Kirjoittaja Dacrest » 18.04.2023 20:20
Pitkälti koulutuskysymys kyllä, mutta eri roduilla (ja yksilöillä) on erilaiset taipumukset äänen käyttöön.
Hermorakenteellakin voi olla merkitystä, mutta on rotuja jotka on jalostettu haukkumaan (esim suomenpystykorva) ja hiljaiseksi jalostettuja (bullmastiffi).
Ymmärsin että tässä haetaan luontaisesti ei-haukkuherkkiä pikkukoiria.
Omista pikkukoirista mäyräkoira, westie ja russeli ovat olleet haukkuherkempiä verrattuna perhoseen. Eivät nekään ole lenkillä haukkuneet vastaantulijoille tai muutenkaan räkyttäneet 24/7, mutta niiden kanssa on joutunut jonkin verran kiinnittämään asiaan huomiota.
Usein reaktio johonkin tontin ohi kulkevaan koiraan, ikkunasta näkyvään outoon hahmoon, ovikelloon tai sisälle/tontille tuleviin vieraisiin on ollut hauhauhau. Ja kun sanoo "kiitos riittää" (joskus useamman kerran), vielä on tullut se viimeinen hau. Myös kiihtyessään, esim leikin aikana tai ulos lähtiessä ovat saattaneet haukkua.
Niillä se kommentointi outoihin tai ilmoittamisen arvoisiin asioihin on tullut selkäytimestä. Ja se on mun mielestä rasittavaa.
Verrokkina tuo perhonen jolla ei ole suurta tarvetta äänen käyttöön. Kyllä siitäkin joissain tilanteissa räksytystä lähtisi jos laiminlöisi tapakasvatuksen. Kuitenkaan sillä ei ole tarvetta ilmoittaa kaikesta haukkumalla.
Esim tänään katon korjaaja koputti oveen, kävi rymistelemässä katolla ja tuli tikkaita alas pihalle. Koko tunnin kestävän operaation aikana perhonen haukahti kerran. Ne ovat tuon setterin kanssa melko hiljaisia, voi mennä päivä-pari ettei kumpikaan edes haukahda.
Mun käsityksen mukaan haukkuherkkiä pikkukoiria ovat alunperin hälyttävät pienpystykorvat, kakkosena mäyräkoirat ja terrierit. Pikkupaimenissa löytyy myös kovia äänen käyttäjiä.
Jos jätetään pois rodut joita ei voi kenellekään suositella (lyttykuonot ja cavalierit), paljon hiljaisia yksilöitä olen tavannut ainakin perhosissa ja bichon friseissä.
Tietysti joka rodussa on yksilöitä. Jos menee potentiaaliselle kasvattajalle käymään eikä vastassa oleva pikkukoiralauma räksytä, sieltä on hyvät mahdollisuudet saada äänenkäytöltään maltillinen koira.
...tai ainakin Rantanplan