Punkkikausi alkanut

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Punkkikausi alkanut

ViestiKirjoittaja aunet » 09.07.2024 16:46

Hiiret ja myyrät levittää niitä tehokkaimmin, niitä jos ei ole tai pääsee niistä jotenkin eroon helpottaa kummasti.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 10.07.2024 06:48

Inarissa asti: https://yle.fi/a/74-20098575
Porosta löytyi punkki Inarissa, ja se vasta on erikoista – punkkien ei pitäisi selvitä siellä.
Puutiaispopulaatioiden pohjoisraja on tällä hetkellä Napapiirillä, mutta yksittäisiä löydöksiä löytyy myös pohjoisemmastakin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2024 07:00

yööök. irrotin just ranteesta, rannekellon alta punkin. se oli aamulenkillä tullut. odotellaan nyt sit kehittyykö siitä jotain rinkulaa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.07.2024 07:13

^No hyi! Toivottavasti ei tule rinkulaa!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 28.07.2024 08:30

Ystäväni oli tässä heinäkuussa yhdistetyllä näyttely- ja lomailuturneella täällä Pohjois-Savossa kolmen koiransa kanssa. Asuivat sekä hotellissa että leirintäalueiden mökeissä, koirat koko ajan kytkettyinä ja eivätkä rymyilleet siis missään metsässä.

Kotionsa päästyään yksi koirista oli outo ja vetämätön, täysin epänormaalia ko.koiralle vaikka varmaan reissu hieman verotti voimia. Sanoin että mittaapa lämpö ja kuinka ollakaan koira oli kuumeessa. Ohjeistin seuraamaan lämpöä ja sehän lähtikin reippaaseen nousuun. Menivät verikokeisiin mutta tuloksia joutuivat odottamaan seruraavaan päivään. Ensiavuksi sai kipulääkettä ja kuumetta alentavaa. Tuloksissa serppi huiteli taivaissa ja veriarvoissa häikkää, trombosyytit eniten persiillään. Sai antibiootit puhelinreseptillä, kun senkin kehotin tekemään. Kehotin ottamaan punkkivasta-aineet kun niitä eivät ottaneet. Uudelleen verikokeisiin.

Tuloskin tuli ja diagnoosina punkin välittämä anaplasmoosi. Sitä ei voi ilman verikokeita varmuudella selvittää ja sen tyyppilöydöksiä verenkuvassa ovat juurikin nuo edellä mainitut. Lääkitys puri kun sai suht nopeasti avun tautiin. Ihmetytti hieman, että lekuria piti hoputella ottamaan kokeita ja määräämään lääkkeitä? No joka tapauksessa koira on kunnossa nyt, mutta kyllä on oltava huonoa tuuria saadakseen anaplasmoosin näillä leveysasteilla. Toiset koirat eivät sairastuneet, ja mainittakoon, että ystäväni syynäsi koirat päivittäin punkeista ja kulkevia keräsi useita ja vain pari kiinnittynyttä yhteensä. Tämä tiedoksi muillekin jos esim. oudolle kuumeilulle ei syytä löydy.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.07.2024 09:13

^ onneksi syy löytyi! kuitenkin noissa voi olla niin mystisiä muitakin oireita. musta olis hyvä, jos noi rutiinisti kateltais läpi verikokeissa, koska punkkeja on niin pirusti!

omalle koiralle pari viikkoa sitten laitoin bayvanticin ja voi, että elämä on ollut ihanaa kun punkit ei jää matkaan karkottavan vaikutuksen vuoksi! ei ole punkin punkkia ollut sen jälkeen!
mulla on toinen bayvantic vielä jäljellä ja sitten kaapissa olis taas se bravecto :roll: mutta täytyy nyt miettiä haluanko taas kasapäin noukkia kuolleita punkkeja elukasta.

vuosi sittenhän koira sai reaktion bayvanticista ja se piti sitten pestä pois, ja kauhulla odotin samaa settiä, mutta onneksi koira nyt sieti sen!
mä olen viimeiset 15 vuotta ollut bayvanticin kannattaja ja olen kyllä jatkossakin. etenkin näillä punkkimäärillä mitä keväästä lähtien kipitti koirassa ja meikäläisessä.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja MJK » 28.07.2024 09:17

*kiranas* » 28.07.2024 08:13

omalle koiralle pari viikkoa sitten laitoin bayvanticin ja voi, että elämä on ollut ihanaa kun punkit ei jää matkaan karkottavan vaikutuksen vuoksi! ei ole punkin punkkia ollut sen jälkeen!

Tämä on jännä juttu kun mulla toisella koiralla on ollut punkkeja bayvanticista huolimatta mutta toisella samanrotuisella vain pari. Että melkoinen punkkimagneetti täytyy tämän toisen olla :o
Tosin meillä ei nyt enään muutamaan viikkoon ole ollut kuin 1 punkki mutta aiemmin alkukesästä.
MJK

ViestiKirjoittaja aunet » 28.07.2024 10:01

Kyllä näihin pirun punkkeihin on varauduttava tavalla tai toisella, ja mitä enemmän niitä on, sitä suurempi osa kantaa vakavia tauteja. Pitäisi olla henkilökuntaa punkkipuunaamassa koiria, etenkin jos useampi. Jos metrin korkuisen ja puoltoista pitkän koiran puunaa joka lenkin jälkeen päästä varpaisiin, en eka koira tutkittu vasta, kun jo pitäisi lähteä ulkoilemaan uudelleen! Itse en ole, toistaiseksi, käyttänyt punkkikarkotteita, ainoastaan silloin kun kävimme ulkomailla näyttelyissä. Niin ja kaikki valmisteet ei sovi kaikille automaattisesti. Kokeilukin voi käydä kohtaloksi.

Ja verikokeista vielä, jos otetaan laaja verenkuva muutenkin sairauden selvittämiseksi, aivan hyvin voi samalla näytteen otolla ottaa punkkivasta-aineet, sen verran ovat tartunnat kuitenkin lisääntyneet. Siis ilman että lekurille pitää siitä erikseen mainita.
aunet

ViestiKirjoittaja kuvatus » 28.07.2024 19:06

Heräsin aamulla pieni punkki kankussa. En ymmärrä mistä se tuli, kun olen viime päivät kulkenut vain polkuja pitkin. Jostakin polunvarren ruohonkorresta varmaan.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.07.2024 08:16

^Ai kurja, mutta hyvä että huomasit! Toivotaan, ettei tulehdu.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kuvatus » 29.07.2024 19:43

Joo, on hyvä että kutittaa, niin ei jää huomaamatta! Osaa sitten tarkkailla, tuleeko rinkuloita.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja aunet » 29.07.2024 20:04

Anteeksi mutta miten ihmeessä sait punkin omasta persuksestasi pois? Ne on niin tuhottoman pieniä tarttuessaan, että nyt ei mielikuvitus riitä mulla miten sait sen irti kiskottua!
aunet

ViestiKirjoittaja kuvatus » 29.07.2024 23:26

Se oli lonkan ja pakaran välimaastossa ja sain sen irti ihan kynsillä :? En olisi nähnyt mitään pinsettiä käyttääkään. Joskus pienet imeytyvät melkein ihon sisälle, mutta tuosta sai onneksi otteen. En tiedä, jäikö pää ihoon, kutisee jonkin verran ja tuli ulkoneva paukama.
kuvatus

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 30.07.2024 06:49

lenkin jälkeen.. "mikäs musta vaatenöyhtä tai punkki mun polvessa on?"
no se ei ollu vaatenöyhtä. ihme jos jotain punkkitautia ei kohta tule.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.08.2024 08:06

hirvikärpäskausi alkanut!!

hirvikärpäsen kaivoin ohimoltani metsäisen aamulenkin jälkeen. :x
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 12.08.2024 08:38

Yhhyh! :twisted:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 14.08.2024 09:27

Hyi, täällä ei ole onneksi vielä hirvikärpäsiä näkynyt.

Punkkeja ei ole (muistaakseni) sen yhden lisäksi ollut tänäkään kesänä yhtään. Jostain syystä täällä ei vaan ole niitä. Syytä en tiedä.
Ei ole tosin mistään muualtakaan punkkeja koiriimme tarttunut Savon alueelta. Muualla ei olla koirien kanssa tänä kesänä reissattu.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.08.2024 10:00

No on sitten näköjään hirvikärpäsetkin vähän etuajassa. Yök. Punkkeja ei ole meidänkään koirissa nyt ollut, vaikka uudet litkut olisi pitänyt laittaa jo kuun vaihteessa. Pitääkin käydä apteekissa kun sille suunnalle ehdin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kanelbulle » 23.08.2024 20:53

Kahdesti olen nyt onnistunut bongaamaan punkin ennen kuin se on ehtinyt kiinni, ekalla kerralla varisi housunlahkeesta kun ravistelin metsäpöksyistä neulasia ja roskia, viimeksi eilen kotiin tultua ja tv:n ääreen rojahdettuani tunsin kun jalkaa pitkin kävelee joku/jokin. Saa nähdä jatkuuko tuuri loputtomiin, kersana on viimeksi ollut punkki kiinni niskassa.
Y aunque los vientos de la vida soplen fuerte
Soy como el junco que se dobla, pero siempre sigue en pie
kanelbulle

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 04.09.2024 10:55

ääääääh.

koiran etujalassa ylhäällä oli punkki tiukasti kiinni viikonloppuna, no koirahan sitten itse hoiti tassuaan eikä saanut edes punkkia irti, kun huomasin, että mitäs se on etujalkansa nuollut märäksi. ensin se antoi jalan ollakin rauhassa, mutta nyt sitten eilen etujalka on imeskelty siitä kohdasta rikkonaiseksi, joten kauluri päässä menee mun loppuloma sen kanssa. punkin puremassa on vielä kohtuullisen iso patti ja oikein kunnon reikä. samanlainen kuin mullekin noista pikkupunkeista tuli. sitten taas nuolemisenesto ongelma, mä ennemmin olisin käyttänyt kuonokoppaa, se olisi vaivaton ja koira saisi juotua. mutta koira jotenkin lamaantuu siitä ja ahdistusläähttää sen kanssa. :? kaulurin kanssa taas en ole varma uskaltaako se mennä juomaan, kun muutenkin hämmentyy sitten törmäilystä. tassuside taas ei ole pomminvarma enkä haluaisi, että iho hautoo. öisin olen tassusuojan laittanut, jotta elukka pärjäisi paremmin, mutta ilmahoitoa muutoin. toivottavasti nyt kinttu paranisi tän viikon aikana.

olisipa jo talvi!! ja bravectolla nyt sitten koira joutuu menemään loppuajan, joten varmaankin punkkeja tulee sitten taas sisälle enemmän, en kestä!
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 03.03.2025 18:33

Tuli vaan mieleeni, että tämäkin kohta huomioitava, niin lämmintä on. Toivottavasti muistan mihin olen lykännyt reseptin jonka sain viime vuonna, siinä yksi vielä saamatta. Bravecto siis.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.03.2025 19:59

^ mä just eilen nukkumaan mennessä aattelin, että viikonloppuna laitan lääkkeet jo koiraan. sen verran lämmintä ollut koko ajan.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja RJS » 03.03.2025 20:15

Punkkikausi on jo alkanut etelä-Suomessa. Ke 26.2. illalla irrotin punkin mun jalasta. :shock:
RJS

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.03.2025 09:32

No hyi hitto! Toisaalta ei ihme, noinkin lämmintä jo. :shock:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.03.2025 18:27

aunet kirjoitti:En tiijä missä asut mutta täällä lunta hitosti ja pakkasta, ens yöksi viittätoista lupas, ja lumi ja jää kuin terästä, ei kule punkki ei. Pohjois-Savo siis.

Ei kule täällä Sisä-Savossakaan, Pohjois-Savon tuntumassa kylläkin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.03.2025 18:34

Täällä meillä on onneksi niin vähän punkkeja (ainakin ollut tähän saakka) että vaikka koirat ovat tuolla pusikoissa aina vapaana ja ovat kesäaikaan tuntikausia pihalla niin eipä niissä juuri koskaan punkkeja ole. Jokunen kesässä.
Jos menemme jonnekin missä tiedämme olevan paljon punkkeja niin koirille annetaan Bravectot. Eipä tosin olla tässä viime vuosina päästy reissailemaan minun terveydentilani vuoksi. Mutta Hailuodossa oltiin jokunen vuosi sitten viikon verran ja jestas mitäkä mustat pikkupunkkimäärät oli jokaisessa koirassa lenkkien jälkeen kun tiheällä kammalle niiden turkit käytiin läpi. Varmaan satoja yhteensä. Bravectot oli silloinkin käytössä eikä löydetty yhtään kiinnittynyttä punkkia (siis sellaista isoa möllykkää) yhdestäkään koirasta, ei reissun jälkeenkään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.03.2025 15:14

Anteeksi kun olen näin laiska etten jaksa selata, mutta onko kellään kokemusta tuosta Adtabista kissoille ja koirille, saa siis apteekista ilman reseptiä ja on kuukauden voimassa. Onko tuosta mitään hyötyä?

https://www.nettiapteekki.fi/collections/adtab
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 24.03.2025 08:06

Umac kirjoitti:Tuli vaan mieleeni, että tämäkin kohta huomioitava, niin lämmintä on. Toivottavasti muistan mihin olen lykännyt reseptin jonka sain viime vuonna, siinä yksi vielä saamatta. Bravecto siis.

Nyt kaivoin reseptin ja käyn apteekissa, annan sen tänään koiralle. Ellit näistä muistuttelevat myös somessakin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.03.2025 08:45

Meillä ei ihme ja kumma ole vielä ollut yhtään punkkia, ei ainakaan niin että olisin niitä itse löytänyt. Porukan ainoa uros on punkkimagneetti, eli siitä voi päätellä punkkikauden alkaneen. Pitää hakea jo valmiiksi apteekista "myrkyt", että on sitten valmiina. Punkkikaudesta tuleekin tänä vuonna todella pitkä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 24.03.2025 10:37

Bravecton hinta oli meidän apteekissa 57,86€ (1000mg, > 20- 40 kg)
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät