Mitä teette pääsiäis- tai muilla lomilla?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mitä teette pääsiäis- tai muilla lomilla?

ViestiKirjoittaja Tylsistynyt » 19.04.2025 19:44

Mitä teette ylimääräisillä vapaapäivillä? Olen yrittänyt pari päivää keksiä jotain järkevää tekemistä mutta ei. Ja vielä olis lusittavaa tiistaihin asti.
Jotain mitä voi tehdä yksin ja ilman rahaa, koska seuraa tai rahaa ei ole.
Mulle riittäisi viikonloppu ja siinäkin on puolet liikaa, mulle kelpaisi oikein hyvin 6-päiväinen arki ja sunnuntai vapaa.
Tylsistynyt

Re: Mitä teette pääsiäis- tai muilla lomilla?

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.04.2025 19:59

No jos olet kiinnostunut urheilusta, niin parasta aikaa tv:ssä naisten jääkiekon MM-karsinta Suomi-Kanada 1-2 ja toka erä alkaa kohta. Yleensä mun kivat ketket on jääkiekon seuraaminen. Kohtahan alkaa miesten MM-kisatkin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Tylsistynyt » 19.04.2025 21:05

On tullut lätkää seurattuakin, sekin on tosin vaan jotain 2,5h per peli. Olen toki paljon muutakin urheilua seurannut ja seuraan. Mutta en saa koko pääsiäislomaa tuhlattua lätkän katsomiseen.
Tylsistynyt

ViestiKirjoittaja Hetuli » 19.04.2025 21:15

Mä pidän kivasti lukemisesta - yleensä vapailla osa ajasta menee siihen. Yle areenasta löytyy paljon katsottavaa ilmaiseksi.
Hetuli

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.04.2025 21:51

Tylsistynyt, Onko kiinnostusta käsitöihin esim. kutomaan tyylikästä puseroa itsellesi?
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.04.2025 22:06

Mä olen kuunnellut podcasteja, esim. Yle Areenassa on paljon hyviä ja ilmaisia juttuja, Outo Luonto (ja muut luonto-ohjelmat, viihteelliset ja vakavat), Konsulttitoimisto Kuustonen ja Ståhl, Elävä historia, muut historia jutut, erilaisia rikosjuttuja, oikeasti vaikka kuinka paljon kaikkea. Samalla voi sitten vaikka tehdä käsitöitä tai kotitöitä jne.

Jos on oikeasti vaikea keksiä tekemistä eikä tunne tarvetta edes kokonaisille viikonlopuille, niin toinen joku osa-aikatyö tai sitten joku vapaaehtoistyö esim. vanhusten/yksinäisten parissa, jossain eläinsuojelupaikassa tms.
Mella M

ViestiKirjoittaja estrella » 19.04.2025 22:51

Etsi ihmeessä jotain keikkatöitä, jos rahaakin saisi olla enemmän. Mä en kyllä kaipaa yhtään lisää töitä, ja voin hyvin vaikka laiskotella nämä vapaapäivät. Käytän muutaman lomapäivänkin, niin on koko ensi viikko vapaata.
estrella

ViestiKirjoittaja Umac » 20.04.2025 04:37

Ihan samoja asioita kuin aina mm. viikonloppuisin: kotihommia, äänikirjaa, ulkoilua, pihahommia jne jne.

Joku vapaaehtoistyö voisi tosiaan tuoda lisää sisältöä päiviin? Jos ap sellaista haluaa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 20.04.2025 06:18

Tulipa tästä mieleen kun joskus töissä jutustellessa joku myös valitti että ei tahdo keksiä tekemistä lomille, niin hetken sanattoman tuijotuksen jälkeen toinen kollega totesi "sinulla on ihan väärät harrastukset"... Itsekin teen lomilla ihan vaan palautumisen ja lepäilyn lisäksi pitkälti sitä mitä muutenkin vapaa-ajalla; telkun katselua, käsitöitä, tietokoneen räpläystä, elikoiden huoltoa ja rapsuttelua, kukkien kastelua ja pihalla haahuilua, palapelejä, kämpän siistimistä, kaupoilla käyntiä, vierailuja jossain toisella paikkakunnalla, ulkoilua (pitkillä vapailla voi käydä jossain pidemmälläkin jos säät suosii) jne jne. Eli koita keksiä joku kiinnostava harrastus tai pari, ulkoiluun saa uppoamaan paljonkin aikaa mutta rahaa ei tarvita ollenkaan jos lähitienoilla pyörii. Moneen harrastukseen toki ainakin vähän tarvikkeita tarvitaan mutta ei välttämättä kalliita.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.04.2025 06:42

^Mulla on vapailla aivan saman harrastukset kun sulla. Ihan palapelien tekoa myöten! Ei ole koskaan tullut aika pitkäksi. Eikä noihin mene äärettömästi rahaakaan. Lisäksi olen nyt päättänyt alkaa pyöräillä enemmän. Se tietysti vaatii polkupyörän ja vähän paremman sään mikä tänään on.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 20.04.2025 07:44

nykyään mä lepään aina kun mahdollista. tällä hetkellä ylimääräistä vapaata käytän myös opiskeluun, jota teen työn ohella.
en ole koskaan viettänyt juhlapyhiä sun muita, joten kaikki ylimääräinen vapaa on mennyt aina harrastuksiin tai lepäämiseen.
teen myös vuorotyötä, eli jos se ei ole vapaa, niin sitten vähintään töitä. mutta jokatapauksessa jos olen töissä, niin siitä kertyy ylimääräinen vapaa viikolle kuitenkin.

konkreettista tekemistä jos tarvitsee luetella, luen kirjoja, katselen sarjoja, pyöräilen, treenaan koiran kanssa, lähden elukan kanssa ihan johonkin uuteen lenkkipaikkaan, teen palapeliä, kudon villasukkaa, joskus kokkailin enemmän eli siten että sai pakastimeen hyvin ruokaa seuraaville työviikoille. joskus myös geokätköilin, niin tuli paljon liikuttua luonnossa. nyt pääsiäisen alla pohdin, että jaksanko lähteä leffaan e-passilla, mutta katotaan nyt. ne loppuu sen verran myöhään ettei huvittaisi enää isosta kaupungista lähteä ajelemaan poispäin, eli laiskuus ja lepo voittaa tässäkin.

ja joskus vaan nukun, tälleen ihmisenä joka nukkuu huonosti, niin joskus otan niitä päiviä, että hoidan koiran ja menen päikkäreille heti kun tuntuu siltä ja sitten siitä taas lenkille ja lyhyet unet jos suinkin vaan on sellainen olo. näitä päiviä on muutaman kerran vuodessa, koska nukahtaminen on muutenkin mulle vaikeaa.

mulla on töitä vain ensi viikon perjantaina ja tän vapaan todellakin käytän ihan vaan lepäämiseen, hengailuun, olemiseen, opiskeluun ja normaaleihin kotihommiin.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 20.04.2025 07:57, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 20.04.2025 07:54

Mä olen aina yksinäinen ja rahaton enkä sinällään vietä pyhiä, mutta aika kuluu yleensä rattoisasti koirien kanssa ulkoillessa ym. Tämä pääsiäinen on ollut vähän huono, koska mulla on ollut flunssa ja ulkoilu on jäänyt minimiin. Mutta olen nauttinut lukemisesta, monta kirjaa on mennyt. Yleensä en jaksa työpäivän jälkeen lukea oikein mitään. Nyt on tosiaan mennyt monta kirjaa, ja kun luettava meinasi loppua, ostin eilisiltana Prismassa käydessä yhden luettavan lisää, kun ei ole kirjastotkaan auki.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.04.2025 11:06

Mulla ei ole varsinaisesti lomia tai vapaita, kotona töitä tekevänä yrittäjänä. Konkreettisesti teen aika vähän, ajatustyötä sitäkin enemmän.

Eilen aamupäivällä olin työkeikalla. Illalla iski inspiraatio ja tein töitä aamuyöhön asti.
Kohta lähden kaverille syömään ja illemmalla toisten kaverien kanssa ajelemaan.

Tällainen elämän rytmi sopii mulle hyvin.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 20.04.2025 13:53

Mä oon koiravahtina, matkat ja ruuat maksettu, omistajien mökki käytössä.
Mökki sattuu olemaan Alpeilla ja omistajat reissussa 2vk, niin eipä tässä oo valittamista.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja tuhti » 20.04.2025 15:08

Kyllä mulla menee viikottaiset vapaapäivät ja minilomat koiraharrasteissa, kavereita ja sukulaisia tapaillessa. Huushollin siivousta ja pyykkäämistä on aina myös tiedossa. Tykkään myös kotoilla ihan vain leffojen, sarjojen ja kirjojen parissa. Ja saunaa ei voita mikään :D Pidemmille lomille on sitten vapaampi suunnitella isompia reissuja ja koirien harrastusrintamalla on kesäisin paljon tapahtumaa ja häppeninkiä. Ja monesti tulee vierailtua kavereiden mökeillä ja kesäpaikoilla. Enää harvemmin tulee lähdettyä minnekään festareille mudassa kahlaamaan :lol:
tuhti

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.04.2025 16:44

Taiteiluun menee aikaa kun vain saa aloitettua. Eilenkin 4 tuntia hujahti hetkessä kun maalasin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.04.2025 10:33

Remontin tekoakin voi harrastaa lomilla, mutta se tietenkin vaatii sen remonttikohteen. Eikä ole mikään halpa harrastus välttämättä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.04.2025 11:25

Mähän olen ollut jo 9kk "vapailla" eli sairauslomalla mutta sitä ei lasketa koska en ole jaksanut tehdä suunnilleen muuta kuin hengittää.
MIes tekee vapaillaan yleensä jotain keskeneräisiä remonttujuttuja. Katsotaan yhdessä sarjoja ja ollaan ulkona.
Lenkille ei nyt yhdessä päästä koska mulla on nilkka poikki ollut marraskuusta lähtien (leikattu 2 kertaa) ja tällä hetkellä opettelen kävelemistä rollaattorin kanssa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tuunaus » 21.04.2025 12:32

^ Tuosta tuli mieleen, että huonekalujen entisöinti, kunnostus tai tuunaus ei maksa paljoa, mutta aikaa menee tuhottomasti. Vielä enemmän saa aikaa kuumaan, jos tekee lakkoja, täyteaineita tms. itse. Jos pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä riittää, niin yrittämisiä ja erehtymisiä seuraa riemastuttava onnistumisen tunne. Sitä kannattaa vähän jahdatakin. Ajan tuhlaamisen voi aloittaa hyvien ohjesivustojen hakemisella, esim. tällä keskustelupalstalla taitavat tekijät jakavat vinkkejään, sieltä voi löytyä se oma juttu: https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php.

Ruoanlaitto on vähän samanlaista: mitä alummasta alkaen tekee itse, sitä halvemmaksi tulee. Leivän hinnalla saa jo ostettua tarpeet ensimmäisille leipomuksille. Tässä esim. ohje hapanjuuren tekoon, niin ei tarvitse ostaa edes hiivaa: https://www.martat.fi/ruoka/leivonta/hapanjuurileivonta/. Marttojen sivuilla on myös paljon vinkkejä edullisten ruokien tekoon.

Kolmantena vinkkinä Helsingin yliopiston maksuttomat verkkokurssit. Niitä on suomenkielisinäkin muutamia, esim. yksi koirien käyttäytymisestä ja toinen kissoista. Itse teen tuota koirien kurssia, ja vaikka koiria on ollut jo 30 vuotta, niin kurssi tarjoilee kiinnostavaa uutta tietoa. Pysyy mielenkiinto yllä. Yhtenä kiinnostavana on jäänyt mieleen, että koirat näkevät maan magneettikenttää. En tiennytkään, sehän voi selittää koirien kyvyn löytää suora reitti metsästä autolle. Avoimet kurssit: https://www.mooc.fi/.

Lisäksi kaikki ilmaiset tapahtumat, mutta niiden saavutettavuus riippuu toki asuinpaikastasi.
Tuunaus

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.04.2025 17:19

^Kiitos, hyviä ja mielenkiintoisia linkkejä!
Tiibetinhelmi

Paluu Rekisteröimättömät