Kissani ei ole koskaan antanut harjata itseään kunnolla, hyvällä tuurilla saan muutaman vedon välttääksemme takkkuuntumista mutta ei toivoakaan perustellisemmasata harjaamisesta. Tietysti hän on innokas siistimään itseään ja välillä myös veljensä kasvoja/päätä. Joten irtokarvoja riittää. Viime keväänä (talviturkkia poistaessaan) Kiara kakoi ihan hirveästi joka päivä mutta se väheni kesäkuuhun mennessä ja sitemmin hän on köhinyt n. kerran päivässä hetken verran. Joulukuussa hammasoperaation jälkeen hän ei pariin päivään vaivautunut paljon itseään siistimään eikö niinä päivinä myöskään kakonut yhtään. Hän on aina syönyt ja juonut normaalisti ja on valpas, leikkisä itsensä. Joten olen 99,99% varma että kyse on vain irtokarvoista kurkussa.
Oon antanut kissoilleni päivittäin annoksen mallastahnaa estääkseni karvapallojen oksentelun ja muodostumisen elimistöön ja se onkin toiminut hyvin siihen mutta en tiedä onko se yhtään tehokas kurkussa kutitteleviin karvoihin. Oon viime keväästä asti pyrkinyt yhdistään mallastahnan märkäruoan yhteyteen ja se tuntuu auttavan jonkinverran koska kakominen on tosiaan nykyään vain kerran päivässä ja paljon lievempää. Mutta haluaisin voida tehdä enemmän niin ettei niitä jäisi kurkkuun alunperinkään.
Olisiko kellään vinkkejä millä ehkäistä karvojen jäämistä kurkkuun, kun kissa ei anna harjata?
Tai millä lievittää/poistaa harjaamisesta syntyvä kipu/epämiellyttävä tunne jotta hän antaisi harjata kunnolla?
Olen kyllä kokeillut monenlaisia harjoja ja harja-hanskoja, mutta mitään ei siedä ja juoksee karkuun heti nähdessään. Sekä yrittänyt harjailla rentoina hetkinä mutta tyttö lähtee melkein heti pois. Palkitseminen jälkeenpäin ei auta. Uskon että harjaus aiheuttaa hänelle kipua/epämiellyttävää tunnetta koska Kiara tosiaan inhoaa sitä syvästi + on melko sähköinen ympäri vuoden eikä vain talvisin. Siinä missä veljensä ei ole erityisen sähköinen edes talvella ja rakastaa harjaamista.