Kantoreppu tai -kassi koiralle, koiran kantamiseen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Kantoreppu tai -kassi koiralle, koiran kantamiseen

ViestiKirjoittaja Kokemuksia » 20.06.2023 22:34

Meillä on 10-vuotias kääpiökoira joka nyt osoittanut ensimmäistä kertaa väsymyksen/huvittamattomuuden merkkejä retkeillessä. Ollaan kannettu välillä sylissä, mutta joku muu ratkaisu olisi parempi, että saisi kädet vapaaksi. Nyt tuli vastaan tämä https://get.musti.media/shops/pfi/resou ... -az-71.jpg

Onko kokemusta kellään, tästä tai vastaavista koiran kantamiseen tarkoitetuista laukuista/repuista? Suosituksia tai epäsuosituksia?
Kokemuksia

Re: Kantoreppu tai -kassi koiralle, koiran kantamiseen

ViestiKirjoittaja MJK » 21.06.2023 14:58

Onhan terveys tutkittu? Kuulostaa vaan minusta vähän oudolta että terve pieni koira alkaisi jo kymmenvuotiaana osoittaa tuollaisia merkkejä, mulla ei ykskään keskikokoisistakaan ole vielä tuossa iässä alkanut himmaileen jos terveys on ollut kunnossa.

Mutta itse kysymykseen niin itse laittaisin ennemmin reppumallisen ergonomian vuoksi, esim tuollaisen https://www.zoo.fi/koirat/produkter/friends-on-tour-william-backpack-travel
MJK

ViestiKirjoittaja Kokemuksia » 21.06.2023 16:30

No siis. Nämä nyt olleet retkeilyt on vuorille tai tuntureille kiipeämistä tai muuten haastavia reittimaastoja, joita meidän normiarjessa ei ole. On siis täysin ok ja ymmärrettävää että koirakin väsähtää ja sekin takuulla vaikuttaa että koiralla alkoi juoksuaika. En epäile siis mitään terveysongelmaa mutta haastaviin maastoihin tuollainen kantoreppu/laukku olisi hyvä olla, sylissä kantamisen sijaan.
Kokemuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 21.06.2023 16:33

Olen kantanut 8-kiloista koiraa ihan tavallisessa selkärepussa, reppu etupuolella ja vetoketju sopivasti auki.
Koiraa piti kuntouttaa leikkauksen jälkeen. Helpointa oli ottaa se muun lauman mukaan metsälenkille, antaa kävellä vähän aikaa ja koiran väsyessä ottaa taas reppuun.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Kokemuksia » 21.06.2023 16:38

Tavallista reppua mekin ajateltiin vielä retkeillessä. Tai siis mietittiin että siinähän se menisi, mutta reppu oli vaan niin täynnä eväitä ja vettä, vettä ja vettä. :D Meillä eväsreppu on aina miehellä, painavuutensa vuoksi. Ja luulen kyllä että reppu etupuolella voisi ottaa selkääni vähän liikaa. Siksi noita varsinaisia kantolaukkuja ja -reppuja aloin katsella.
Kokemuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.06.2023 17:11

En nyt kuitenkaan silti noin ylimielisesti suhtautuisi mahdollisiin terveyshuoliin. Onhan myös huomioitu, että alusta voi tunturissa olla välillä sellaista, että koira tarvii siellä esim. tossut. Mun oma kokemus on, että terve koira jakaa vähintään sen mitä ihminenkin ja jos koira alkaa kyykätä tuollaisissa reissuissa, niin ehdottomasti olisin huolissani, että onko sillä kaikki kunnossa ja kannattaako sitä silloin tuollaisilla reissuilla rasittaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Kokemuksia » 21.06.2023 18:05

Täällä tuntuu harmillisesti olevan välillä vallalla ajatus, ettei kukaan kysyjä osaa koirastaan huolehtia "yhtä hyvin kuin minä". Näin ei nyt kuitenkaan tarvitse ajatella. Se etten epäile koiralla olevan mitään terveysongelmaa ei ole ylimielisyyttä vaan fakta :) Koira käytettiin viimeksi eläinlääkärissä kolme viikkoa sitten, kaikki ok. Sitä ennen ja sen jälkeen se on lenkkeillyt pitkiä matkoja hyvässä maastossa täysin ongelmitta.
Ekan kerran koira pyysi syliin kun maasto oli niin hankalaa, että ei siinä muutkaan koirat pärjänneet (asiasta keskustelin usean koiranomistajan kanssa). Ja olin täysin valmistautunut siihen että kannan koiraa osan matkaa, koska reitin haastavuuden tiesin, en edes olisi mennyt sinne sellaisen koiran kanssa, jota ei kainaloon saa napattua. Metsästyskäytössä oleva labukkakin oli tehnyt stopin, olivat "hieman" kateellisia että me pystyimme vain ottamaan koiramme syliin. Tässä jonkinlainen laukku olisi ollut näppärä olla hankittuna.
Toisen kerran se pyysi syliin hyvin jyrkässä nousussa. Joko ei jaksanut tai oli epävarma. Kannoin sitä vähän matkaa että pääsimme tasaisempaan kohtaan ja jäimme sinne istuskelemaan ja odottelemaan että muut seurueesta käyvät huipulla ja palaavat takaisin. En siis pakottanut silloinkaan, mutta laukun kanssa olisin saanut reissun tehtyä itsekin. Yhtään koiraakaan rasittamatta, silloinkaan. Tuon jälkeen koira reippaili kuten aina ennenkin.

Mainittakoon että esimerkiksi Saanan huipulle ja takaisin koira käveli riemuiten edellä ylös ja alas, lähinnä ihmetellen mikä ihmisillä kestää. Siinä on lenkkiä mutta maasto koiralle tutumpaa, tasaisempaa ja helppoa. Ei mitään ongelmia, kertaakaan ei syliin pyytänyt kuten ei ennenkään ole tuollaisissa paikoissa tehnyt. Normaalit tunturiin patikoinnit on tälle koiralle olleet aina helppo nakki ja tuttua puuhaa.

Niin että siitä johtuen kysymys ja niitä kantolaukku/reppusuosituksia otan mielelläni vastaan jos jollain on kokemuksia, kiitos MJK ja Dacrest kysymykseen vastaamisesta :D
Kokemuksia

Paluu Rekisteröimättömät