1001 hölmöä kysymystä kissoista

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: 1001 hölmöä kysymystä kissoista

ViestiKirjoittaja Belgiter » 16.01.2026 20:44

Ei kissa välttämättä tajua polttavan kuumaa ennen kuin hyppää/astuu siihen. Yks meillä kuulemma käräytti viiksensä joskus kynttilään. Tiedä sitten, oliko totta.

Mun koira ei ota kuumaa ruokaa suuhun vaan odottaa, että se jäähtyy. Eli se osaa varoa polttamasta kieltään. Kirsu lie herkkä tuntemaan myös kuuman ilman. Kissasta en ole muuten huomannut havannoida, tekeekö se samaa.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Hetuli » 16.01.2026 22:05

Jos kissa innostuu tassuttelemaan hellalla niin kannattaa varmistaa ettei saa levyjä päälle. Mulla kävi kerran niin, että kissan tassu oli varmaan lipsahtanut ja levy meni päälle. Onneksi olin kotona ja mitään isompaa ei ennättänyt tapahtua. Sen jälkeen olen ottanut aina sulakkeen pois päältä kun hellaa ei käytetä.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 16.01.2026 22:12

^^Komppaan, kaikkea nähty vuosien varrella: palaneet viiksikarvat, anturat ja häntä. Ei ne nuotioon kävele mut kynttilät, hellat jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Belgiter » 16.01.2026 22:29

Meilläkin on kissa saanut hellan päälle pari kertaa ja siksi vanhempani, jotka ovat aina sisäänmuuttaessaan rempanneet keittiönsä, ovat aina ostaneet lapsilukollisen hellan. Ja suosisin nimenomaan sellaista mallia, jossa lapsilukon avaamiseen tarvitaan kunnon pihtiote eikä kytkimen päälle voi istua tai astua kissanpyllyn/tassun kokoisella kohteella (kytkin on esim. pystytasolla). Ja jotkut tommoset kosketuskytkimet kuulemma pillastuu, jos kattilasta roiskuu vettä sen päälle. Olen ihmetellyt, miksi lapsilukko tai muu varmistin ei ole pakollinen/oletusvaruste helloissa.

Kerran seisoin hellan vieressä, kun kissa sai sen päälle. Tai olisi saanut, jos se ei olisi ollut lapsilukossa. Keittiön nurkassa oli kaapin kokoinen betonikulma. Toisella puolella oli tiskipöytä ja toisella puolella kulmittain hella. Kissa astui tiskipöydältä hellalle, kun sen tassu lipsahti ja se meinasi pudota. Lipsahtanut tassu haki tietysti tukea, osui hellan kytkimeen ja kytkin kääntyi.

Olen nyppinyt sulakkeen irti, kun ei ole lapsilukkoa itellä. On jotain hellaan kiinnitettäviä ritilöitä, mutta en tiedä, miten ne toimii. Muuten mulla on periaate, että hellalla ei ikinä säilytetä mitään, mikä voi sulaa, palaa tai olla syötävää. Pidän siinä joskus tyhjää teräskattilaa. Ruoattomuus, ettei elukoille tulisi tavaksi ratsata hellaa herkkujen toivossa. Kissan kanssa kannattaa olla keittiössä muutenkin tarkkana. Ne tulee jalkoihin luuhaamaan ja jos pitää kanniskella veitsiä tai kuumia astioita pitkin keittiötä, ei pidä kompastua kissaan (kippasin kerran perunakattilan vedet syliini, outoa, etten polttanut itseäni yhtään).
Belgiter

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.01.2026 11:48

En mitää sulaketta muista kuitenkaan ottaa pois ja päälle, että voisin katsoa jos jonkun lapsiturvan löytäis. Uunin luukussa on erillinen vipu, että sitä ei saa vain vetämällä auki. Kun on pieni keittokomero niin kaikki on vierekkäin. Hectoria kiinnostaa nyt lavuaarit ja siellä oleva vesi. Jospa tämä kiinnostus menis jossain vaiheessa ohi niin kisu ei enää keittiössä niin pyöris. Olen aina nostanut Hectorin pois hellalta.

PS eilen illalla Hectorilla oli ihan mahdottomat zoomies iltavillikohtaus. :D Täysillä joka paikkaan. Ja jopa siihen pisteeseen että se oikein läähätti, mutta heti kohta taas täysillä juoksemaan. Koiran pennun saa rauhottumaan kun ottaa syliin, tota ei saanut oikein pidettyä kuin hetken kun se halus pois vaikka muuten on sylikissa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.01.2026 13:42

^ joo ehdottomasti jokin lapsisuoja ellei sulakkeita napsi pois päältä. mulla on sulaketaulu eteisessä ja siitä uuni/hella on aina pois päältä silloin kuin sitä ei käytetä.
mä olen itsekin joskus vahingossa tönäissyt levyn päälle (tai no sulakkeet oli alhaalla), eikä se tönäsy ollut mikään suuri, kun hellan nuppi kääntyi kuitenkin, joten senkin vuoksi pidän ne aina pois. en mä kuitenkaan hellaa/uunia päivittäin käytä, joten helpompaa pitää sulakkeet alhaalla ja ottaa käyttöön tarpeen mukaan.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.01.2026 22:20

Kissa on kuin enkeli päivisin ja iltaan mennessä piru tulee esiin. Siltä nyt ainakin tuntuu. :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hetuli » 17.01.2026 22:45

Iltavilli niin kuin lapsilla. Meilläkin alkaa iltaisin riehunta vaikka ei ihan pentuikäisiä enää olekaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 18.01.2026 03:08

Eläinlapsosten iltavillit on tuttuja varmaan kaikille! <3 Niillä kun ei vielä säätelyt oikein toimi ja mielentilat heiluu niin hulluuskohtaukset ovat iltasella aika vakio.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 18.01.2026 06:35

Joo, riekkukohtaus tulee iltaisin (ja satunnaisesti muihinkin aikoihin) myös noilla 4 ja 10 -vuotiailla kissalapsosilla... :D
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2026 11:57

Hectorilla tuntuu olevan myös sellasta, että kun sillä on nälkä tai pitäis käydä laatikolla niin se hetken vaan maukuu (oikeen mouruaa) ja sitten tajuaa, että 'ei kun nälkä oli, ruokaa on kupissa' tai 'kakkahätä' :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2026 20:23

Kokeilin sitä vesikattilaa hellalla, mutta ei siitä suurta apua ole koska koko hella kuumenee aika kokonaan vaikka käyttäis vain yhtä levyä hetken. Täytyy vaan yrittää vahtia ja pistää ovi kiinni.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2026 20:30

Oli kyllä hyvä toi rokotus ja sirutus käynti eläinlääkärillä, kun pelkäsin sitä hintaa. Olin varautunut minimissään 163€ mikä sivuilla luki peruskäynniksi, plus jotain, ajattelin että pari sataa. Se olikin 89€. Silleen tosi kiva yllätys.

Tämän olis voinut laittaa tonne eläinlääkäri osioon
Iidis79

ViestiKirjoittaja Belgiter » 19.01.2026 00:56

Kyllä ihan aikusetkin kissat osaa kaarastaa. Mun kisu ei uskalla, jos koira on paikalla, mutta joskus olen yllättänyt sen pinkomasta ees taas. Viimeksi se oli pudottanut/kaatanut erään säilytyslaatikon. Samalla voi päästää hurjastelumaukaisuja. Ja kattimatti on 9-vuotias.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.02.2026 20:40

Kuinka kauan kissa voi pidättää?
Tai siis kissan kai harvoin tarvitsee pidättää pissaa/kakkaa , samoin kun koiralta odotetaan sisäsiisteyttä ja tarpeiden tekoa vain ulos. Lähinnä sitä, että käykö aikuinen kissa harvemmin laatikolla kuin pentu? Kävis järkeen kun vertaa koiranpentuun, pentu ei voi pidättää, aikuinen voi ja tarvii harvemmin käydä asioillaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.02.2026 20:41

Oliko niitä jotain puhdistusaineita mitkä on vaarallisia nimenomaan kissoille? Muistelen että se joku "sanitol" ois? Mulla on lähinnä vain erilaista tolua ja etikkaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Purrfect » 03.02.2026 20:44

Pissaamistarpeen tiheydestä en äkkiä osaa sanoa, mutta kissahan saattaa alkaa ns. panttaamaan pissaa, jos hiekkavadin hiekka, malli tai sijoituspaikka ei ole jostain syystä mieluinen. Hyvin usein on vääränlaisesta hiekasta kyse, esim. kristallihiekka. Tämä taas voi aiheuttaa kiteitä ja/tai tulehdusta, jossa moni tuntuu hoitavan vain seurausta eikä syytä. Hutipissailu on myös usein seurausta ym. syistä.
Ehkä jo tämän tiesitkin, mutta joskus on omistajan kanssa intetty hiekka-asioista, eikä usko että pissatulehduskierre voisi johtua siitä, kun kuitenkin vadillakin käy.
Meillä oli toisella kissalla aikanaan oksalaattikiviä mitkä leikattiin, ja ne ei ikinä uusineet kun jätin kuivaruoan pois, saivat niitä vain nameina.

Minä muuten myös leikkasin aina kissoilta kynnenkärjet, ihan siis pikkunipsu terävimpiin kärkiosiin. Toisella kasvoi senverran koukkumaisesti ohuena kynnenkärjet, että tuppasi jäämään mattoihin kiinni ja hätääntyi. Toinen taas itse järsi takatassuista kynnenkärkiä jos olivat pitkät, ja ne tahtoi haljeta pituussuunnassa niin että joskus tuli vähän verta. Leikkaaminen oli siis järkevää molemmilla.
Oli sellaiset ns. jousipalautteiset sakset, joilla sai hyvin leikattua. Kissa oli vieressä istumassa, otin vuorotellen etutassun joista kynnet nipsin, välissä toki rapsutukset :D . Sitten syliin selälleen, ja takatassut nopsaa myös. Palkaksi tuli harjaamista (jonottivat kun näkivät harjan :D ) ja joskus nameja.

Oi voi. Kissakuume meinaa nostaa päätään. Ei vielä, ei vielä!!
Purrfect

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.02.2026 09:27

13-vuotias Sylvikin saa valtavia iltahepuleita toisinaan.
Yläkerrasta kuuluu myös usein iltaisin sellainen töminä että jos ei tietäisi niin voisi siellä olevan isoja miehiä juoksemassa ja riehumassa.
Mutta kolme seniorikissaa siellä vaan leikkii ja ryntäilee.

Meillä ei lole kissojen kynnet koskaan juuttuneet mihinkään tai halkeilleet. Etutassujen kynsien päät napsaistaan vain silloin kun tulee koiranpentu huusholliin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 04.02.2026 12:03

Musta tuntuu, että kissojen kynsien kasvamistahdissa on eroja ja samaten kynsien käytössä. Osa voi jäädä kynsistään helpommin kiinni kuin toinen. Leikkaa tai ei niin kynsien pituutta on hyvä tarkkailla. Häpeäkseni voin tunnustaa, kauan aikaa sitten mun yhdellä kissalla kynsi kasvoi ja taittui niin, että otti kiinni anturaan.

Varmaan vahvat pesuaineet kuten Sanytol tai vaikka kloriitti voivat aiheuttaa jotain. Kyllä mä jotain pesuainetta silti käytän esim. hiekkalaatikkojen pesuun mutta lattiat pesen muutenkin pelkällä vedellä.

Mä en ole kiinnittänyt huomiota siihen käyvätkö pennut useammin hiekkalaatikolla. Kissat oppivat yleensä hyvin nuorena hiekkalaatikon käytön niin, että luovutusikäisenä se on jo rutiinia. Totta on, että sitä pitää tarkkailla ja kuten purrfectkin sanoi niin pissatulehdus oireilee monella tavalla.
Hetuli

ViestiKirjoittaja aunet » 04.02.2026 13:43

Virkon S on nimenomaan mm.eläinsuojiin kehitetty laajakirjoinen desinfiointiaine, jos jotain tarvitsee turvallisesti putsata ja hajoaa biologisesti. Sitä itse käyttäisin jos tarvitsisi elukoitten kanssa.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.02.2026 15:57

VirkonS on meillä käytössä. Jäi käyttöön kissahoitolan ja sijaiskissojen sekä kanien ajalta.
Sillä pestään säännöllisesti myös talvilintujen ruokinta-automaatit.
Kun kissanvessa silloin tällöin tyhjennetään kokonaan ja pestään niin VirkonS on se mitä meillä käytetään.
Koiruuksia

Edellinen

Paluu Lemmikit