Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Umac » 07.02.2024 18:26

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/eutanas ... kBJgx1nehY

https://eutanasiatutkimus.wordpress.com/

Eutanasiatutkimus 2024
Tutkimushankkeen tarkoituksena on kuvata ja selittää sairaanhoitajien sekä 18-vuotta täyttäneiden kansalaisten näkemyksiä eutanasiasta ja lääkäriavusteisesta itsemurhasta sekä niihin liittyvistä tekijöistä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja aunet » 07.02.2024 18:34

Vastattu kyselyyn.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.02.2024 23:00

kiitti!
vastattu.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Thirteen » 08.02.2024 01:55

Vastattu ja jaettu facen eutanasia-ryhmään.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja kuvatus » 08.02.2024 08:46

Kävin vastaamassa ja mieskin kävi.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mea » 08.02.2024 08:56

Mainostan vielä tätä: kansalaisaloite "Eutanasialaki säädettävä Suomeen" jolla on jo 40 000 allekirjoitusta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12678

Eihän tuosta mitään seuraa, mutta onpa yritetty. (Ei olisi pitänyt selata muita aloitteita, löytyy niin pelleä settiä että kamoon nyt.)
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 08.02.2024 09:11

Joo, oli helppo vastata ja nimetön kysely siis. Ikä ja sukupuoli kysyttiin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.02.2024 10:10

Hym, tuo lomake kyllä antaa ymmärtää että kysely on tarkoitettu jollekin erikseen seulotulle kohdejoukolle "minua on pyydetty osallistumaan..." , vääristääkö se sitten tuloksia jos sinne tunkee jotain randomporukkaa yhdeltä nettipalstalta sekaan?
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.02.2024 10:22

"Eutanasiatutkimus 2024

Tutkimushankkeen tarkoituksena on kuvata ja selittää sairaanhoitajien sekä 18-vuotta täyttäneiden kansalaisten näkemyksiä eutanasiasta ja lääkäriavusteisesta itsemurhasta sekä niihin liittyvistä tekijöistä.

Tutkimushankkeessa kerätään kaksi erillistä aineistoa:
Ensimmäinen aineisto kerätään kansalaisilta 5.2.- 10.3.2024 välisenä aikana. Toinen aineisto kerätään Suomen Sairaanhoitajien jäseniltä keväällä 2024."

Kyllä kai me olemme kansalaisia siinä missä muutkin :) Mitä sellaiset ennalta valitut kansalaiset sitten oikein olisivst? Eikö se jo olisi tutkimuksen kannalta epäilyttävää?
Vieras

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.02.2024 11:00

No lähinnä ajattelin jotta jos on jostain väestötiedoista arvottu otos jossa on suht tasaisesti vaikkapa eri ikäluokista ja sukupuolista porukkaa ja niille lähetetty joku "haluaisitko osallistua" kirje tms, miten näitä galluppeja ny tehdäänkään... :D Tietenkäänhän tuolloinkaan ei kuitenkaan voisi tietää ketkä sitten lopulta anonyymiin kyselyyn vastaavat, jolloin se otos ei välttämättä enää tasalaatuinen olekaan tulosten puolesta.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Avokaado » 08.02.2024 12:10

Vastasin kyselyyn.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Outi.I » 10.02.2024 00:53

Vastattu.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 10.02.2024 11:53

Vastasin ja jaoin tutuille.

Kyllähän noita omankädenkautta tehtyjä "eutanasioita" suomessa tehdään ja on aina tehty. Olis vaan hyvä että jos omat voimat eivät siihen riitä, että apua sais.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.02.2024 17:59

Belgiassa, Hollannissa ja Kanadassa "slippery slope" on todellisuutta. Jos eutanasia laillistetaan Suomessa, edessä on todennäköisesti sama tie. Näissä maissa yksinäisyys ja taakkana olemisen tunne ovat jo merkittävimpien syiden joukossa pyydettäessä kuolinapua. Miksi pitäisi toisaalta ehkäistä mielenterveyssyistä ja mielialahäiriöistä johtuvia itsemurhia ja toisaalta lain voimin sallia niitä samoista syistä lääkäriavusteisesti?

Mitä eutanasian laillistaminen tarkoittaisi Suomessa?:
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2018/10/duo14337

Ei eutanasialle ja lääkäriavusteiselle itsemurhalle!:
https://www.duodecimlehti.fi/duo16220#d ... ents-start
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 10.02.2024 18:17

Ei tee mieli allekirjoittaa.
Just nähnyt niin monta kertaa, miten ihmisillä on eriäviä mielipiteitä koirienkin suhteen elämänlaadusta, ja kaikki ovat mielestään siinä oikeassa koko ajan.
Ja miten erilaisia ihmisiä on, toisille ei ole väliä kuoleeko joku vai elääkö, lääkäreissä ja potilaissa on paljon eriasteisella tunnekylmyysasteella varustettuja.
Mistä tietää, ettei joku taustalla ympäripuhu potilasta päätökseen.
Esimerkiksi Münchausen syndroomassahan toinen ihminen voi jopa uskotella vuosia toisen sairastavan vaikkapa peruuttamatonta sairautta, ja pitää pyörätuolissa virheellisesti annettujen lääkkeiden avulla.
Ihmiset pystyisi tuolla alkaa kikkailemaan vaikka kuinka. Perintöä odotellessa, ja varmaan ilkeyttäänkin.
Moni on turhaan menettänyt elämänhalunsa vaikkapa painon kerääntymisen takia, ja alkaa selitellä itselleen että "muinaisessa Roomassakaan ei eletty kuin koli-nelikymppiseksi asti."

Olen kuullut monen suusta, ja mun tuttujen vanhuksien olen kuullut puhuvan puolison kuoleman jälkeen "pääsystä pois". Masentunut ihminen voisi alkaa miettiä eutanasiaa herkästi, jos sellainen vaihtoehto on.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 10.02.2024 19:06, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ninni

ViestiKirjoittaja Purrfect » 10.02.2024 18:28

Kyllähän näihin tarvitseekin todella tiukan lainsäädännön perusteeksi, millä varmistetaan että on oikeasti potilaan tahto. Avustetussa itsemurhassa siis lääkäri voi antaa tarvittavat lääkkeet potilaan pyynnön/tahdon mukaan, ei itse päättää milloin potilaalle suoritetaan eutanasia.
Tuossa kyselyssä kartoitettiin myös kansalaisten mielipidettä siitä, pitäisikö eutanasiatoive olla kirjattuna hoitotahtoon jo ennen kuin potilas sairastuu, ovatko psyykkiset syyt riittävä peruste jne.

Mun on vaikea käsittää, miten vaikka loppuvaiheen syöpäpotilaan kitumalla kuoleminen, kun esimerkiksi suoliston lakatessa toimimasta se uloste voi tulla suun kautta ulos kun ei muuten pääse, ne valtavat kivut ym, on jotenkin hyväksyttävämpää kuin se, että saa ihmisarvoisemman lähdön. Tuossavaiheessa lemmikkikin päästettäisiin toivottavasti jo pois, mutta ei, ihminen on pyhä, ja ihmisen elämä on aina pyhä. Kidu vaan kunnes kuolet tuskissasi ja mahdollisesti läheiset seuraavat vierestä ja traumatisoituvat myös.
Viimeksi muokannut Purrfect päivämäärä 10.02.2024 18:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Purrfect

ViestiKirjoittaja Ninni » 10.02.2024 18:33

Minä en luota ihmisen kykyyn tehdä erehtymättömiä systeemejä.
Siitä on hyvä esimerkki kaikki kuolemantuomiot.USA:ssa nii muka tarkoin on valamiehistöt ja kaikenlaiset oikeusasteet, valitusreitit ja asianajajat, vetoomukset ja kuvernöörit.
Silti siellä pystytään tuomitsemaan kuolemaan syyttömänä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syy ... da/4610572

Eli tuon lähteen mukaan 4% on tuomittu silti syyttömänä. Vaikka miten on yritetty tehdä varma systeemi.

Sama homma eutanasiassa. Laita ihmisten viisaat päät yhteen, niin varmana saadaan kohta kuulla miten jollain ei ollutkaan sitten mitään sairautta.

Lisäksi: Ajattelisin, että kaikki mitä palliatiivisessa hoidossa on tehtävissä, on kuitenkin käytävä ensin läpi. Eikös sekin ala kehity kokoajan?
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 10.02.2024 18:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Ninni

ViestiKirjoittaja Purrfect » 10.02.2024 18:36

Muokkasin vähän tuota edellistä viestiä. Nuorempana vastustin itsekin eutanasiaa, kunnes tutustuin kirjallisuuteen aiheesta, puolesta ja vastaan. Todella rankkoja tarinoita, joita oli raskasta lukea, ja ennenkaikkea raskasta miettiä kovin syvällisesti. Mielipiteen tuo perehtyminen kyllä muutti tyystin.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 10.02.2024 18:47

Ninni kirjoitti:Moni on turhaan menettänyt elämänhalunsa vaikkapa painon kerääntymisen takia, ja alkaa selitellä itselleen että "muinaisessa Roomassakaan ei eletty kuin koli-nelikymppiseksi asti.

Mitä niinko helvettiä just luin?
Sä varmaan tiedät, että suomalaisista on noin 1,2 miljoonan aikuisen painoindeksi ylittää lihavuuden rajan.
Ja tulet tämän kertomaan eutanasiaketjuun?

Taivas varjele.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Ninni » 10.02.2024 18:49

No, siis jos haluat tarkennusta niin olen kuullut tämän roomalaisvertauksen tosi usein, eli moni uskoo ettei ihmisen "kuulu" elää vanhaksi.
Mutta en tiedä onko se tosissaan, vai läppä, joten ajattelin että se johtuu ehkä hetkellisestä vitutuksesta kun on kunto mennyt alas.
Eli näin helposti voi käsittää väärin, joten ei tuosta eutanasiasta pitäisi edes todellakaan keskustella.

Nääkin Umac otit oikein kirosanat jo esille, vaikka olen pitänyt sinua kohtuu maltillisena keskustelijana. Joten huomaatko?
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.02.2024 18:53

En vastustaisi eutanasiaa, jos se koskisi vain terminaalivaiheessa olevia, kuolemansairaita ihmisiä, joiden kärsimyksiä ei voida enää lievittää millään muilla keinoin. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että niin ei tapahdu. Heidän lisäkseen se laajenee väistämättä koskemaan yhä laajempaa ihmisjoukkoa: psyykkisiä sairauksia, masennusta, autismin kirjoilla olevia, vanhuksia, sokeutuvia tai kuuroutuvia, yksinäisiä ja surevia ja ihmisiä, jotka ovat vielä kivuttomia, mutta pelkäävät tulevaa jne. Alankomaissa on tehty eutanasioita ihmisille, joiden omaa mielipidettä asiaan ei ole edes kysytty.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 10.02.2024 21:39

Ei millään pahalla. Mutta toivon jokaisen eutanasiaa vastustavan kuolevan hitaasti kitumalla. Tulen siihen viereen sitten kysymään, että onko hyvä mieli nyt. Tai sitten niin päin, että kidun itse hyvin hitaasti hengiltä, ja eutanasian vastustaja saa elää kanssani sen ajan. Jos kykenen niin kysyn että miten meni niin kuin omasta mielestä.

Pointti, joka kuitenkin hukkuu, on se että olisi kiva kun ajateltaisiin muutakin kuin omaa persettä. Jopa vaikka sitä että miltä toisesta tuntuu.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.02.2024 23:26

Murha ei ole ainoa keino lievittää kärsimystä.
Palliatiivinen sedaatio - viimeinen keino kärsimyksen hoidossa:
https://www.duodecimlehti.fi/duo96746
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.02.2024 23:42

Eutanasia ei ole murha.
Eutanasialla ei ole mitään tekemistä myöskään kuolemantuomioiden kanssa. Mä en tajua, miten jollain voi heittää ajatukset aina noin kauas itse asiasta.

Mä kannatan ehdottomasti eutanasiaa. Olen puoltanut kansalaisaloitetta ja vastasin kyselyyn. Mä kannatan eutanasiaa myös tapauksissa, jossa ihminen ei ole esim. sairauden takia välittömästi kuolemassa. Mä ajattelen asiaa vähän samasta näkökulmasta kuin eläinten kohdalla. Vaikka vaiva ei olisi kuolemaksi, niin jos elämänlaatu on somaattisen tai psyykkisen vaivan takia oleellisesti huonontunut eikä näköpiirissä ole parannuskeinoa, niin pitäisi olla mahdollisuus eutanasiaan/avustettuun itsemurhaan. Mä ajattelen, että ihmisellä tulee olla oikeus päättää omasta elämästään ja jos takana on vakaa päätös, olisi elämän loppuminen järjestettävä turvallisesti.

Jos olisi oikein julma, niin kaikille eutanasiaa vastustaville toivoisi todella vakavasti sairasta ja kovien kipujen kanssa elävää lasta, joka ei todellakaan ole kuolemassa vaan elää vaikka 45 -vuotiaaksi asti, toivoen koko ajan kuolemaa koska häntä piinaa niin kauheat kivut eikä elämässä ole mitään iloa, mutta hän ei itse esim. toimintarajoitteiden takia pysty tekemään itsemurhaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja jio » 11.02.2024 00:01

Kuolemantuomioita ei verrattu eutanasiaan kuin siten, että yhtä viisaat ihmiset niistäkin päättää, ja silti tuomitaan syyttömiä, ja eutanasiassa tulisi myös virheitä ja kuolisi ihmisiä turhaan.
Kuolemantuomituista n. 4% on virheellisesti tuomittuja usassa
jio

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.02.2024 00:12

Eutanasia on silti eri asia kuin kuolemantuomio. Eutanasiassa ihminen on yleensä itse esittänyt toiveen kuolla. Virhe voisi tapahtua ainoastaan lasten kohdalla, jossa toiveen voisi esittää lapsen puolesta esim. vanhemmat. Se, millä perusteilla ja millaisen proseduurin kautta eutanasia lopulta toteutetaan on lainsäädäntökysymys ja siinä voidaan välttää pahimmat sudenkuopat. Aika hirveä ja iso virhe on myös antaa ihmisen kärsiä ja kuolla todella tuskallisesti. Kuinkahan monta prosenttia näitä on?
Mella M

ViestiKirjoittaja jio » 11.02.2024 00:14

Kuolemantuomiossa ja eutanasiassa yhteistä on kuolema, joka on keskeinen asia molemmissa.
Eutanasiaa kehutaan ensin hyvänä asiana, mutta kauanko menee että tulee ensimmäiset virheet.
jio

ViestiKirjoittaja Purrfect » 11.02.2024 03:20

Kuolemantuomion on päättänyt joku toinen, Eutanasian saamisesta lähtökohtaisesti pättäisi ihminen itse.
Kuolemantuomion panee täytäntöön joku toinen, eikä siihen voi tuomittu vaikuttaa vaikka kuinka vetoaisi.
Eutanasiaa on pyytänyt ihminen itse, ja mahdollisesti (lainsäädännöstä riippuen) toinen ihminen toimii siinä vain lääkkeiden toimittajan roolissa, ja eutanasiaa pyytänyt suorittaa toimenpiteen itse.
Jos nämä kaksi näkee lähes samana asiana, koen että tiedot näistä kahdesta ovat hyvin puutteelliset eikä mielipiteelle ole vankkaa tietopohjaa.

Ei sillä, mielipide toki on mielipide, jokasellahan sellainen on, erilainen.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Outi.I » 11.02.2024 03:39

Joo palliatiivinen hoito on varmaan hienoa. Tai no jos potilas kokee niin kovia kipuja, että jokainen lihas tärisee ja hengittäminen sattuu, mutta lisää kivunlievitystä ei voida antaa "kun sitten voi kuolla sen takia" Olen joutunut seuraamaan kun sisareni kitui pois juuri noin. Joten omalla kohdalla henki lähtee keinolla millä hyvänsä jos vastaava tilanne itselle eteen tulee. Ei tosin toisen työmaalla eli rekan tai juna alle meno ei ole vaihtoehto.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Thirteen » 11.02.2024 04:28

Ex-sairaanhoitajana ja mm. omat vanhemmat kuolleet pitkän ajan sairastettuaan ja heitä vierestä seuranneena; mulle on erittäin tärkeää että läheiset ovat luvanneet viedä mut Sveitsiin jos Suomessa ei ole eutanasiaa laillistettu kun mun aika tulee. Omaan hoitotestamenttiini olen lisännyt, että hyväksyn aktiivisen eutanasian.
Mä en osaa nähdä elämää niin pyhänä asiana, että se menee kaiken edelle. Jokaisella tulisi olla oikeus päättää omasta kuolemastaan jos vain mahdollista. Mun kuolemasta ei saa kukaan päättää esim. uskonnon varjolla, elämä on pyhä -mentaliteetillä. Jokaisella on omat kriteerinsä hyvälle elämälle.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät