Koirahyökkäykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirahyökkäykset

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 18.03.2025 23:24

Tuo mun aggressiivisuuden takia lopetettu koira oli sentään omalle perheelle (minä, silloinen avo ja tytär) ihana, mutta kaikille vieraille juro, epäluuloinen ja vähitellen yhä aggressiivisempi. Ei sitä uskaltanut pitää.

Minulla on tuttavapariskunta, kaksi aikuista miestä, joilla oli noin 45 kg painava koira. Koira puri omia ja vieraita ja molemmat miehet pelkäsivät koiraa. Se lopetettiin hiljattain. Mietin, miten tuollaisestakin koirasta pääsisi eroon muuten kuin eutanasian avulla. Myymällä moottoripyöräjengille?
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 19.03.2025 05:23

Venäjä on korruptoitunut maa, asiat saa siellä järjestettyä esim. rahalla. Jos rahaa ei ole, sulkee koiran ulos. Vie paikkaan missä ei ole ketään, jättää sinne. Soittaa kummin kaimalle, että tule hakemaan pois. Antaa naapurille, selittää tilanteen. Naapuri soittaa jollekin. Jne jne.

Lähinnä viittasin juurikin ap uutisoinnin epämääräisyyteen. Ihan siis maalaisjärjellä ajateltuna normaali ihminen vie esim. lapsensa aggressiivisen koiran ulottuvilta pois ellei se koira mene sen lapsen kodista pois. Kartalta katsottuna ko kaupunki on esim. lähellä Tomskia.

Meillä Suomessa eläin lopetetaan, ihan siis jo lainkin mukaan, omistajan niin halutessa. Tottahan jossain on joku joka ehdottaa uudelleensijoitusta, minunkin tuttavapiirissä on niin käynyt esim. kanin kanssa. Mutta viime kädessä eläimen omistava saa päättää.

Sitä en osaa sanoa miksi joku DailyMail on siitä uutisoinut. En millään viitsi Googletella ap juttua ja kääntää sitä kyrilliseksi, jopa. Jos näin on todella tapahtunut ja syy on todella tuo niin onhan se kamala tragedia.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja MJK » 19.03.2025 11:04

Olen aina ajatellut, että on luojan lykky että itsellä ja varsinkin miehellä on paljon metsästäviä ystäviä jos sattuu tulemaan joskus tilanne että täytyisi saada koira nopeasti hengiltä.
Tälläkään hetkellä lähimmässä kaupungissa ei ole yksityistä 24h päivystävää eläinlääkäriasemaa ja kaupungin päivystykseen ei aina ole otettu eripaikkakuntalaisia, en tiedä nykyään otetaanko ja oman kunnan eläinlääkäripäivystyksessä tuotantoeläimet menevät lemmikkejä edelle.
MJK

ViestiKirjoittaja Umac » 01.04.2025 07:13

En muista oliko tämä ollut jo aiemmin?
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011131099.html
Pariskunnan koira tappeli koirapuistossa Helsingissä: Siitä alkoi väkivaltainen oikeustaistelu - Naapurit halusivat toisilleen lähestymiskiellon Helsingin Pitäjänmäessä. Oikeustaistelu alkoi koirapuiston tappelusta.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.04.2025 07:46

^No voi hyvänen aika. Eikö noita juttuja voisi kaikesta huolimatta hoitaa sivistyneesti?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.04.2025 10:28

MJK kirjoitti:Olen aina ajatellut, että on luojan lykky että itsellä ja varsinkin miehellä on paljon metsästäviä ystäviä jos sattuu tulemaan joskus tilanne että täytyisi saada koira nopeasti hengiltä.

Mulla on onneksi myös metsästäviä tuttuja joilta toivon saavani apua mikäli joskus tulee sellainen tilanne eteen.

Tuo koirapuistojuttuhan alkaa mennä vähän jenkkilän tyyliin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 14.04.2025 04:47

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011166416.html
Vapaana liikkuneet koirat aiheuttaneet vaaratilanteita Itä-Uudellamaalla -
Koirat ovat päässeet irti omistajiltaan ja aiheuttaneet vahinkoa ihmisille tai toisille eläimille.

En löydä ap juttua poliisi.fi- sivuilta vaikka jutussa niin sanotaankin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.04.2025 07:18

^Tuossa siis ilmeisesti kyseessä eri omistajien koirat? Eikä yhdet ja samat. Onhan se hyvä poliisin aika ajoin muistuttaa tästäkin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.04.2025 09:33

MIes kertoi lööpistä jossa kerrottiin rottweilerin hyökänneen 6 vuotiaan pojan päälle.
Koiranomistaja oli juuri laittanut koiransa autoon kun siihen oli tullut toinen nainen poikansa kanssa ja kysynyt että saako koiraa silittää.
Koiranomistaja oli avannut kontin ja ottanut koiransa vapaana tilanteeseen. Koira oli hyökännyt pojan päälle ja pojalle oli tullut reiteen tikattavia haavoja.
Jalasta oli kuva. Mies sanoi että ei ollut huomannut jalassa koiran hampaanjälkiä eikä muutakaan josta olisi voinut päätellä ison koiran repineen jalkaa.
En nähnyt kuvaa.

Koira määrättiin lopetettavaksi, tai jutussa oli käytetty sanaa tapettavaksi.

Koiran omistaja kuitenkin oli kertonut, että koira oli ottanut kiinni pojan shortsin lahkeesta jolloin poika oli katunut jonkin päälle (en muista enää minkä) ja haavat olivat tulleet siinä.

Niin tai näin, ihmettelen että joku rottweilerin omistaja päästää koiransa autosta vapaana tuollaiseen tilanteeseen,
Meillä on molemmat avoimia ja ihmisystävällisiä koiria mutta ei tulisi mieleenkään päästää koiraa autosta vapaana tuollaiseen tilanteeseen. Sehän voisi massallaan vaihingossa vaikka kaataa lapsen innoissaan.
Koira aina autosta ulos hallitusti, käskyn alla ja vasta liuvan saatuaan. Ja jos siinä on ihmisiä lähellä niin edelleen käskyn alla kun on ulkona autosta.
Jos ihmisellä on rottweiler niin pitäisi aina muistaa vastii koirasta joka on suuri ja voimakas ja jolla on kyky vahingoittaa ihmistä vakavasti.
'Itse en olisi tuossa tilanteessa edes ottanut koiraa autosta minkään silitelyn vuoksi. Jos olisin suostunut moiseen jossain mielenhäiriössä niin koira ehdottomasti e käskyn alla. Ja ihmsille pyyntö siirtyä riittävän matkan päähän autosta odottamaan että otan koiran ulos.
Jos esim. Reino pääsisi loikkaamaan autosta vapaana tuollaiseen tilanteeseen niin se voisi tosiaan ihan vahingossa kaataa lapsen massallaan innoissaan heiluessaan.
Tai jos käsittäisi tilanteen väärin niin voisi tehdä jotain muutakin. Siksi pitää muistaa aina vastuu ison koiran kanssa jolla on kyky vahingoittaa ihmistä vakavastikin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 17.04.2025 18:40

Varmaan tämä juttu: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/65a5 ... 7d8065cd1f

Siinä oli kai kaksi lasta keskenään, jotka pyysivät saada silittää koiraa.
Koiran lopetusvaatimus peruttiin eli koira ei joutunut kärsimään omistajan ajattelemattomuudesta.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.04.2025 20:32

Varmaan sama juttu. Muistin miehen kertoman hieman väärin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.04.2025 21:24

Ja taas. Pieni maksoi hengellään. Ja vielä koirien kiinnipitoaika!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011176762.html
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 18.04.2025 02:33

Aamuposti mainitsee tiibetinspanielin menehtyneen ja internetin tietotoimisto kertoo kyseessä olevien hyökkääjien roduksi saksanpaimenkoira.
Aamupostiin uskon, kuva netissä mutta sakemannihavainto ihan netin kertomaa siis. Ellei maksumuurin takana ole siitäkin?
https://www.aamuposti.fi/paikalliset/8457807
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.04.2025 05:56

Tuo on aivan kertakaikkisen järkyttävä tapaus. Mietin että miten koiraa ulkoiluttanut nainen ikinä selviää asiasta? Rakas koira revittiin häneltä ja tapettiin. Hän kertoi jossain että koirat olivat kuljettaneet sitä kuin saalista. Aivan käsittämättömän kamalaa joutua kokemaan ja näkemään jotain tuollaista tapahtuvan. Jokainen voi miettiä omalle kohdalle.
Ja sitten vielä omat vammat joita koirat aiheuttivat. Jos mulle sattuisi tuollainen niin putoaisin kuolleena maahan koska sydän ei kestäisi järkytystä.

Miksi vitussa ihmiset eivät pidä koiriaan kytkettynä kun ne eivät ole misään hallinnassa ja vielä aggressiivisia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 18.04.2025 07:07

Internetin tietotoimisto väitti, että olivat pihalta karanneita. Mutta en tosiaan tiedä eikä sillä väliä, tuhoisaa oli :(
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.04.2025 09:42

Ihan hirveä juttu taas, tätä saa pelätä tuolla vähän väliä oman pienen kanssa. Vähän liian paljon kyllä ihmisillä karkaa koiria pihalta, ovista jne.

Kun itse asuin Hyvinkäällä, niin yhdellä omakotitalon pihalla oli kaksi sakemannia irti (eivät siis näitä samoja, koska aikaa on jo reilusti yli 10 vuotta). Se pihan aita oli niin matala, että se toinen sakemanni hyppäs sieltä suoraan kadulle, toinen jäi pihaan selvästi ymmärtäen, että vaikka aita on matala, siitä ei voi mennä. Omistaja juoksi kadulle ja selitti, että he ovat kylässä. Kyllä mä hitto kylässä ollessakin varmistaisin, että pihassa on sellainen aita, että koiran voi päästää siellä irti varsinkin kun ollaan keskellä tiheästi asuttua omakotitaloaluetta. Tämä sakemanni ei onneksi ollut aggressiivinen, mutta yritti väkisin tulla lähelle vaikka minä kielsin ja mun koira murisi sille, kyllä se tilanne oli aika pelottava kun itselläni oli huomattavasti sakemannia pienempi koira hihnassa. Hyvinkää oli kyllä siitä jännä paikka, että se oli ainoa paikka missä tällaisia kohtaamisia oli aika monta ja kaksi koiraa kävi kiinnikin, mutta onneksi mun koira selvis niistä ilman suurempia fyysisiä vammoja.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 11:42

Nousee karvat pystyyn ja jumalaton viha. Mun kasvatin päällehän tuli pari vuotta sitten Kotkassa pihasta sakemanni ja valkkari. Kasvatti sentään selvisi hengissä mutta aika pitkät ja kalliit hoitojaksot kävi läpi. Postasin siitä aikanaan tännekin. Vihaksi pistää vieläkin koko ajatus. En tiedä mitä teksin jos mun käsistäni revittäisiin koira ja pääsisi hengestään. Valitettavasti vaan tietyt rodut "kunnostautuu" näissä tapauksissa, sekä niiden kusipäiset omistajat. :twisted:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 18.04.2025 16:08

Aivan kamala tapaus.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.04.2025 16:11

Koiraa joka mahdollisesti tappaa ei saa pitää jos se karkailee ovista ja ikkunoista. Imo. Pihalla ei pidetä koiraa kytkemättä jollei piha ole karkaamisvarma. Kaikki tappajakoirat ja toisille eläimille tai ihmisille isoja vammoja puremalla tehnyt koira tulisi lopettaa eikä uutta saisi kys hlö enää ottaa. Koskee myös ”vahinkoja”.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.04.2025 16:40

Valitettavasti juttu on maksumuurin takana, mutta nää on traagisia tapauksia.
Aika monta tilannetta pystyttäisiin välttämään, jos isot koirat totutettaisiin pieniin ja toisinpäin.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.04.2025 17:10

Joku voi pienentää jos osaa. Minä en osaa.

Kuva

Kuva

Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 18:47

Voi saatana. Mulla lähtee jatkossa pentupakettien mukana sumutussuihke ja puukko.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 19:18

Isot koirat totutettasiin pieniin ja pienet isoihin. Niinpä. Ei sen mummon tarvitse mun mielestä totuttaa pientä koiraansa isoihin koiriin jos hän ei halua. Ja mitä se olis tässä edes auttanut. Ja ne isot pitää pitää omassa pihassaan niin etteivät pääse sieltä karkuun.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.04.2025 19:35

^omien koirien kohdalla olen miettinyt (kun niitä irtokoirahyökkäyksiä on tullut), että kun isot ovat tottuneet pieniin, ne lukevat kuin mitä tahansa koiraa eivätkä pidä vieheenä.
Ja pienet ovat tottuneet isoihin, ne eivät ensimmäisenä juokse paniikissa karkuun.

Ikävä tosiasia kuitenkin on että jos mulla olisi ollut vain pikkukoiria, niiden hengenlähtö olisi ollut monta kertaa lähellä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 19:57

Joo ehkä juuri niitä isoja pitäisi totuttaa pieniin. Mutta tämä tapaus on nyt taas niin omanlaisensa. Rikosilmoitus ja toivottavasti menee käräjille. En haluaisi olla näiden sakemannien kasvattaja. HÄPEÄ varjoasi. Enkä haluaisi olla pienenkään kasvattaja. Valitettavasti me ollan jo koettu tämä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 20:06

Mulla on sekä laumanvartijoita että pikkukoiria eikä kenenkään hengenlähtö ole ollut lähellä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja JMTNT » 18.04.2025 21:11

Aivan tosi surullista, ettei omistaja huolehtinut isoista koiristaan. Toivottavasti koirat lopetetaan.

Mulla taas päinvastainen juttu, kun pieni koira hyökkäsi. Olin yksin kävelyllä ja erään talon pihasta juoksi pikkukoira haukkuen minua kohti. Ajattelin, että kohta se käy mun jalkaan kiinni ja tein potkaisuliikkeen huutaen mene. Onneksi koira kääntyi takaisin omalle pihallensa
JMTNT

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 21:23

^No voi voi.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.04.2025 21:49

Onhan se vastuu ison koiran kanssa ihan eri luokkaa.
Oman rottweilerini silmäkulmassa on roikkunut R-kioskin jonossa mopsi. Tilanne olisi ollut vähän toinen jos rottweiler olisi käynyt kiinni mopsin silmäkulmaan.
Tietenkin jokaisen pitäisi huolehtia koiransa käytöksestä ja kouluttamisesta koiraan kokoon katsomatta. Mutta jos ei huolehdi niin sillä on kyllä ihan valtava ero että tekeekö hyokkäyksen perhoskoira vai rottweiler.
Ja tästä syystä pihasta haukkuen tuleva pieni koira ei nyt vaan ole samanlainen uhka kuin pihasta haukkuen tuleva suuri koira. Niin se vaan on.
Autoissa sama. Jäisin mieluummin mopoauton kuin rekan alle.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.04.2025 21:51

jEps ja juurikin näin.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät