Mua häiritsee, kun tuossa meidän kotijärvessä on pikkuinen salmi, mikä on vielä valtaosin jäässä. Siinä on pieni sula läntti missä on muutamana päivänä ollut vesilintupariskunta, jonka koiras on jännän näköinen valkovoittoinen väritykseltään, mutta mulla ei ole aavistustakaan mikä se on.

Ne linnut on about sinisorsan kokoisia, naaras on semmoinen rusehtavan harmaa mitä monet vesilintunaaraat yleensäkin, mutta koiras on sellainen silmiinpistävän valkokirjava. Mielestäni sillä oli myös töyhtö takaraivolla, mutta harmillisesti olen nähnyt ne linnut aina vain silloin kun ei ole aikaa pysähtyä katsomaan tarkemmin, ja sitten jos sattuisi olemaan kiikarit mukana ja aikaa jäädä pällistelemään, niin eihän sitä ole lintuja mitä katsoa.

Luontoportista selaten koiraan väritys muistutti eniten haahkaa tai allihaahkaa, mutta sijainti ei sovi oikein kumpaankaan. Telkkiä, kuikkia ja sinisorsia tuossa järvellä uiskentelee paljon, ja mietin sitäkin että voisiko se olla joku leukistinen tavistirppa, mutta se on tosiaan vielä mysteeri, kun ei ole päässyt näkemään lintuja paremmin kuin vain ohimennen. Ja niitä on ollut vain se yksi pariskunta, muita samanlaisia tai edes erinäköisiä ei niiden seurassa ole ollut.