"Tärkeiden" papereiden säilyttäminen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

"Tärkeiden" papereiden säilyttäminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.07.2023 16:45

Kauanko säilytätte esimerkiksi työsopimukset? Heitätkö vanhan pois kun siirryt uuteen vai säilytätkö ja kauanko?
Kauanko säilytätte kauppakirjat liitteineen ostamistanne tai myymistänne asunnoista tai autoista

Entä onko vanhoja pankin velkakirjoja asuntolainoista jotka maksettu pois asunnon myytyä, todellakaan tarpeen säilyttää?
Vieras

Re: "Tärkeiden" papereiden säilyttäminen

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.07.2023 16:51

toistaiseksi en ole vanhoja hävittänyt, muutoin säilytän papereita lakisääteisen verran, esim. verottajalle sen 6 vuotta.

voisihan sitä skannata toki tärkeät paperit, todistuksista näin olen tehnytkin, niin säilyvät varmuuskopioillansa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 16.07.2023 09:47

Siivosin just työhuonetta ja aika pieneen ne nykyiset paperit mahtuu, lähinnä talon papereita. Raha ja laskut on sähköisenä. Toista oli ennen, kun laskut oli paperia. :x
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja kaaos » 16.07.2023 10:25

Samaa miettinyt joka muutossa. Silti olen säästänyt isommat myyntisopparit. Vaikka en tiedä onko yhtään mitään järkeä tai tarvetta säästää vaikka ostopaperit talosta jonka ostin 2000-luvun alussa ja jonka olen myynytkin yli kymmenen vuotta sitten. Ei kai tuollaisia tarvitse mihinkään enää??
Vanhat työsopparit olen heittänyt pois, samoin maksettujen lainojen paprut. Viime muutossa löytyi vielä nippu palkkakuittejakin, heitin pois.
Mulla iso "ongelma" on epikriisit ja lääkärinlausunnot. Niitä on paljon enkä tiedä mitä tehdä niille. Kai ne on säästettävä.
kaaos

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 16.07.2023 13:39

Epikriisit olen säilyttänyt, siis sellaiset joilla voi vielä olla käyttöä, ei mitään flunssatodistuksia. Jos tulee jotakin uutta kremppaa, vanhoista lausunnoista voi olla apua.

Toki yo todistus, maisteripaperi ja työtodistukset myös, vaikka nekin on nykyään sähköisesti nimikirjasassa jos on töissä valtiolla. Jossakin vaiheessa tulostin tiliotteita, vaan en enää kun ei niille ollut oikein mitään käyttöä.

Ai niin, muutama takuukuitti löytyy myös.
Kotitalousvähennykseen oikeuttavat kuitit on oikeastaan ainoat mitä enää säilytän. Kaikki vakuutusjututkin on nykyään sähköisesti.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.07.2023 19:14

^ totta, mäkin olen isommat operaatiot ynnä muut säilyttänyt, ns. poikkeavat jutut/jotkut vuoden 1993 magneettikuvatkin on tallessa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

Paluu Rekisteröimättömät