Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Mea » 23.10.2024 01:22

:o Aikamoista settiä.
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 28.10.2024 15:05

Oisko ollut IS:ssä jokunen päivä sitten, että poliisi voi halutessaan sakottaa nastarenkaista, kun ne on laitettu ennen marraskuun 1. päivää, jos keli ei niitä vaadi. Mitä hemmettiä? Kun se mahdollinen eka lumisade tulee ennen marraskuuta, tuleeko se virkaintoinen sakottajapoliisi sit vaihtaa mulle ja monelle muulle renkaat samantien. Ei tule, eikä niitä saa liikkeessäkään vaihdettua just silloin, kun se tarve iskee. Sinne pitää tilata aika. Mieluummin otan nastat alle vähän aiemmin kuin vähän liian myöhään, vaikka asfaltti nastoista kuluukin. Meillä on ollut nastarenkaat jo n.10 päivää.
Eli tee niin tai näin, mikään ei ole oikein ja sakot voi napsahtaa. Vähän ihmettelen...
Avokaado

ViestiKirjoittaja MikkoP » 28.10.2024 16:01

Teoriassa pitäisi olla pulttipyssyt ja hallitunkki auton vieressä valmiina joka aamu. :D
Joo, eiköhän käytännössä poliisit sakota vaan kun homma menee överiksi tyyliin heinkuussa nastarenkaat.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja aunet » 28.10.2024 16:09

Se on aivan se ja sama milloin lunta sataa, pakkanen on se joka tepposet tekee. Jos joutuu lähtemään tien päälle esim. aamuneljältä, pakkasyönä tiet ovat peilijäässä sateen jäljiltä. Parin tunnin päästä ne voivat olla aivan sulat. Oma henkikulta on kalliimpi kuin jonkun poliisin mielipide. Olen paljon ajanut aamuöiseen aikaan aiemmin, ja meidän leveysasteilla vaihdoin nastat hyvissä ajoin lokakuun puolella. Ja takaisin kesärenkailla ei ennen vappua ollut asiaa. Nykyään ei ole niin kiire sen asian suhteen.
aunet

ViestiKirjoittaja Avokaado » 28.10.2024 19:44

Ainakin monilta nastarenkaiden vaihto jää liian myöhäiseksi. Ensilumen ja liukkauden myötä siitä kuitenkin joka syksy lehdistä saa lukea.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Dacrest » 28.10.2024 19:51

Oon aina vaihtanut talvirenkaat noin lokakuun puolivälissä, viimeistään marraskuun alussa. Ihan sama mitkä lämpötilat silloin on, ensilumi ei ole kaukana ja yöllä tiet voivat olla liukkaat.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Fran » 28.10.2024 19:53

Mä en oo vielä miettinyt renkaiden vaihtoa. Ne on mulla kyydissä, ja jos työmatkalla näyttää siltä, että niille alkaa olla tarvetta, voin vaihtaa ne töissä. Ei talvirenkaatkaan yksinään tiellä pidä. Paljon vaikuttaa myös se, miten ajaa. Jos joku aamu onkin liukas, niin sitten pitää ajaa sen mukaan...
Fran

ViestiKirjoittaja Hetuli » 28.10.2024 20:18

Mä varasin alustavasti ajan ensi viikon tiistaille mutta se on helppo nettivarauksen kautta muuttaa jos on lämmintä. Nyt kun tekee etänä eikä ole aamulähtöjä tiedossa niin renkaanvaihdolle ei ole kiirettä.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2024 03:31

Meillä renkaat varastossa edelleen. Tänä vuonna suunniteltu, että aloitus on miehen työautosta ja sitten mun käytössä oleva kun ehtii ja viitsii. Ehkä viikonloppuna ne ekat? Ans katsoa.
Kitkoilla ajetaan sitten kun ajetaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 29.10.2024 14:58

Mä ajan aika vähän (perheessä kaksi autoa) ja olen huomannut että kitkat vuodet ympäri on mulle paras. Ei vaihto-ongelmaa, ei haittaa satunnainen pakkanen vaikka syyskuussa, eikä tarvitse arpoa miten keskustassa ajetaan (siellä on aika hölmössä paikassa katu, jossa nastat on aina kielletyt, voihan järjen riemuvoitto). :lol:
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Mella M » 30.10.2024 22:56

En ole vielä miettinyt renkaiden vaihtoa. Ensi viikolla on auton huolto, voi olla, että nostan renkaat kyytiin ja pyydän vaihtamaan samalla, mutta jos ei tule kunnon jääkelejä, niin kyllä tympii. Mä ajan aina talvet nastoilla nyt kun ei taas ole neliveto. Ovat jäällä paremmat ja täällä etelässä harvoin talvikelit on muuta kuin jäätä. Kitkat on jees lumella ja jos on neliveto. Nastojen rapinaa kyllä kuulee jo Helsinginkin kadulla, että osa on vaihtanut todella ajoissa, mutta parempihan se niin on, vaikka tiepinnat ja nastatkin kärsii. Itselläni tuppaa jäädä aina vähän viimetippaan, mutta toisaalta täällä päätiet on pitkälle sulia ja harvana aamuna tarvii oikeasti lähteä aikaisin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 31.10.2024 00:41

Väyläviraston kanta kitkoihin: https://vayla.fi/-/tutkimus-kitkarenkaa ... allisemmat

Minulle henk.koht. ihan sama mitä kukakin käyttää ja varsin jos on näitä tyyppejä jotka räplää kännyä tai muuta ajaessaan, on kaikille parempi, että renkaat on nastat. Edes. Mutta kehitys tosiaan kehittyy, renkaissakin. Helsingillä on se tavoite: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... hda-kitkat
Tee vastuullinen rengasvalinta, vaihda kitkat
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Outi.I » 31.10.2024 00:59

Huomenna, tai no siis tänään vaihdatan. On luvattu lunta/räntää enkä halua leikkiä hengelläni tai auton hajoamisella. Kun joutuu noita huonosti hoidettuja pikkuteitä ajamaan ovat nastat ainoa vaihtoehto.
Outi.I

ViestiKirjoittaja kuvatus » 31.10.2024 08:03

Meilläkin on ollut nyt maanantaista lähtien nastat vähemmän käytetyssä autossa. Tiistaiaamuna oli asfaltti aivan jäässä, ja oli paljon turvallisempi mieli lähteä liikkeelle talvirenkailla, varsinkin kun tuli vähän kiire auton rapsutukseen kuluneen ajan vuoksi. Nopeastihan tien pinta kuivui, mutta sittenkin. Näitä aamuja on nyt luvassa lisää milloin tahansa.
Viimeksi muokannut kuvatus päivämäärä 31.10.2024 14:02, muokattu yhteensä 1 kerran
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Dacrest » 31.10.2024 11:34

Umac kirjoitti:Väyläviraston kanta kitkoihin: https://vayla.fi/-/tutkimus-kitkarenkaa ... allisemmat

Minulle henk.koht. ihan sama mitä kukakin käyttää ja varsin jos on näitä tyyppejä jotka räplää kännyä tai muuta ajaessaan, on kaikille parempi, että renkaat on nastat. Edes. Mutta kehitys tosiaan kehittyy, renkaissakin. Helsingillä on se tavoite: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... hda-kitkat
Tee vastuullinen rengasvalinta, vaihda kitkat

Väylävirastolta harvinaisen hyvä julkaisu kitkarenkaista.

Mulla on kolmessa autossa ollut hyvät kitkat (viimeksi 3 vuotta sitten) ja ne on ylivoimaiset lumisella tiellä. Mutta kevättalvella, jos ajelee pienempiä teitä, tulee nastoja ikävä.

Pikkuteillä, joissa ei ole paljon liikennettä, lumi jää tien pinnalle. Ja kun harvoin aurataan, sitä kertyy talven mittaan paksu kerros.
Kevättalvella pinta päivällä sulaa, yöllä jäätyy, lopulta tien päällä on paksu jääkerros. Ja tää tulee joka kevät siinä vaiheessa kun kaupungeissa tiet ovat jo sulat.
Nykyisessä asuinpaikassa kitkoilla ei aina pääsisi pihasta pois, kun nastoillakin tekee välillä tiukkaa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2024 13:22

Mies vaihtoi nastat viime viikolla.
Aamuisin on olleet paikoitellen tiet jäässä. Nyt sataa lunta. Voidaan kai puhua ensilumesta. Hyi.
Ei kuitenkaan varmaan jää vielä pysyväksi, eikä ole edes maa valkoisena, paikoitellellen vähän kuurassa.
Täällä ei tekisi kitkarenkailla mitään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 31.10.2024 21:18

Kävin tänään vaihdattamassa. Piti vielä ostaa uudet nastarenkaat, kun edelliset olivat jo liian vanhat eli nyt on upouudet Hakkapeliitat alla. Huomiseksi luvataankin räntää/lunta ja myös viikonlopulle. Meillä on lauantaina rally-tokokisat eli pitää lähteä aikaisin aamulla, ja sunnuntaina lähden käymään äitini luona Keski-Suomessa kun on alkuviikosta pari päivää vapaata töistä. En olisi todellakaan uskaltanut lähteä kesärenkailla.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.10.2024 21:56

Tokihan väylävirasto haluaisi, että kaikki ajaisi kitkoilla, koska se kuluttaa tien pintaa huomattavasti vähemmän. Helsingin kaupunki ei taas halua katupölyä ja monen ihmisen ajossa kitkat onkin ihan jees. Nämä riippuu niin paljon siitä, että millaisissa olosuhteissa joutuu ajamaan ja millaisella autolla ajaa. Mun naapurilla (oli muuttanut syksyllä muualta) oli viime talvena ihan uudet kitkat ja ei päässyt meidän kylän yhtä mäkeä ylös keväällä, kun jään pintaan suli vettä. Huonoilla nastoillakin sen mäen pääsi, mutta ei uusilla kitkoilla. Jos just oman joka päiväisen matkan varrella on joku tällainen paikka, niin kitkat ei varmaan monellekaan ole silloin ratkaisu. Mä vaihdan taas kohta nelivetoon, niin sitten itsekin ajan taas ehkä kitkoilla, mutta etuvetoisen kanssa en leiki. Onneksi etätöiden takia ei tule kauheasti kulutettua teiden pintoja.

Mutta nämä menee tosi monilla tunteisiin. Yksi tyyppi sanoi mulle viime keväänä, että mun pitäis kuolla koska ajan nastoilla :D
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 01.11.2024 03:28

Kiista on ikuinen, kyllä. Me ajamme ties monettako vuotta kitkoilla ja takavetoisilla pakuilla mutta asumme ja elämme niin, että pärjäämme. Emme käy mökeillä tms. talvisin, piha tasaisella kohtaa, lumityöt tehdään ja tarv hiekoitus. Ja valintoja toki joutuu tekemään esim. työpaikalleni ajaessa, mihinkään montun pohjiin autoja ei vain ajeta. Kun tarvis ei ole.

Nimittelyä pidän älyttömän lapsellisena, vaikka tiedän näitä periaatteen ihmisiä olevan useitakin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 01.11.2024 10:27

Tämä rengasjuttu on uskonto :lol: :lol:

Minä olen päässyt kitkoilla kaikkialle minne halunnut (ja aiemmin ajanut paljon, ja kurjilla teillä), kaupungissa tiet suolataan hengiltä joka tapauksessa. Kyse on taidosta mun mielestä :D

Mutta kukin makunsa mukaan :)
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 01.11.2024 11:10

Kukin valitkoon tarpeidensa mukaan, teiden kunto ja hoito, auton ominaisuudet, ajotaidot, sääolot, kaikki vaikuttaa.
Meillä on painava takatuuppari, kotitiellä yleensä peilijää ja pihatie puolivälissä mäkeä, muu ajelu pitkälti asfalttia, välillä hyvin aurattu, välillä vähän huonommin. Puolimatkassa vaihtuu vastuualue, toisella puolella aurataan ja suolataan, toisella puolella ei suolata ja aurauksessa ei ollakaan enää ykkösprioriteetin tie.
Ideaalia olisi että olisi kolme sarjaa renkaita, muttei ole löysää rahaa eikä oikein säilytystiloja.
Usein kun lähtee viemään muksua aamulla koulubussille, ei kotitietä ole vielä aurattu ollenkaan, voi olla 20cm lunta ja jos se on aurattu, on puolen metrin valli sisääntulossa, eikä ole aikaa ryhtyä lapioimaan, siitä on vaan puskettava läpi.

Kun ajelin työkseni ympäri suomea pikku etuveto kinderillä, pärjäsin vuosia talvet kitkoilla.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 01.11.2024 12:04

Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Tämä rengasjuttu on uskonto :lol: :lol:

Minä olen päässyt kitkoilla kaikkialle minne halunnut (ja aiemmin ajanut paljon, ja kurjilla teillä), kaupungissa tiet suolataan hengiltä joka tapauksessa. Kyse on taidosta mun mielestä :D

Tervetuloa kokeilemaan mäkilähtöä etuvetoisella autolla + kitkoilla kevättalven peilijäällä. :mrgreen:
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.11.2024 12:13

Minä olen päässyt kitkoilla kaikkialle minne halunnut (ja aiemmin ajanut paljon, ja kurjilla teillä), kaupungissa tiet suolataan hengiltä joka tapauksessa. Kyse on taidosta mun mielestä

Tiätysti.
Kysehän ei voi olla mitenkään erilaisista autoista erilaatuisilla teillä ja erilaisissa olosuhteissa. :roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 01.11.2024 12:18

Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Tämä rengasjuttu on uskonto :lol: :lol:

Nimenomaan tämä on joillekin kuin uskonto ja kun pitää puolustaa omaansa, niin alkaa niiden pilkkaaminen ja vähättely.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hetuli » 01.11.2024 13:16

Ajattelen niin, että koska nastarenkaiden haitat ovat hyvin tiedossa niin niitä ei olisi lainkaan myynnissä jos kitkoilla pärjäisi kaikkialla. Kukin valitsee renkaansa tarpeensa mukaan. Pääasia, että pääsee perille turvallisesti.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.11.2024 14:52

Uskontopa hyvinkin! Missään muussa ei mene omat kuvitelmat faktojen edelle :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 01.11.2024 16:47

Siinä on viime vuoden joulukuussa menty mäki ylös etuveto-Volvolla, hyvillä nastarenkailla. Ajolinjoista näkee että rankasti sudittamalla on menty - lumen alla on jäätä.
Kevättalvella tilanne on vielä haastavampi.

Kuva
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 02.11.2024 02:34

Valintoja, kyllä. Mä lähdin eilen kyydillä töihin, kun ne kesärenkaat alla edelleen. Siinä kohti kun räntää satoi 05 jälk.niin tein päätöksen, noh ei siitä ongelmaa olisi ollutkaan. Pääsin myös kyydillä kotiin, vettä tuli.
Nyt taas tämä aamu on tämmöinen, rehellisen luminen, onneksi ei tarvitse miettiä kyytejä ja lähtöjä!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 02.11.2024 04:00

Miksi porukka on kärvähtänyt presidentin viestistä, aiheesta ylipäätänsä?

Juhlistamme itsenäisyyspäivää kunniavieraiden, sotaveteraanien kanssa, 2. joulukuuta Presidentinlinnassa.
Erillinen juhla järjestetään veteraanien omasta toiveesta ja mahdollistaa juhlaan osallistumisen.
Kunnia saada isännöidä veteraanien itsenäisyyspäivävastaanottoa.
— Alexander Stubb (@alexstubb) 1. marraskuuta 2024
(boldaus minun)

HS uutisoi myös:
Hän (Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Sakari Martimo) pitää omaa juhlatilaisuutta ymmärrettävänä, sillä nuorinkin rintamalle käsketty ikäryhmä täyttää ensi vuonna 100 vuotta.

”Kun puhutaan satavuotiaista ihmisistä, niin matkustaminen Helsinkiin ja pitkä iltajuhla linnassa alkaa olla tekemätön paikka. Tällainen heille räätälöity tilaisuus, jota presidenttipari isännöi ja emännöi, on oikein hieno”, Martimo sanoo.

”Kunnianosoitus tulee hoidettua ja samalla sitä sovelletaan veteraanien tilanteeseen ja kuntoon hyvällä tavalla.”
(boldaus minun)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 02.11.2024 06:45

^ Johtuisiko klikkiotsikosta? Joka kuului jotenkin että "Stubb ei kutsu veteraaneja linnaan". En lukenut itsekään sen enempää ja silloin tuosta jäi käsitykseen ettei Stubb pidä veteraaneja kutsumisen arvoisina. Mutta kun luki tuon jatkotekstin ^ niin asia on kokonaan toinen.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät