Koiran ihanneluonne?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koiran ihanneluonne?

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.04.2026 18:16

^ei pidä yllyttää :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.04.2026 18:20

^Pois se minusta! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Belgiter » 15.04.2026 18:33

Mun rotulistalla oli perhonen yhdessä välissä. En tosin luonteesta tiedä mitään, eli en tiedä, kuinka vaikeaa on löytää hyvä koira edes seuraksi saati esim. agilityyn. Mutta siis Westminsterin agilitykisoissa oli tämmönen ja se oli oikea taskuraketti. Mutta tosiaan sitten se, onko jo liian pieni ja tuleeko siitä johtuvia ongelmia.

Belgejä tai sakuja jos saisi koossa sheltti niin vois olla kiva.

Tai jos joku rupeaa roturisteyttämään shelttiä johonkin normaaliturkkiseen eikä ihan sekapäiseen pienehköön rotuun niin mulle vois kelvata.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.04.2026 22:23

^mutulla sanoisin ettei ole vaikeaa löytää luonteeltaan tasapainoista perhosta. Tietty se kasvattajan valinta on tärkeää, joka rodussa kun on niitä joille näyttelytittelit menevät kaiken muun edelle.
Uskoisin että suurimmasta osasta perhosia on agilityynkin. Perusvilkas, nopeaoppinen ja yhteistyökykyinen rotu.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Merkkari » 17.04.2026 20:54

Oon pohdiskellut tätä pitkään, mutta en saa oikein mitään järkevää ulos. Siis ei varmasti ole mitään universaalia täydellistä koiran luonnetta? Täydellinen luonne on tiukasti sidoksissa koiran (rodun) käyttötarkoitukseen. Sitten taas on jokaisen henkilökohtaiset preferenssit.

Mun olisi varmasti seuraavaksi järkevintä hommata joku suht vaivaton ihan seurakoira. Tärkeintä olisi olla reipas ja rohkea (eli hyvät hermot ja kohtalainen toimintakyky), kohtalaisen avoin ja sosiaalinen (ei överi) etenkin ihmisiä kohtaan (myös koiria mielellään, mutta se ei ole välttämätöntä). Vilkkautta saa myös olla kohtalaisesti, mutta ei häiritsevästi. Terävyyttä ja puolustusta / vahtimista en tarvi. Kiinnostunut ihmisen kanssa toimimisesta, mutta ei älytön perskärpänen eikä täysin itsenäinen. Saalisviettiä olisi ideaalitilanteessa sen verran, että harrastaminen on kivaa, mutta ei niin paljon, että kiinnostaa sinkoilla silmänräpäyksessä kaiken liikkeen perään. Riistaviettiä olis kiva olla mahdollisimman vähän. Mahdollisimman vähän haukkumista. Saahan sitä ihminen haaveilla...
Merkkari

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.04.2026 21:06

^Heitäppä huviksesi nuo tonne tekoälyyn ja katso mitä se sulle suosittelee! Ei tuo nyt ihan posliinikoiralta kuulosta kuitenkaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.04.2026 00:39

^^kuvailit just perhoskoiran :mrgreen:
Kaikkea riittävästi, muttei mitään liikaa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Merkkari » 18.04.2026 13:44

Dacrest kirjoitti:^^kuvailit just perhoskoiran :mrgreen:
Kaikkea riittävästi, muttei mitään liikaa.

Ne on valitettavasti mun makuun liian pieniä ja sisäsiisteys tuntuu olevan tuuripeliä (mun mummokoira on alkanut pissailla sisälle ja missään tapauksessa en kestä tällaista koko koiran elinikää). Tuttavalla & rally-tokossa oon kyllä nähnyt aivan aivan mahtavia perhosia, reippaita ja toiminnanhaluisia pikkuisia. Painoa tuplasti ja seurapiirirakko, niin siinäpä olisi melko täydellinen seurakoira <3 Itseni tuntien ne hapsut kyllä lähtisi alta aika yksikön, mutta muuten turkki vaikuttaa kohtuulliselta.

Omista (tai siis exän) koirista lähinnä täydellistä luonnetta on varmaan ollut noutaja, mutta koska mua ei kiinnosta niiden rodunomaiset harrastukset yhtään, niin ne ei käy. Ja liian isojakin ovat, mutta ehkä pieneen narttuun voisi juuri ja juuri yrittää taipua. Terrierin vitsaus oli riistavietti ja (vieras)koira-aggressiivisuus. Nykyiset paimenet ei ole ihan ideaaleja nykyiseen asumismuotoon ja alkaa joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että mun aktiiviharrastusvuodet on jo takana => tulevalla koiralla pitäisi olla vähemmän toiminnantarvetta.
Merkkari

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 18.04.2026 17:43

Merkkari kirjoitti:
Omista (tai siis exän) koirista lähinnä täydellistä luonnetta on varmaan ollut noutaja, mutta koska mua ei kiinnosta niiden rodunomaiset harrastukset yhtään, niin ne ei käy.

Eipä nuo metsähommat ole pakollisia noutajallakaan, ne on aika monitoimikoiria kuitenkin. Pääasia, että on tekemistä, varsinkin jos ottaa käyttiksen. Jotkut linjat/suvut/kasvattajat puhtaasti metsäpuolelle meneviä, sitten löytyy kyllä näitä monitoimikoiriakin.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Merkkari » 19.04.2026 14:44

^ Juu, ei ole pakko, muuta kun mun päässä. Olen nähnyt kaikkien exän koirien oikein syttyvän eloon metsällä, joten soisin jokaisen koiran pääsevän tekemään sitä omaa juttua, mihin ne on alun perin jalostettu. Jopa (näyttis)kultainen oli kun eri tyyppi, kun pääsi oikeaan jahtiin. <3 Tokihan on niitäkin noutajia, joita ei (riistan) noutaminen kiinnosta, mutta sitten pitäisi ottaa aikuinen kodinvaihtaja. En tiedä onko näitä juurikaan ja haluan joka tapauksessa seuraavaksi pennun.

Tokihan noutajiakin on moneen junaan luonteeltaan, mutta meille osui aivan huippuja tyyppejä (näyttis, seka ja käyttis). Yhteistyöhaluisia, helppoja kouluttaa, pomminvarmoja ihmisten ja koirien kanssa, ei ääni- tai alusta-arkuuksia jne. Luusto sitten oli sökö 2/3, mikä on sääli, niin hienoja koiria olisi pitänyt kauemminkin. :(
Merkkari

Edellinen

Paluu Lemmikit