Jaatteko sijaintitiedot perheen tai ystävien kanssa?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Jaatteko sijaintitiedot perheen tai ystävien kanssa?

ViestiKirjoittaja Umac » 20.06.2025 13:00

Viitaten HS:n juttuun
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011260644.html
Tiedän,
missä olet
Tarkkailen puhelimestani, missä puolisoni liikkuu. Se voi kuulostaa ahdistavalta, mutta pidän siitä, että saan milloin tahansa selville hänen tarkan sijaintinsa.
(maksumuuri!)

Ketju ei nyt rajoitu parisuhdeasioihin, saa vastata perheen ja kavereiden, naapurin tai kenen kannalta tahansa.

Yritän ymmärtää oman kuplan ulkopuolelta. Puolesta tai vastaan, kaikki käy.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Re: Jaatteko sijaintitiedot perheen tai ystävien kanssa?

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.06.2025 13:15

En tasan jaa. Voisin harkita jos olisin lähdössä esim vaeltamaan tai jossain hätätilanteessa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.06.2025 13:52

En todellakaan. Jos joku pyytäisi jakamaan, niin sais lähteä saman tien, olis mulle liian iso vaaranmerkki. Ymmärrän, että jossain poikkeuksellisissa tilanteissa jaetaan, jos on joku vaaran paikka tai terveyshuolia (esim. mun isä jakaa nykyään mustikkametsään mennessä sydänoireiden takia) , mutta muuten en ymmärrä enkä edes halua ymmärtää.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 20.06.2025 14:35

En jaa tai ole jakanut kenenkään kanssa, mutta en välttämättä näkisi sitä ongelmana että miehelle jakaisinkin esim. turvallisuussyistä, koska tiedän ettei sitä kiinnostaisi niin paljoa että kyttäisi mun menemisiä, tai minä hänen.
Tiedetään muutoinkin pääosin, suurinpiirtein ainakin missä toinen liikkuu. Mutta muutoin en kyllä jakaisi kovin herkästi sijaintia muille.

Mullahan oli muutaman päivän miehen laittamana ns. träkkeri mukana mun laukussa, ja vitsailinkin töissä että minä oon nyt tarkassa syynissä tässä missä kartalla meen :D . Oli kyllä ihan luvalla laitettu, kun testasi uutta laitetta miten tarkka sen sijainti on eri paikoissa (pitkähkö bussimatka töihin niin näki hyvin ihmisten määrän vaikutuksen tarkkuuteen jne). Se vaan ihan itelläni unohtui yli viikoksi sinne vaikka mies kyllä muistuttikin että ei enää tarvitse kuljettaa :D .
Purrfect

ViestiKirjoittaja JMTNT » 20.06.2025 15:05

Minun kulkemiset jaan ja olen onnellinen et vaikka olenkin kaukana niin olen lähellä läheisiäniä. Se on sitä yhteen kuuluvuutta.
JMTNT

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 20.06.2025 16:14

en.
enkä jakaisi, jos omistaisin älypuhelimen. kenenkään ei tarvitse seurata tekemisiäni enkä minäkään halua seurata muiden. oikeus yksityisyyteen on vahvana minun oikeustajussani.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.06.2025 16:30

En. Aikuinen lapsi jakaa silloin kun lähtee moottoripyörällä yksin jonnekin. Miehen perhe jakaa keskenään sijaintinsa toisille, ihan omista haluistaan, pitävät sitä kätevänä joten en osaa paheksua. Kyttääminen on tietysti perseestä, mutta heillä ei siitä ole kyse. Miehen ex kyttäsi lasten puhelinten sijainteja silloinkin kun lapset olivat meillä, ja lopulta päädyttiin siihen ettei lapset kantaneet puhelimia mukanaan meillä ollessaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.06.2025 17:24

En, eikä kukaan muukaan jaa koskaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 21.06.2025 10:24

Vain tapauksessa jos lähtisin metsään yksinään jostain syystä. Tuskin edes lähtisin, joten en muussa tapauksessa missään nimessä. Ja vain miehelle, en kellekään muulle.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 21.06.2025 10:31

Ap juttu on kyllä hämmentävä.
Ja emme jaa sijaintietoja. Lapsille olen joskus napannut kuvakaappauksen Mapsin kartalta, reissussa ollessa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.06.2025 19:24

En jaa, en edes tiedä miten se tehtäisiin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja terve » 22.06.2025 23:37

Tuo on taas niitä asioita, että terveissä ihmissuhteissa ei ole ongelmaa jakaako, tai on jakamatta.
Sairaissa mustasukkaisuusdraamoissa ei riipu välineestä millä kytätään, kyse on suhteen dynamiikasta ja ihmisestä joka ei ole normaali.
Kunnon mustasukkainen kyylä keksii keinot olla toksinen, vaikka eläisi 1500-luvulla tai sitten 2025.
Kirjekyyhky, kiikarit, lankapuhelin, langaton puhelin, ym vastaaja, onko tuoli lämmin ja haiseeko vaatteissa joku vieras.
terve

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 23.06.2025 08:26

en, sijainti on päällä ainoastaan jos käytän Amigoa tai 112 palvelua
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 23.06.2025 10:36

Tiibetinhelmi kirjoitti:En jaa, en edes tiedä miten se tehtäisiin.

En tiedä minäkään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 24.06.2025 11:56

Mä en edes tiedä miten ne jaetaan? Pitääkö siihenkin olla joku äppi? Mä laitan sijainnin kännykästä päälle, kun tarvitsen sitä, eli jos käytän bussi äppiä tai google mapsia. Sekin vie ihan turhaan akkua. EI ihme että ihmisillä on kokoajan akku loppu.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hetuli » 24.06.2025 12:14

Varmaan aikakin nuoremmat käyttävät Snapchatiä ja siellä sijainnin jakamista.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mella M » 24.06.2025 12:20

Myös whatsappissa voi jakaa sijainnin. Näillä jotka jatkuvasti seuraavat toistensa sijaintia taitaa olla yleensä joku app siihen?
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 24.06.2025 12:21

^Juu näin olen ymmärtänyt. Maps, WA ja jokin muukin sovellus mahdollistanee, airtagit ja vempeleet.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja MikkoP » 24.06.2025 13:13

Joskus jakanut. Ilman varsinaista syytä ja pelkästään vaan huvin vuoksi "Näinkin voin tehdä, jos haluan".
Ja pystyisin sovelluksilla seuraamaan, missä koirat, auto ja tytär menee. Mutta enpä muista koska olisin käyttänyt mitään noista.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.06.2025 16:21

Läheisten sijainnin seuraaminen iPhonella:

1. Etsi-sovellus (Find My)
• Avaa Etsi-sovellus (valkoinen ikoni, jossa vihreä ympyrä ja sininen piste).
• Valitse alareunasta Henkilöt-välilehti.
• Näet listan henkilöistä, jotka ovat jakaneet sijaintinsa kanssasi.
• Valitsemalla henkilön nimen, näet heidän sijaintinsa kartalla reaaliajassa.

2. Miten joku jakaa sijaintinsa sinulle?
• Henkilön täytyy:
1. Avaa Etsi-sovellus omalla iPhonellaan.
2. Siirtyä Henkilöt-välilehdelle.
3. Valita Aloita sijainnin jakaminen.
4. Valita sinun nimesi yhteystiedoista tai jakaa sijainti iMessage-keskustelun kautta.

3. iMessage kautta
• Avaa keskustelu haluamasi henkilön kanssa Viestit-sovelluksessa.
• Paina henkilön nimeä ylhäältä.
• Valitse Tietoa-kuvake (i).
• Valitse Jaa oma sijainti tai tarkastele, jos henkilö jakaa sijaintiaan sinulle.

Toki kaikilla pitää olla applelaite.
Vieras

ViestiKirjoittaja dinah » 24.06.2025 20:20

En jaa. Eikä siitä olisi hyötyäkään, vaikka älypuhelin onkin, en ole koskaan oppinut pitämään sitä mukana, joten sijainti olisi lähes aina kotona sängyn vieressä.
dinah

ViestiKirjoittaja Kallekani » 01.07.2025 11:33

En jaa koko ajan mutta aika usein esim. Whatsappin kautta, kun olen esimerkiksi menossa hakemaan jotakuta niin näkee, missä auto liikkuu. Myös esim. pyörälenkilä saatan jakaa sijainnin niin tietää kotiväki, missä liikun ja erityisesti jos en ole liikkunut vähään aikaan niin tietävät, minkä ojan pohjalta voi käydä etsimässä.
Kallekani

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.07.2025 21:02

^Tuo jakaminen onkin muuten tuossa tapauksessa ihan järkevä juttu!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.07.2025 12:17

Eli onko toi joku apple juttu muutenkin? Ja kaikilla pitää olla apple. jut tyypillistä applea.

Mulla ei edes ole ketään ketä kiinnostais mun sijainti jatkuvasti. Äiti ei osais edes käyttää sitä.
Jos menisin jonnekin metsään retkelle niin silloin vois olla järkevää ilmoittaa missä on jo etukäteen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.07.2025 13:32

Ei ole^. Mun lapsi jakaa whatsapissa sijaintinsa kun lähtee yksin jonnekin. Olen mm seurannut kun hän matkaa Espanjalaista rantabulevardia hotellilleen. Mies ja lapsi ajavat moottoripyörää molemmat ja jakavat lähtiessään sijaintinsa. Todella kätevä juttu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 03.07.2025 15:44

WhatsApp:
Kuva
Oik yläkulma kolme pistettä - asetukset

Kuva

Kuva

Viesti lähetetään valitsemalla henkilö, painamalla klemmaria
Kuva

Näkyy kaverille, kelle hyvänsä, suurinpiirtein näin
Kuva

Muissa kuvissa on kaksi vaihetta per kuva, alin on vain karttaesimerkki.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 06.07.2025 16:25

Omituinen ajatus, että jakaisin. En myöskään monitoroi erilaisilla kehossa kiinni olevilla laitteilla, älykellolla tms. untani, liikkumistani jne. Herään aamulla ja ihan itse huomaan, miten hyvin olen nukkunut. Myös oma kehoni kertoo herkästi, milloin liikuntaa on ollut liian vähän, sopivasti tai liikaa. Sitä tässä ei nyt varsinaisesti kysytty mutta tuli vain mieleeni, miten paljon erilaisiin laitteisiin ihmiset ovat nykyisin kiinnikasvaneita. Mulla älylaitteet ovat pääosin kotona, jossa niitä käytän.
tuhti

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.07.2025 19:22

tuhti kirjoitti:Omituinen ajatus, että jakaisin. En myöskään monitoroi erilaisilla kehossa kiinni olevilla laitteilla, älykellolla tms. untani, liikkumistani jne. Herään aamulla ja ihan itse huomaan, miten hyvin olen nukkunut. Myös oma kehoni kertoo herkästi, milloin liikuntaa on ollut liian vähän, sopivasti tai liikaa. Sitä tässä ei nyt varsinaisesti kysytty mutta tuli vain mieleeni, miten paljon erilaisiin laitteisiin ihmiset ovat nykyisin kiinnikasvaneita. Mulla älylaitteet ovat pääosin kotona, jossa niitä käytän.

Mä en väitä, että ihmisen tulis käyttää mitään älylaitetta vaikka se omaa elämääni helpottaakin monessa kohtaa ja noille sijaintitiedoillekin on ihan paikkansa. Mä kuitenkin väitän, että keho ei kerro kaikkea eikä aina kovin rehellisesti. Ihmisellä voi olla vaikka minkälaisia sairauksia tai vaivoja mistä se ei itse tiedä mistä keho ei oikeasti kerro yhtään mitään. Yksi hyvä esimerkki on esim. korkea verenpaine. Toinen on uni. Mä en väitä, että älylaite olisi aina oikeassa mun unen laadun suhteen, mutta siltä mä uskon, että se tietää mun nukkumisesta aika paljon enemmän kuin minä itse.

Ja mähän en tosiaan mene enää mihinkään ilman puhelinta. Kun on kerran maannut sateessa mutaisella polulla jalka katkenneena ja pelastava enkeli oli taskussa ollut puhelin, jolla sai soitettua ambulanssin, ei kyllä kiinnosta yhtään, että joidenkin on aina pakko paheksua sitä miten ihmiset ovat kasvaneet laitteisiinsa kiinni.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.07.2025 06:23

Mun mielestä taas on omituista että vaikka kymmenen ihmistä kertoo missä tilanteissa jokin asia on hyvä juttu niin silti osa pitää käsiä korvilla ja ölisee että voi kauheaa, ei koskaan tuollaista, enkä ymmärrä yhtään miksi joku noin tekisi!! -vaikka siis juuri se 10 ihmistä on kertonut hyviä syitä miksi :D
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.07.2025 09:12

Vieras kirjoitti:Mun mielestä taas on omituista että vaikka kymmenen ihmistä kertoo missä tilanteissa jokin asia on hyvä juttu niin silti osa pitää käsiä korvilla ja ölisee että voi kauheaa, ei koskaan tuollaista, enkä ymmärrä yhtään miksi joku noin tekisi!! -vaikka siis juuri se 10 ihmistä on kertonut hyviä syitä miksi :D

mikä syy mielestäsi on erityisen hyvä?
jos mä kuolen tai mulle tapahtuu jotain, niin kyllä se on viranomaisten tehtävä huolehtia viestiä kaipaajille. auttamisvelvollisuus on myös kanssaihmisillä, vaikka se ei tunnu toteutuvan aina.

en siis vain ymmärrä mitä järkeä touhussa on, ehkä tää on myös ikäkysymys. kun on elänyt lankapuhelinaikana, eikä silloinkaan olla huolehdittu toisten sijainnista, korkeintaan kuin suurpiirteisesti, niin siksi tämä asia ei kosketa meikäläistä lainkaan.
se, että jotain asiaa koskettaa yksi hyvä juttu tai kommentti ei ole vielä minulle syy edes hankkia älypuhelinta. suurimman osan mielestä sekin on tärkeä ja tähdellinen ja toisten mielestä ei voisi enää elää ilman älypuhelinta. hankin itselleni tarpeellisia asioita, laitteita sun muita, ja niitä joita en vain koe tarvitsevani, niin en hanki. samalla tavalla se sijainnin jakaja asian kokee, se on hänelle tärkeää.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät