Aikuisen koiran hinta?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Aikuisen koiran hinta?

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 10.11.2022 09:33

Olen tässä jonkin aikaa seuraillut Torin koirailmoituksia, ja tarkkaillut hintoja. Sekarotuisia pentuja on paljon, ja niiden hinnat näyttää pyörivän koosta riippuen 1000-1500 eurossa (pieneksi jäävät) tai jossain 700eur tietämillä (isoksi kasvavat). Joistain pyydetään jopa 3000 euroa. No, markkinat määrää hinnat. Mutta yleensä "tavaran" arvo laskee sen vanhetessa. Joten paljonko koiran hinnan tulisi laskea, jos kyseessä on aikuinen, ehkä jo vanhempi koira? Toisaalta hinta voisi ehkä noustakin, jos koiraa on koulutettu paljon ja/tai se on osoittanut erityistä lahjakkuutta työssä/harrastuksissa?

Aikuisista koirista Torissa on nyt myynnissä esim. rekisteröity 7v perhoskoira 1000e, rekisteröity 3v coton de tulear 1500 eur, ja pienikokoinen 6v sekarotuinen 350 eur.

Mikä sinun mielestäsi on sopiva hinta aikuiselle koiralle? Mikä kaikki siihen vaikuttaa? Ajatellaan nyt "normaaleja" koiria, ei ongelmakäytöksen takia uutta kotia etsiviä.
Myrkkymuratti

Re: Aikuisen koiran hinta?

ViestiKirjoittaja Dacrest » 10.11.2022 11:09

Riippuu koirasta ja sen käyttötarkoituksesta.
Nuoresta, todistetusti terveestä ja ongelmattomasta kotikoirasta voisin ehkä maksaa jopa pennun hinnan. Iän myötä arvo mun silmissä laskee.

Rekisteröidyistä, 2-6vee ikäisistä rotukoirista (ei jalostus- tai harrastuskäyttöön otetuista) olen maksanut 0-300e. Osa on ollut rodunomaisesti terveystutkittu, osa ei. Yhdelläkään ei ole sillä hetkellä ollut mitään kotikoiran elämää haittaavaa terveysongelmaa.

Harrastus- tai jalostuskoirat on eri asia. Hinta voi olla mitä vaan.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 10.11.2022 21:20

Kyllä hyvästä aikuisesta koirasta vois maksaa jopa noin 1500€, jos koira olis terveystarkastattu priimana ja luonne olis hyvä ja ikää ehkä maksimissaan 5 vuotta. Joku tavallisempi kotikoirana ollut, joka ei kuitenkaan sairas tai luonneongelmainen niin alle 1000€.
Vaikeeta arvioida, menis ehkä tapauskohtaisesti. Ja mitä itse siinä hakee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 11.11.2022 07:48

Ei ole koskaan ollut mitään hinkua ostaa aikuista koiraa joten jos meille on joku aikuinen koira tullut, niin se on ollut ilmainen.
Mistään ns. "tavis-aikuisesta" en olisi valmis ihmeemmin maksamaan.
Ajattelen ihan sitä kautta, että jos joku meidän koiristamme etsisi uutta kotia niin ei siinä myyntihinta olisi tärkeä vaan se että koira saa hyvän kodin.

Kuitenkin, jos olisin jostain syystä vailla aikuista koiraa johokin tiettyyn tarkoitukseen ja sellainen (luustoltaan tutkitusti terve ja muutenkin terve) sopiva nuori aikuinen koira olisi myynnissä niin kyllähän sellaisesta nyt pennun hinnan maksaisi ainakin. Alle 2 vuotias pitäisi olla.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja aunet » 11.11.2022 08:14

Todellakin riippuu tarkoituksesta. Suomessa on niin pienet piirit, että harvat varmaan ostavat ns.jalostuskoiria aikuisena, tai että ovat niistä valmiita maksamaan isoja summia. Pennun sijoitustoiminta on hyvä silloin, kun se toimii puolin ja toisin. Tai tiettyyn tarkoitukseen koulutettu koira voisi maksaakin enemmän. Itse maksaisin hyväksi havaitsemastani koirasta vähintään pennun hinnan, jos sellaiselle tarve olisi. Kennelliittohan arvottaa myös esim. sertit, valionarvot ja terveystarkastukset tiettyyn hintaan, Omakoirasta löytyy arvolaskelma, mutta on tarkoitettu kai lähinnä vakuutusyhtiöille esimerkin omaiseksi arvoksi.

Ja sitten toisinpäin, aikoinaan oma kasvattini joutui vaihtamaan kotia siellä tapahtuneen perhemuutoksen takia. Etsin itse koiralle uuden kodin, ja sellaisen löydyttyä maksoin koiran steriloinnin koska perheessä oli narttu entuudestaan. Eli maksoin ylimääräistä oman kasvattini kodinvaihdosta ja uusi koti ei maksanut koirasta mitään. Tein sen hyvillä mielin, koira elää ja on onnellinen, viime tipassa olisin itse hänet takaisin ottanut.

Ehkä on hyvä, että palstoilla myytävänä oleville koirille on ilmoitettu joskus kovakin hinta, karsii varmaan osan ostajista pois. Mutta milläs erotat tehtailijat niistä, joilla on hyvä tarkoitus, et ainakaan pelkän ilmoituksen perusteella.
aunet

Paluu Lemmikit