Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Umac » 08.10.2024 03:32

https://areena.yle.fi/1-66473070 Akuutti-sarjan jakso, julkaistu 6.10.2024
Tarvitaanko hyvään kuolemaan eutanasiaa?
Markku Elomäki sai ennen joulua tietää sairastavansa parantumatonta maksasyöpää ja päätti, ettei sitä hoideta mitenkään. Päätöksen Markku teki yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa, sillä hän ei halunnut kokea syöpähoitojen sivuvaikutuksia. Markku oli valmis kuolemaan, eikä hänen pitänyt enää nähdä seuraavaa kesää. Hollannissa eutanasia on ollut mahdollista jo yli 20 vuotta. Suomalaistaustainen Anna Jenkins oli ihosyöpää sairastaneen ystävänsä tukena, kun hän lääkärin avustamana lähti viimeiselle matkalleen. Mitä armokuolema tai kuolinapu käytännössä tarkoittaa? Toimittaja Risto Kuusisto.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 08.10.2024 19:16

Umac . Jos MEDIA on ainoa tietolähde, niin inhimillisyys katoaa. Minä en mene maailman virtaan, eli klikkaus Mediaan annan perustajalle tienistin.
Elämän kunnioitusta jos ei ole, niin Mediasta voi saada vinkin, et elämä on lyhyt tai pitkä, miten kukin sen haluaa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.10.2024 20:12

No näkikö Markku seuraavan kesän?
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 08.10.2024 20:32

Kunnioitan enemmän sitä, että elämä on laadukasta enkä sitä, että sen pitäisi olla kaikin keinon mahdollisimman pitkää ettei kellekään toiselle tule paha mieli.
Purrfect

ViestiKirjoittaja JMTNT » 08.10.2024 21:01

^Suru kuuluu ihmisen elämään. Jo leikki ikäinen lapsi kokee surua. Mutta jos ihminen on sitä tyyppiä, ET mulle kaikki nyt ja heti, kun mä haluun, niin voi voi.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.10.2024 23:05

^ Mitä nyt siis oikeastaan tarkoitat sanoa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 09.10.2024 03:14

JMTNT kirjoitti:Umac . Jos MEDIA on ainoa tietolähde, niin inhimillisyys katoaa. Minä en mene maailman virtaan, eli klikkaus Mediaan annan perustajalle tienistin.
Elämän kunnioitusta jos ei ole, niin Mediasta voi saada vinkin, et elämä on lyhyt tai pitkä, miten kukin sen haluaa.

Suurin osa meistä on jo riittävästi eläneitä ymmärtääkseen asian ja asiaa median ulkopuoleltakin. Oli se omaa kokemusta esim. läheisen kautta, työtä, tutkittua tietoa ja kyllä, myös uskontoa.
Minua taas ei ohjaa ollenkaan uskonto tässäkään asiassa joten media ei voi minuun sitä kautta vaikuttaa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.10.2024 17:28

JMTNT kirjoitti:^Suru kuuluu ihmisen elämään. Jo leikki ikäinen lapsi kokee surua. Mutta jos ihminen on sitä tyyppiä, ET mulle kaikki nyt ja heti, kun mä haluun, niin voi voi.

Niin kuulukin. Turhan kivun ja kärsimyksen ei tarvitsi kuulua niinkuin ei eläimelläkään. Vai pidätkö koiratkin väkisin hengissä viimeiseen asti, koska se on sinusta jotenkijn ylevä ja luonnollinen ajatus. Olisiko oikein, että kipeä koira, joka ei voi enää vaikka edes kävellä, kusis ja paskois alleen ja voisi syödäkin vain nenä-mahaletkulla eikä kokisi iloa mistään eikä enää tuntisi omistajaansa ja jolla olisi jatkuvasti kipuja, pidettäisiin hengissä, koska kuoleman tulee olla luonnollinen eikä sitä saa auttaa? Jos näin toimit, niin saat sakot eläinsuojelurikoksesta mutta ihmisen kohdalla se on vain jotain elämää suurempaa ja kaunista?

Vmp.
Mella M

ViestiKirjoittaja MJK » 09.10.2024 17:51

Vieras » 08.10.2024 19:12

No näkikö Markku seuraavan kesän?

Näki. Sitä ei kerrottu että onkohan vieläkin hengissä.
MJK

ViestiKirjoittaja Umac » 10.10.2024 03:45

Joo, Markku oli kuvattuna kesän loppupuolella, auringonkukkien lomassa ainakin. Ohjelma ei sinällään kertonut tarkkaa päivämäärää mutta auringonkukathan kukkivat siinä elokuun aikana, noin. Eli kyllä se loppukesän hengissä oleminen oli ihan totta. Hän oli noin lyhyesti nähtynä täysin sinut oman päätöksensä kanssa ja aivan ihanaa, että hänellä tuore uusi ihmissuhdekin siinä samaan aikaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.10.2024 09:43

Tähän keskusteluun totean vaan edelleen, että toivottavasti tänne Suomeenkin saadaan ihmisille eutanasia-mahdollisuus sitä toivoville/haluaville madollisimman pian.
Avokaado

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.10.2024 17:41

❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 14.10.2024 21:00

^ Kommenteissa oli myös hyviä mielipiteitä ja argumentteja.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Umac » 19.03.2025 20:08

Ketju ei ole ihan oikea mutta koska aiemmin ollut jo puhetta mm. hoitotahdosta ja edunvalvonnasta niin vinkkinä kirja:
https://www.lily.fi/blogit/ala-ota-sita ... tarilahja/
Kun minua ei enää ole - tärkeät tietoni kaiken varalta

Selasin tuota tänään ja se on hyvin simppelinä pidetty, aihealueittain jaettu. Omat lisätekstit mahtuu hyvin mukaan. Arvokas teos täytettynä, esim. omaisille. Sisällysluettelon kuva on linkissä nähtävissä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 19.03.2025 20:23

Minä annoin tuollaisen yllä olevan äidilleni (82 v) joululahjaksi. Ei nyt ehkä kaikkein positiivisin lahja, mutta tarpeellinen.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.03.2025 23:19

Minusta elämän alku ja loppu on ihmisen koko olemus. Se kaikki, mitä elämänsä aikana on kokenut ja se kaikki, mikä on saanut läheiset rakastamaan tätä ihmistä on arvokasta ja sairauden viedessä voimat on ainoa lohdutus omat läheiset. Joten eutanasia on liian itsekeskeinen ajatus ainakin mulle. Minä taistelen hengestäni viimeiseen asti, kunnes joudun luovuttamaan, mutta en ulkopuolisen työntekijän kautta.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2025 07:28

Valkosipulisilakka kirjoitti:Minä annoin tuollaisen yllä olevan äidilleni (82 v) joululahjaksi. Ei nyt ehkä kaikkein positiivisin lahja, mutta tarpeellinen.

Hienoa!

Minun ystävälläni oli siis tämä kirja, hän oli sen ostanut kaverinsa kehotuksesta. Kaverinsa oli sitä täytellytkin ja menehtyi aivan yllättäen taannoin, siitä oli apua lapsille.

Kävimme nyt eilen läpi hoitotahdon ja elinluovutukset, teimme merkinnät Omakantaan ja tulostimme hoitotahdon kirjan väliin, allekirjoituksella ja päivämäärällä. Ja muutamia muita merkintöjä teimme myös. Kirjaa voi täyttää omaan tahtiinsa ja lisätä asioita sitä muka kun ne selkiytyvät.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 20.03.2025 09:25

JMTNT kirjoitti:Se kaikki, mitä elämänsä aikana on kokenut ja se kaikki, mikä on saanut läheiset rakastamaan tätä ihmistä on arvokasta ja sairauden viedessä voimat on ainoa lohdutus omat läheiset.

No jaa. Mitäs kun niitä läheisiä ei ole? Musta tulee ihan takuulla yksi niistä joiden kirkossa pappi puhuu tyhjälle salille ja arkunkantajat ovat viran puolesta. Siis jos elän elämäni loppuun kuolematta johonkin onnettomuuteen ensin. Se ei toki haittaa, itse asiassa tuossa vaiheessa mua enää haittaa aika harva asia.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.03.2025 09:28

Elinluovutuksesta puheen ollen, onko elimillä ja kudoksilla parasta ennen -päivämäärä? Olisi ikävää, jos luovutettu elin ei olisikaan kovin pitkäikäinen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2025 10:15

Ikä ei ole este elinluovutukselle.
Myös ikääntynyt voi olla elinluovuttaja. Kalenteri-ikää tärkeämpää on kuitenkin elinten kunto. Elinten kuntoa ei tarvitse itse arvioida. Tällä hetkellä elinluovuttajan yläikäraja on 85 vuotta.

Iäkkäät voivat myös saada elin- tai kudossiirron.

https://elinluovutuskortti.fi/tee-hyva-teko/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 20.03.2025 10:18

^^ En tiedä mutta vastaan silti, mulla on mielikuva että se parasta ennen -hetki tulee todella nopeasti. Eli niitä saadaan tyyliin joltain auto-onnettomuudessa kuolleelta, kun viedään samantien vastaanottajalle. Joka on aina 24/7 valmiudessa.

Mulla on elinluovutuslappu allekirjoitettu täsmälleen sinä päivänä kun täytin 18. Mun mielestä se, ettei tee tuollaista (millä konstin nyt tehdäänkään nykyään), niin on sellainen itsekkyyden multihuipentuma, etten edes halua käsittää.

// Ei kun ymmärsin väärin, kyse oli elimen iästä omistajan eläessä. :D
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2025 10:23

Lakihan on muuttunut ja jokainen on potentiaalinen luovuttaja kunnes toisin on.

Elimiä saadaan ilman onnettomuuksiakin, esim. sarveiskalvot kerätään ihan tavan osastopotilaaltakin.
Elintenluovutus on Suomessa HUS:in hommia, koordinoivat koko touhun:
https://www.hus.fi/ammattilaiselle/amma ... otoiminnan
---Vastuu elinluovutustoiminnan valtakunnallisen kokonaisuuden suunnittelusta ja yhteensovittamisesta on HUSilla. Elinsiirrot on valtakunnallisesti keskitetty meille. Elinluovutus- ja -siirtotoiminnan organisaatiot ovat toistaan täysin erillisiä HUSin toimintoja, kuten lakikin edellyttää. Elinluovutussairaaloina toimivat kaikki maamme keskussairaalat.---
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 20.03.2025 12:21

"ViestiKirjoittaja Mea » 20.03.2025 08:25
JMTNT kirjoitti: Se kaikki, mitä elämänsä aikana on kokenut ja se kaikki, mikä on saanut läheiset rakastamaan tätä ihmistä on arvokasta ja sairauden viedessä voimat on ainoa lohdutus omat läheiset.
No jaa. Mitäs kun niitä läheisiä ei ole? Musta tulee ihan takuulla yksi niistä joiden kirkossa pappi puhuu tyhjälle salille ja arkunkantajat ovat viran puolesta. Siis jos elän elämäni loppuun kuolematta johonkin onnettomuuteen ensin."

Kuoleman hetkellä NIIN YKSIN OLET SINÄ IHMINEN, NIIN YKSIN. Ei siihen hetkeen vaikuta onko läheisiä tai jokin julkiskasvo. Mutta se muisto, mitä ihminen jättää jälkeensä on arvokas niille, jotka haluavat muistaa, olkoonkin hän vaikka naapuri.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mea » 20.03.2025 12:41

En keksi kuka minua haluaisi muistaa. Koiriakaan siinä vaiheessa tuskin on, jos kuolen vanhuuteen. Ei kyllä kiinnostakaan ja se on minulle tasan aivan sama.
Mea

ViestiKirjoittaja Purrfect » 20.03.2025 18:35

Sinälläänkin jännä näkökanta, että miksi haluaisin muistaa läheiseni kuolemansairaana tuskissaan kituuttavana, tai vaikka täysin tiedostamattomana riutuvana, jos hän ei sitä itsekään haluaisi? Miksi minulla olisi oikeutta olla niin itsekäs edes, että haluaisin läheiseni kärsivän minun takiani?
Jokainen kokee tämän omalla tavallaan, joten jokaisella tulisi olla oikeus myös päättää omalta kohdaltaan miten haluaa tällaisissa tilanteissa päästä pois jos haluaa.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 22.03.2025 03:12

Päivän HS ja geriatri muistuttelee myös hoito- ja hoivatahdon teosta:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011113210.html
Hoitotahtoon voi kirjata vaikka inhoamansa tv-sarjan nimen - Suosittelen jokaiselle täysi-ikäiselle hoito- ja hoivatahdon tekemistä, vaikka ei olisikaan aloittamassa oman elämänsä viimeistä kierrosta.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 24.03.2025 16:05

Tätä palstaa kun lukee, niin ei ole ihme, että itsarit ovat yleistyneet. Ajetaan ihmisiä pois elämän kunnioittamisesta.
Mulla jäi mieleen lukemani, kuinka nuoret olivat kiivenneet iltaa viettämään kerrostalon katolle. Sitten nuorukainen halusi näyttää itsetuntonsa kavereille. Hän hyppäsi talon katolta ja pudotessaan heräsi totuuteen ja huusi apua, mutta liian myöhään. Tämä on se, kuka arvostaa itseään elämässä tai sitten kuka ei. Minusta jokainen päivä on elämässä arvokas.
Muistan hyvin ajan, jolloin isäni sairastui. Käytiin joka päivä häntä katsomassa Meilahden sairaalassa. Ja sitten hänet siirrettiin Tammisaareen keuhkotutkimuksiin. Espoosta ajettii joka päivä Tammisaareen häntä katsomaan. Se oli hänelle ilon hetki, kun näki meidät joka päivä, kun tutkimukset kestivät kuukausien ajan, ei luovutettu ja jätetty yksinään kuolin vuoteelleen. Mutta epätoivon hetki, kun hän ei tiennyt mikä sairaus hänellä oli. Ja Ilmavoimien hävittäjälentäjänä oli koko ikänsä elänyt tervettä elämää ja kunnioittanut elämän jatkuvuutta hautaansa asti. Avauksessa vasta selveni, että imusolmukesyöpä. Ja olen aina kiitollinen hänestä ja siitä, että jaksettiin saattaa hänet kunniallisesti haudan lepoon.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 24.03.2025 16:35

Vuonna 2023 itsemurhia tehtiin 752, mikä on 12 enemmän kuin vuonna 2023. Itsemurhien määrä on laskenut vuodesta 1990, jolloin Suomessa tehtiin yli 1 500 itsemurhaa. Itsemurhien määrä on sen jälkeen huomattavasti vähentynyt. Suotuisa kehitys on viime vuosina kuitenkin pysähtynyt.
https://stat.fi/julkaisu/clmyrhswxmlxh0aun1y86ai3p

Huumekuolemat ovat räjähtäneet. Olisi kiva jos pysyttäisiin edes suuntaa antavasti faktoissa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 24.03.2025 17:50

Kiitos neuvosta! Pysyn faktoissa, että jokainen elää oman elämänä ja sääli, jos päihteiden käyttö tuhoaa sen. Ja siksi tälläkin palstalla olen yrittänyt tuoda esiin elämän arvokkuutta. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 24.03.2025 18:34

Eli suomeksi sanottuna jos elämää arvostaa niin luopuu päihteistä ym. elämän tuhoojista. Hyvä esim. on Aleksi Laiho, maailman parhaimmaksi kitaristiksi nimetty, mutta päihteet vei, kun ei ottanut vastuuta itsestänsä. En ollenkaan ymmärrä näkökantaa eutanasiasta. Ja mielestäni sitä ei saisi mainostaa hyväksyttävänä kuolin tapana, vaan säälittävänä ihmisen välinpitämättömänä itsestään ratkaisuna.
JMTNT

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät