Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.03.2025 11:39

^Ja taas. Kellä on sydäntä huijata koulukiusattujen kustannuksella? Nähtävästi on.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 30.03.2025 13:13

En ole koskaan varsinaisesti seurannut Emmerdalea, mutta kerran kun satuin avaamaan telkkarin näin seuraavan kohtauksen. Joku mieshenkilö sanoi: "Gloria Gaynor: I Will Survive". Mutta tekstityksessä luki: "Vicky Rosti: Oon voimissain". Sarja nyt kuitenkin sijoittuu sinne Englantiin, niin eikö olisi ollut luontevampaa että hahmot olisivat suomennoksessakin puhuneet Gloria Gaynorin kappaleesta? Eihän niitä henkilöhahmojenkaan nimiä väännetä suomalaisiin muotoihin.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.03.2025 07:50

^ :lol: Ei oo totta! Suomentaja veti oikein kunnolla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.03.2025 10:04

Ei ollut ainakaan ilmeisesti konekäännös :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 31.03.2025 10:27

Mulle tuli tuosta mieleen, että olisiko Emmerdalen kohdeyleisö sellaista, joille on Vicky Rosti tutumpi kuin Gloria Gaynor? Että siis käännettiin sen tarkoituksen mukaan eikä sanasta sanaan.

(Family Guyn yksi useimmin toistuvista biiseistä on Trashmenin Surfing Bird. Se on ihan oikea biisi, ja aivan hillitön ja sopii tuohon kuin nenä päähän, mutta kappaleen "sanat" on silti suomennettu, muutamankin eri suomentajan toimesta. En siis yleensä näitä katso koska Family Guyn suomentaminen on taatusti täysin mahdoton puuha, mutta tuon olen katsonut. Sanat menevät: "The bird is the word" ja eräs suomentaja on kääntänyt sen: "kana on kova sana". :D Ei huono!)
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.04.2025 10:47

Katson MTV:n aamutv:tä ja tässä on puhumassa joku kosketushoitaja. Intro oli siihen tyyliin, että "ihminen voi elää ilman unta ja ruokaa mutta ei ilman kosketusta". Nyt nämä ihmiset tekee tässä jotain kosketushoitoja (hivelee toistensa käsivarsia) ja tässä puhuttiin kosketuksen merkityksestä läheisten kesken ja työyhteisössä :o Ok, mä olen varmaan jotenkin tunnevammainen, mutta voin tästä aivan fyysisesti pahoin. Jos mulla ei ole elämässä ihmistä, josta tosi paljon välitän, niin mä en kaipaa yhtään minkäänlaista kosketusta yhtään keneltäkään enkä kaipaa yhdenkään ihmisen laskevan kättään mun olkapäälle esim. töissä tms. Mulla oli joskus työkaveri (mies) jonka mielestä oli ok halata jos ei oltu nähty pitkään aikaan ja mä sanoin hänelle, että mä en välitä halailla, mutta tämä tyyppi tuli halaamaan välillä silleen yllättäen takaapäin. Sanoin tästä sitten lopulta esimiehelle ja esimies suorastaan räjähti ja sanoi, että "täällä ei jumalauta halailla ketään" ja olin ihan samaa mieltä. Kyllä mä ystäviä halaan kun nähdään, mutta yhtään vieraampien kanssa en todellakaan halua. Ja ymmärrän toki, että ihmiset on erilaisia, mutta jos töissä olisi joskus tyhy päivänä joku koskettelutuokio, niin tulis varmaan oksennus jo pelkästä ajatuksesta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 05.04.2025 11:06

^Ajattelen hyvin pitkälle samoin.
Koiran ja miehen konkreettinen iholla olo riittää mulle ja en tosiaankaan halaile töissä ketään.

Miehen setä on halailija. Tulee etukäteen ilmoittamatta ja halaa. Mulla kirskuu paikat hampaissa aina :mrgreen: mutta minkäs teet. Hän käy tosi harvoin.

Ko aamuohjelmaa en ole nähnyt.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 05.04.2025 11:13

Nyt kyllä MellaM puhuu asiaa. Katoin saman pätkän ja yökötti, kun toimittaja hivelee haastateltavaa. Ja tästä nyt sitten uusi muoti-ilmiö, uskaltaakohan kauppaankaan tuon jälkeen mennä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.04.2025 15:30

Mellan kanssa ihan samaa mieltä. Töissä joskus halasin jotain oikein hyvää työkaveria jostain tärkeästä syystä ja päinvastoin ja rakkaiden ihmisten kanssa halataan aina kun nähdään, miehen kanssa halaillaan useita kertoja päivässä mutta että työpaikalla jotain kosketusterapiaa ja joku lääppimässä niin ei kiitos.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 05.04.2025 17:26

Mua on joskus läheinen työkaveri halannut kun ei ole pitkään aikaan nähty eikä tuo haittaa mutta en kyllä itse ole aloitteellinen halailija työyhteisössä.
Halailu ja muukin koskettelu työyhteisössä tuntuu arveluttavalta, erikoista että kannustetaan siihen.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 05.04.2025 17:27

Minäkin olen samaa mieltä Mellan kanssa. Ahdistavaa, jos on jotain ohjattua koskettelua ja halailua! Kyllä sen pitää spontaanisti tulla jos on tullakseen. Eikä ihan kenen tahansa kanssa, ei todellakaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.04.2025 17:37

Nimenomaan ohjattua. "Nyt kosketatte toisianne käsivarteen. Ja sen jälkeen silitätte vieruskumppanin oikeaa poskea ja sitten toisen vieruskumppanin vasenta poslea. Samalla teitä kosketetaan vuorotellen kumpaankin poskeen. Nyt hivelkää vieruskaverin poskea." HYI HITTO!
Mikä järki tuollaisessa on? Voisi kuvitella että olisi vastenmielistä ihan jokaiselle.
Ihmettelen että kuka edes lähtisi tuollaiseen mukaan. Lähdetäänpä nyt ohjatusti koskettelemaan toisiamme- miten ihanaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.04.2025 07:36

^Yök. Puistatuksen väreet! Kaikkea ne keksivätkin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Purrfect » 06.04.2025 12:16

Silittäkää toisten poskia??? Miksi ihmeessä? Siinä on mun personal spacen rajat jo niin reilusti ylitetty että ei kiitos.
Läheiset ihmiset sitten asia erikseen.

Minä olen sosiaalisella alalla, ja työkaverit on sellasia halailijatyyppejä suurin osa. Lomalta tullaan tai lomalle lähdetään niin halataan kun ihana nähdä/toivotellaan hyvää lomaa, toisen toimipisteen tyyppi tulee tai menee niin halaillaan kun ihana nähdä, halaillaan kun onnitellaan, halaillaan kun "lohdutetaan" jne. Itse en näissä ole aloitteellinen mutta en kieltäydykään jos nyt joku haluaa halata, kun ei mua NIIIN paljoa häiritse. Mielummin olisin yleensä silti halaamatta. Musta tuntuu että osa kokisi torjuntana/ettei heistä pidetä jos joku ei haluakaan halata. Yhtä usein eivät enää tule mun iholle mitä keskenään halailevat nykyisin, mikä ihan hyvä :D
Etenkin kesäisin kun on muutoinkin nihkeä ja hikinen olo, ei todellakaan tee mieli hikistellä toisten iholla.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Fran » 06.04.2025 12:45

Mä haluaisin nähdä, kun meidän metallipajan ukot silittelee toistensa poskia :lol:
Fran

ViestiKirjoittaja Mea » 06.04.2025 13:44

Mua ei kyllä kosketa kukaan jos haluaa pitää naamansa entisen muotoisena. Tai sanotaan että kerran varoitan mutta en toista kertaa. Mies on ainoa poikkeus mutta senkään kanssa ei pahemmin halailla kun ei vaan olla sitä tyyppiä. Keittiöpsykologi voisi sanoa että tämä tulee lapsuudesta, meidän perheessä ei koskaan halattu eikä muutenkaan kosketettu mitenkään, ei edes pikkulapsena. Mutta en tiedä tuleeko se sieltä oikeasti.

Harrastin kyllä kung fua lukiossa, mutta siinä ainoa tapa millä toista kosketettiin, oli nyrkki, kädensivu tai potku. :D Se sopi mulle ihan hyvin. Yhden kerran en nostanut kättä puolustukseen tarpeeksi nopeasti ja sain nyrkin suoraan silmien väliin. Ainoa kerta elämässäni kun oikeasti näin tähtiä! Meidän aito kiinalainen opettaja riensi kehumaan sen toisen tyypin ja sen jälkeen haukkui mut. Ja oli ihan oikeassa!

Kerran olen työmatkalla Euroopassa saanut ranskalaisnaiselta poskisuudelmat! Sitä en onneksi vaistomaisesti lyönyt, mutta hämmennyin ja jäädyin täysin, kun yhtään tiennyt että mitä mun siinä kohtaa olisi pitänyt tehdä. Tuota ei onneksi tapahtunut toista kertaa enää.

Koirat ovatkin sitten ihan toinen juttu. :D Niiden koskettaminen rauhoittaa ja on mukavaa. Vieraidenkin koirien, jos se vaan niille ja omistajalle sopii.
Mea

ViestiKirjoittaja Hetuli » 06.04.2025 21:08

Katsoin nuo aamutv:n klipit. Osittain ihan asiaakin mutta siinä mentiin yli kun tuo kosketushoitaja puhui, että koskettelu voisi olla vastaava kuin erityisruokavalio ja työpaikalla voisi esimiehen johdolla sopia palaverissa mikä koskettelu on kellekin ok. Hyvin vaikea nähdä tällaisia palavereja :D

Omassa lapsuuden perhepiirissä halailua ei tehty mutta nyt aikuisena se on lisääntynyt siskontyttöjen myötä. Lapsethan usein ovat innokkaampia halailemaan ja heillä on lähtöhalaukset vielä käytössä vaikka ovat jo 15 ja 17.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Dacrest » 06.04.2025 21:39

Mea kirjoitti:Kerran olen työmatkalla Euroopassa saanut ranskalaisnaiselta poskisuudelmat! Sitä en onneksi vaistomaisesti lyönyt, mutta hämmennyin ja jäädyin täysin, kun yhtään tiennyt että mitä mun siinä kohtaa olisi pitänyt tehdä. Tuota ei onneksi tapahtunut toista kertaa enää.

Mitä etelämpään Euroopassa menee, sen pienempi on henkilökohtainen, fyysinen tila.
Mulla on sukulaisia Saksassa. Kerran yksi niistä käveli Suomessa kadulla vastaan (oli tullut sukuloimaan) ja alettiin siinä juttelemaan.
Se tuli melkein iholle. Astuin askeleen taaksepäin ja se astui askeleen eteenpäin. Ei varmaan itse tajunnut tilannetta, mutta tuntui ahdistavalta. Suomessa kun kohtelias väli on paljon suurempi.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.04.2025 21:43

Mä halaan kyllä sellaisia jotka itse halaavat. Olen halannut tuntemattomia ja tuttuja, mutta iholle pyrkiminen on nounou.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.04.2025 21:45

Hetuli kirjoitti:Katsoin nuo aamutv:n klipit. Osittain ihan asiaakin mutta siinä mentiin yli kun tuo kosketushoitaja puhui, että koskettelu voisi olla vastaava kuin erityisruokavalio ja työpaikalla voisi esimiehen johdolla sopia palaverissa mikä koskettelu on kellekin ok. Hyvin vaikea nähdä tällaisia palavereja :D

Joo, en vois kuvitella myöskään tällaista palaveria. Tässä tuo tosiaan meni multa yli ymmärryksen, kun alettiin puhua koskettamisesta työpaikoilla ja mulla on vaan aivan tosi nollatoleranssi sen suhteen. Kättely toki ok, mutta onnneksi sekin on vähentänyt, koska hikisistä ja lötköistä käsistä jää koko päiväksi ällö fiilis ja siitä pitäis sitten siirtyä johonkin palaveripöytään, missä on tarjolla vähän sämpylöitä, pullaa ja kahvia ja itse vaan miettii, että haluisin pestä kädet. Enkä edes siksi, että olisi joku bakteerikammo, mutta se ällöfiilis ei lähde pois kuin kylmällä vedellä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.04.2025 22:26

https://yle.fi/a/74-20154220

Ihmetyttää miksi Suomessa uutisoidaan että jopa kaksi ihmistä on kuollut Texasissa tuhkarokkoom…
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.04.2025 23:16

Minusta tuo taas on ihan selkeää. Siellä on nyt paljon tartuntoja ja jopa Yhdysvaltojen kokoisessa maassa tuhkarokkoon kuollaan harvoin ja kun taustalla on erilaisten salaliittoteorioiden takia rokotusten vähentyminen, niin minusta on tärkeä uutisoida näistä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2025 02:50

Vieras kirjoitti:Ihmetyttää miksi Suomessa uutisoidaan että jopa kaksi ihmistä on kuollut Texasissa tuhkarokkoom…

Koska tauti voi levitä Suomessakin: Tauti voi levitä Suomessakin, koska osissa kunnista asukkaista on rokotettu vähemmän kuin väestön suojaan vaadittava 95 %.

Noh, nythän se kelkka kääntyikin jo mutta eihän tuossa asemassa olevan pitäisi olla tuolla julistamassa rokotevastaisia hörinöitään: --- Rokotevastaisena tunnettu Kennedy puhuu nyt MPR-yhdistelmärokotteen puolesta.--- https://yle.fi/a/74-20154253
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.04.2025 09:06

Minulla oli töissä 20 vuotta nuorempi esimies, joka edettyään pikkuhiljaa töissään varastomiehestä päälliköksi lähti muualle töihin. Loppuvuosina juttelimme työn lomassa usein kaikenlaisista asioista ja hän kertoi paljon lapsistaan ja talonrakennusprojektistaan. Ojensin kättä hyvästiksi, mutta hän halusikin halata. Olin siitä kiitollinen, koska häntä jäi ikävä.
Vieras

ViestiKirjoittaja juuhvieras » 07.04.2025 09:41

Mua ei koskaan ole työpaikalla satuttaneet jonkun töksäyttelevät pervovitsit, koskettelu väärin tai joku epämukava haju jonkun kainaloissa ja kömpelö yritys esittää ihmistä väärin.

Enemmän on satuttanut naisvaltaisten alojen naistenvälinen kilpailu ja juoruilu, ulosjättäminen, teeskentely että olisin näkymätön..
toisinsanoen työpaikkakiusaaminen voi olla ihan tosi hienovaraista ja äärimmäisen myös kohteliasta. Noteerataan sen verran että pysytään asiallisuuden rajoissa, mutta voi olla tällaista että yhtä kohtaan järjestetään epäselviä ohjeita, jotta hän epäonnistuisi työssään ja kaikenlaisia kauttarantainkatalia mustamaalaavia pieniä heittoja, joiden jäljille ei kukaan virallisesti pääse koska hän vain "totesi tosiasian eikä tiennyt että se voisi jotain loukata" yms. Unohti välittää sähköpostin eteenpäin ennen kuin on jo 5 minuuttia aikaa siihen reagoida ja tätä.

Tuo on ihan naamalle kusemisen veroista idiotismia, niin kauan kuin työpaikkakiusaaminen mahdollistuu, että joku koskettelupalaveri.
juuhvieras

ViestiKirjoittaja juuhvieras » 07.04.2025 09:42

..ja tuon koskettelujaarituksenkin voi joku halutessaan valjastaa kiusaamisvälineeksi. Ei tarvitse kuin väittää että toine työntekijä yritti kätellä sekunnin liian kauan ja tai katsoi tissejä kun jäi näkökenttä jumiin ja joku käveli eteen kahden tissin kanssa.
juuhvieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.04.2025 14:10

Umac kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Ihmetyttää miksi Suomessa uutisoidaan että jopa kaksi ihmistä on kuollut Texasissa tuhkarokkoom…

Koska tauti voi levitä Suomessakin: Tauti voi levitä Suomessakin, koska osissa kunnista asukkaista on rokotettu vähemmän kuin väestön suojaan vaadittava 95 %.

Noh, nythän se kelkka kääntyikin jo mutta eihän tuossa asemassa olevan pitäisi olla tuolla julistamassa rokotevastaisia hörinöitään: --- Rokotevastaisena tunnettu Kennedy puhuu nyt MPR-yhdistelmärokotteen puolesta.--- https://yle.fi/a/74-20154253

Miten niin _voi_, kun tapauksia on jo ollut. Ei se sieltä usasta tänne leviä :roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2025 15:16

Sillähän ei ole merkitystä mistä leviää, kulkee iloisesti Euroopassakin lisääntyen ja ihmiset liikkuu kuten liikkuu, globaalisti.
Mutta ehkä sitä isoa kuvaa on vaikea ymmärtää ja toistoa, uutisointia, tarvitaan.
Laitetaas kans tuollainen iloinen naama :roll: .
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 07.04.2025 19:23

Biarritz kirjoitti:En ole koskaan varsinaisesti seurannut Emmerdalea, mutta kerran kun satuin avaamaan telkkarin näin seuraavan kohtauksen. Joku mieshenkilö sanoi: "Gloria Gaynor: I Will Survive". Mutta tekstityksessä luki: "Vicky Rosti: Oon voimissain". Sarja nyt kuitenkin sijoittuu sinne Englantiin, niin eikö olisi ollut luontevampaa että hahmot olisivat suomennoksessakin puhuneet Gloria Gaynorin kappaleesta? Eihän niitä henkilöhahmojenkaan nimiä väännetä suomalaisiin muotoihin.

Aika nokkelasti toimittu oikeastaan. Mua ärsyttää ajattelematta roiskaistut käännökset, esim. jos sanonnat käännetään sanatarkasti, vaikkei niitä käytetä Suomessa siinä muodossa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.04.2025 16:22

Onkohan makuaistini tullut vanhaksi kun tuntuu ettei mikään maustaminen riitä? Tuntuu että saa aina nykyään laittaa kaksin verroin mausteita entiseen verrattuna.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät