Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.03.2024 10:48

Kuka maksaa tk lääkärikäynnin silloin kun sairauslomatodistus vaaditaan, mutta sen sisältävää työterveyttä ei ole? Ja entä silloin jos kunta on sijaismaksajana, vrt hlökoht. avustaja. Saati jos tk ei ota vastaan ja pitää mennä yksityiselle? Työntekijä, työnantaja, vai kunta?
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.03.2024 13:33

^ihan itse joutuu maksamaan, menee sitten tk:hon tai yksityiselle.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.03.2024 15:07

Eli työntekijä voi osa aikatyöläisenä joutua maksamaan enemmän kuin sen päivän palkka olisi. Jotenkin olen luullut että se maksaa joka vaatii. Ihan siis vain pohdiskelen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.03.2024 15:49

Osa-aikaisena henkkariavustajana työskennellessäni, en jaksanut aina säätää niiden saikkulappujen kanssa - työterveyteen kun ei kuulunut kuin työhöntulotarkastus sekä työperäisten vaivojen hoito.
Jos oli muutaman päivän flunssa tms, sovin ta:n kanssa että teen puuttuvat tunnit takaisin seuraavalla viikolla.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.03.2024 19:31

Kuulostaa järkevältä. Mutta aika koiran viralta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.03.2024 19:46

^se oli silloin ihan oma, vapaaehtoinen valinta. Kiva ta, jolle tein lähinnä virkistystunteja - ei edes tuntunut työnteolta. Kaikesta pystyttiin sopimaan joustavasti.

Joten tein esim viiden tunnin työvuoron mieluummin seuraavalla viikolla, kuin olisin alkanut aamulla flunssassa soittamaan tk:hon, käymään 15km päässä lääkärissä ja vielä maksamaan siitä.
Tämä järjestely sopi ta:llekin.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.03.2024 20:14

Tarkoitinkin tuota miten huonosti ”sairastaminen” on järjestetty.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.03.2024 21:17

Henkkariavustajan hommissa aiheuttaa joskus turhaa byrokratiaa, kun ta on eri kuin palkan maksaja.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 05.03.2024 06:09

Käteviä kodinkonekorjaajia paikalla? Sulatin pakastimen joku viikko sitten, oli aika jäässä. Nyt vasta avasin oven sen jälkeen, ja kas, ylin laatikko on aivan umpijäässä taas! Kaksi alempaa laatikkoa eivät yhtään. Siis sitä jäätä on sen ylimmän laatikon yläreunassa paksusti koko matkalla. Luulen että pakastimen ovi ei pysy kunnolla kiinni. Se nimittäin sulkeutuu vain aika kevyesti. Voisiko siinä yläreunan tiivisteessä olla vikaa? Ja mitä tuolle voi tehdä?
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.03.2024 06:51

Meillä oli ihan sama juttu, mutta huomasin, että laatikoita (ylintä käytetään useimmin) ei aina tule työnnettyä ihan loppuun asti ja se viimeinen puuttuva milli pitää oven raollaan. Varmaan teilläkin ovi jää aavistuksen raolleen. Sitä ei välttämättä huomaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 05.03.2024 11:56

^ No mutta tuohan sen selittäisi, kiitos tuhannesti! Pakastin on sulatettava uudestaan koska jäätä on varmaan viitisen senttiä eikä ylin hylly edes aukea enää. Argh.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.03.2024 23:15

Te jotka lämmitätte pakaste mozzarella tikkuja uunissa, Lidl, Pirkka, S-ketjun vastaavat yms. niin miten ne saa lämmitetty silleen, ettei uunissa ole vain tyhjät kuoret, jotka ovat oksentaneet ne juustot pihalle? Siis niin ettei ne räjähdä?

Ostin langattomat kuulokkeet, jotkut halpikset Primassa, kun en ole varma tykkäänkö pitää näitä. Onko näissä kaikissa aivan jumalattoman kovalla tuo ääni, joka ilmoittaa, että virta päällä/pois tai että kuulokkeet on yhdistetty/ei yhdistetty tai akku loppuu. Tykkään kuunnella näillä illalla podcasteja kun menen nukkumaan ja säikähdän näitä ilmoituksia, kun itse ohjelmassa on äänet ihan minimissä. Onko jokin merkki, jossa näitä ei vaikka kuuluis ollenkaan tai ne olisi oikeasti hiljaisella. Nämä ovat Macs Notes merkkiset.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 08.03.2024 03:31

En ole tikkuja kokeillut koskaan mutta mites airfryer, olisiko paras noihinkin? Toivottavasti joku ottaa siihen kantaa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.03.2024 06:53

Me hiljattain testattiin mozzarellatikkuja airfryerissä, pullauttaa sielläkin sisukset pihalle ja kaipaisin myös ohjeita miten ne oikein pitäisi lämmittää niin että pysyvät koossa. Vai pitäisikö niitä vaan vahdata koko ajan uunin vieressä ja napata pois juuri siinä kohden (tai hitusen ennen) kun ensimmäinen alkaa osoittaa oireilua valumisesta?
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.03.2024 07:02

Olen melkein helpottunut, ettei airfryer toimi näihin, koska mä inhoan kaiken maailman kodinkoneita. Mulla ei ole edes leivänpaahdinta. Jos haluan paahtoleipää, niin paahdan ne pannulla :D Tämä on eka koti, missä mulla on mikro ja ihan vain siksi, että kaveri kantoi mulle tänne sellaisen. Mua ärsyttää kun noi koneet vie niin paljon pöytätilaa. Olen kuullut Airfryerista paljon hyvää ja tavallaan kiinnostais hankkia se, mutta tiedän jo etukäteen, että siivoisian sen kuitenkin kaappiin, kun sa sattuis silmään :roll:

Vai pitäisikö niitä vaan vahdata koko ajan uunin vieressä ja napata pois juuri siinä kohden (tai hitusen ennen) kun ensimmäinen alkaa osoittaa oireilua valumisesta?

Olen kokeillut, mutta ne on ihan lötköjä vielä silloin. Mä kuitenkin tykkään, että ne vähän ruskistuis pinnasta ja olisi rapeita.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2024 08:39

Onko kuulokkeissa oma äänenvoimakkuuden säätö? Jos on niin se pienemmälle.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.03.2024 09:20

On äänenvoimakkuuden säädin, mutta se lisää tai vähentää vain sitä ääntä mikä tulee laitteesta, esim. läppäristä tai puhelimesta, ei näitä kuulokkeiden omia ilmoituksia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2024 22:30

Mä ostin just airfryerin.
En ole kyllä vielä edes koekäyttänyt sitä, mutta aion korvata uunin käyttöä sillä.
Haluan mm tuoreita sämpylöitä, ja tolla voi helposti tehdä yönylisämpylät vaikka joka aamuksi ( taikina säilyy jääkaapissa useita päiviä)
Yksi syy oli se että kokkailut voi siirtää pääasiassa ulos kesäksi. No, hommattiin kyllä myös liesitaso tai mikä nyt onkaan, =irtolevy, kun ainakin perunat pitää keittää.
Ostin sen pönttömallin, ja nyt jo harmittaa, siis jo ennen kokeiluja, etten valinnut uunimallia. Olis varmaan kätevämpi valmistaa eri raaka-aineita samalla kertaa.
Myös kasvisten syömisen lisäämistä ajattelin tuon laitteen helpottavan, kun saa parempia maultaan, ja terveellisemmin kuin pannulla paistaen.

Mikä on joku italialainen ohut leipä, siis "pannuleipä".
Kyseessä ei ole focaccia, vaan joku toinen, muistaakseni alkoi sc.....
(Ei myöskään tietenkään ciabatta.)
Ei ole tullut missään aiemmin vastaan, ja nyt oli yhdessä IG- storyssä, mikä poistui , enkä ehtinyt lukea edes ohjetta.
Oli vertailussa sekä focaccia että tämä mysteerileipä, taikinoiden eroista alkaen, enkä nähnyt kuin ne 2 erilaista taikinaa, kun en muistanut palata tilille tarpeeksi nopeasti.
Googlasin kyllä, mutta en löytänyt sinnepäinkään olevaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.03.2024 05:51

Saakohan mistään maitojauhetta annospakkauksissa? Siis kahviin. Ihan kuluttajalle suoraan, vaikkapa 10 kpl pakkauksessa. En löytänyt kuin isoja määriä tukkutavarana.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.03.2024 06:27

Löysinkin lopulta vastauksen leipäkysymykseen.
Kyseessä on Schiacciata, toscanalainen leipä, joka on samantapainen kuin focaccia, mutta ei kuitenkaan sama leipä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 09.03.2024 07:34

Mä ostin ensin pönttö-airfryerin ja vuotta myöhemmin uunin. Uuni oli ehdottomasti parempi, mutta vielä sitäkin parempi on Russell Hobbsin Satisfry Air & Grill. Siinä on umpinainin kulho, jossa voi valmistaa melkein kaiken mitä uunissa ja hellallakin, ja siinä on myös alavastus, jonka avulla ruuat kypsyy myös pohjasta. HalpaHallissa se on ollut säännöllisesti tarjouksessa, viimeksi alle satasella. Sieltä saa siihen myös lisäkulhoja. Mulla on kaksi kulhoa. Toisessa voi olla pääruoka jääkaapissa, ja toisella pystyy tekemään esim. puuroa, paahtoleipiä tai paistettuja munia muiksi aterioiksi.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.03.2024 17:45

Tekisi mieli tuunata ulko-ovi ulkopuolelta. Ei siis pelkästään maalata vaan esim rimoittaa tms. Onko kukaan tehnyt tällaista? Googlella en löytänyt ulko oven tuunauksesta mitään. Mietin säänkestävyyttä esim. Meillä oikeasta paikasta kun tuulee, sataa oveen myös. Kesällä paahtaa aurinko.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.03.2024 08:14

Vieras kirjoitti:Tekisi mieli tuunata ulko-ovi ulkopuolelta. Ei siis pelkästään maalata vaan esim rimoittaa tms. Onko kukaan tehnyt tällaista? Googlella en löytänyt ulko oven tuunauksesta mitään. Mietin säänkestävyyttä esim. Meillä oikeasta paikasta kun tuulee, sataa oveen myös. Kesällä paahtaa aurinko.

Säänkestävyyshän on sama kuin nykyiselläkin pinnalla, että sinänsä eroa ei tule. Jos välillä sataa ja välillä paistaa, niin kyllähän se kuluttaa pintaa ja vaatii vaan useammin huoltoa, kuin sellaisessa paikassa, missä säänvaihtelut eivät ole noin kovia. Ja kyllähän noita tehdään, varsinkin vanhemmissa taloissa, kun halutaan vaikka peittää ulkooven ikkuna tai saada perus laakaoveen vähän ilmettä. En toki osaa sanoa, että millä hakusanoilla noita löytyis, mutta noissa jossainm Faceryhmissä olen noita varsinkin silloin tällöin nähnyt.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.03.2024 12:31

maaku, mä pesin valkoisia mineriittilevyjä puhtaiksi talon seinässä etikka-ruokasoodaseoksella, ja hyvin lähti sammaloitumiset ja muut. Sekoitussuhdetta en muista, mulla oli ämpärillinen vettä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.03.2024 16:45

Meillä on (ollut) tuunailtuja ovia.
Paneloitu ponttilaudalla ( siis millä tehdään ulkoverhoiluja). Rimoja ei ole kylläkään käytetty.
On ollut esim eristämättömiä ovia, ja koska ovat ( olleet) vanhoja ovia omituiseilla mitoilla, olisi muuten pitänyt teettää mittatilauksena ovi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 10:29

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 2201000373

Miten tämä laihdutus suolapallo siis tappoi potilaat?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 27.03.2024 10:43

^ Valitettavasti en tiedä, mutta kiinnostaa myös! Mielestäni luin kyllä Eiran sivuilta tuosta hoidosta jo aikaa sitten. Mulle on siis tehty normi lihavuusleikkaus.

Oma kysymys: tulppaanit! Ostin 25 kun ei ollut vähempää. Nyt olen vähän pettynyt niihin. Kukat ovat pieniä ja maljakko yhtä lehteä. Saako niitä lehtiä kiskoa pois vai tapanko ne sillä?
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 12:57

Tulppaaneista lehdet vain ronskisti pois.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 27.03.2024 13:03

Mietitty myös etuoven pintakäsittelyä, aurinko paahtaa koko päivän. Mutta kun lauta lisää painoa, kestääkö ne saranat ja niiden rakenteet?
Olen Ruotsissa nähnyt tosi nätin parketilla tuunatun ulko-oven, heillä se tosin avautui lasitetulle terassille. En tiedä sitten kestävyyttä, mutta näytti hienolta taottuine naulankantoineen jne.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja smörgen » 27.03.2024 13:39

Mä jätän yleensä max yhden lehden per tulppaani. Kun vetää niitä vartta myöten alaspäin, ne lähtee yleensä ihan siististi pois, eikä poisto haittaa itse kukkaa mitenkään.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät