Vau, onpa tullut vastauksia ja kuviakin vielä, kiitos! Auttaa hyvin hahmottamaan asiaa. Heti yksi aiemmin suunnittelemani paikka jäi pois laskuista, mutta kaksi hyvää paikkaa tuli tilalle. Ja taimiahan on neljä

Kolmelle olisi nyt paikka mietittynä, katsotaan mitä yhdelle teen. Tosin, mulla on vielä muovipussissa paperikääreessä kaksi itänyttä terhoa, joita en siis ole vielä edes laittanut multaan

Ehkä laitan ne ruukkuun ja lahjoitan taimina pois, jos joku haluaisi.
Kasvuvauhtia vielä mietin. Meillä kun on pihassa todella vanhat vaahterat ja koivu, jotka eivät varmaankaan enää montaa vuotta pystyssä pysy, niin ei sekään ole poissuljettua, josko alkaisi jo kasvattaa niiden tilalle ns.varjostuspuuta.
* Googlettelin tammen kasvunopeutta ja tuli vastaan Aarno Kasvin kommentteja: "Tammenterho lykätään sellaisenaan suoraan multaan, noin viiden senttimetrin syvyyteen. Kasvi lupailee nopeaa kasvuvauhtia.
– Kasvuvauhti on nopea, katsos vaikka! hän huikkaa ja näyttää vuoden vanhojen terhojen tuotoksia. Taimi on saanut pituutta vuodessa reilusti yli 20 senttimetriä." (yle fi)
No artikkelissa tammi on istutettu ulos multaan syksyllä, eli aivan eri tavoin kuin mulla nyt. Ja tiesin kyllä, että mun käyttämä muovipussitaktiikka on nopea, mutta nämä terhot tosiaan kerättiin maasta, itämättöminä, toukokuun puolivälissä, ja nyt taimet on sen 30 cm. Kun on mennyt 7 viikkoa...!