Merkkari kirjoitti:Mitäköhän käytännössä tarkoittaa niiden rotuesittelyssä, että ovat voimakkaasti reviiritietoisia?
En osaa sanoa. Pitää kysyä ihmisiltä joilla on ollut basenjeja pitkään. Kysyn rodun fb palstalla.
Rotuyhdistyksen sivuillahan sanotaan näin:
Voimakas reviirivietti on myös oleellinen ominaisuus basenjissa. Basenji ei yleensä hyväksy vieraita (ainakaan samaa sukupuolta olevia) koiria omalla alueellaan, ja se voi kotinsa lisäksi määritellä esim. tuttuja lenkkipolkuja reviirikseen. Jos sinulla on tuttavapiirissä jokin koira, jonka kanssa basenjisi pitäisi tulla toimeen aikuisena, basenjisi pitää saada tutustua siihen jo pentuna ja tavata sitä säännöllisesti.Luulin ennen Lakun tuloa että olisivat samanlaisia kuin rottweilerit tuon reviiritietoisuuden kanssa mutta ei ainakaan Laku ole. En silti ottaisi tänne basenjiurosta Lakun kanssa pihalle. Tappeluksi menisi. Eikä meille muutenkaan voi tulla pihalle yhtään vierasta koiraa ilman että rottweilerit ovat sisällä. Puhumattakaan siitä että meille voisi tulla joku vieras aikuinen koira sisälle. Ei voi missään tapauksessa. Sille kävisi huonosti.
Mutta kuten sanottu, mulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä ja mielikuva kasvattajan koirista ja muista saman pentueen pennuista joista olen kuullut omistajiltaan. Ei ole tullut tuo reviiritietoisuus mitenkään puheeksi tai esille keskusteluissa.
Vapaanapitokin on varmaan sellainen jossa paljon vaikuttaa se miten pennun kanssa on toimittu. Jos se on aina ja visusti hihnassa niin varmaan sille tulee sitten sellainen kytö että jos joskus pääsee vapaaksi niin lähtee.
Yksi Lakun sisko asuu Helsingissä ja se on ollut minun mielestäni aika huolettomasti vapaana. Omistajalla on pieni piha.
Nyt muistin että kasvattajakin kyllä pitää koiriaan vapaana metsässä sopivilla paikoilla joissa ei ole vaaraa että koira juoksee tielle ja jää auton alle.
Moni basenjin omistaja ei myöskään kouluta koiraansa ollenkaan joten ei siinä voi mitään luoksetuloakaan silloin koiralla olla. Kun ei ole muutenkaan mitään tapoja ja koira saa kotona tehdä mitä tahansa, koska se on basenji.
Olen itse ollut hyvin "pelokas" sen suhteen että jos Laku oääsee vahingossa vapaaksi niin se karkaa. Varmaan siksi kun olen jo pitkään aina silloin tällöin lueskellut rodusta ja aina on korostettu että sitä ei voi pitää vapaana kuin aidatulla alueella.
Eilen kun tultiin koirametsästä niin mies päästi Lakun autosta vapaana ja siinä se jolkotteli avoimesta portista pihelle kuten muutkin. Matka lasketaan metreissä mutta itse en ikinä olisi uskaltanut tehdä niin. Tuon Lakun aina hihnassa vaikka muut olisivat vapaana.
Kerran mulla oli jäänyt portti huonosti ja se aukesi. Oli viime syksynä. Huomasin portin olevan auki ja lähdin sulkemaan sitä. Laku huomasi asian myös ja tuli perässäni. Pujahti portista tielle ennen kuin huomasinkaan. Jähmetyin kauhusta koska kuvittelin että nyt se lähtee enkä näe sitä enää ikinä.
Laku seisoi tiellä. Lähti sitten ravaamaan eteenpäin. Pääsi aika kauas ennen kuin sain ääntä suustani ja kutsuin sitä oikein iloisesti. Se pysähtyi, käänsi päätään taaksepäin ja katsoi minua. Sitten katsoi taas eteenpäin ja olin aivan varma että sinne menisi. Laku kuitenkin kääntyi ympäri ja tuli luokseni.
Basenjinomistajia on sellaisia jotka eivät ikinä koskaan missään milloinkaan pidä koiraansa vapaana ja sitten sellaisia jotka pitävät paikoissa jossa ei ole tietä lähellä. Kiinnipitoaikaan nyt ei muutenkaan saa pitää koiria vapaana joten toivottavasti kukaan ei pidä basenjiaankaan silloin vapaana missään paitsi aidatuilla alueilla.
Meillä on täällä paljon räksiä. Eilenkin kun tultiin koirametsästä niin kaukana isolla nurmikkoalueella oli räkättejä. Laku vaan katsoi niitä mutta sitten jatkoi muita touhujaan.Viehettä jahtaa omalla pihalla kyllä todella innokkaasti ja juoksee myös maastotreeneissä vieheen perässä todella hanakasti.
Ei kuitenkaan näytä jahtaavan kaikkea mikä liikkuu kuten odotin. Ei esimerkiksi ole syksyllä kiinnostunut tuulessa kieppuvista puiden lehdistä ollenkaan.
Me tässä vasta opetellaan basenjin kanssa elämistä. Pentuna oli hyvin villi ja purikin lujaa. Laku on mielestäni kova (katsotaan mitä luonnetestissä aikanaan ilmenee) ja se on tuonut omat haasteensa. Niistä on kuitenkin tähän saakka selvitty ilman ongelmia. Laku on mukava koulutettava, se oppii nopeasti koska on tosi älykäs. Se oppii kaiken nopeasti ja koulutustilanteessa jaksaa keskityyä asiaan ja on innokas. Se on ahne joten makupalat toimivat hyvin koulutustilanteessa,
Basenjilla ei kuitenkaan ole sillä lailla miellyttämisenhalua kuin joillain muilla koirilla joten siihen pitää varautua että se ei tee osamiaan asioita aina ihan vaan siksi että niitä pyydetään. Se tekee jos se kokee että hyötyy itse siitä tekemisestä.
Meillä esimerkiksi ulos lähtemisessä koirien pitää istua ja sitten avaan oven ja pääsevät ulos nimensä kuultuaan. Tässä oli yhdessä vaiheessa Lakun kanssa haastetta kun lopetin palkkaamisen siinä koirien istuessa. En halua joutua syöttämään nameja koiralaumalle siinä tilanteessa mitä olin aluksi tehnyt kun palkkasin Lakua. Pitihän muidenkin sitten saada samalla.
Kun lopetin namipalkan. Laku lopetti istumisen joka oli siihen mennessä ollut ihan loistava. Koska ulosmenossa se palkka on lopulta se ulospääseminen niin tämä vaati Lakun kanssa sinnikkyyttä. Rottweilerit istuivat ja ne pääsivät yksitellen ulos. Laku jäi kanssani eteiseen koska seisoi. Ovi kiinni ja sitten odoteltiin. Kokeiltiin kumpi on sitkeämpi. Kriteeeri oli, että kun istuu niin ovi aukeaa ja sitten pääsee ulos kun oma nimi sanotaan. Ja Laku kyllä tiesi sen koska se oli onnistunut siltä jo pitkään. Ainoa muutos oli se että kun sanoin koirille "istu" ennen oven avaamista niin en enää palkannut makupalalla. Ja Laku mietti että enpä istu kun ei ole namia tarjolla.
Laku seistö tökötti siinä kuin patsas. Minä odotin käsi ovenkahvalla kaikessa rauhassa. En katsonut aikaa mutta kyllä siinä useampia minuutteja meni.
Sitten Laku lopulta istui ja katsoi minua silmiin. Silloin ovi aukesi ja hetken odotettuani sanoin Lakun nimen ja se pääsi lähtemään ulos.
Tuota harjoiteltiin vielä muutaman ulosmenon verran mutta sitten alkoi sujua Lakultakin. Tosin välillä se menee maahan (koska tosi usein haluaa olla erilainen nuori) mutta en ole siitä välittänyt.
Niin että kyllä se basenjikin tottelee siinä missä muutkin koirat, joskus vaan saa käyttää asiaan enemmän aikaa ja energiaa. Pakottamalla ei tee yhtään mitään mutta eivät tee rottweileritkaan joten sen on tuttua eikä muutenkaan kuulu koulutustapoihini.
Tuossa alussa ovi meni itsekseen kiinni ja siksi Aino ei päässyt heti lähtemään. Minun piti työntää ovi kädellä auki uudelleen. Laku oli mennyt maahan. Aluksi istui.
https://www.youtube.com/watch?v=C8madTCC-pUJos saan vastauksen siihen reviiritietietoisuuteen niin laitan tähän.
Jotkut basenjit tekevät lenkillä sitä että kun tulee toinen koira vastaan niin purkavat turhautumisensa puremalla omistajan jalkoja.
Tätä ihmettelen suuresti. Mutta luulen että nuo ovat niitä basenjeja joille ei ole opetettu mitään käytöstapoja. En voi edes kuvitella että Laku tekisi tuollaista.
Meillä ei väliteta vastaantulijoista ja se koskaa myös Lakua. Eikä se välitä.
Paljon riippuu omistajasta, eikä basenji ole tässä mikään poikkeus. Ja meillä vaikuttaa ihan varmasti muiden koirien malli. Kun muut tekevät jotain niin Lakukin tekee.
Aikamoinen mammanpoika se kuitenkin on, esim. koirametsässä ei tosiaan jätä mammaa. Pysyy lähellä vaikka muut huitelisivat jossain. Tätä jaksan ihmetellä, että miksi se ei mene muiden mukana vaan pysyy lähelläni tai sitten vaan käy jossain ja tulee sitten takaisin lähelleni vaikka muut jäisivät sinne jonnekin. Kun mentiin ekaa kertaa sinne koirametsään niin olin ajatellut että Laku häviää sinne jonnekin ja lähdön hetkellä sen joutuu ottamaan kiinni suunnilleen jollain haavilla. Mutta ei, Laku yllätti tässä(kin) minut.
Pitää kuitenkin muistaa, että siellä ei ole riistaa. Ja siihen ei omistaja pysty vaikuttamaan mitenkään että kyseessä on näöllä metsästäva koira joka ihan varmasti lähtee saaliin erään ja lujaa jos sellainen tilanne eteen tulee. En usko että siinä auttaa mitkään luoksetulotreenit. Vietti vie voiton.
Mutta basenji kuulemma tulee sitten takaisin aikansa juostuaan. Lakun emä ja sisko olivat lähteneet Kroatiassa villisian perään. Tulleet sitten takaisin kun omistaja oli siinä rauhassa odotellut.
Näollään saalistava koira se silti on, se kannattaa muistaa

Ja ollut alunperin metsästyskoira.