Rotusi luonnetestaus

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Rotusi luonnetestaus

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 16:33

Tiettyjä rotujahan nyt testataan paljon luonteen puolesta sekä MH-luonnekuvauksissa ja luonnetestissä. Toisia sitten vähemmän.

Miten on oman rotusi laita?

Banjeja on luonnetestattu todella vähän. Yksi päivä katsoin vuosilta 2000 -2025 niin ei siellä kovin montaa koiraa ollut. 15 koiraa ellen ihan väärin laskenut. Siis 15 basenjia luonnetestattu 25 vuoden aikana.

Tulokset olivat yllättävän samanlaisia.
Ja yllättävän pehmeitä ovat olleet luonnetestattavat basenjit. Kun mulle on sanottu (kun olen sanonut että mielestäni Laku on kova) että sellaisia ne ovat. Kovia.
Tässä saatetaan luulla vaikkapa miellyttämishaluttomuutta tai itsepäisyyttä kenties kovuudeksi. Kuten on jo todettu, nämä termit saattavat olla ihmisillä vähän hakusessa.

Tein yhteenvedon testatuista koirista.
Kaikki olivat laukausvarmoja, paitsi yksi joka laukauskokematon.

Toimintakyky oli kaikilla muilla -1 pieni paitsi yhdellä oli +1a, kohtuullinen.

Terävyys oli +1a pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua useimmilla. Kolmella koiralla oli +1b koira joka ei osoita lainkaan terävyyttä.

Puolustushalu oli oli useimmiten -1 haluton. Kuudella koiralla oli +1 pieni.

Taisteluhalu oli kuudella koiralla -1 pieni. Kuudella koiralla oli -2 riittämätön. Kolmella koiralla -3 haluton.

Hermorakenne kaikilla testatuilla basenjeilla oli +1a, hieman rauhaton.

Tempperamentti oli 11 koiralla +2 kohtuullisen vilkas. Kahdella koiralla +3 vilkas ja kahdella koiralla +1 erittäin vilkas.

Kovuus oli 9 koiralla +1 hieman pehmeä. Kolmella koiralla -2 pehmeä. Kahdella oli -3 erittäin pehmeä. Yksi koira oli +3 kohtuullisen kova.

Luoksepäästävyys oli 8 koiralla +3 hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin. 7 koiralla oli +2a luoksepäästävä, hieman pidättyväinen.
Koiruuksia

Re: Rotusi luonnetestaus

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 16:42

Jos mietin Lakun tulevaa (jossain vaiheessa) luonnetestiä niin luulen että aika lailla samanlaiset tulokset osa-alueittain tulevat silläkin olemaan.
Hyvin vaikea kuvitella että se alkaisi leikkimään vieraan ihmisen kanssa. Kelkalla arvelen että Laku yrittää karkuun tai sitten vaan on ja haistelee maata tmv.. Pimeässä huoneessa tuskin etenee.
Se ei missään tapauksessa puolusta minua, menee taakseni tai vaan toljottaa siinä että "mamma tee jotain."

Kovuutta mietin, että onko se oikeasti niin kova miltä vaikuttaa? Vai liittyykö siihen Lakulla mukaan joku toinen ominaisuus jolloin se vaikuttaa kovemmalta mitä on. No, se nähdään testissä että mitä ilmentää.

Terävyys on toinen mitä mietin. Mielestäni Lakussa on terävyyttä mutta tuleeko se ilmi paineistetussa testitilanteessa, se on eri asia.

Ensin on kuitenkin MH-luonnekuvaus ensi keväänä/kesällä jossain vaiheessa.
MH-luonnekuvaustilastoja en löytänyt ollenkaan. Vaikea kuitenkaan kuvitella että Laku tulisi olemaan suomessa ensimmänen MH-luonnekuvauksessa käynyt basenji.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 01.12.2025 17:09

Jtossa kaikki lueteltu ja analysoitu. Lyhyesti se menee niin, että rekisteröintimääriin nähden hyvin pieni osa testataan ja MH-luvut olemattomat per vuosi. Rodussa ääniarkuutta kolmasosalla kun omistajat itse vastanneet käytöskyselyyn mutta lt:ssa se ei näy. Mutta siis testimäärät niin pienet. Harmillista kyllä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 01.12.2025 18:05

Koiruuksia kirjoitti: "Hyvin vaikea kuvitella että se alkaisi leikkimään vieraan ihmisen kanssa."

Eikös testiin saa viedä oman lelun? Jos viehevarmaksi opetetulle mahdollisesti kisaavalle vinttikoiralle/basenjille heilutetaan sen "omaa" viehettä nenän edessä, on aivan sama kuka toisessa päässä on, varmasti nappaa kiinni ja topakasti. Jos se "lelu" on jokin kuiva kepakko tai muu vastaava mitäänsanomaton, ei takuulla edes katso sinne päin.

Omassa rodussa vähän testataan, ne jotka testailee tekee paljon muitakin testejä ja tutkimuksia. Viimeisimpänähän on tullut Käyttäytymisen jalostustarkastus, joka on virallinen Kennelliiton testi ja tulos näkyy jalostuskannassa. Ei taida vielä kovin monella rodulla olla käytössä. Ihan mielenkiintoinen, oltaisiin osallistuttu borzoitten ekaan, mutta kun oli miljoonan kilometrin päässä, kuten aina tämmöiset. Tässä vähän tietoo jos jollekulle outo, eri arvosteluosioita on paljon:

"Jalostustarkastuksen arviointi ja ihanneprofiilit
Tarkastuksen lopputulos on joko hyväksytty, suoritettu, hylätty tai keskeytetty. Tulos on hyväksytty, jos koira läpäisee tarkastuksen ja rodulla on voimassa oleva ihanneprofiili. Tulos on suoritettu, jos rodulla ei ole ihanneprofiilia. Lopputulokseksi tulee hylätty, jos arvostelulomakkeeseen merkitään mikä tahansa kohta, joka rodun ihanneprofiilissa on määritelty hylkääväksi. Jos rodulla ei ole ihanneprofiilia, voi tarkastaja hylätä suorituksen, jos koira on selvästi huonohermoinen, arka tai vihainen. Hylätty jalostustarkastus ei kuitenkaan estä koiran käyttöä jalostukseen, ellei sitä ole määrätty rodun PEVISA-ohjelmassa."
aunet

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 01.12.2025 18:37

aunet kirjoitti:Koiruuksia kirjoitti: "Hyvin vaikea kuvitella että se alkaisi leikkimään vieraan ihmisen kanssa."

Taisteluhalua näkyy kyllä muuallakin jos sitä on. Kelkalla, puolustuksessa esim. Ja vaikka koira olisi pidättyväinen, niin taisteluhalu voi tulla sen "läpi" plus yleensä omistaja leikkii koiran kanssa jossain vaiheessa, jos koira on vaikeasti syttyvä.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.12.2025 18:43

Tiedän, että testattu on, mutten ole sen tarkemmin perehtynyt tuloksiin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 19:08

aunet kirjoitti:
Eikös testiin saa viedä oman lelun? Jos viehevarmaksi opetetulle mahdollisesti kisaavalle vinttikoiralle/basenjille heilutetaan sen "omaa" viehettä nenän edessä, on aivan sama kuka toisessa päässä on, varmasti nappaa kiinni ja topakasti. Jos se "lelu" on jokin kuiva kepakko tai muu vastaava mitäänsanomaton, ei takuulla edes katso sinne päin.

En ole tuosta ihan varma. Aluksi ainkin ovat ihan jokaiselle omalle koiralle tarjonneet nimenomaan keppiä leluksi. Ja rottweilerithan taistelevat siitäkin ilman ongelmia. En muista miten Nupun kanssa oli. Muistelen että se ei oikein leikkinyt edes minun kanssani siellä testissä vaikka kotipihalla roikkui leluissa kuin joku terrieri. Se testitilanne on monille koirille kuitenkin aika jännä.
Pitää selvittää. Jos oman lelun saa viedä niin otan kaninkarvan :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 19:18

Thirteen_2 kirjoitti:
aunet kirjoitti:Koiruuksia kirjoitti: "Hyvin vaikea kuvitella että se alkaisi leikkimään vieraan ihmisen kanssa."

Taisteluhalua näkyy kyllä muuallakin jos sitä on. Kelkalla, puolustuksessa esim. Ja vaikka koira olisi pidättyväinen, niin taisteluhalu voi tulla sen "läpi" plus yleensä omistaja leikkii koiran kanssa jossain vaiheessa, jos koira on vaikeasti syttyvä.

Totta. Jotenkaan en vaan pysty kuvittelemaan että Laku tuollaisessa tilanteessa "taistelisi" yhtään misään, olenkaan.
Veikkaan että kelkalla se joko vaan katsoo (kuten susitestissäkin) ja sitten tulee sijaistoiminta kuten maan haistelua tmv. Voi yrittää myös paeta.
Se on ainakin tähän saakka ollut uusissa jännissäkin tilanteissa aika "kivikasvo." Ei ole antanut mitään suuria reaktioita. Testattujen basenjien perusteella rodulla ei näytä olevan juurikaan toimintakykyä. Lakun kohdalla se nähtiin siellä susitestissä. Se tavallaan "jäätyi" kun ei toimintakyky riittänyt eikä se tiennyt uudessa tilanteessa että mitä sen kannattaisi tehdä. Saman olen huomannut muissakin tilanteissa.
Sehän voi vaikuttaa siltä että koira olisi hyvin "cool" ja sellaisiahan basenjit ovat. Se voi kuitenkin olla ihan vaan toimintakyvyn puutetta.
Basenjin kanssahan on tosi helppo liikkua missä vaan kun ei se reagoi mihinkään. No, jonkin verran on remmiräyhääjiä. Mutta mihinkään "asioihinhan" basenjit eivät oikein suuresti tunnu reagoivan. Omistaja voi kuvitella että koira on niin vahva että ei koe tarpeelliseksi reagoida. Minä veikkaan että se tosiaaan on enemmänkin toimintakyvyn puutetta monilla basenjeilla.

Puolustuksessa en odota mitään. Ei taatusti puolusta yhtään mitenkään. Jos jotain tekee (sen sijaan että tököttää paikallaan) niin menee taakseni, voi yrittää myös poistua paikalta. Jos toimintakyky riittää :D

Kotonahan tuo on hyvinkin "toimintakykyinen". Ja taistelee Reinon kanssa reikäpallosta kuin paraskin sidostesukkaterrieri.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 01.12.2025 19:29

On todella hyvä, että rotuyhdistykset rajaavat parituskumppaneiden vaatimukset, jolloin pennun ostaja voi saada tietoa. Esim. rottweilerin jalostuskriteerit ovat nämä luonteen osalta.
"Pentujen vanhemmilla pitää lisäksi astutushetkellä olla luonnetestitulos tai MH-kuvaus. Keskeytettyjä suorituksia ei hyväksytä."
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 19:31

Ja nykyään pitää olla myös MH-luonnekuvauksessa rottweilerilla ampuminen. Sitä ei voi jättää väliin. (kuten ennen pystyi tekemään ja pystyy edelleenkin varmaan suurimman osan roduista kanssa jättää ampumisen pois jos omistaja niin haluaa)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 01.12.2025 19:40

Omassa rodussa koiria on luonnetestattu mutta nyt on ollut rotuyhdistyksen teams-koulutuksissa ja -infoissa puhetta siitä, että luonnetestiä parempi olisi mh-luonnekuvaus tai sitten juurikin tuo Kennelliiton käyttäytymisen jalostustarkastus. Luonnetestihän kehitettiin vissiin alunalkaen palveluskoirille ja se ei ihan mittaa toisentyyppisten koirien ominaisuuksia onnistuneesti. Esimerkkinä vaikkapa tuo Koiruuksien Lakun leikkiosio. Omat edesmenneet koirani luonnetestattiin ja ne eivät todellakaan leikkineet kepillä testaajan kanssa, vaikka arjessa ja harrastuksissa taisteluhalua löytyi. Mutta vieraan kanssa leikkiminen kepin kanssa kiinnosti niitä tasan ihmettelemisen verran. Muistan vieläkin, miten toinen narttuni katsoi testaajaa aivan ihmeissään, että mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä :lolno: Rotuni siis tekee hommia itsenäisesti, eikä tällainen ihmiskeppileikki niitä oikein sytyttänyt :D
tuhti

ViestiKirjoittaja JMTNT » 01.12.2025 20:03

Joo ääniherkkyys on yksi kokeen osio. Jotenkin toiset koirat reakoivat eri tavoin. Esim. rottweiler Usvan kanssa oltiin ampumaradalla ja läheiseni meni ampumaan ja sanoi, että mene kauemmaksi, kun ei vielä tiedetty, miten Usva reakoi, kun eka kertaa oli radalla. No ei reakoinut mitenkään.

Sitten taas mun bernien kantanarttu Erica sai ihan paniikin esim. ukkosen jyrähdyksestä. Ja miksi sai paniikin johtui siitä, että Erican ollessa 5kk niin lapset ulkoilivat sen kanssa ja kaveriporukalla ampuivat raketteja uutena vuotena Erica mukana. Minä en silloin osannut ymmärtää ja kieltää. Tämä oli todella riesa koko Erican 10v elämän. Eräänkin kerran kun oltiin näyttelyssä ja tuli ukonilma, niin piti lähteä kotiin Erican takia. Ja tämä paukkuarkuus ei periytynyt kellekään 5:lle pentueelle eri parituskummaneiden kanssa. Joten noin tärkeää on pennun luottamuksen saaminen
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 20:08

Olen käyttänyt kaikenrotuiset koirani luonnetestissä ihan mielenkinnon vuoksi. Kyllä siinä saa aika paljon kuitenkin tietoa kun seuraa koiran käytöstä eri tilanteissa. Hermorakenne esimerkiksi. Jos siinä on jotain oikeaa vikaa niin näkyy kyllä testissä.
Monilla roduillahan on omat "ihannnetulokset" luonnetestistä ja niillä (ei palveluskoiraroduilla varsinkin) ole mitään tekemistä ns. palveluskoiraominaisuuksia ajatellen.

Tykkään käyttää omat koirani sekä MH:ssa että luonnetestissä.

Kannattaa myös aina muistaa että nuo testit mittaavat koiran sen hetkistä olotilaa sinä nimenomaisena päivänä.
Onhan ihmisilläkin parempia ja huonompia päiviä. Miksei sitten koirilla.
Ei kannata ottaa liian vakavasti eikä pitää minään absoluuttisena totuutena :D
Mutta kyllähän niistä kuitenkin saa hyvää tietoa koiran luonteesta. Kaikki ei aina näy tavallisesa, turvallisessa arjessa :-)

Ja ennenkaikkea ei kannata ajatella että koira olisi jotenkin testinsä arvio. Ihan sama koira se on testistä lähtiessään vaikka olisi miten "pienet pisteet."
Tai miten suuret.
Olen kuullut että jotkut eivät vie testiin koska pelkäävät että jos tuleekin huonot pisteet. Ja aina, mitään pisteitä enemmän mua kiinnostaa ne osa-alueet ja niistä annetut arviot.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 01.12.2025 20:20

Se taistelunhalun testaaminen leikillä on tosiaan vaan yksi osio, missä sitä arvioidaan. Ei ainoa.
Parasta olisi jos koiran saisi testattua kaikilla kolmella tavalla eli LTE, MH ja jalostustarkastuksen käyttäytymisosio. Silloin voisi sanoa jotain varmaa luonteestakin.

Tuo luonnetesti ja palveluskoirat, oli joo aikoinaan vain palveluskoirille mutta on ihan käyttökelpoinen mille tahansa rodulle, ihannetulokset vaan ovat erilaiset. Ja normaalin koiran pitäisi se läpäistä suht helposti. Yleensähän luonnetestiä kritisoidaan siitä, että siinä on se uhka ihmisen puolelta. Itse näen, että MH voi olla koiralle jopa kuormittavampi, siinä mennään kellon kanssa, kaikille samalla tavalla. Luonnetestissä katsotaan koko ajan koiraa eikä esim. hyökätä "täysillä" koiraa kohden, josta heti näkee, ettei sillä ole aikomustakaan puolustautua. Testissä koiralle annetaan myös tarvittaessa hengästystaukoa, jos näyttää siltä, että kuormittuu liikaa. Ja toki testi keskeytetään, jos koira alkaa näyttää siltä, että nyt on liikaa samalle päivälle.

Yhden tiffiuroksen kanssa kävin mh-kuvauksessa, se sai suht siistin paperin. Syystä, että siinä katsotaan koiraa vaan sen tietyn, kellotetun ajan eikä huomioida kokonaisuutta. Luonnetestissä olisi tullut todenmukaisempi, ei todellakaan ihanteellista, tulosta, siinä olisi näkynyt koiran käytös koko testin ajan. Koira lopetettiin myöhemmin juuri luonteen vuoksi, oli täysin pitelemätön kun vanheni.

Yritän saada tuota mun noutajaa ensi vuonna sekä kuvaukseen että testiin. Sillä ei ole ihanteellista labradorin luonnetta, huolimatta siitä, että se on mulle parhain harrastuskaveri. Liian pehmeä eikä sillä ole toimintakykyä tarpeeksi, ellei ole "töissä". Silloin sitä ei pitele mikään. Luonne oli suurin syy siihen, että leikkautin sen enkä teetä pentuja.

Labradoreilla on luonteita aika laajassa skaalassa. Chihuja olen myös testauttanut, samoin amerikanakitoja. Kummallakin rodulla on ihanneprofiili tehtynä. Yleisesti ottaen liiallista pehmeyttä näkyy monessa rodussa, kaikista kun pitäisi saada niitä helppoja, kivoja kotikoiria... sitten ihmetellään kun pakka ei pysykään kasassa ja tasapainossa.

* vielä tuohon Koiruuksien tekstiin: ne testin pisteet voisi kokonaan poistaa! Ja nimenomaan rodun kannalta olisi parasta, että kaikenlaiset koirat testataan, huomioidaan myös ne keskeytetyt jne. Ei pelkästään niitä, joiden epäillään saavan ns. hyvät pisteet.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja aunet » 01.12.2025 20:53

Samaa mieltä edellisen kanssa pisteiden poistosta. Edelleen ihmiset vertailevat eri rotujen saamia pisteitä keskenään pannen koiria paremmuusjärjestykseen niiden perusteella. Ihmiset eivät vaan ymmärrä sitä pisteytystä. Jos esim. mun borzoit saisi samanlaisia pisteitä kuin Koiruuksien rottweilerit ihannetapauksessa, ei niiden kanssa pystyisi elämään itse pirukaan.

Ja tarkistin leluasian. Koiralle voi ottaa mukaan oman lelun ja jotkut jopa suosittelevat sitä.
aunet

ViestiKirjoittaja Darre » 01.12.2025 21:20

Koiruuksia kirjoitti:
aunet kirjoitti:

En ole tuosta ihan varma. Aluksi ainkin ovat ihan jokaiselle omalle koiralle tarjonneet nimenomaan keppiä leluksi. Ja rottweilerithan taistelevat siitäkin ilman ongelmia. En muista miten Nupun kanssa oli. Muistelen että se ei oikein leikkinyt edes minun kanssani siellä testissä vaikka kotipihalla roikkui leluissa kuin joku terrieri. Se testitilanne on monille koirille kuitenkin aika jännä.
Pitää selvittää. Jos oman lelun saa viedä niin otan kaninkarvan :lol:

Mä olen aina vienyt oman lelun, koska mun koiria ei ole kiinnostanut leikkiä kepillä. Omalla lelulla ovat kaikki leikkineet reippaasti testaajan kanssa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.12.2025 23:45

Apua, miten mä en ole tiennyt että saa viedä oman lelun. Aina ovat sitten sillä kepillä koirani kanssa leikkineet. Nupun kanssa yrittivät. No, se ei tosin siinä tilanteessa leikkinyt minunkaan kanssani sellaisella sen itsensä kokoisella solmunarulelulla. :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2025 03:05

Koiruuksia kirjoitti:Kannattaa myös aina muistaa että nuo testit mittaavat koiran sen hetkistä olotilaa sinä nimenomaisena päivänä.
Onhan ihmisilläkin parempia ja huonompia päiviä. Miksei sitten koirilla.

Nimenomaan. Sä näitkin, Koiruuksia, aikanaan Ukon MH:n alusta loppuun ja sehän rallatti sen menemään mitään kummallista osoittamatta, reippaasti. Sen sijaan lt:ssä se oli kuin haamu itsestään ja syykin selvisi, sillä oli virtsaongelma päällänsä mutta ei se näkynyt juuri sinä päivänä siten, että testiin meno peruttu tms. Seuraavalla viikolla se eskaloitui.

Arvostin silti sitä testiä ja siinäkin oli vahvat kohtansa, mm. seinäosuus. Arvostin edesmenneen Lankisen kertomaa, hänellä oli kuitenkin pitkä pohja koirien testauksessa. Minusta hän kertoi just kuten se olikin ja on, minä päätän ja se näkyy koirassa. Yksin se toimii toisin.

Thirteen_2 kirjoitti:Tuo luonnetesti ja palveluskoirat, oli joo aikoinaan vain palveluskoirille mutta on ihan käyttökelpoinen mille tahansa rodulle, ihannetulokset vaan ovat erilaiset. Ja normaalin koiran pitäisi se läpäistä suht helposti.

Tämä! Alleviivattuna!

Ja siksi meillä ostajilla osuutensa myös: jos mä valitsen koiran yhdistelmästä missä ei mitään tietoa luonteesta ulkopuolisen toimesta, sekin on valinta. Eikä se valinta motivoi ollenkaan kasvattajaa viemään esim. jalostusnarttua testiin. Tai kannusta kasvattejaan testiin. Sitten ihmetellään, että kolmasosalla on ääniarkuuksia ja hermot riekaleina :roll: .
Asia mikä on lähtökohtaisesti vilkkaalla rodulla todella paskamaista ja käy mm. kokonaisterveyden päälle rankasti.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 02.12.2025 05:35

Ongelma ei varmastikaan ole testauksen puuttuminen jalostukseen käytettävillä koirilla vaan testien sopivuus eri roduille. Lisäksi jos rodun yksilöitä ei ole testattu paljon, ihanneprofiili koostuu liian vähäisistä yksilöistä eikä kerro tarpeeksi. Tämä on ongelma luonnetestin kohdalla. Näin kävi yhdelle omalle nartulleni: se sai pisteet ja luonnehdinnan testaajilta, mikä olisi sopinut enemmänkin palveluskoiralle. Esimerkiksi rämisevää tynnyriä se vilkaisi kerran ja sen jälkeen se kävi sitä haistamassa ja jatkoi matkaa. Arjessa sama koira oli erittäin itsenäinen. Se ei tarvinnut ihmistä oikein mihinkään ja kun samaan koiraan yhdistyi reaktiivisuus, arki ei ollut sen kanssa mitenkään helppoa. Se olisi varmasti selvinnyt luonnossa yksin hengissä aivan mainiosti, koska sai myös karkureissuillan ruokaa syötäväkseen. Luonnetestiä on moitittu siitä, että todellisuudessa se ei mittaa niitä ominaisuuksia mitä sen sanotaan mittaavan ja esim. Ruotsissa sen käytöstä on suurelta osin luovuttu ja siirrytty muihin testaustapoihin. Itseäni kiinnostaa ennemmin koiran kognition mittaaminen ja sellaisia testauksia tekee esim Tiiran SmartDog-testaus. Esteeksi voi kuitenkin muodostua testien hinta, varsinkin isomman lauman kanssa.
Viimeksi muokannut tuhti päivämäärä 02.12.2025 08:45, muokattu yhteensä 1 kerran
tuhti

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2025 06:20

Kyllähän ääripäiden löytäminen hyödyttää. Varsin jos ovat negatiivisia. Arkuus, ääniarkuus, aggressiivisuus.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 02.12.2025 07:11

Umac kirjoitti:Kyllähän ääripäiden löytäminen hyödyttää. Varsin jos ovat negatiivisia. Arkuus, ääniarkuus, aggressiivisuus.

Ääripäät tuppaavat näkymään usein myös arjessa. Testaus tuskin näissä tilanteissa tuo mitään lisäarvoa koiran luonteen suhteen. Jos oma koirani olisi äärimmäisen arka, en veisi sitä luonnetestiin paineistumaan lisää.
tuhti

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2025 07:24

Ajattelen enemmän jalostuksellisesti arvokasta tietoa. Jota siis lt tuo ääripäiden kanssa ja toiv ohjaa sitäkin kautta kasvattajia.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 02.12.2025 07:37

Umac kirjoitti:Ajattelen enemmän

jalostuksellisesti arvokasta tietoa. Jota siis lt tuo ääripäiden kanssa ja toiv ohjaa sitäkin kautta kasvattajia.

Josta tullaan siihen, onko luonnetesti validi testi kaikille roduille jalostuksellisessa tarkoituksessa. Mun mielestä ei ole ja mielenkiinnolla seuraan omassa rodussani, saako Kennelliiton käyttäytymisen jalostustarkastus suosiota tulevaisuudessa.
tuhti

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2025 08:06

Meistä moni varmasti miettii juurikin oman rodun kautta kun otsikkokin on rotusi luonnetestaus.

En millään ymmärrä sitä kaksinaismoralismia, etteikö bull-rotu normaalisti selviä lt:stä tai Mh:sta tai SKL:n testistä ja samaan aikaan puhutaan rotujen vaarallisuudesta ja rotukielloista. Vaikka staffi niissä keskusteluissa harvoin rotuna mainitaankaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.12.2025 09:32

En ihan ymmärrä että "luonetesti ei sovi kaikille roduille." Mitä sillä tarkoitetaan? Sitäkö etteivät rodun yksilöt yleensä saa hyviä pisteitä?
Luonnetesti sopii ihan kaikille roduille. Ihan joka ikisen koiran pitäisi kestää luonnetesti omilla jaloillaan seisten. Rodusta riippumatta. On sitten tietenkin olemassa koiria jotka ovat nyt vaikkapa niin arkoja että normielämäkin on hankalaa. Sellaista koiraa en itsekään veisi luonnetestiin vaan päästäisin pois tästä maailmasta kärsimästä. Ja niin olen tehnytkin. Ei sen elämä ollut elämisen arvoista.
Mutta noin muuten, olisi hyvä jos mahdollisimman moni koira testattaisiin luonteen osalta.

On totta että MH-luonnekuvaus saattaa olla koiralle jopa rankempi kuin luonnetesti koska siinä mennään ihan samalla tavalla kellon määrittämä aika jokaisen koiran kohdalla ja testin kulku on myös samanlainen jokaiselle koiralle.
Luonnetestissä voidaan testiä soveltaa sen mukaan mitä koira ilmentää.

Basenjit ovat yleisimmin saaneet niitä kuuluisia luonnetestipisteitä yleensä n. 60-90. Yksi koira sai 156 pistettä.
Mulle on ihan sama että mitkä ovat Lakun luonnetestipisteet sitten aikanaan kun se testataan. En minä vie koiraa luonnetestiin saamaan mitään pisteitä. Vien se sinne että näe miten se reagoi asioihin eri osa-alueissa.
Varmaan moni basenjinomistajakin ajattelee ettei testi sovi basenjille koska se ei varsinaisesti mittaa niitä ominaisuuksia jotka ovat rodulle esim. juoksuharastuksen vuoksi tärkeitä. Eikä basenji ole todellakaan mikään palveluskoira. On totta että testi on aikoinan kehitetty palveluskoirille mutta siinä on monta osa-aluetta jotka ovat tärkeitä ihan jokaiselle koiralle rodusta riippumatta.
Kuten joku jo sanoin, monissa roduissa on jo liiallista pehmeyttä ja ääniarkuuksia. Hermorakenteet ovat mitä ovat.
Jos jokainen koira saisi luonetestissä plussaa laukausvarmuudesta, hermorakenteesta, kovuudesta, terävyydestä ja luoksepäästävyydestä niin ei olisi olemassa niin paljoa ongelmallisia koiria joiden kanssa yritettäisiin selvitä ihan arkipäivän tuottamista ongelmista.
Taistelutahdolla, puolustushalulla jne ei ole merkitystä monenkaan ns. kotikoiran kohdalla. Omalla kohdalla esimerkiksi Lakun kanssa noilla ei ole merkitystä koska se on todella kiva koira, sen kanssa on helppo liikkua missä vaan, se on helposti koulutettava, se leikkii kotona rätin kanssa. Se soveltuu rodunomaiseen harrastukseen. Silti haluan tietää luonnetestin minulle kertomia asioita.
Esimerkiksi Lakun oletettu kovuus. Onko se kova vai vaikuttaako se vaan tietyissä tilanteissa kovalta johtuen siinä tilanteessa sen muista ominaisuuksista?
Onko sillä toimintakykyä, onko se niin itsevarma miltä vaikuttaa vai johtuuko itsevarmalta näyttäminen ihan vaan toimintakyvyn puutteesta jolloin Laku "jäätyy" ja näyttää siltä että että se on cool? Jotenkin veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa. Vaikka ei asialla ole meidän jokapäiväistä elämäämme ajatellen mitään merkitystä. Eikä asiassa ole mitään mitä pitäisi jotenkin pysrkiä korjaamaan. Mutta ei siinä ole myöskään mitään mitä pitäisi jotenkin hävetä.
Vaikka Laku saisi testistä 0 pistettä niin ei se muuta Lakua koirana mitenkään. Ihan yhtä ihana se on edelleen ja ihan yhtä helppo tietyissä tilanteissä ja "vaikea" toisissa.

SmartDog testi on tosi kiva mutta se on aivan erilainen. Ei siinä selviä samalla tavalla asioita kuin luonnetestissä tai MH-luonnekuvauksessa.Vaikka tärkeitä asioita selviääkin ja testi on äärimmäisen mielenkiintoinen.
Ja sitten nuo eri rotujen luonteen jalostustarkastukset, niistä tulee mieleen joskus muinoin ollut Kiva Koirakansalainen-testi.
Arjessa olevia asioita. Toki jos koira siellä "flippaa" jostain syystä niin onhan se hyvä tietää.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 02.12.2025 09:33

Meillä tyssäisi tuohon kepillä leikkimiseen. Eivät leiki. Eivät välttämättä vieraan ihmisen kanssa edes omalla lelullaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 02.12.2025 10:19

Olen luonnetestauttanut kaikki mittelini, tähän mennessä viisi ja junnukin menee muutaman vuoden päästä. Kaikki on testattu SRY:n Päijät-Hämeen alaosaston testeissä ja osin samoilla tuomareilla.

Piti mennä Koiranetissä vuoteen 2021 ennenkuin löytyi enemmän kuin 1-2 luonnetestattua mitteliä, mutta ne näyttivät olevan aika hyvin linjassa omien koirien tulosten kanssa. Eli yleisesti ottaen mittelillä on pieni tai kohtuullinen taisteluhalu, puolustushalu ja toimintakyky, terävyys myös pieni tai puuttuu kokonaan. Hermorakenne +1 (jotain alakirjaimia), temperamentti kohtuullisen vilkas tai vilkas, kovuus pehmeä tai hieman pehmeä. Luoksepäästävyys hyväntahoinen ja avoin tai aavistuksen pidättyväinen. Omista koiristani kahdella on todettu riittämätön toimintakyky, mutta tavallisessa arjessa sitä ei huomannut. Laukauspelottomuudessa löytyy laukausvarmoja, laukauskokemattomia ja laukausalttiita.

Minusta luonnetestit ovat tosi mielenkiintoisia ja olen saanut joka koiralle kyllä ihan sen itsensä näköisen tuloksen. No Hukka vähän yllätti, kun leluista yleensä vähät välittävä koira suostui leikkimään tuomarin kanssa omalla karvalelulla. Ja etukäteen olin ajatellut meneekö koko testi sen kohdalla säätämiseksi ja räksyttämiseksi, mutta kaikki osa-alueet olivatkin plussalla kun Hukka ihmetteli silmät pyöreinä, että "mitä hittoa täällä tapahtuu? te käyttädytte ihan oudosti". :D
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja TaMar » 02.12.2025 10:31

Mistä näkee kuinka monta tietynrotuista on käynyt luonnetestissä?

PK collieita testataan kai jonkun verran, omanikin käytin siellä. Sai hyväksytyn tuloksen (olikohan just ja just?), mikä oli ei niin ihanteellisen hermorakenteen omaavalta koiralta ihan hyvä suoritus. Se oli kuitenkin kohtuullisen pehmeä ja rauhallinen tapaus, mutta säikähteli kuitenkin monenlaisia asioita - paitsi pamauksia. Eihän se niistä säikäytyksistä ja muista stressaavista kohdista palautunut kokeen aikana, mutta säilytti toimintakykynsä.

Shelttien luonnetestausten määrästä ei ole mitään hajua. Tää nykyinen pentu vaikuttaisi omaavan sellaisia ominaisuuksia, että tavallaan vähän kiinnostaisi käydä katsomassa, miten testi menisi. Mutta saa nähdä.
TaMar

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2025 10:34

^KoiraNet ja mm. kohta kokeet per vuosi tai listauksen kautta. Tai rodun jto.
Eli jalostuksen tavoiteohjelma.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TaMar » 02.12.2025 10:41

Kiitos. Näyttää olevan 13 luonnetestattua ja 2 MH-testattua shelttiä vuonna 2025. Saman verran vaan tosin PK collieitakin.
Näköjään 86 pistettä sai mun collie luonnetestistä.
TaMar

Seuraava

Paluu Lemmikit