Tekoäly ja työsi

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Tekoäly ja työsi

ViestiKirjoittaja dinosaurus » 16.03.2024 13:13

Miten tekoäly tulee vaikuttamaan työhösi? Helpottaako se, eikö vaikuta mitenkään vai uhkaako se viedä se paikkasi?

Olen tehnyt vuosikymmeniä asiantuntijatyötä, joka on vaatinut jatkuvaa lainsäädännön seurantaa, monille viranomaistahoille rekisteröintiä, raportointia ja käytännössä monenlaista luokitusta ja laskentaa. Viime vuosina markkinoille on tullut ohjelmistoja, jotka suorittavat saman työn murto-osalla ajasta lähes automaattisesti. Ei siis vielä varsinaisesti tekoälyä, mutta tulevaisuudessa varmasti sitäkin. Oman alan työpaikat ovat nyt lähes kahden käden sormilla laskettavissa. Onneksi pääsen pian eläkkeelle, muuten joutuisin opiskelemaan uuden ammatin.
dinosaurus

Re: Tekoäly ja työsi

ViestiKirjoittaja Thirteen » 16.03.2024 20:09

Mä käytän tekstin käsittelyssä, suomennan ja muuntelen tuotetekstejä siis.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja pihistelijä » 17.03.2024 21:59

Tekoäly on uusi osaamisalueeni. Viimeisen vuoden ajan olen sivuhommina hahmotellut meille uusia, tekoälyavusteisia palveluita. Projektit etenevät hitaasti, joten pääosin teen vielä tavallisia töitäni.
pihistelijä

ViestiKirjoittaja smörgen » 19.03.2024 12:32

Olen IT-alalla, joten vaikuttaa todnäk tulevaisuudessa paljon alan töihin. Omaani ei ehkä niinkään, korkeintaan tylsät rutiinityöt saattaa jäädä pois tai viedä vähemmän aikaa, mutta tiimissäni esim. koodaajien työtä voi helpottaa enemmän. En näe, että voisi korvata ihmistä, mutta voi auttaa tekemään töitä tehokkaammin.
Tekoäly tosiaan avaa alalle myös paljon uusia mahdollisuuksia, uusia yrityksiä ja softia tulee paljon. Vaatii uuden oppimista ja sitä, että osaa hyödyntää tekoälyä omassa työssä.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 20.03.2024 06:56

Luottavaisesti ajattelen, että siinä vaiheessa kun se oikeasti toimii, olen jo eläkkeellä. Kovasti pitää vielä kehittyä, jotta ihmisen ei tarvitsisi vähintään tarkistaa tulosta.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.03.2024 07:08

Ei ole aavistustakaan. Toivottavasti olen eläkkeellä ennen kuin tekoälyn käyttö lisääntyy.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.03.2024 08:31

^Samat sanat! :shock: En halua enää perehtyä tähän.
Tiibetinhelmi

Paluu Rekisteröimättömät