran ilmoituksen. Minusta kuulosti kyllä vähän ylireagoinnilta. Ei kai ole tarkoitus, että kaikki koirat jalostetaan olemaan luonteeltaan cavaliereja, jotka eivät ärähdä koskaan? Ei saa purra eikä hyökätä kimppuun, mutta minusta on utopistista, jos joka ärähdyksestä rangaistaan.
Valkosipulisilakka
 
Viestit: 514
Liittynyt: 26.08.2022 14:27

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.05.2026 07:31

^Tuokin on varmasti aivan totta. Se on joskus niin katsojan/kokijan silmässä.
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8712
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.05.2026 13:18

"Kennelliiton valtuustoviikonloppuna palkittiin Kennelliiton valtuustossa ensimmäistä kertaa parhaiten tehdyt, kattavimmat ja kiinnostavimmat jalostuksen tavoiteohjelmat. Voitokkaimmiksi valittiin kolme ohjelmaa ja lisäksi kaksi sai kunniamaininnan.

Parhaimpina jalostuksen tavoiteohjelmina Kennelliiton valtuustoviikonloppuna palkittiin Suomen Bassetkerhon laatima baijerinvuoristovihikoiran jalostuksen tavoiteohjelma, Suomen Bedlingtonkerhon tekemä bedlingtoninterrierin ohjelma ja Whippet-Harrastajien tavoiteohjelma whippetille.

Lisäksi kunniamaininnan saivat Tiibetinspanielit -yhdistyksen ja Suomen Venäjänspanielikerhon omille roduilleen laatimat jalostuksen tavoiteohjelmat.

...

Palkitsemisen kriteereinä olivat:

- ohjelma on selkeä ja lukijoille helposti lähestyttävä
- ohjelmassa tuodaan kattavasti ja selkeästi esille rodun tilanne
- rodun jalostukselle on asetettu konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet
- rodussa on tapahtunut positiivista kehitystä, johon on päästy hyvällä jalostuksen ohjauksella"


https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/rotujarjestojen-parhaat-jalostuksen-tavoiteohjelmat-palkittiin-kennelliiton-valtuustossa-ensimmaista-kertaa
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin
 
Viestit: 1826
Liittynyt: 31.07.2022 03:13

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.05.2026 15:56

❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*
 
Viestit: 2350
Liittynyt: 30.07.2022 20:20

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.05.2026 17:01

^Toivottavasti löytyi kivat kengät. :evil:
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8712
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 29.05.2026 02:38

^^ Oikeus arvioi yleisen elämänkokemuksen perusteella, että lämpötilan on täytynyt olla ”huomattavasti” korkeampi. :evil:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 30.05.2026 21:41

Novascotiannoutajille on hyväksytty uusi, rodunomainen metsästyskoe tolling, jossa arvioidaan koiran kykyä houkutella vesilintuja ja noutaa

https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/novascotiannoutajalle-hyvaksyttiin-oma-uusi-metsastyskoemuotonsa
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin
 
Viestit: 1826
Liittynyt: 31.07.2022 03:13

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 01.06.2026 09:50

Bri ja tärkeä työ!
Terapiakoira Bri helpottaa lapsen jännitystä ja kannustaa kuntoutumaan
HUS https://share.google/8bb5VHArjx2NUedwa

-- Uuden lastensairaalan osasto Avaruudessa on lokakuusta 2025 alkaen työskennellyt joka viikko terapiakoira Bri. Lastenpsykiatriassa terapiakoiria on käytetty jo seitsemän vuoden ajan, mutta Bri on ensimmäinen laatuaan somaattisella osastolla. --
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja aunet » 01.06.2026 11:36

Linkin takana ei varsinaista uutista ole, mutta jälleen muistutus mihin kaikkeen koira pystyy, kyse homekoirasta. Otsikko vaan itsessään herätti kiinnostuksen, kun oli muotoiltu niin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ff53 ... 325e46a95e
aunet
 
Viestit: 3256
Liittynyt: 16.08.2022 12:40

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 01.06.2026 12:44

Hyvä asia että Bristä on apua lasten hoitopolulla. :thumbup:
...
Homekoira myös tekee varsin tarpeellista hommaa.
Avokaado
 
Viestit: 3459
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja TlGER » 03.06.2026 16:41

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c710290e-1c61-4dfb-9cab-98b042519510

"Koirat eivät olleet koskaan aiemmin käyneet ihmisen kodissa tai lenkillä."


"jo ennen kotiutusta SEY:stä kerrottiin hänelle, että koirille tarvitaan suuret hammasremontit häkkien kaltereiden puremisen takia."

Mä olen tästä koko jutusta aivan totaalisen pöyristynyt. Siis vaikka itse eläinkokeet ovat moraalisesti arveluttavia, niin olin kuvitellut, että nykyaikana kokeisiin käytettäviä eläimiä kuitenkin hoidetaan asianmukaisesti. Miten voi olla mahdollista, että tuollainen laitos saa pitää koiria koko niiden elämän ajan häkkiin teljettynä, ilman ulkoilua, kun sama kenen tahansa tavan pulliaisen tekemänä on eläinsuojelurikos?! Ja kaiken lisäksi on todella vastuutonta luovuttaa eteenpäin lemmikeiksi tällaisia koiria, joista on tehty päävikaisia kammottavissa oloissa pitämällä, armeliaampaa olisi päästää ne kärsimyksistään. Hyi helvetti, suoraan sanottuna. Kuvottavaa touhua.
TlGER
 
Viestit: 777
Liittynyt: 31.07.2022 09:53
Paikkakunta: Turku

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.06.2026 18:37

Joo.
Varsinkin toi toinen koira joka sitten lopetettiinkin piakkoin niin olis ollut parempi lopettaa jo heti.
Ja tosiaan luulis että eläimistä pidettäisiin oikeasti huolta hyvin.
Ylipäätään kaikki eläimet niin jos niitä pidetään niin niille pitäisi tarjota lajityypillistä elämää. Mikä nyt ei toteudu monessakaan tapauksessa.
Iidis79
 
Viestit: 3187
Liittynyt: 01.08.2022 10:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.06.2026 20:10

TlGER:
niillä koirillahan on ulkotarhat, joten ei ne häkissä koko elämäänsä elä. aikoinaan ennen viikkiä, hesassa yliopiston koirat ulkoilivat ihan hämeentien vieressä. tiedän, että joillekin lääkelaitoksille on valitettu koirien haukkumisesta, niiden lähellä asuvien ihmisten toimesta. ja esim. ei ne lääkkeet, mm. makutabletit nyt tuulesta temmaten ole markkinoille tulleet vaan nekin on testattu koekoirilla, että millaisia kuluttajille kannattaa alkaa tekemään.

ehkä koen vaan erikoiseksi sen, että tää menee ihmisillä tunteisiin kun kuitenkin on x-määrä tarhakoiria, jotka elävät eristyksissä ihmisestä, saavat ruokansa sinne ja pääsevät joskus ja jouluna (pahimmillaan) sieltä sinne lenkille.

tässä koekoira-asiassa kannattaa myös muistaa, että ne tulee kaupallisilta toimijoilta laboratorioista. eli ihan jo ne lähtökohdat niillä eläimillä ja elämä ei ole silloin kotikoiratasoon verrattavissa. ja aikoinaan kun kun koirien geneettisiä sairauksia verinäytteestä alettiin seulomaan niin nehän listautuivat eläinkoetilastoihin, ja silloin olen ainakin omalla osuudellani tilastoja nostanut, kun johonkin yliopiston tutkimukseen silloiset koirani osallistuivat verinäytteen verran. tarkoitan vaan sanoa, moni asia meillä kuluttajilla huomaamattaan saattaa mennä sinne eläinkokeen puolelle, vaikka sitä ei kissankokoisin kirjaimin olla meille kertomassa. samaan aikaan me kuluttajat (tavikset ja kasvattajat) olemme innoissamme kun koiria, genetiikkaa, sairauksia sun muuta tutkitaan yliopistotasolla ja tiede on ottanut harppauksia. joten asia saattaa olla eettisesti ja moraalisesti hyvinkin monisyinen, kun sitä lähtee miettimään.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 03.06.2026 20:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*
 
Viestit: 2350
Liittynyt: 30.07.2022 20:20

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Belgiter » 03.06.2026 20:31

Entä kuinka paljon koekoirakasvattamolla kiinnitetään huomiota koiran hermorakenteeseen tai siihen, millainen sen henkinen hyvinvointi tarhaelämässä on perinnöllisten ominaisuuksien näkökannalta? Miten se palautuu stressistä ja epämiellyttävistä kokemuksista? Millaiset asiat sitä kuormittavat?
(Entä onko beagleillakin se labradoreilla tavattu ahmimisgeeni?)

Artikkelissa puhutaan traumoista, mutta ei selviä, mitä traumatisoivia asioita laitoksella on ollut. Yksin virikkeettömässä tarhassa? Ei ihmiskontakteja? Kylmäkiskoisia hoitajia? Jotain muuta?
Nykyään luulisi olevan mahdollista järjestää koekoirille olot, joissa ei traumatisoidu tai olisi edes jonkinlainen elämänlaatu. Koira on esim. sosiaalinen eläin, joten niitä pitäisi pitää muutaman koiran porukoissa. Uudet koirat voisi laittaa läpi koulutusohjelmasta, jossa ne tottuvat esimerkiksi käsittelyyn. Noitahan kyllä on käsitelty, mutta miten? Tarhoissa voi soittaa erilaisia ääniä tai niihin voi tuoda erilaisia materiaaleja tutkittavaksi. Koirille voisi järjestää ulkoiluvuoroja juoksutusaitauksiin, johon voi tuoda erilaisia virikkeitä tai ilmiöitä tutustuttavaksi, etenkin, jos tiedetään, että koirat sijoitetaan kokeiden jälkeen koteihin. Mutta joo, kaikki maksaa rahaa, kun tarvii tilaa ja henkilökuntaa. Kokeiden kannalta täytyy miettiä, vaikuttaako jokin asia koe-eläimen elämässä kokeen luotettavuuteen tai toistettavuuteen.

Siitäkin nousee mekkala, jos koirat vain kylmästi lopetetaan kokeiden jälkeen. Sitäkin kai on tehty, ainakin jyrsijöille. Tehdään koe, lopetus ja sitten ruumiinavaus.

Muoks. Niin ja minäkin ajattelin tuota, että kotikoirillakin tehtävät tutkimukset (esim. verinäytteiden kerääminen tutkimukseen, mitenköhän käyttäytymistutkimukset?) kirjautuvat koe-eläintoiminnaksi, koska niillekin pitää varmaan hakea joku tutkimuslupa. Että siitä syystä meillä oli jossain vaiheessa ihan hirveä määrä koe-eläinkoiria, noin paperilla.
Viimeksi muokannut Belgiter päivämäärä 03.06.2026 20:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 174
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.06.2026 20:36

^ riippuen mitä tutkitaan niin joskus ne elimet aivoja myöten tarvitsee tutkia lääkeaineen vaikutuksen vuoksi ja muita vaihtoehtoja ei ole kuin lopetus. muutoin uusia lääkkeitä ei koskaan tule markinoille, koska tie on pitkä ennen kuin lääkettä voidaan ajatella edes ihmisille testattavaksi saati jatkuvaan myyntiin. linkki HY:n koe-eläinten käytöstä, missä lemmikkikoirat listattuina Helsingin yliopisto: Koe-eläinten käyttö tutkimuksessa, vähän vanhaa tilastoa, mutta perusinfoa anyways.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*
 
Viestit: 2350
Liittynyt: 30.07.2022 20:20

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja TlGER » 03.06.2026 21:26

*kiranas* kirjoitti:TlGER:
niillä koirillahan on ulkotarhat, joten ei ne häkissä koko elämäänsä elä.


Tuossa jutussa ei mainittu sanallakaan mitään ulkotarhoja, vaan siitä sai nimenomaan sellaisen vaikutelman, että koirat eivät ole käyneet koskaan ulkona.

*kiranas* kirjoitti:
ehkä koen vaan erikoiseksi sen, että tää menee ihmisillä tunteisiin kun kuitenkin on x-määrä tarhakoiria, jotka elävät eristyksissä ihmisestä, saavat ruokansa sinne ja pääsevät joskus ja jouluna (pahimmillaan) sieltä sinne lenkille.


Pidän kyllä tällaistakin koiranpitoa ehdottoman tuomittavana. Tosin tuon jutun perusteella vaikuttaa, että tarhan perällä kököttävienkin koirien elämä on juhlaa verrattuna noihin koekoiriin. Ja onhan se nyt tuomittavampaa, jos ammatikseen eläinten kanssa toimivat pitävät koiria surkeissa oloissa kuin joku random tyyppi.
TlGER
 
Viestit: 777
Liittynyt: 31.07.2022 09:53
Paikkakunta: Turku

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.06.2026 21:36

TlGER kirjoitti:Tuossa jutussa ei mainittu sanallakaan mitään ulkotarhoja, vaan siitä sai nimenomaan sellaisen vaikutelman, että koirat eivät ole käyneet koskaan ulkona.


jutussa mainitaan, että lenkeillä koirat ei ole koskaan käyneet, "Koe-eläiminä eläneet beaglet eivät olleet aiemmin käyneet lenkeillä."
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*
 
Viestit: 2350
Liittynyt: 30.07.2022 20:20

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja TlGER » 04.06.2026 00:03

Sekä "Koe-eläiminä eläneet beaglet eivät olleet aiemmin käyneet lenkeillä. Vasta juuri ennen kotiutusta Suomen eläinsuojelun eli SEY:n työntekijät alkoivat viedä niitä lyhyille kävelyille.

– Ulkoilu piti aloittaa hyvin varovasti, jotta koirat eivät ahdistuisi liian monista uusista asioista kerralla, Takula kertoo."

ja

"Takula aloitti beaglejensa totuttelun ulkomaailmaan lyhyillä, muutaman sadan metrin lenkeillä samalla hiekkatiellä. Jo tälläkin pienellä osuudella oli valtavasti ihmeteltävää beagleille."

Näistä mulle tuli mielikuva, etteivät koirat ole päässeet ulos ollenkaan. Tiedä sitten, mikä on totuus. Mutta samapa tuo, vaikka olisivatkin päässeet ulkotarhaan, niin huonoa elämää ovat viettäneet joka tapauksessa päätellen koirien ongelmien tasosta.
TlGER
 
Viestit: 777
Liittynyt: 31.07.2022 09:53
Paikkakunta: Turku

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 05.06.2026 11:40

Jotenkin järkkyä, että sivistysvaltiossa käytetään ylipäätään mitään eläviä olentoja koe-eläiminä.
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8712
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 05.06.2026 13:40

^Tekoäly väittää, että "EU:n tavoitteena on korvata eläinkokeet kokonaan vaihtoehtoisilla menetelmillä tieteen kehittyessä."

Toivotaan, että näin tosiaan on.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Avatar
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 814
Liittynyt: 30.07.2022 14:23

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.06.2026 11:23

Eläinlääketiede ei olisi kehittynyt niin paljon kun se on ilman näitä koe-eläimiä. Niin koiria, kissoja (kai kissojakin on käytetty?) kuin kaikenlaisia jyrsijöitäkin.
Nykyään tosin luulis että tiede ois kehittynyt niin paljon ettei tarvitsisi käyttää koe-eläimiä.
Iidis79
 
Viestit: 3187
Liittynyt: 01.08.2022 10:16
Paikkakunta: Lahti

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa