Koirametsät

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirametsät - sivusto

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.06.2025 08:56

aunet kirjoitti:Koiruuksia kirjoitti "muutaman sadan metrin kävely ja siellä parkkipaikalla sijaitsee myös vessa"

Eipä houkuttele noilla tiedoilla Suonenjoen metsä. Koirametsänhän pitäisi palvella myös vanhuksia ja vammaisia, siis tarkoitan ihmisiä, jotka ei muuten pääse metsälenkeille. Turhan hankalaksi tehty tuo ja itselläkin jalkavamma ja pissillekin pitää päästä usein. Pihkainmäkeen tulevassa ei noita ongelmia ole, sitä odotellessa.

Tarmokas on puolitettu aidalla, suopuoli ja kuiva puoli erikseen.

Huomattiin tuo uusi aita kun käytiin lauantaina. Eipä se juuri haittaa kun ei siellä suolla ole kuitenkaan voinut kävellä. Ja siellä on portit joista pääsee edelleen kävelemään koko alueen ympäri.

Onko siitä Pihkainmäkeen tulossa olevasta mitään uutta?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 17.06.2025 09:54

Rakennusvaiheessa, tie kaiketi on jo ja aitaa ilmeisesti pystytetään. Vilkaise punapihlajan.com ja facebook sieltä, parin viikon takaa kuvaa siellä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.06.2025 10:00

Kiitos. Pitää käydä tuo sitten katsomassa kun valmistuu, toivottavasti on kohtuulliset hinnat.
Me tykätään Koirametsä Tarmokkaasta ihan jo sen vuoksi että siellä on se ihana vanha Sepän paja jossa voi grillata vaikka sataisi tai olisi kulovaara.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 17.06.2025 12:11

Olen käynyt kolmessa koirametsässä ja kahdessa niistä parkkipaikalta metsään on jonkin verran kävelymatkaa. Minua se ei haittaa, paitsi että koirat vetävät innoissaan koko matkan :D Kaikissa on kyllä sisäpuolella vessa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.06.2025 13:11

Me ajateltiin käydä miehen lomalla tutustumassa max 2h ajomatkan päässä oleviin Koirametsiin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.06.2025 21:08

Darre kirjoitti:Olen käynyt kolmessa koirametsässä ja kahdessa niistä parkkipaikalta metsään on jonkin verran kävelymatkaa. Minua se ei haittaa, paitsi että koirat vetävät innoissaan koko matkan :D Kaikissa on kyllä sisäpuolella vessa.

Eihän se haittaakaan jos pystyy normaalisti kävelemään :lol:
Samoin ei haittaa vaikka koirametsässä olisi vaikeakulkuiset polut joissa on korkeusvaihteluita.
Mutta lähdepäs sinne rollaattorilla tai vaikka vaan kyynärsauvoilla tai ihan muuten vaan huonojalkaisena niin alkaa haittaamaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 18.06.2025 06:19

^Tottakai ymmärrän tuon ja siksi sanoinkin, että _minua_ itseäni se ei haittaa. Taannoin paikallisessa koiranomistajien ryhmässä joku kyseli sellaista koirapuistoa tai -metsää, jihon pääsee autolla portin viereen, koska on useampi iso koira joiden kanssa ei (syystä tai toisesta) pysty kävelemään niiden innokkaasti kiskoessa. Ihan ok tottakai, eikä sekään minua haittaa, että portilta metsään on 10 metriä :D
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.06.2025 07:05

^Totta. Koirametsään mennään monta kertaa isommalla porukalla, niin on hyvä jos ei hullusti vetävän hunnilauman ja mahdollisten eväiden ja muiden kamojen kanssa tarvitse juosta satoja metrejä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 22.06.2025 18:35

Vantaan Riipilään aukeaa kohta, kuun lopussa: https://koirametsa.rosbacka.fi/
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 23.06.2025 17:58

Kiitettävästi näitä uusia paikkoja on nyt tullut!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 23.06.2025 20:55

Joensuussa on 8 hehtaarin puisto jonne voi ajaa autolla sisään ja päästää koirat suoraan sinne metsään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 24.06.2025 06:26

Vähkärän koirametsä, Pirkkala, aukeaa myös:
https://www.vahkarankoirametsa.fi/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.06.2025 07:05

Tuo on hyvä idea, että voi ajaa autolla sisään!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 24.06.2025 09:29

Vähän aiheen vierestä, mut pitäisikö ylläpidon tai keskustelun aloittajan poistaa otsikosta "- sivusto" ja jättää otsikoksi Koirametsät? Se olisi kuvaavampi, koska koirametsistä tässä keskustellaan, eikä nettisivusta johon niitä on koottu :)
Fran

Re: Koirametsät

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.06.2025 09:41

Muokkasin otsikon.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.06.2025 09:49

Tiibetinhelmi kirjoitti:Tuo on hyvä idea, että voi ajaa autolla sisään!

On. Siitä innostuneina, emme toki ajaneet tuossa käymässämme Koirametsässä sisälle aidatulle alueelle (koska ei sinne pääse :mrgreen: )
mutta mies ajoi auton siihen sisäänmenon eteen niin että avasimme vain häkkien ovat niin koira juoksivat suoraan sisään Koirametsään.
Otimme pienen riskin jopa basenjin kanssa, sekin sai juosta vapaana mutta ajattelimme että minne muualle se olisi mennyt kun kaikki muu lauma oli jo siellä ja sillä on aina hirveä hinku muutenkin päästä metsään. Ja sinnehän se ryysi muiden perään.

Harmillisesti tuo 8 hehtaarin metsä Joensuussa on n. 40 km:n päässä Joensuun keskustasta joten emme viitsi ajaa niin kauas enää kun menemme hakemaan jossain vaiheessa kesää vanhimman lapsenlapsen tänne meille. Olisi voinut siinä samalla käydä katsomassa paikan. Mutta vielä 80 km lisää ajoa muutenkin pitkään matkaan niin ei jaksa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.06.2025 17:56

8 hehtaaria on kyllä jo aika luksusta! Siihen määrään mahtuu aika paljon kaikkea.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Outi.I » 24.06.2025 18:44

Minulle riittäisi hehtaarikin jos se olisi siedettävän matkan päässä. Lähimpiin on matkaa 50 kilometriä ja bensat ja käyntimaksu menvät yli sietorajan minun tuloillani. Täällä on musta aukko noitten suhteen. Kaikki Hämeenlinnan lähellä olevat ovat väärällä puolella kaupunkia Hauholta katsoen.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.06.2025 20:16

Meillä on tällä hetkellä lähinpään matkaa melkein 70 kilometriä. Käymme siellä silti, eilen viimeeksi olimme. Nipistän sitten jostain muusta. Nyt sairauspäivärahalla ovat tulot pudonneet ihan valtavasti niin täytyy tosiaan miettiä mihin riittää.
Se on meille ihmisille ja koirille hermolepoa verrattuna normilenkkeilyyn metsässä. Vaikka meillä on täällä kotona aidattu hehtaari jossa saavat koko ajan olla vapaana niin ei se ole kuitenkaan sama asia kun tuolla Koirametsässä käy muitakin koiria ja on kaikki hajuja ihan eri tavalla.
Olimme eilen taas 2 tuntia, grillasimme ja söimme siellä ja jäi vielä aikaa auleen kiertämiseenkin. Tosin mies kiersi, minä en pysty vielä niin paljoa kävelemään eikä siellä ole se maastokaan mitään tasaista.

Uusi Koirametsä on tulossa Kuopioon, matka taitaa lyhetä 10 kilometrillä eli ei ole enää kuin n. 60 km.
Käydään varmaan sekin katsomassa.

Ja pitäähän se Suonenjoellekin tuleva Koiramtsä käydä katsomassa vaikka ennakkotietojen mukaan ei ole mitenkään ihanteellinen tällaisella jalkavammaiselle eikä monen koiran omistajalle kun parkkipaikalta on pari sataa metriä Koirametsän ovelle.
Enkä osaa sanoa sitäkään vaikka meiltä olisi sinne monta kymmentä kilometriä, kun en tiedä osoitetta vielä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 24.06.2025 21:05

Päijät-Häme oli pitkään ihan no show mitä koirametsiin tuli, mutta sitten niitä yht äkkiä ilmaantuikin ja nyt mulla on kivasti kolme koirametsää max. puolen tunnin ajomatkan päässä. Uusimmassa Iitin ja Lahden rajalla olevassa koirametsä Reviirissä en ole vielä käynyt. Äitini luona Keski-Suomessa kun ollaan, niin siellä koirametsään ajaa 10 min ja myös mökillä iso aidattu piha. Koirametsät kyllä lisäävät koirien hyvinvointia ihan huomattavasti.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.06.2025 10:56

Koirametsät todella lisäävät koirien ja myös omistajien hyvinvointia!
Olen aiemminkin sanonut, mutta olin sitä mieltä että Koirametsät eivät oikein meille tarjoa mitään kun voimme miuutenkin pitää koiria metsälenkillä vapaana.
Kun menimme ihan mielenkiinnosta ensimmäisen kerran Koirametsään niin se VAU-tunne kun tajusin mitä se oikeasti tarkoittaa että koirat voivat olla ihan oikeasti vapaana ilman että minun pitää koko ajan skannata ympäristöä mahdollisten muiden kulkijoiden varalta, kuunnella mahdollisia ääniä siitä että joku muukin liikkuu lähidtöllä vaikka en nöekään ketään ja pitää koirat koko ajan näkyvilläni ja olla koko ajan valmiina kutsumaan koirat luokseni.
Koirametsässä niillä on se vapaus että ne voivat vapaasti mennä jossain niin että en näe niitä. Eikä minun tarvitse välittää yhtään mitään mistään koska alueella ei ole muita kuin me.
Tuollainen on minulle/meille aivan ihanaa, täysin "stressivapaata" liikuntaa luonnossa koirien kanssa. Ja miten mahtavaa sen täytyy olla koirille kun saavat mennä ja tulla ihan justiinsa niinkuin haluavat ja tutkia paikkoja ja asioita ihan rauhassa omaan tahtiinsa ja olla todella vapaita.

Me olisimme tehneet tuohon omaan metsään Koirametsän joskus 10 vuotta sitten, mutta silloin oli liian aikaista. Ihmisten mielipiteet olivat että ei sellaista tänne tarvitse kun on koirapuisto tulossa missä voi pitää sitä omaa metsästyskoiraansa vapaana.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 25.06.2025 11:26

Ukollakin se eka kerta vuosia sitten oli hurmoksellinen, siis koiran reaktioita seuraten. Muiden hajut ja totaalivapaus teki sen.

Nyt keväällä Sipoossa käydessä ilmiö ei toistunut enää mutta ikääkin vuosia enemmän.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja MJK » 25.06.2025 18:12

Mulla on lähin koirametsä n.3km päässä jos menee metsän läpi, tietä muutama kilsa enemmän ja seuraavat 2 metsää vajaan puolen tunnin matkan päässä mutta en käy niissä kovinkaan usein koska mun koirat ei juuri liiku siellä ilman mua ja ne tylsistyvät heti kun on kerran menty kaikki polut läpi. Ne eivät ollenkaan yleensä katoa näkyvistä (vaikka 1 metsä on noin kuuden hehtaarin kokoinen, pari muuta 4ha.)

Tuon kuuden hehtaarin metsän ehdin tunnissa kiertää moneen kertaan kaikki polut, tulee n.4km kun pitää poistua kuitenkin vähän aiemmin ennen seuraavia.

Voisi kuvitella että olisi niistä aivan mahtavaa kun en pidä niitä ikinä aitaamattomilla alueilla vapaana, mutta ei vaan tunnu olevan. Omaa pihaa aidattu pari tuhatta neliötä, että vissiin siinä saavat kirmailla minkä haluavat. Hihnalenkillä käydään joka päivä arkena 7km, vapaalla n.9km (talvella hurruutellaan potkurilla tai suksilla pitempiä lenkkejä) ja mahdollisimman paljon lenkkipaikkoja vaihdellen. Tuntuvat tykkäävän enemmän siitä että saavat nuuskia koko ajan uutta.

Mutta aivan mahtavia paikkoja nuo metsät on ja kyllä mekin välillä vaihtelun vuoksi niissä käydään. Yhdet synttäritkin olen pitänyt koirametsässä ihmisvieraille.
MJK

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.06.2025 18:14

Hei mutta tuo synttärien pitäminen koirametsässä onkin aika kiva idea! Pistetäänpä korvan taakse!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.06.2025 20:42

MJK: Mitä koiria sulla on?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 25.06.2025 21:13

Onko teillä kenelläkään muuten ollut koirametsissä havaintoja käärmeistä tai oletteko kuulleet, että niitä olisi nähty? Yhdessä noista Lahden metsistä oli jonkun koiraa purrut kyy ja Keski-Suomessa olevassakin oli nähty iso kyy (metsän pitäjät ilmoittivat, että koittavat löytää ja siirtää sen). Minulle ei näitä tapahtumia ennen tullut mieleenkään koko kyyt kun meidän mökkitontilla ja sen ympäristössä niitä ei ole. Ihan iloisina oltiin metsissä viime syksynäkin kun Kettu oli vielä pieni pentu, mutta onneksi ei käynyt mitään. Minulla ei sinänsä ole mitään käärmekammoa tai -inhoa, vain koirien puolesta huolestuttaa.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.06.2025 21:26

Apua, ei ole tullut koskaan mieleenkään. Nyt en varmaan sitten uskalla enää viedä koiria koirametsään kun ajattelen että siellä on kyitä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 25.06.2025 21:49

Koiruuksia, Tarmokkaassahan oli kyyhavainto, lukee heidän facebook-sivuillaan, siis tässä keväämmällä.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 26.06.2025 03:12

Sipoon koirametsässä oli rakennusvaiheessa kyy, kuulemma.
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät