Kirjoittaja *kiranas* » 09.07.2023 09:05
kyllähän pentujen kesken voi olla isojakin eroja. siinä sitten tulee se kokemus jonka perusteella pitäisi niistä eroista ja ennusteista kertoa. jos koira on poikkeuksellisen arka, niin tottakai se näkyy pentuna, mutta arkuus voi puhjeta myöhemmin ja musta se on aina sellanen mikä kannattaa sanoa niille omistajille. se, ettei ole osoittanut arkuutta ekan 8 viikon aikana, ei tarkoita, etteikö sellainen voi tulla.
itselläni on aina ollut lauma johon koira on tullut. olen kertonut millasta etsin, jotta koira sopii varmasti laumaan eikä olisi tulevaisuudessa tiedossa mitään kärhämää. mä haluan laumani toimivan ensisijaisesti, se tietty tarkoittaa ettei sitä tykimpää harrastuskoiraa oteta, koska mun tavoite on aina pitää koira loppuelämänsä enkä halua riidanhaastajaa porukkaan. toistaiseksi valinnat on menneet nappiin, osan olen itse valinnut ja osassa kasvattaja suositellut yksilöitä, joista olen valinnut kun olen koiria käynyt katsomassa.
en ottaisi ääripään koiria ellei mulla olisi sopivaa elämäntilannetta, en sitä röyhkeintä enkä sitä arkajalkaa. mulle riittää tasapaksu peruskoira, jonka kanssa harrastetaan niitä asioita johon sen luonne ja kyvyt näyttää sopivan.
pikkupentujen luonne-erot jo näkyy ihan siinä, kuka tavoittelee sitä nisää, ajaako röyhkeä toisen pois. ja miten kaveri suhtautuu kun joku tuleekin samalle tissille - annetaanko tilaa, vai taistellaanko siitä nisästä.
ongelmallisempaa voi olla, jos nartulla on 10-15 pentua, silloin jo kasvattajan pitää katsella, että kaikki saavat tarpeeksi ruokaa - toki on niitäkin varmasti vielä, jotka jättävät pentuja sitten oman onnensa nojaan vedoten luonnonvalintaan. henk.koht. tossa vaiheessa isojen pentueiden kohdalla ei saisi noin ajatella - niitä luonne-eroja kuitenkin pystyy siinä pentuaikana seuraamaan. ja isojen pentueiden kohdalla musta nyt vaan on ihmisellä velvollisuus puuttua siihen tissillä olemiseen, kerran on päähänsä saanut alkaa kasvattamaankin.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤